De gevaren van natuurlijk (zelf) bekappen!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

chevax

Re: De gevaren van natuurlijk (zelf) bekappen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 22:59

even volledig off-topic Nashke, woon jij in het stad of er buiten?

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 23:04

Citaat:
Ik denk dat maar weinig mensen echt iets TEGEN het nb op zich hebben...
meer de manier hoe het gepromoot word, en ik het peroonlijk echt 'eng' vind dat mensen zomaar word wijsgemaakt dat NB voor alle paarden de oplossing is, en de ENIGE goede manier

En het ergste is de manier waarop je ze dit wijsmaken, om maar enkele voorbeeldjes te noemen:
*hoefsmeden kunnen alleen maar een ijzer op een paard slaan, en weten verder niets van de anatomie van de hoef af
*hoefsmeden slaan ijzers omdat hun dat geld op brengt, en niet in het belang van het paard
* paarden met ijzers leven niet lang
* alle been/hoef problemen komt door ijzers, of niet natuurlijk bekappen
* TB en ijzers zijn de reden waarom zoveel paarden in de slacht belanden
* ijzers slaan is middeleeuws, en doen ze nog op de geheel zelfde manier als honderden jaren terug
* ijzers en tb is dierenmishandeling, hoe kun je?
* TB + 24opstal + geen weidegang +zweep en sporen + mishandeling staan allemaal in hetzelfde hokje
* en noem maar op!!!!!

sorry, maar dit soort uitspraken heb ik dus al letterlijk moeten aanhoren...
en dat geldt uitaard niet voor allemaal/iedereen ... Maar het komt veel te dikwijls voor... Dat NB op zo'n manier gepromoot moet worden
Laatst bijgewerkt door Milly_ op 13-03-07 23:09, in het totaal 1 keer bewerkt

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 23:05

Nadya schreef:
Chevax; dan heb je het dus blijkbaar over 1 bepaald persoon. Kan best dat die man/vrouw/weet ik veel niet goed in zijn kennis en kunde is en dat is triest, ALS het zo is. Ik ken diegene niet. Maar waarom wordt het hele NBen dan weer over 1 kam geschoren? Er zijn nl. ook goede NBers blijkbaar (bv. die van mij).
Ik ken ook rampzalige TBers, maar ik ga niet alle TBers over 1 kam scheren. Ik ben persoonlijk wel blij dat ik uiteindelijk voor NB gegaan ben. Al heb ik zelf niet de behoefte om het te gaan doen bij mijn eigen paard. Ik vind die cursussen op zich prima, mits het op je eigen paard gericht is en mits er deskundige begeleiding bij is.
En dat er van die domme mensen tussen zitten die dan eigenwijs zijn en denken dat ze het zelf alleen kunnen, tja. Dat zegt een hoop over die mensen zelf, niet over deskundige NBers.

Die van mij heeft in Amerika een opleiding gevolgd en is tevens iemand die Parelli les geeft. Ik hoor niets anders dan positieve verhalen over hem (heb inmiddels een hoop vriendinnen die hem ook hebben) en ik zie dat mijn paard's hoefjes het prima doen.

Als jij met Bokkig over zo iemand discussieert is het misschien handig om dat over PB te doen? Kun je meteen de naam uitwisselen en is dat ook weer duidelijk. Nu komt het op mij over alsof alles rondom NB weer fout is. Ja, er zijn een hoop tegenstanders, prima, maar er zijn blijkbaar ook mensen die er wel positieve ervaringen mee hebben, zoals ik.

Je baseert je mening op ervaringen die je hebt. Ik heb uitgelegd welke ervaring ik heb en die ervaring wordt toch ook vaak ondersteund door bepaalde meningen en antwoorden die ik op Bokt lees. Mijn mening hoeft ook niet per definitie de juiste te zijn, maar ik heb er geen behoefte aan om te horen dat ik niet goed ben voor mijn paarden omdat ik ze niet volgens de NB-methode bekap. De ervaring (nogmaals) die ik tot heden heb is dat er een groot aantal NB-ers sowieso tégen ijzers en tégen een andere manier van bekappen dan de hunne is. Wat er aan ten grondslag ligt, daar wordt niet naar gevraagd. In die gevallen krijg ik een "jomanda"-gevoel.
Wat betreft de discussie met Bokkig, ik heb verschillende malen aan die persoon gevraagd om de discussi niet persoonlijk te laten worden en de discussie terug breder te trekken.
Feit is nu eenmaal wel dat er niet echt een "kwaliteitskeurmerk" of iet dergelijks bestaat voor NB-ers. Iedereen kan zich zo noemen. En dan krijg je inderdaad de vervelende situatie dat de goeden het met de slechten moeten bekopen. Als hoefnatuurlijk zo aan kwaliteit hangt, is het misschien een idee om daan eens een goed systeem voor te ontwikkelen.

