Ervaring met gebroken griffelbeentje?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ifever

Re: Ervaring met gebroken griffelbeentje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 10:52

het beste kan je dan onderlappen er onder doen ja, zorg dat er niks dubbel zit bij de onderlappen kan vervelende plekken veroorzaken.. ik gebruikte een stalbandage. en door de onderlappen wordt de druk verdeeld die de bandage geeft.. zorg wel dat de bandage goed vast zit, desnoots met extra sluiting ivm kunnen afzakken/loslaten enz. zorg er ook voor dat er geen vuil tussen je onderlappen zitten dit kan ook plekjes veroorzaken.. ik deed hem ook voor de zekerheid s'ochtends opnieuw om en s'avonds voor dat ze de nacht in ging op nieuw om.. let er wel op dat het ook niet gaat broeien (te warm worden) onder de bandage...

voor het er weer op stappen, zorg dat je er iig niet gespannen op gaat zitten want dat slaat alleen maar over op je paard.. wacht dan iets langer ermee als dat je het gaan forceren. voor de rest kan je vragen of iemand je wil helpen door er naast te blijven lopen met bijvoorbeeld een touw aan het bit.. ook kan je voor dat je er op stapt eerst een paar rondjes aan de hand door de bak stappen zo kan ze niet ineens schrikken van enge dingen.. iig heeft ze de omgeving dan alweer gezien..
suc6

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-07 10:56

Dank je wel voor de tips. Het is niet zo dat ik bang ben om eraf te stuiteren, maar meer dat ik bang ben dat ze dat been overbelast door zo te gaan stuiteren. Het kan ook heel goed meevallen, maar goed, dat weten we pas als we erop hebben gezeten.

Ik heb vilten lappen voor onder de stalbandages, maar daar krijgt ze dus kale plekken van.

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 11:40

dat is het lastige met paarden je weet pas wat ze doen als het al bijna gebeurd is. als ze zich nou flink druk heeft gemaakt in die korte tijd zou ik het been iig goed afspuiten en desnoots nog met coolingsgel in smeren ( dit kan gewoon onder de bandage (deed ik iig ook en heb er nooit problemen mee gehad) let wel op als ze een 'wond'heeft dat je het daar ruim omheen smeert.

wat je ook kan doen is tijdens het rijden de bandage gewoon weer om doen de eerste paar keren dit geeft wat meer stevigheid en vangt ook een deel schokken op.

wat je ook nog kan proberen onder de bandage is een hele zachte (normaal formaat) badhandoek (wat zijn die dingen 1 m bij 50 cm ofzo.. standaard maat geloof ik..iig niet die grote) alleen hierbij moet je echt super goed opletten dat deze niet dubbel gaat zitten..(heb dit zelf ook een tijdje bij mijn paard gedaan was ook gevoelig met die vilte lappen) wat je ook nog kan proberen is zo'n fleece stalbandage.. deze kan je volgens mij zonder onderlappen om doen... (weet ik niet zeker anders even na vragen) alleen dan heb je risico dat ze te strak zitten dus knellen (dit vangt een onderlap op) of dat ze net te los zitten en gaan schuiven.. ik zou zelf dus voor een onderlap gaan alleen als dit drukkingen geeft is dit ook niet het ideale.

als ik op nog meer ideën kom laat ik het weten, ben door mijn paard aardig cratief geworden op dat vlak! Clown

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 15:04

nadina schreef:
Ik mag sinds zaterdag ook weer met mijn merrie stappen, jeetje, wat een ramp Haha! ze steigert en bokt, dingen die ze overigens normaal nooit doet. Ik zie er best wel tegenop om er over anderhalve week weer op te stappen... Tips? Ik ben overigens niet van de kalmeringsmiddelen en zo.
Ook moet ze over anderhalve week in de stalbandage. Hebben jullie nog tips hiervoor? Ik geloof dat Solvej zei dat de onderlappen erg belangrijk waren (tegen schuren en kale plekken), welke gebruik jij?

Ik hou ook niet van kalmeringsmiddelen maar heb hem toch elke dag 2 streepjes Tranquigel voor het stappen gegeven. Beter kalmeringsmiddel dan dat hij dadelijk weer geblesseerd raakt.
Heb zelf onderlappen van Eskadron, hele fijne zachte. Heb geloof ik een afbeelding een paar pagina's terug erop gezet.

