Bandages slecht ofniet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Piaffe

Re: Bandages slecht ofniet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 12:21

Ik zou graag nog 1 ding willen weten; Hoe verklaren jullie het dat als ik rijd met bandages dat de benen dan droog zijn na de training en als ik met peesbeschermers rijd, dat de benen dan nat zijn na de training?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 12:34

Misschien wordt het vocht opgenomen in de bandage?

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 12:35

En met het vocht de warmte naar buiten getransporteerd?

meliiSsatjje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 12:53

Jullie hebben het over warmte onder een bandage of peesbeschermer, maar als het zo heet is dan gaat het been zweten en aangezien dat zweet afkoelt.. Maar als ik het verhaal zo lees lijkt het wel te kloppen, want waar moet het zweet heen? onder de bandage of peesbeschermer?

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 13:08

zweten koelt alleen als het ook op de huid kan verdampen, anders maakt het alleen maar nog warmer...

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 13:12

Tenzij het zweet wordt opgenomen en naar buiten wordt getransporteerd. Als ik een strakke fleecetrui aandoe en ga hardlopen, zit in no time het zweet aan de buitenkant van het shirt en blijf ik droog + koel(er) Lachen

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 13:20

Een los shirt is wel koeler, omdat lucht kan circuleren

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 21:42

Als je de bandage goed aanbrengt kan het geen kwaad Knipoog
Maar met warm weer zou ik ze niet om doen.
Dat word veel te warm voor de pezen.

MiilouuLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 22:05

Opzich kunnen bandages niet veel kwaad, zolang je idd maar niet te strak doet, maar ook niet te los zodat ze afzakken.
idd zoals armyhorse ook al zei, met warm weer is het vaak slecht voor de pezen.
Zelf ben ik voor peesbeschermers Knipoog

trix_manu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 15:29

Juist niet mijn pony strijkt voor en achter heel erg dus het is wel nodig!!!

mariia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 20:15

kep ook es iets gehoord over bloedpropjes die het kan veroorzaken, weet niet of dit waar iis..gebrUik ze zelf ook mr tog lieVer peeskappe, hoef je ook niet zoo veel te wasse Bloos Haha! Clown

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 20:18

Ik reed altijd met peesjes enz in de bak (buiten met niks) maar helaas schuren die.
Heb nog geen enkel goed passende kunnen vinden dus in de bak rijd ik maar met bandages.

Zonder bescherming durf ik niet aan meneer kan hyperen & de bak is zwaaaar !
Nee, dan wil ik liever iets voor mijn geruststelling en als het helpt (tegen aantikken dan!) graag. Lachen

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 21:51

Misschien iets aan de bak laten doen? Sowieso is het al slecht voor de pezen in een altijd zware bak te rijden. Als de pezen nu ook nog eens verzwakt worden door de hitte onder de bandage lijkt me dat geen goede oplossing...

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 21:53

Idd eigenlijk help je je paard zo alleen maar dubbel de vernieling in Nagelbijten / Gniffelen

linda_walter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 19:27

Als je ze goed omdoet niet Cool

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 20:06

Moderatoropmerking:
Het gaat er hier niet om hoe je ze om doen, het gaat er hier om of ze bij JUIST gebruik ook schadelijk zijn voor de benen van je paard.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 20:19

De afgelopen 10 posts hebben duidelijk niet het hele topic gelezen.... Daaruit blijkt toch duidelijk dat bandages altijd schadelijk zijn (ook als ze juist aangebracht worden, alle argumenten in deze laatste 10 posts zijn allang weerlegd...met goede argumenten) en dat je beter peesbeschermers en strijklappen kunt gebruiken. Graag dus even het hele topic lezen voordat je weer reageert op mijn post Haha! (ik gebruik trouwens geen van beide)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 11:50

Sim0ne schreef:
De afgelopen 10 posts hebben duidelijk niet het hele topic gelezen.... Daaruit blijkt toch duidelijk dat bandages altijd schadelijk zijn (ook als ze juist aangebracht worden, alle argumenten in deze laatste 10 posts zijn allang weerlegd...met goede argumenten) en dat je beter peesbeschermers en strijklappen kunt gebruiken. Graag dus even het hele topic lezen voordat je weer reageert op mijn post Haha! (ik gebruik trouwens geen van beide)

Maar wat zou jij doen als jouw paard/pony wél bescherming nodig heeft, maar absoluut niet tegen peesbeschermers, strijklappen en al die dingen kan? Ik heb namelijk alle soorten die er bij ons te verkrijgen waren en die mensen op stal hebben geprobeerd..

De mijne krijgt namelijk overal wondjes van. Alleen van bandages niet. Ik rij hier liever niet elke dag mee, dus heb ook 3 in 1 beschermers.. Maar ook hiervan krijgt hij soms wondjes en het wordt daarbinnen héél warm. Warmer als bij de bandages (gebruik trouwens wel onderlappen..) Daar komen zijn benen vrijwel droog onder vandaan.

