Cytek ijzers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Needje

Re: Cytek ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 21:26

Ik denk dta meer paarden deze problemen kunnen gaan krijgen. Beslag wordt niet aangepast aan de voet, maar andersom. Iets wat ik nooit zou willen! Verder zie je op de meeste foto's die ik van deze ijzers gezien heb dat na het beslaan de hoeven al zowat over t ijzer zitten en dat vind ik echt slecht. Een voet heeft ruimte nodig.
Vandaag was m'n smid op stal. Zijn mening gevraagd. "diegene die deze ijzers heeft bedacht mag van mij postbode worden!"
Duidelijk antwoord, en bevestigd mijn vermoeden.
Ik heb t idee dat deze ijzers puur op placebo berusten. Oftewel, de baasje denken dat de beesten er fijner op lopen. Maar persoonlijk denk ik dat je met die dingen meer kapot maakt dan heelt.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 22:49

Lenneke_ schreef:
Ik heb een foto van Anouar z'n hoeven, helaas is er weinig ijzer op te zien, maar even voor het idee.
De hoeven zijn nog wat ongelijk, daarom is de donkere hoef wat recht gesleten aan de voorkant
Afbeelding

ik zal me niet uitlaten over wel of geen ijzers Clown

Ik vind dat de hoefijzers wel érg ver naar achter vastgenageld worden, ik zie ook weinig garnituur aan de achterkant?

En ik kan ook zo al zien dat de witte lijn er niet op vooruit gegaan is, de zijkanten van de hoef beginnen te 'flaren'.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-07 08:07

Kindness staat er nu dik 8 maanden op...
En echt geen problemen hier, en zo weet ik nog 2 paarden die echt supergoed lopen op deze ijzers.
Kindness zn voeten groeien wel gewoon en die bloeduitstortingen zijn mij onbekend... maandag wordt ie weer gedaan en zal er is op letten...
maar verder mijn vraag... door wie lieten jullie geslaan en om de hoeveel weken.

edit: mag via PB

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 08:14

Arabesk schreef:
Ik vind dat de hoefijzers wel érg ver naar achter vastgenageld worden, ik zie ook weinig garnituur aan de achterkant?

En ik kan ook zo al zien dat de witte lijn er niet op vooruit gegaan is, de zijkanten van de hoef beginnen te 'flaren'.

De hoeven waren echt barslecht geworden van de gewone ijzers en dat los je niet met één beslagbeurtje weer op.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 08:43

Veranderen van smid doet vaak ook al wonderen. Bij m'n eerste smid ging t ook niet. Overgestapt, werd al beter, daarna weer overgestapt, en nu staat ie super op z'n voeten.
Als ik de foto van Lenneke zie dan is m'n eerste reactie "waar is het ijzer?"

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 09:03

dat neemt nog niet weg, dat de ijzers erg ver naar achter genageld worden. Realiseer je wat dat betekent voor het hoefmechanisme.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 09:10

Mijn paard staat niet op cytek ijzers!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 09:12

Dat moet ook wel, want het ijzer zit ook ver naar achteren.

Maar ik ga waarschijnlijk toch kunststof proberen de volgende keer. Ik zit nou al zo lang met het idee kunststof in m'n hoofd en hoor er veel goede verhalen over.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 09:14

Kunstof is veel te ruw volgens mij. Een paard glijdt altijd iets door na een stap. Met ijzers glijden ze iets te ver door, maar met kunstof glijden ze helemaal niet door, wat betekend dat de pezen enorme opdonders krijgen...
(dat is wat ik over kunstof gehoord heb)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 09:30

Needje schreef:
Kunstof is veel te ruw volgens mij. Een paard glijdt altijd iets door na een stap. Met ijzers glijden ze iets te ver door, maar met kunstof glijden ze helemaal niet door, wat betekend dat de pezen enorme opdonders krijgen...

Je beter laten informeren dan. Er zijn nogal wat mogelijkheden op het gebied van kunststof. Ik weet van andere enduranceruiters dat de paarden juist beter met kunststof lopen dan met ijzer, omdat het kunststof het gedrag van de onbeslagen hoef veel dichter benaderd.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 09:31

Waar zeg ik dta ze er niet beter op lopen?! Ik zeg alleen wat t met de pezen doet.
En dan heb ik het over lopen over asfalt. Op zachte ondergrond zal t elkaar niet veel schelen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 09:37

Needje schreef:
Waar zeg ik dta ze er niet beter op lopen?! Ik zeg alleen wat t met de pezen doet.
En dan heb ik het over lopen over asfalt. Op zachte ondergrond zal t elkaar niet veel schelen.

Needje schreef:

Daar dus.
Kunststof glijd wel degelijk door.
Waar jij op lijkt te wijzen zijn die met rubber beklede ijzers. Daarvan is ondertussen bekend dat die erg belastend zijn voor pezen.
Het huidige kunststof beslag is dit niveau ruim ontstegen.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 09:40

Hmmm, volgens mij ging het echt om die geel/groene dingen.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 09:42

Pas met kunststof wel op met een paard dat biljardeert. Daar glijdt het onvoldoende voor door, helaas.