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 16:00

ik was daar ook geen voorstander van maar ben toch blij dat ik dat spul had.. soms moet je wel om andere dingen te voorkomen....je hoeft helemaal niet veel te geven en je paard heeft gewoon niet dat 'frisse' ze zijn wel gewoon alert alleen gaan ze niet 'huppelen' ik gaf ook 2 streepjes...

die onderlappen van eskadron zijn ook heel goed ja.. ik heb dezelfde soort maar dan van BR deze onderlappen zet je met klitteband vast dus heel makkelijk met bandage er om heen doen.. (gekocht bij agradi.nl ) dit vind ik zelf heel handig..

ik zou zeggen je moet gewoon uitproberen wat bij jou paard het beste werkt ieder paard is weer op een andere mannier gevoelig voor bepaalde dingen...

Marsan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 21:20

nog een dikke week...........en dan mag ze 5 minuten draven.
T wandelen gaat goed.Ik loop niet meer met haar in de bak,maar gewoon buiten rond de stallen.

Moet nog even kijken wie er op gaat de eerste paar keren.
Kan moeilijk mijn dochter van net 11 jaar erop zetten.

Marsan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 16:31

oja.wanneer hebben jullie je paardje weer een keer gewoon los laten lopen??(in bv een kleine ruimte)

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 16:45

Ebo is 6 weken na de operatie in een beperkte (lees iets groter dan zijn stal) los gegaan. en week later is dit vergroot. naar ongeveer 6X3 meter. Daar staat hij nu nog steeds in los, de hele dag.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 09:11

De dierenarts is gister geweest voor Versace. Hij is zeer tevreden over het resultaat en vond het abnormaal dat hij zo pijn ongevoelig was. Dat het zo abnormaal goed en mooi genezen was. Andere paarden hadden namelijk snel last van een dik been bij een factuur maar bij hem is niks meer te zien of te voelen. Bij de buigproef liep hij super maar op de kleine volte was hij iets gevoelig op het buitenbeen (bijna niet te zien). De dierenarts zei dat dat vaak wees op beschadiging van de pees. Dus even nog een scan laten maken. De scan was ook goed alleen het vliesje wat om de pees zit om het te beschermen was een beetje uitgerekt dus om het zekere voor het onzekere te nemen gaan we héél langzaam opbouwen.
Dadelijk moet ik even bellen over de foto's en dan krijg ik, als het goed is, groen licht om weer aan het werk te gaan. Dan mag ik elke dag een kwartier/20 min. stappen en beetje draven op de lange lijnen en dat langzaam opbouwen. Over 4 weken mag ik dan langzaam aan galop gaan denken. Dan pas mag hij ook weer op de wei, aangezien wanneer hij opeens zou gaan bokken, dat vliesje van de pees zou kunnen scheuren. Als dat gebeurd zou hij een half jaar minimaal boxrust moeten hebben weer.

Als alles na deze maand nog in orde is, het been niet warmer of dikker wordt (wat wijst op scheurtjes in dat vlies) dan mag ik alles vergeten en hoef ik nergens meer rekening mee te houden aangezien er dan niks meer fout kan gaan.

Jeeej! Ben er echt blij mee!! Ondanks dat ik nou de Pavo Cup dit jaar niet meer zal kunnen meedoen. Maar het belangrijkste is dat alles helemaal goed komt!!

Hihi, ook leuk, hij zei "Jammer dat hij niet een beetje groter is voor de hengstenkeuring. Dat is er eentje om zuinig op te zijn! Zo'n sterk paard wat zo pijn ongevoelig is moet je nooit meer weg doen." Haha! Haha! Haha!
Wie weet groeit hij nog wat (voor mij is hij eigenlijk wel groot genoeg met z'n 1.67m ik ben maar 1.59m.)

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-07 10:49

Wat een goed nieuws! Wat fijn dat je weer aan de gang mag.

Die van mij is ook al zo 'pijnongevoelig', zo erg zelfs dat de dierenarts mij zo weer naar huis gestuurd zou hebben. Hij schrok, zoals ik boven als zei, dus wel dat het botje toch gebroken was.

Moet je hem nog wel in de bandages laten staan?

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 11:00

Hij staat al ruim een week zonder stalbandage en het been is nog altijd hetzelfde. Net gebeld en ik heb nu officieel groen licht. Straks er dus maar voor de eerste keer weer op, lekker wat stappen. Denk dat ik hem voor de zekerheid wel wat tranquigel geef. De dierenarts zei dat het super uitzag maar dat de overgang van de breuk naar het dunnere gedeelte van het griffelbeen wel een zwakke plek was maar dat waarschijnlijk geen kwaad kon. Toch moest ik maar even extra voorzichtig doen. Absoluut geen gekke sprongen oid. Dus zekere voor het onzekere denk ik dan zo.

Dat pijnongevoelige heeft z'n voor en z'n nadelen. Zoals je al zegt merk je dan veel minder snel iets op, maar het is toch prettig als ze niet voor alles extreem reageren en ze tegen een stootje kunnen.