*hoe later op de avond, hoe meer typefouten*

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 23:07

chevax schreef:
even volledig off-topic Nashke, woon jij in het stad of er buiten?

stad Misselijk
voorlopig toch Haha!

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 23:07

heb een tijdje in Onderbergen gewoond, maar 't is daar toch lastig een paard stallen! Knipoog

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 23:10

chevax schreef:
heb een tijdje in Onderbergen gewoond, maar 't is daar toch lastig een paard stallen! Knipoog

oooooh, echt????? ik pb je even Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 23:27

chevax schreef:
Je baseert je mening op ervaringen die je hebt. Ik heb uitgelegd welke ervaring ik heb en die ervaring wordt toch ook vaak ondersteund door bepaalde meningen en antwoorden die ik op Bokt lees. Mijn mening hoeft ook niet per definitie de juiste te zijn, maar ik heb er geen behoefte aan om te horen dat ik niet goed ben voor mijn paarden omdat ik ze niet volgens de NB-methode bekap. De ervaring (nogmaals) die ik tot heden heb is dat er een groot aantal NB-ers sowieso tégen ijzers en tégen een andere manier van bekappen dan de hunne is. Wat er aan ten grondslag ligt, daar wordt niet naar gevraagd. In die gevallen krijg ik een "jomanda"-gevoel.
Wat betreft de discussie met Bokkig, ik heb verschillende malen aan die persoon gevraagd om de discussi niet persoonlijk te laten worden en de discussie terug breder te trekken.
Feit is nu eenmaal wel dat er niet echt een "kwaliteitskeurmerk" of iet dergelijks bestaat voor NB-ers. Iedereen kan zich zo noemen. En dan krijg je inderdaad de vervelende situatie dat de goeden het met de slechten moeten bekopen. Als hoefnatuurlijk zo aan kwaliteit hangt, is het misschien een idee om daan eens een goed systeem voor te ontwikkelen.

Tja, logisch dat ik mijn eigen mening baseer op mijn eigen ervaringen. En jij die op de jouwe, zo te lezen.
Mij hoor je niet zeggen dat je niet goed voor je paarden bent, ik ken je verder niet. Ik ben ook tegen ijzers bij mijn eigen paard, hij heeft ze gewoon niet nodig. Over paarden van anderen oordeel ik niet, tenzij ze het om belachelijke redenen doen (voorbeeldje; ijzers zijn mooier dan gewone hoeven, dat soort onzin. Heb ik wel een gelezen hier op bokt). Als ik een vee-arts, paardentandarts of NBer bij mijn paard laat komen, wil ik de beste voor hem. Reken maar dat ik van tevoren al van alles heb uitgeplozen en nagevraagd. Maar ja, zo ben ik. Knipoog

Hier op bokt wordt dus ook geroepen dat je niet goed voor je paard bent als je hem natuurlijk laat bekappen (want gevaarlijk etc.). Ik vind het verschrikkelijk om te lezen wat een ellende onkundige bekappers paarden aan kunnen doen. Maar nogmaals, ik en een hoop paardenvriendinnen van mij hebben met onze NBer gelukkig hele andere ervaringen en daar zitten ook meiden bij die hem al jaren hebben voor hun paard.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 23:29

Al met al toch nog een informatieve discussie geworden. Ik kruip nu in mijn mandje, morgenochtend vroeg staan er namelijk weer vijf ongeduldige paarden aan het hek te roepen waar ik toch blijf met hun eten!

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 23:31

Nog even, ik vind ook niet dat je een paard ijzers onder moet doen als het niet nodig is. Maar als het wél echt nodig is, moeten andere mensen zich daar niet mee bemoeien (kon 't toch niet laten hè, ga nu écht mijn computer uitzetten. Welterusten allemaal en ongetwijfeld tot morgen!)

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 23:36

slaap lekker Doei!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 23:37

chevax schreef:
Nog even, ik vind ook niet dat je een paard ijzers onder moet doen als het niet nodig is. Maar als het wél echt nodig is, moeten andere mensen zich daar niet mee bemoeien (kon 't toch niet laten hè, ga nu écht mijn computer uitzetten. Welterusten allemaal en ongetwijfeld tot morgen!)