Nu heb ik zelf liever peeskappen, maar dat gaat helaas niet bij mijn pony..

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 12:50

Ik kan mij eerlijk gezegd niet een reden voor de geest halen waarvoor ik been"bescherming" zou gebruiken. Springen doe ik niet, daarbij kan ik me gebruik van peesjes wel voorstellen.
Wat doet jouw paard dan dat je bescherming persé nodig vindt?

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 13:34

Sim0ne schreef:

Ik heb, geloof het of niet, wél het hele topic gelezen Lachen En ben nog steeds van mening dat verstandig bandageren nog steeds kan Lachen

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 14:33

Waratje schreef:
Ik kan mij eerlijk gezegd niet een reden voor de geest halen waarvoor ik been"bescherming" zou gebruiken. Springen doe ik niet, daarbij kan ik me gebruik van peesjes wel voorstellen.
Wat doet jouw paard dan dat je bescherming persé nodig vindt?

Mijn paard schopt zijn eigen benen open. Lachen Hij tikt zo hard aan, dat hij gewoon opengaat Lachen Ook als hij fris is spring hij wel eens op zijn eigen benen. Hij tikt vooral aan met losrijden, als hij nog niet los genoeg is om ook voor optijd weg te zijn Lachen Heeft van zichzelf héle ruime passen achter

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 14:39

Ik gebruik al 18 jaar bandages en ik heb er nog nooit problemen mee gehad.
Bij goed gebruik kan het geen kwaad.. Ik heb zelf net nog effe de DA gebeld en die zei ook bij gied gebruik kan het geen kwaad. Vooor sommige paarden bied het zelf onder steuning

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 14:44

Citaat:
Mijn paard schopt zijn eigen benen open. Hij tikt zo hard aan, dat hij gewoon opengaat Ook als hij fris is spring hij wel eens op zijn eigen benen. Hij tikt vooral aan met losrijden, als hij nog niet los genoeg is om ook voor optijd weg te zijn Heeft van zichzelf héle ruime passen achter

OK, snap ik. Volgende vraag: hoeveel komt je paard los buiten? En als je gaat rijden, komt hij dan van stal af of van de wei/paddock?
Heb je wel eens overwogen om bij het opzadelen al een stukje warming up te doen door de spieren alvast wat los te masseren? Verder zou ik werken aan zijn lichaamsbewustzijn, zodat hij meer besef heeft waar zijn uiteindes zijn Knipoog TTEAM zou hierbij heel nuttig kunnen zijn.
Ik neem aan dat hij op ijzers staat, overweeg eventueel om voor lichtere ijzers te nemen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 14:48

OK, snap ik. Volgende vraag: hoeveel komt je paard los buiten? En als je gaat rijden, komt hij dan van stal af of van de wei/paddock?
Weidegang is niet meer mogelijk, haal hem er altijd geblesseerd van af. Hij is niet heel erg handig met zijn eigen lichaam. Hij komt dus van stal af.

Heb je wel eens overwogen om bij het opzadelen al een stukje warming up te doen door de spieren alvast wat los te masseren?
Dit doe ik eigenlijk altijd al. Via de fysio heb ik oefeningen gekregen en ik gebruik vaak zo'n warming up gel. Ook stap ik een half uur tot 3 kwartier los.

Verder zou ik werken aan zijn lichaamsbewustzijn, zodat hij meer besef heeft waar zijn uiteindes zijn Knipoog TTEAM zou hierbij heel nuttig kunnen zijn.
Heb eigenlijk geen idee wat dat inhoudt? Knipoog

Ik neem aan dat hij op ijzers staat, overweeg eventueel om voor lichtere ijzers te nemen.
Hij staat al op hele lichte ijzers + regelmatig bekappen op 'speciale' stand tegen het aantikken. Het is al heel stuk verbeterd, maar helemaal weg gaat het niet. Soms doet hij het 3 weken niet en dan ineens 1 keer wel weer.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 15:06

Ha, je bent goed bezig Knipoog
TTEAM zou je een omgangsmethode kunnen noemen. Het beoogt het paard meer gebalanceerd in zijn eigen lijf te krijgen door middel van massagetechnieken en oefeningen aan de hand en onder het zadel. Onder het zadel heb ik me nooit mee bezig gehouden, maar de massagetechnieken en een aantal grondwerkoefeningen gebruik ik in voorkomende gevallen wel.
De methode is uitgedacht door Linda Tellington Jones, er zijn boeken van en er zijn een aantal "practitioners" die het je kunnen leren. Er worden ook wel cursussen gegeven, maar ik ben ondertussen niet meer op de hoogte daarmee. Ik heb goede ervaringen met Vanda Oosterhuis (gevoelvoorpaarden.nl), maar misschien is Nelleke Deen handiger voor jou (Nootdorp).