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-07 11:18

Wat goed zeg! Geweldig, lekker weer aan de gang.

Precies, maar het is inderdaad wel gevaarlijk want ze lopen er gewoon doorheen.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 11:25

Ja wat dat betreft heb ik liever eentje die aangeeft als er iets mis is. Want hij is er ook nog geen pas kreupel op gegaan. Iets ongevoelig maar niet noemenswaardig.
Zo heb ik eens een merrie getraind die 11 meter verstopping zo dik als een voetbal in haar dunne darm had en pas op het laatste moment liet merken dat er iets mis was. Zij had nog 11% overlevingskans en heeft het overigens wel gered. (Na nog 2 operaties helaas niet meer geschikt voor de sport dus staat nu op de wei.)
Goed in de gaten houden dus, die paarden Knipoog

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-07 11:37

Jeetje, dat was wel een bikkel dan zeg! Een vriendin van mij heeft een heel kleinzerig paard, dat is ook niets maar met die 'bikkels' moet je ze wel heel goed kennen wil je op tijd doorhebben dat er iets aan de hand is.
Nog een vraagje: die tranquigel kun je die gewoon in de winkel kopen of moet dat bij de dierenarts? (lijkt wel een vraagbaak, haha)

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 23:01

Een paardje bij ons op stal heeft het 3 jaar geleden ook gehad, maar die is helemaal hersteld en doe alles weer!

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 23:11

Tranquigel kun je gewoon in de ruitersportzaak kopen, is de nieuwe versie van Sedalin maar dan minder schadelijk en minder effectief. (Meer streepjes voor hetzelfde resultaat)

heleen06Jarig

Woonplaats: in het weekend vlakbij Assen/doordeweeks in Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 21:25

ik mocht afgelopen weekend weer voor het eerst een stukje draven. Zaterdag liep hij goed. Dus zondag weer een stukje geprobeerd, nu liep hij ineens behoorlijk kreupel. Het was weer de rechterkant, waar hij dus ook aan geopereerd is. Het been is niet warm en alleen om het litteken heen is het wat verdikt, maar niet anders als een aantal dagen eerder. In stap loopt hij wel goed. Ik heb hem nu eerst maar even op rust gezet en we kijken het even aan, maar ik snap dit niet echt ...

tallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 22:34

Pablo liep in het begin ook niet rad..
Komt omdat ze opeens andere spieren moeten gebruiken..
Pablo loopt nu wel goed.. maar dat heeft wel 2 weken geduurd..

Je moet gewoon even geduld hebben en als je het niet vertrouwt even een DA langs laten komen...

heleen06Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 09:05

als ik het niet vertrouw laat ik idd even de DA langskomen. Maar ik kijk het eerst nog wel even aan. Hij loopt nu ook weer 2 x een half uur per dag in de wei. Omdat op dat stuk veel gras staat, doet hij totaal niet druk maar staat hij echt rustig te eten. Wat heb jij in die twee weken dat hij niet goed liep gedaan dan? Wel gewoon doorgereden? Gestapt of ook stukjes gedraafd? Of heb je hem echt op rust gezet?

tallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 17:38

ik heb hem toen alleen laten stappen aan de longe...

heleen06Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 20:21

oke, mijn paard staat nu dus een uur per dag in de wei, waar hij ontzettend rustig is en dus vrijwel alleen maar stapt. Dus ik denk dat ik het eerst zo maar even aankijk.

Marsan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 22:07

Heb ook groen licht gekregen en vanaf gister mag ze ook 5 minuten draven erbij.
Mag onder het zadel,maar doen het voorlopig even aan de longe.
Heerlijk vond ze het...........

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-07 10:14

Die van mij heeft eergisteren een gat in de manegewand geslagen Gestoord Op minstens anderhalve meter hoogte! Wow! Ze is echt zo gek als een mandje. (even voor de info: ik had haar gewoon beet en was 'rustig' aan het stappen). Vanaf vrijdag mag ik er weer op, aan de longeerlijn wordt echt niets!

tallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 18:23

Hoe ga je dat dan oplossen nadina??
Ga je er op zonder eerst aan de longe??

Marsan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 22:20

Wij zijn nu bezig met aan de longe.
De eerste keer ging ze dus effe uit haar dak.
Had t al gevraagd aan vee arts......maar kon geen kwaad,als ze even gek zou doen,kan ook niet anders na 2 en halve maand niks doen.
Gister en vandaag was ze gewoon rustig en vandaag heeft mijn dochtertje aan de longe 20 min gestapt en 5 min gedraafd.
Ging super en hebben er allebij van genoten.