Welterusten (en je moest eens weten hoeveel mensen zich met mijn manier van omgaan met paarden bemoeien Haha! Haha! Haha! ). Gewoon niets van aantrekken, als je weet dat je het goed doet. Slaap lekker!!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 10:27

chevax schreef:
De ervaring (nogmaals) die ik tot heden heb is dat er een groot aantal NB-ers sowieso tégen ijzers en tégen een andere manier van bekappen dan de hunne is. Wat er aan ten grondslag ligt, daar wordt niet naar gevraagd. In die gevallen krijg ik een "jomanda"-gevoel.

Wanneer je zelf je hoeven denkt te kunnen onderhouden, dan ga je je inlezen in websites, maar ook in boeken van Ramey en Strasser. In het (vertaalde) boek van Dr. Strasser "A lifetime of soundness" kun je o.a. lezen welke schadelijke gevolgen het onderslaan van beslag onder de hoef heeft op korte en, niet door ons direct zichtbaar, lange termijn. Na lezing snap je gewoon niet meer dat iemand vrijwillig beslag kiest voor het paard.

De effecten van beslag op mijn paard waren gelijk zichtbaar, door het verkorte passen maken op de verharde weg, maar omdat ik uit ging van de noodzaak, het tegengaan van overmatige slijtage, zijn ze er helaas bijna twee jaar onder gebleven.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 10:30

opala. Vergeet niet hoe mooi sommige verhalen kunnen klinken. Als iemand sterke argumenten gebruik die dicht tegen de waarheid aan liggen en dit verpakt in een mooi verhaal zijn mensen al snel geneigd dit te geloven. Daarnaast is het de eigen keuze van iedereen.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 10:35

opala schreef:
chevax schreef:
De ervaring (nogmaals) die ik tot heden heb is dat er een groot aantal NB-ers sowieso tégen ijzers en tégen een andere manier van bekappen dan de hunne is. Wat er aan ten grondslag ligt, daar wordt niet naar gevraagd. In die gevallen krijg ik een "jomanda"-gevoel.

Wanneer je zelf je hoeven denkt te kunnen onderhouden, dan ga je je inlezen in websites, maar ook in boeken van Ramey en Strasser. In het (vertaalde) boek van Dr. Strasser "A lifetime of soundness" kun je o.a. lezen welke schadelijke gevolgen het onderslaan van beslag onder de hoef heeft op korte en, niet door ons direct zichtbaar, lange termijn. Na lezing snap je gewoon niet meer dat iemand vrijwillig beslag kiest voor het paard.

De effecten van beslag op mijn paard waren gelijk zichtbaar, door het verkorte passen maken op de verharde weg, maar omdat ik uit ging van de noodzaak, het tegengaan van overmatige slijtage, zijn ze er helaas bijna twee jaar onder gebleven.

Opala, ik denk dat je nu bij de essentie van het verhaal komt, namelijk zorgen dat je voldoende informatie vergaren. Ik denk ook wel dat als je je ergens serieus voor interesseert en je gedegen inleest, je veel bruikbare informatie kunt krijgen. Máár.... als mensen na een cursus van één, twee of voor mijn part tien dagen zelf aan de slag gaan en daarbij uitgaan van "op de cursus is gezegd dat hoefijzers slecht zijn, dús dat zijn ze ook", zonder de bagage te hebben op dingen van paard tot paard te bekijken en te evalueren, zijn ze in mijn ogen toch ontzettend slecht bezig.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 11:22

Caira schreef:
opala. Vergeet niet hoe mooi sommige verhalen kunnen klinken. Als iemand sterke argumenten gebruik die dicht tegen de waarheid aan liggen en dit verpakt in een mooi verhaal zijn mensen al snel geneigd dit te geloven. Daarnaast is het de eigen keuze van iedereen.

Het lijkt mij niet dat een dierenarts, Dr. H. Strasser, een roman schrijft. Trouwens ook voor degenen welke niet en nooit iets aan de hoeven zelf wil doen, is het uitermate interessant leesvoer. De "standaard" boeken over paardenverzorging en hoefverzorging geven maar heel summiere informatie over bepaalde onderwerpen.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 11:46

Okee, het boek van dr. Strasser is dan wel geen roman maar ze is wel een zeer omstreden persoon, met medestanders maar ook met heeeeeel veel tegenstanders. Het gaat dan over de mening van 1 dierenarts die vervolgens ook weer door een heleboel andere dierenartsen wordt tegengesproken, dr. Strasser is zelfs in de nb wereld omstreden....

