Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Citaat:Ik denk dat maar weinig mensen echt iets TEGEN het nb op zich hebben...
meer de manier hoe het gepromoot word, en ik het peroonlijk echt 'eng' vind dat mensen zomaar word wijsgemaakt dat NB voor alle paarden de oplossing is, en de ENIGE goede manier
Nadya schreef:Chevax; dan heb je het dus blijkbaar over 1 bepaald persoon. Kan best dat die man/vrouw/weet ik veel niet goed in zijn kennis en kunde is en dat is triest, ALS het zo is. Ik ken diegene niet. Maar waarom wordt het hele NBen dan weer over 1 kam geschoren? Er zijn nl. ook goede NBers blijkbaar (bv. die van mij).
Ik ken ook rampzalige TBers, maar ik ga niet alle TBers over 1 kam scheren. Ik ben persoonlijk wel blij dat ik uiteindelijk voor NB gegaan ben. Al heb ik zelf niet de behoefte om het te gaan doen bij mijn eigen paard. Ik vind die cursussen op zich prima, mits het op je eigen paard gericht is en mits er deskundige begeleiding bij is.
En dat er van die domme mensen tussen zitten die dan eigenwijs zijn en denken dat ze het zelf alleen kunnen, tja. Dat zegt een hoop over die mensen zelf, niet over deskundige NBers.
Die van mij heeft in Amerika een opleiding gevolgd en is tevens iemand die Parelli les geeft. Ik hoor niets anders dan positieve verhalen over hem (heb inmiddels een hoop vriendinnen die hem ook hebben) en ik zie dat mijn paard's hoefjes het prima doen.
Als jij met Bokkig over zo iemand discussieert is het misschien handig om dat over PB te doen? Kun je meteen de naam uitwisselen en is dat ook weer duidelijk. Nu komt het op mij over alsof alles rondom NB weer fout is. Ja, er zijn een hoop tegenstanders, prima, maar er zijn blijkbaar ook mensen die er wel positieve ervaringen mee hebben, zoals ik.
chevax schreef:even volledig off-topic Nashke, woon jij in het stad of er buiten?
chevax schreef:heb een tijdje in Onderbergen gewoond, maar 't is daar toch lastig een paard stallen!
chevax schreef:Je baseert je mening op ervaringen die je hebt. Ik heb uitgelegd welke ervaring ik heb en die ervaring wordt toch ook vaak ondersteund door bepaalde meningen en antwoorden die ik op Bokt lees. Mijn mening hoeft ook niet per definitie de juiste te zijn, maar ik heb er geen behoefte aan om te horen dat ik niet goed ben voor mijn paarden omdat ik ze niet volgens de NB-methode bekap. De ervaring (nogmaals) die ik tot heden heb is dat er een groot aantal NB-ers sowieso tégen ijzers en tégen een andere manier van bekappen dan de hunne is. Wat er aan ten grondslag ligt, daar wordt niet naar gevraagd. In die gevallen krijg ik een "jomanda"-gevoel.
Wat betreft de discussie met Bokkig, ik heb verschillende malen aan die persoon gevraagd om de discussi niet persoonlijk te laten worden en de discussie terug breder te trekken.
Feit is nu eenmaal wel dat er niet echt een "kwaliteitskeurmerk" of iet dergelijks bestaat voor NB-ers. Iedereen kan zich zo noemen. En dan krijg je inderdaad de vervelende situatie dat de goeden het met de slechten moeten bekopen. Als hoefnatuurlijk zo aan kwaliteit hangt, is het misschien een idee om daan eens een goed systeem voor te ontwikkelen.
chevax schreef:Nog even, ik vind ook niet dat je een paard ijzers onder moet doen als het niet nodig is. Maar als het wél echt nodig is, moeten andere mensen zich daar niet mee bemoeien (kon 't toch niet laten hè, ga nu écht mijn computer uitzetten. Welterusten allemaal en ongetwijfeld tot morgen!)
chevax schreef:De ervaring (nogmaals) die ik tot heden heb is dat er een groot aantal NB-ers sowieso tégen ijzers en tégen een andere manier van bekappen dan de hunne is. Wat er aan ten grondslag ligt, daar wordt niet naar gevraagd. In die gevallen krijg ik een "jomanda"-gevoel.
opala schreef:chevax schreef:De ervaring (nogmaals) die ik tot heden heb is dat er een groot aantal NB-ers sowieso tégen ijzers en tégen een andere manier van bekappen dan de hunne is. Wat er aan ten grondslag ligt, daar wordt niet naar gevraagd. In die gevallen krijg ik een "jomanda"-gevoel.
Wanneer je zelf je hoeven denkt te kunnen onderhouden, dan ga je je inlezen in websites, maar ook in boeken van Ramey en Strasser. In het (vertaalde) boek van Dr. Strasser "A lifetime of soundness" kun je o.a. lezen welke schadelijke gevolgen het onderslaan van beslag onder de hoef heeft op korte en, niet door ons direct zichtbaar, lange termijn. Na lezing snap je gewoon niet meer dat iemand vrijwillig beslag kiest voor het paard.
De effecten van beslag op mijn paard waren gelijk zichtbaar, door het verkorte passen maken op de verharde weg, maar omdat ik uit ging van de noodzaak, het tegengaan van overmatige slijtage, zijn ze er helaas bijna twee jaar onder gebleven.
Caira schreef:opala. Vergeet niet hoe mooi sommige verhalen kunnen klinken. Als iemand sterke argumenten gebruik die dicht tegen de waarheid aan liggen en dit verpakt in een mooi verhaal zijn mensen al snel geneigd dit te geloven. Daarnaast is het de eigen keuze van iedereen.
HappyAppy schreef:Esther, niet iedereen woont in de Achterhoek en niet iedereen heeft de mogelijkheid om zn paard(en) 24/7 buiten te houden er wonen ook nog mensen onder de rook van Rotterdam, tja das hier niet zo makkelijk als bij jullie (blijkbaar) dus das een beetje ondoordachte opmerking.
Esther schreef:[ maar ik wil dat mijn paard het naar zijn zin heeft en een paardwaardig leven kan hebben. En dat is bij mij ook een groeiproces geweest. En over NB, zoek maar eens op berichten van een jaar geleden van mij, dan zul je zien hoe mijn mening verandert is in afgelopen jaar...
Esther schreef:[ maar ik wil dat mijn paard het naar zijn zin heeft en een paardwaardig leven kan hebben. En dat is bij mij ook een groeiproces geweest. En over NB, zoek maar eens op berichten van een jaar geleden van mij, dan zul je zien hoe mijn mening verandert is in afgelopen jaar...
Nimmy schreef:Dus paarden die deels op stal worden gehouden hebben geen paardwaardig leven... wel kort door de bocht.
Kymalin schreef:Okee, het boek van dr. Strasser is dan wel geen roman maar ze is wel een zeer omstreden persoon, met medestanders maar ook met heeeeeel veel tegenstanders. Het gaat dan over de mening van 1 dierenarts die vervolgens ook weer door een heleboel andere dierenartsen wordt tegengesproken, dr. Strasser is zelfs in de nb wereld omstreden....