Even weer on topic: ik ben ook benieuwd wie de cyteks er onder slaat, dat voeten er zo bar slecht onder vandaan komen kan ook te maken hebben met de smid die ze aanbrengt....

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 09:49

Dat zal uiteraard ook meespelen promptertje, maar als een hoef aangepast wordt aan een ijzer ipv andersom, lijkt t mij niet veel goed doen. Dus ik kan me wel indenken dat paardxcenvoeten er slechter van worden.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 09:51

Oh absoluut, maar ook dat is voor een groot deel afhankelijk van de smid. En als het degene is waarvan ik denk dat hij het is, dan heeft dat al veel verklaard Scheve mond

fleurbartels

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 09:52

Arabesk schreef:
Realiseer je wat dat betekent voor het hoefmechanisme.

sorry Arabesk, ik weet niet wat je precies hier hebt verteld over dit ijzer etc. Maar het hoefmechanisem is het hele idee achter dit ijzer. De hefboom kleiner maken.

Gezien de verschillende ervaringen van iedereen, denk ik dat er groot verschil in hoefsmeden zit die cytek beslag doen en de kennis van hen.

Over de rotstraal van Willem. het lijkt mij ook dat wanneer je bijna de hele voet sluit met het ijzer, deze bacterien de kans krijgen. lekker geen zuurstof, lekker broeien.

ter herrinering, mijn paard wordt alleen volgens cytek principe bekapt omdat mijn hoefsmid is overgestapt. ik zie dat ze sinds dien meer last heeft van gallen en ga hierover in gesprek met mijn hoefsmid. iemand daar ook last van?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 09:54

Needje schreef:

juist het doorglijden zorgt voor een klap op de pezen. Het is werkelijk bijna niet te geloven dat een van de grote nadelen van ijzers: het gladde contact met de ondergrond, nu vaak juist uitgelegd wordt als zijne een voordeel Verward
Je hebt vast weleens als kind ervaren hoe raar het is om op ijs te lopen met je schoenen en hoe raar lopen het is als je telkens een stukje doorglijdt....

De beste mate van wrijvingsweerstand is die, die vergelijkbaar is met een blote hoef; niet te glad en niet te stroef.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 09:56

fleurbartels schreef:
sorry Arabesk, ik weet niet wat je precies hier hebt verteld over dit ijzer etc. Maar het hoefmechanisem is het hele idee achter dit ijzer. De hefboom kleiner maken.

hoefmechanisme is iets anders dan de plek van het afwikkelpunt en de hefboomwerking etc.

Hoefmechanisme = het uitzetten van de hoef bij het neerkomen op de grond, wat werkt als een soort extra pomp naast het hart en wat voor de doorbloeding van de hoef zorgt.

en ik ga hier geen verhandeling houden over ijzers en de effecten op het hoefmechanisme, daarvoor verwijs ik je naar de welbekende sites. Dit is geen topic over de nadelen van ijzers.

fleurbartels

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 09:57

Arabesk schreef:
De beste mate van wrijvingsweerstand is die, die vergelijkbaar is met een blote hoef; niet te glad en niet te stroef.

zo ie zo het beste wat er is Knipoog een blote hoef Pling

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 09:59

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 10:01

Arabesk schreef:
Met ijzers glijden ze iets te ver door, juist het doorglijden zorgt voor een klap op de pezen. Het is werkelijk bijna niet te geloven dat een van de grote nadelen van ijzers: het gladde contact met de ondergrond, nu vaak juist uitgelegd wordt als zijne een voordeel Verward
Je hebt vast weleens als kind ervaren hoe raar het is om op ijs te lopen met je schoenen en hoe raar lopen het is als je telkens een stukje doorglijdt....

Jij verwart "uitglijden" (wat nooit goed is) met "doorglijden". Kunststof en aluminium zijn stroever dan een blote voet, dus de voet wordt abrupt gestopt op het moment van neerzetten, terwijl een blote voet toch echt een beetje doorglijdt, al is dat met het blote oog nauwelijks waarneembaar. Een ijzer glijdt net als een blote voet wel iets door, al kan het bij het ijzer weer te veel zijn.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 10:01

en dit is waarschijnlijk waar jij op doelde:

Afbeelding
afrolmechanisme

Knipoog

@ Promptertje, ik doel ook op doorglijden, niet uitglijden. Jij kan ook op ijs lopen zonder uit te glijden, maar je glijdt wel door bij elke stap.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 10:03

Als die van mij zonder kon, had ik m wel zonder staan.

Verder zeg ik ook nergens dat t verder doorglijden van ijzers goed is, maar imo nog altijd beter als helemaal niet doorglijden. (puur omdat de blote voet van een paard gewend is om door te glijden)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 10:06

een blote voet glijdt niet door:

Afbeelding

en nu ga ik weer aan 't werk Knipoog