Kan ieder paard zonder ijzers?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Re: Kan ieder paard zonder ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 17:01

arno8 schreef:
ikke schreef:
Je had gewoon hoefschoenen mee kunnen nemen. Die heb je, zeg je tenminste. DAT was voorbereiding geweest.

En nu val je door de mand.
Als je het allemaal zo goed weet, dan weet je dat hoefschoenen geen dingen zijn die je zomaar even onder gooit. Ze veroorzaken namelijk vaak slijtplekken en paarden moeten eraan wennen.

Daar komt bij dat ze veel plaats innemen als je ze niet omdoet en dus besloot ik het zonder te proberen.

Dat staat volledig haaks op wat jij overal placht te beweren. Het is één van de belangrijkste redenen voor mij om GEEN hoefschoenen te gebruiken! Sterker nog: ik weet ook dat sommige paarden er geheel NIET aan kunnen wennen, omdat de huid niet bestand is tegen deze belasting.
Ik ga er vanuit dat als jij zo overtuigd bent van je opvattingen en inzichten jij ervoor zorgt dat je paard eraan gewend is; ook dat dat heet voorbereiding...........
Dat hoefschoenen veel plek innemen is afhankelijk van het merk. Ik weet ook van mensen die ze wel meenemen, mede omdat ze nauwelijks extra plek innemen. Kwestie van creatief inpakken??

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 18:03

Volgens mij kun je nooit een eenduidig antwoord geven dat alle paarden wel met of zonder ijzers kunnen, er is er ook niet een dezelfde! Wel vind ik dat het er sterk van af hangt hoeveel tijd je neemt om zonder ijzers te proberen en wat je in die tijd met je paard doet (ga je de weg op of onregelmatig terrein in of alleen weidegang?).
Mijn merrie ging op haar 19e (!) achter van de ijzers af en op haar 20ste ook voor. Gezien haar leeftijd en het feit dat we weinig reden en al helemaal niet buiten, kon ze gemakkelijk hier aan wennen. Ze stond veel in de wei, liep in een stapmolen met zachte bodem en regelmatig liep ik korte stukken op bestrating. Dit ging prima. De hoeven brokkelden erg in het begin, maar dat was een kwestie van konsekwent bijvijlen en regelmatig een beetje laten bekappen. Ook de tijd waarin dit "experiment" werd gedaan is belangrijk volgens mijn hoefsmid: in het late voorjaar of zomer, in elk geval als het niet nat of koud (bevroren) is onder de voeten.
Ik ben blij dat we het gedaan hebben, paard heeft nu veel meer grip met lopen.

Ook ons andere paard van 13 loopt zonder ijzers (ondanks HKO!) en komt ook buiten. Ze loopt daar wel voorzichtiger want het is uiterard gevoeliger maar niet met pijn.

Ons nieuwe paard (western) dat achter van die slidingijzers had hebben we nu ook achter van de ijzers afgehaald (in onze rijbak kun je toch geen stops en slidings maken) en dat gaat ook goed.

Ik zeg dus niet dat alle paaren pijnvrij aan "zonder ijzers" kunnen wennen, maar het is de moeite van het proberen waard. Uitzonderingen daargelaten, die moet je gwoon lekker op de ijzers laten staan!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 18:05

arno8 schreef:
Zeg eens wat nieuws...

Dat wordt wat lastig Arno want ik ben al 35 jaar op de ecologische en ethologische toer, heb nooit wat anders gevonden mbt het houden van welk dier dan ook.
Idem NietBekappen van paardachtigen.

hc

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 18:07

Nog even ter info, áls ze ijzers zou hebben gehad, had ze het ook niet gered. De mensen daar ter plekke vertelden dat ze de paden waardeloos vonden en dat hun paarden op ijzers er niet overheen konden. Op het moment van afbreken was het ook níet zo dat ze stokkreupel liep, in het gras en op normale paden liep ze gewoon goed, grind op zachte ondergrond was ook geen probleem, alleen grind op asfalt maakte dat ze wat gevoelig liep.

Ik had de hoefschoenen wel meegenomen naar het startadres, maar de beslissing om te stoppen was ook omdat 'gewoon stoppen en het paard op de wei zetten' het probleem binnen drie dagen oplosten, bovendien speelde mee dat mijn vriendin ziek was geworden.

We hadden door kunnen gaan na drie dagen rust en of hoefschoenen laten opsturen (die lagen op het startadres), maar meerdere redenen gaven dus de doorslag om terug te keren.

