[INFO] Spat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Re: Centraal topic over spat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 09:56

Onze paarden worden heel vaak gelongeerd, op voltes varierend van 20 tot 5 m doorsnee. Als je een gezond paard op eigen benen in balans op een volte aan het werk zit, is het IMO een prima toevoeging in je training. Met een paard met spat vind ik het wat lastiger inschatten, maar zeker werk op een grote volte moet IMO wel kunnen.

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-07 09:58

oke gelukkig,want ik moet nu natuurlijk nu longeren om die rug sterker te maken,en ik had er een beetje een dubbel gevoel bij.Wat ik nog vreemd vind he,in okt was ze in emmeloord,is ze geopereerd aan een bult bij heup,en daar hebben ze ook haar sprong uitverdoofd,en daar merkten ze geen verschil.2 maanden later in bodegraven wel.Ik heb eigenlijk twijfels of die spat echt zo erg is,en of ze er last van heeft.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 10:00

Dat is een vervelend gevoel HH_J, dan weet je nog niet wat er nu echt aan de hand is. Hebben ze een spatproef (buigproef) gedaan?

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-07 10:06

ja op buigproef reageerde ze ook niet.Alleen op de foto zagen ze dus een heel klein dingetje.Ik vraag me dan altijd af of het geen toevalsbevinding is.Ik heb heel erg mijn vraagtekens erbij.Niet omdat ik het niet onder ogen wil zien,maar vraag het me gewoon af.Omdat ze en niet op de buigproef reageerde,en niet bij emmeloord op de uitverdoving.

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-07 10:06

Ze liep wel reachtsachter altijd wat korter,maar haar rug zat ook rechts vast ter hoogte van de lendenen.Dus je vraagt je af of ze daarom korter liep

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 10:09

Dan zou ik idd ook wel wat twijfelen aan die spat diagnose. Kort lopen kan heel goed vanuit de rug komen, dan zou dat na behandeling beter moeten gaan.

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-07 10:10

ja ik zie nu niks meer aan haar lopen.Lastig dit zeg.Kijk feit blijft wel dat er op foto wat te zien was,maar zou dat toeval bevinding kunnen zijn en dat paard er nooit last van krijgt denk je?Ik ben haast geneigd fotos over te laten maken ergens

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 10:16

Ik hecht zelf heel veel waarde aan klinische bevindingen, en pas daarna aan foto's. Van Raimaer zijn niet eens meer foto's gemaakt na de spat, ze loopt goed en daar kijk ik naar.

In jouw geval zou ik zelf afgaan op wat ze met rijden en longeren laat zien, en die foto's voorlopg vergeten. Is toch een duur grapje (heb net de rekening van ons andere paard binnen, 1tjes op de sprongen trouwens) en blijft toch moeilijk te interpreteren. Als ze nu klinisch niet goed zou zijn vind ik het een ander verhaal maar dat is niet zo. Ik zou zelf hooguit nog eens een spatproef laten doen, maar ook daarvoor is nu niet echt aanleiding.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 10:24

haf_jessie schreef:
o ja ik had nog een vraagje.Weten jullie of longeren nou heel slecht is als je meeloopt,dus niet in heel klein rondje?En longeren jullie ook?

Bedankt voor jullie warme reacties Pling

H_J, mijn veearts zegt dat longeren in dit stadium (als de spat nog actief is (of net niet meer Haha! )) niet verstandig is. Maar ik mocht het in geval van nood wel doen. En nood is dat als hij me aan de hand onder de voet zou lopen ivm zijn bokken/steigeren/trappen. Over de toekomst zegt hij dat het wel kan, maar dat je moet oppassen voor overbelasting. Omdat overbelasting de oorzaak van spat is. Hij zegt dat je het minste risico loopt als je niet longeerd en niet springt, maar het mag wel. En Lielle's veearts zegt volgens mij dus dat het sowieso wel kan.