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 11:47

HappyAppy schreef:
Esther, niet iedereen woont in de Achterhoek en niet iedereen heeft de mogelijkheid om zn paard(en) 24/7 buiten te houden er wonen ook nog mensen onder de rook van Rotterdam, tja das hier niet zo makkelijk als bij jullie (blijkbaar) dus das een beetje ondoordachte opmerking.

Waar heb ik gezegd dat mijn paard 24/7 buiten staat of dat een paard 24/7 buiten moet staan? Volgens mij heb ik gezegd dat nb niet werkt als je je paard 24/7 op stal houdt... Het paard moet nl. kunnen lopen en dan ook nog over verschillende ondergronden, hard en zacht. Dat kun je dus ook bereiken door je paard een groot aantal uur weidegang te geven en er regelmatig mee over de weg te gaan.
Bovendien hebben we hier geen onbeperkte ruimte om paarden maar in de wei te gooien. Het meeste land is van boeren die hun geld ermee moeten verdienen en er hun koeien op hebben lopen. Mijn paard staat in Duitsland, de regels zijn daar niet zo streng, de stukken land zijn groter dan in Nl en dus is het makkelijker om paarden te houden zoals ze gehouden worden waar mijn paard staat. En daar betaal ik ook meer dan genoeg voor om hem zo te stallen. Ik kan ook op een stal gaan staan die 10 km dichterbij is en 3 keer zo goedkoop, maar ik wil dat mijn paard het naar zijn zin heeft en een paardwaardig leven kan hebben. En dat is bij mij ook een groeiproces geweest. En over NB, zoek maar eens op berichten van een jaar geleden van mij, dan zul je zien hoe mijn mening verandert is in afgelopen jaar...

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 12:07

Esther schreef:
[ maar ik wil dat mijn paard het naar zijn zin heeft en een paardwaardig leven kan hebben. En dat is bij mij ook een groeiproces geweest. En over NB, zoek maar eens op berichten van een jaar geleden van mij, dan zul je zien hoe mijn mening verandert is in afgelopen jaar...

Dus paarden die deels op stal worden gehouden hebben geen paardwaardig leven... wel kort door de bocht.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 12:32

Esther schreef:
[ maar ik wil dat mijn paard het naar zijn zin heeft en een paardwaardig leven kan hebben. En dat is bij mij ook een groeiproces geweest. En over NB, zoek maar eens op berichten van een jaar geleden van mij, dan zul je zien hoe mijn mening verandert is in afgelopen jaar...

Esther, ik geef je groot gelijk. Heel goed van je dat je zo'n plek voor je paard hebt gezocht, ook al is het wat verder weg van huis.

Mijn paard zou doodongelukkig op stal worden, of ik hem er nou 23/7 of alleen 's nachts in zou houden e.d. Bij mij is het ook een groeiproces geweest, die versneld is gegaan toen ik mijn eigen paard kocht. Ik wist dat hij buiten hoorde. En bij ons bevalt het natuurlijk bekappen zeer goed. Mijn eigen professionele bekapper zegt ook dat het beter is om het te doen bij paarden die zoveel mogelijk buiten lopen. Dit om de natuurlijke omstandigheden zoveel mogelijk na te bootsen. Daar is helemaal niets mis mee, verre van.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 12:37

Nimmy schreef:
Dus paarden die deels op stal worden gehouden hebben geen paardwaardig leven... wel kort door de bocht.

En waar schrijf ik dat, vind je jezelf ook niet wat kort door de bocht?
Ligt er maar net aan hoe ze de rest van de dag gehouden worden en wat voor stal ze staan en hoe lang en wat er gevoerd wordt.

Mijn paard staat 's nachts ook niet in de wei, wel in een groepsstal met uitlooppaddock waar onbeperkt hooi ligt wat ze kunnen eten. Er zijn paarden die regelmatig in de stal staan of liggen. Die van mij komt er alleen om even te kunnen liggen, de rest van de tijd staat hij buiten te eten of suffen. Dat is toch wat anders dan een donker stalletje van 3x3, zonder contact met andere paarden en met alleen krachtvoer en een klein beetje hooi (om even door te slaan naar de andere kant Knipoog ). En ik zie hoe mijn paard in zijn voordeel is verandert en hoe de rest van de 30 paarden is; tevreden en ontspannen.