Vanilla heeft toen thuis drie dagen op de wei gestaan, liep toen weer als een speer over asfalt en zelfs over asfalt met steentjes. Diezelfde week hebben we nog flinke dagritten gemaakt in onze eigen omgeving.

Er heerst hier een beetje het Hendrikhaanuitkoogaandezaan-effect.... Google maar eens op dat gedicht Koe

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 18:14

kynshiri schreef:
Dat zie je toch zo aankomen dat dat niet gaat...

Helaas.

Geldt trouwens OOK voor hellingen en klimaat om twee voor de hand liggende dingen te noemen.

Waar het om draait is dat de ruíter op vakantie per verandering van de dagelijkse omstandigheden wil en dit per definitie niet paardgericht is omdat dit juist én aan die dagelijkse omstandigheden is aangepast én veiligheid uit routine haalt.

De beste vakantie voor een paard is geen vakantie maar als altijd ekker met de maten op de wei.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 18:34

arno8 schreef:
De mensen daar ter plekke vertelden dat ze de paden waardeloos vonden en dat hun paarden op ijzers er niet overheen konden.

Wat een geneuzel Arno. Sleep er nu niet nóg meer bij waar je ook niets van weet. Jouw blootvoetservaring is nihil, jouw hoefschoenervaring is nihil, jouw ijzerervaring is nihil en dat etaleer je helder.
Wees nu verstandig en neem wat afstand.
Léér ervan en dat gaat beter met een open geest.
Leer voor jezelf en je eigen paard en projecteer die zeer beperkte leerervaring niet op alles en iedereen.
Jouw les = joúw paard kon geen paar dagen 15 kilometer onbeslagen over grasrandjes en wat split lopen.

Je zegt altijd al te roepen dat de ruiter niet zonder hoefijzers kan, denk dan éven na over wat dit impliceert = dat een bereden paard niet zonder ijzers kan en dat is ook weer onzin, al ligt het wel dichter bij de waardheid dan wat jij roept.
Blootvoets voor paarden wordt niet gepromoot door het roepen van klinklare onzin Arno.

Wat jouw volgende trektocht betreft hoop ik dat je geen regen en modder treft. Dan gaan jij en je paard weer onblij van de dan meegenomen hoefschoenen worden.
De aktie uit jouw les = leg jij nu zelf eerst maar eens een strook grasbetontegels in de hollandse kleiwei waar jouw paard staat.
Oh, kan dat niet?! Welkom tot de club waar de meeste nederlanders lid van zijn.

Verbeter je paard, begin bij je zelf.

hc

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 18:48

oh HC bespaar me je arrogante geneuzel Gaaaap

Het is nog nooit op bokt voorgekomen dat iemand het niet met jou eens was en dat je die persoon uiteindelijk gelijk gaf. Heb je altijd gelijk? Of zou er iets anders aan de hand zijn?

Maar weet je wat? Je hebt heeeeelemaal gelijk? Ben je nu blij? Hoef ik je geneuzel nu niet meer aan te horen? Dank u!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 19:03

arno8 schreef:
Het is nog nooit op bokt voorgekomen dat iemand het niet met jou eens was en dat je die persoon uiteindelijk gelijk gaf. Heb je altijd gelijk? Of zou er iets anders aan de hand zijn?

Verschil in niveau Tong uitsteken

Mijn excuus aan de rest van Bokt. Het was een te mooi schot voor een open doel Haha!

hc

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 19:04

Huertecilla schreef:
arno8 schreef:

Verschil in niveau Tong uitsteken

Mijn excuus aan de rest van Bokt. Het was een te mooi schot voor een open doel Haha!

hc

Je excuus is aanvaard..........

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 19:23

arno8 schreef:
@ HC komen we weer terug op wat ik altijd al zeg:

Het paard kan zonder ijzers, de ruiter niet.

Zeg eens wat nieuws...

Staat dat als enige in jou woordenboek ofzow Gestoord

Ik kan prima zonder ijzers maar mijn pony niet.

Had al dat geld wel ergens anders voor willen gebruiken maar wil mn hoefsmid een goede boterham gunnen Haha!

Waarom gebruik jij eigenlijk hoefschoenen Verward
Das helemaal niet natuurlijk voor een paard of wou je beweren van wel... Knipoog

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 19:43

Mariekie, ook jij hebt helemaal gelijk!

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 21:21

Thanks Haha! Haha! Haha!

Edit : je profiel is echt lachwekkend ROFL

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 22:18

Kinders, kinders.... tsk, tsk... Knipoog

Citaat:

Hoevaak heb jij iemand (oprecht) gelijk gegeven als jij het niet eens was met die persoon? Nu ben ik zeker geen heilige wat dat betreft, want ik heb ook nogal de neiging om te blijven hangen in m'n eigen mening en iemand met een ander standpunt gelijk geven valt mij doorgaans ook zwaar. Maar ik ben wel altijd bereid om te luisteren naar zinnige argumentatie.
Niet iedereen op bokt komt altijd met zinnige opmerkingen, maar er zijn er toch een aantal die wel weten waar ze over praten en het verrijkt je alleen maar door daar iets van op te steken zo nu en dan Ja.
Even tussendoor, het is niet zo dat iedereen het meteen op je heeft voorzien, maar door sommige acties lok je ook weer bepaalde reacties uit. Zoals HC zegt, zou iedereen (zeker niet alleen jij) wat meer open moeten staan voor andermans ideeën en wat meer buiten de hokjes durven denken Ja

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 23:45

Ik ben het niet vaak met Hc eens, maar op dit moment rest mij 1 ding Afgod

ROFL

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 07:46

Zijn jullie al klaar met "vechten"?!

Ik stel voor dat we inhoudelijk discussieren en niet over de vraag wie gelijk heeft en hoe vaak iemand gelijk heeft ... Bloos

Draak

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 07:49

Natuurlijk bekappen dat is wat elke hoefsmit det als die er geen ijzers onder doet.. Alleen is de gewone hoefsmit dan goedkoper Sigaar

mijn paard kan niet zonder ijzers.. Ze staat op wiggen voor.. Als we de ijzers + wiggen er af halen, dan veranderd de stand zodanig dat de pezen dat niet op kunnen vangen na een peesblessure...

als het kon zou ik hem ook zonder ijzers zetten, maar het gaat nou eenmaal niet...

cremellogek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 08:13

arno8 schreef:
Blijkbaar dringt het tot sommigen niet door dat ALLE paarden WEL ijzerloos kunnen.

Ik vraag me af waar jij al jouw zogenaamde wijsheid en feiten vandaan haalt. Hoe lang zit jij al tussen de paarden? Ben jij al tientallen jaren elke dag de hele dag met paarden bezig? Lijkt mij niet als je 24 bent en studeert, dus ik vraag me af, waar baseer jij al die uitspraken van je op?

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 08:37

@cremello:
ik zie dat je een post gemist hebt, ik zal hem nog eens voor je quoten:

simodi schreef:
Zijn jullie al klaar met "vechten"?!

Ik stel voor dat we inhoudelijk discussieren en niet over de vraag wie gelijk heeft en hoe vaak iemand gelijk heeft ... Bloos

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 08:49

Hoe bedoel je ik dram door Slapen Slapen Slapen

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 08:55

Zodra we gaan spreken in termen van alle, ieder, altijd, kun je er donder op zeggen dat ergens een paard in het nadeel is.

Alle paarden kunnen zonder ijzers,
Ieder paard kan 24 buiten,
Alle paarden vinden 24 op stal heerlijk,
Paarden moeten altijd in een kudde lopen...

Uitzonderingen bevestigen de regel, en de eigenaar die voor zijn paard een uitzondering durft te maken, of dat nou tegen de gevestigde orde is, of tegen zijn eigen principes in, die heeft een paard dat beter af is.

Eigenaren die volgens onwrikbare dogmas, uit welk kamp danook, handelen, staan ook niet meer open voor die situaties waarin de hoogstaande principes dierwelzijn niet meer in de hand werken, maar juist tegenwerken.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 08:57

hyppolyte schreef:
zou iedereen (zeker niet alleen jij) wat meer open moeten staan voor andermans ideeën en wat meer buiten de hokjes durven denken Ja

In ben overtuigd van NietBekappen wat inhoudt dat ik zoveel mogelijk voor de paarden doe om zo weinig mogelijk aan de hoeven te hoeven doen. Hoeven zijn voor mij niets meer dan een afgeleide van de omstandigheden.
Dat deed ik al voor PaardNatuurlijk bestond.
Een hoef van mijn Arabella staat als voorbeeldhoef op de omslag van het boek NatuurlijkBekappen.
Ik heb een hoefsmid hier een kursus NB gegeven en een spaanse vertaling van de tekst van Marjorie Smith.
Dat is de smid die ik zeg twee keer per jaar vraag om samen met mij naar de hoeven te kijken om te horen wat hij ervan vindt.
Voor beíden leerzaam, beiden zien we hier geen hokjes in aangezien hoeven een afgeleide zijn van de omstandigheden en het onderhoud dus dáár weer een afgeleide van is. Tools, not rules.