Bij nb ben je er niet met alleen het bekappen, de manier van houden is ook belangrijk. En dat je niet zelf teveel gaat prutsen en denken dat het wel alleen kunt. Ik vond het in het begin doodeng om zelf aan de hoeven van mijn paard te vijlen, onder begeleiding van de smid heb ik eea geleerd. Tot vorig jaar kwam er een orthopedisch smid en 6 jaar lang heb ik gehoord dat hij slechte hoeven heeft en dat zijn stand gecorrigeerd moest worden en dat hij niet zonder ijzers zou kunnen. Hij staat nu een jaar zonder ijzers, ik hou zelf de hoeven bij en de smid controleert ongeveer 4 keer per jaar.
De traditionele smid die nog bij mijn pony kwam van anderhalf heeft de laatste keer zo'n slecht werk afgeleverd dat de smid van mijn paard nu ook bij hem komt. Mijn pony had gewoon happen uit de zool en hoefwand, de stralen waren verschrikkelijk scheef en diep bijgesneden, die smid mag er dus niet meer aan komen. En nee ik doe het niet voor de goedkopigheid, ik ben meer dan dubbel zoveel kwijt nu.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 12:42

Kymalin schreef:
Okee, het boek van dr. Strasser is dan wel geen roman maar ze is wel een zeer omstreden persoon, met medestanders maar ook met heeeeeel veel tegenstanders. Het gaat dan over de mening van 1 dierenarts die vervolgens ook weer door een heleboel andere dierenartsen wordt tegengesproken, dr. Strasser is zelfs in de nb wereld omstreden....

De inhoud van het boek lezen, staat helemaal los van de Strasser-methode al dan niet toepassen. Deze methode is ook alleen toepasbaar na een langdurige opleiding. Neemt niet weg dat de informatie welke zij doorgeeft, over o.a. de meest ideale omstandigheden waaronder een paard gehouden dient te worden, uitgaande van de behoeftes van het paard, en de uitgebreide anatomie en fysiologie van de paardenhoef, in mijn ogen verplichte kost zou moeten zijn voor elke paardeneigenaar.

Mijn paard is zeven maanden per jaar stalpaard, evengoed is zij heel erg gebaat bij NB. In die zeven maanden is duidelijk een terugslag waarneembaar qua uiterlijk van de zool, desondanks kan ze er het gehele jaar mee goed uit de voeten. Ik heb de mogelijkheid gehad om haar het gehele jaar 24 u. weidegang te bieden, maar om diverse redenen heb ik dat afgeslagen. Toch denk ik haar een paardwaardig leven te kunnen bieden.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 12:46

Maar betekent dit nu dat je alléén goed voor je paard kunt zijn als je volgens de "wetten" van NB te werk gaat? Waarom moet op alles toch een etiketje worden geplakt? Ik ben, vind ik, op een goede manier met mijn paarden bezig. Maar daarbij houd ik wel de individuele eisen op het gebied van verzorging goed in het oog. Ik heb vijf paarden en ik kan echt niet van alle vijf zeggen dat ze gelukkig zijn als ik ze zo natuurlijk mogelijk houd. Eén van mijn merries is al op leeftijd (ze wordt dit jaar 20) en ze is werkelijk doodongelukkig als ze in regen buiten moet staan. Moet ik dan zeggen dat ze dit juist fijn hoort te vinden omdat we paarden zo natuurlijk mogelijk moeten houden? Eén van de jongens komt nooit op stal, hij heeft de beschikking over een ruime schuilstal, waar hij trouwens vrijwel nooit in staat. Hij is hartstikke gelukkig buiten en zou weer ongelukkig óp stal worden. En zo heeft bij mij ieder paard zijn eigen wensen en eisen en daarop is ook de verzorging afgestemd.
Maar "natuurlijk houden", wat is dan je referentiekader? Is dat het oerpaard of is dat het paard dat door de mens is doorgefokt om aan onze eisen te voldoen en dus niet meer kan worden vergeleken met het oorspronkelijke paard? Tussen "kunnen" en "noodzakelijk zijn" zit een wereld van verschil. Wij kunnen ook prima zonder onze dikke winterjas, daar wennen we best wel aan. Maar vinden we het niet heel fijn om toch die jas aan te kunnen trekken?

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 12:52

Ik denk dat chevax het goed verwoordt; het is niet zwart of wit, je moet kijken naar de individu, en waar die zich het beste bij voelt, tb of nb, geen van beiden is zaligmakend maar door als eigenaar je gezonde verstand te gebruiken en open te staan voor ALLE aspecten van paarden houden kom je volgens mij het verst. En mijn oude merrie heeft ook de pest aan regen en rent dan naar haar stal en dramt dan net zo lang tot ze naar binnen mag; van mij mag ze! Met lampje en radio aan en een buitenlijk, en contact met haar buurman!

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 12:55

uhm.... buitenluik bedoel ik Bloos

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 12:57

kymalin, mijn paard staat savonds ook aan het hek te hinniken om op stal te mogen Knipoog