Een hoefonderhouder die om wat voor reden dan ook voor of tegen ijzers, voor of tegen blootvoets is, heeft het niet begrepen.

hc

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 09:12

De vraag van de TS is of elk paard zonder ijzers kan en ik neem aan dat zij dan ook wil weten hoe je dat aan moet pakken als je zonder ijzers zou willen. Hier wordt aangegeven waarom het wel of niet zou kunnen. Het lijkt mij dat 2 keer per jaar door een hoefsmid laten kijken veel te weinig is voor diegenen die voor het eerst hun paard zonder ijzers laten gaan. Ik ben voor de weg van de geleidelijkheid: niet in een keer alle vier de ijzers er af, maar eerst achter en dan voor en juist heel regelmatig bijhouden.
Maar misschien geldt die 2 keer per jaar alleen voor die paarden die al jaren ijzerloos gaan en goede loopomstandigheden hebben, dus afwisselend harde en zachte, droge en natte ondergornd, dus geheel natuurlijk. Maar dat komt op nederlandse bodem (letterlijk) bijna nooit voor. Het is hier altijd een hele periode te nat of te droog etc.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 09:13

Het is volgens mij heel simpel:
Als de afslijting van de hoef groter is dan de aangroei heb je ijzers nodig (even de medische redenen buiten beschouwing gelaten).
Als je wedstrijden op gras rijdt (vooral springen), heb je ijzers nodig om ze op scherp te zetten.

Dat een paard zou moeten wennen als het zijn leven lang op ijzers staat en dan niet meer, heb ik nooit iets van gemerkt toen ik op de fokkerij handelsstal reed. Merries waar ik mee in de sport reed en die overstapten naar de fokkerij werden de ijzers afgenomen en klaar was Klara. Maar ja...ik praat nu over 15 jaar geleden. Misschien dachten wij toen wel te simpel.
Hoewel het geen kwaad zou kunnen als men er nu ook wat simpeler over dacht ipv overal problemen en toestanden van te maken.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 09:31

Ik denk dat niet iedereen het begrip "zonder ijzers kunnen" hetzelfde uitlegt. De een zegt: "Ik pas me aan, rij niet teveel over "zware" ondergronden, gebruik desnoods hoefschoenen, pik wat vaker de berm mee en dat gaat prima, dus mijn paard kan zonder ijzers." Een ander zou over exact hetzelfde paard in dezelfde omstandigheden misschien zeggen: "Ik kan niet alles doen wat ik wil, ik moet steeds de berm opzoeken anders loopt hij gevoelig, ik kan niet zo vaak en ver buiten rijden als ik wil, dus mijn paard kan niet zonder ijzers." Alleen al hierdoor zal deze discussie altijd blijven bestaan.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 09:38

Huertecilla schreef:
hyppolyte schreef:
zou iedereen (zeker niet alleen jij) wat meer open moeten staan voor andermans ideeën en wat meer buiten de hokjes durven denken Ja

In ben overtuigd van NietBekappen wat inhoudt dat ik zoveel mogelijk voor de paarden doe om zo weinig mogelijk aan de hoeven te hoeven doen. Hoeven zijn voor mij niets meer dan een afgeleide van de omstandigheden.
Dat deed ik al voor PaardNatuurlijk bestond.
Een hoef van mijn Arabella staat als voorbeeldhoef op de omslag van het boek NatuurlijkBekappen.
Ik heb een hoefsmid hier een kursus NB gegeven en een spaanse vertaling van de tekst van Marjorie Smith.
Dat is de smid die ik zeg twee keer per jaar vraag om samen met mij naar de hoeven te kijken om te horen wat hij ervan vindt.
Voor beíden leerzaam, beiden zien we hier geen hokjes in aangezien hoeven een afgeleide zijn van de omstandigheden en het onderhoud dus dáár weer een afgeleide van is. Tools, not rules.

Een hoefonderhouder die om wat voor reden dan ook voor of tegen ijzers, voor of tegen blootvoets is, heeft het niet begrepen.

hc

Dat vind ik dus een hele mooie samenvatting, en eigelijk weinig meer bij te voegen. OK dan! Afgod
Wanneer je niet meer open staat, gaat er voor mij zowiezo iets verkeerd. Kijk meer naar het individuele dier, dan je eigen (fanatieke) ideetjes. En dat is inderdaad van beide kanten, zowel een hoefsmid die alleen ijzers doet (heb ik wel nog nooit gezien) of een hoefsmid die alleen blootvoets doet.