Overigens 'longeer' ik mijn paard in de hoefslag. Ik durf nog niet op de grote volte te gaan. Als ie een wakkere bui heeft, loopt ie echter niet langs A maar 5 meter er voor (soms 10 Bloos ). Dus dan lopen we op een volte van 20x30 meter ongeveer (onze bak heeft een goede bodem, maar is niet zo groot).
Laatst bijgewerkt door Jennyxx op 28-02-07 10:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 10:27

haf_jessie schreef:
oke gelukkig,want ik moet nu natuurlijk nu longeren om die rug sterker te maken,en ik had er een beetje een dubbel gevoel bij.Wat ik nog vreemd vind he,in okt was ze in emmeloord,is ze geopereerd aan een bult bij heup,en daar hebben ze ook haar sprong uitverdoofd,en daar merkten ze geen verschil.2 maanden later in bodegraven wel.Ik heb eigenlijk twijfels of die spat echt zo erg is,en of ze er last van heeft.

Lastig he. Het kan natuurlijk zijn dat ze in Emmeloord nog geen last had van haar spat en dat het in Bodegraven actiever was en dat ze wel last had. Of ze heeft er last van gekregen vanwege haar rug, waardoor ze anders is gaan lopen. Rontgenfoto's liegen niet, maar zeggen ook niks over de pijnbeleving. Sommige paarden zijn rontgenologisch slecht maar lopen super. En als ik je verhalen zo lees, lijkt het er op dat ze nu iig geen last meer heeft van haar beginnende (?) spat Pling

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 10:28

blijft raar, al die verschillende verhalen. Een training zoals ik zaterdag heb gereden is toch echt een flinke belasting, en daar toont ze totaal niets van.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 10:34

Lielle schreef:
blijft raar, al die verschillende verhalen. Een training zoals ik zaterdag heb gereden is toch echt een flinke belasting, en daar toont ze totaal niets van.

Mischien is het wel hetzelfde verhaal? Misschien kunnen sommige paarden er wel kreupel van worden, maar ook veel paarden niet. En waarschuwt mijn veearts voor het eerste, maar zegt ook dat het tweede kan?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 10:43

Wat ik eigenlijk wel overal heb gevonden is dat als het gewricht idd volledig vergroeid is, er geen belemmeringen meer zijn in het gebruik.

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-07 13:38

Ik snap het ook niet helemaal.Emmeloord en bodegraven was 2 maanden na elkaar.Maar reageert een spatpaard altijd positief op de buigproef? of hoeft dat niet

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 20:34

Lielle, ik heb de kopieën ontvangen. Thanx! Ik ga ze vanavond uitgebreid lezen Vingers aflikken

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 23:12

Ik ken ook een paar spatpaarden die of hoog in dressuur lopen (da's toch ook wel een flinke belasting) of goed meekomen in een M-parcours. Ik mag ook gewoon springen en nadien merk ik geen verschil in haar beweging.

Volgens mij gaat het met spatpaarden net als paarden met artrose, de 1 heeft er meer last van dan de ander.

H-J, foto's interpreteren is natuurlijk mensenwerk. Wat de ene arts een 2tje vindt, vindt de ander een 3tje. Ik ben het Lielle eens, het klinische zegt mij ook meer dan foto's.
Ik heb met Selena na de 2e kuur ook geen foto's weer laten maken. Zou voor mijn gevoel alleen een succes story zijn voor Tildren. Maar wat heb ik daar aan?

Een buigproef is een momentopname; zegt mij eerlijk gezegd ook niet veel. Wat mij wel wat zegt is bijv. een volte op het harde, e.d. Als ze daar zuiver zijn, ben ik dik tevreden.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 23:12

Jennyxx schreef:
Lielle, ik heb de kopieën ontvangen. Thanx! Ik ga ze vanavond uitgebreid lezen Vingers aflikken

Heb ik wat gemist of ben ik alleen maar nieuwsgierig? Bloos

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 08:53

ik heb geen adres van jou, anders had jij ze ook al Knipoog

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 10:56

Lielle schreef:
ik heb geen adres van jou, anders had jij ze ook al Knipoog

Nu wel Bloos . Ik heb je een pb gestuurd.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 14:46

Wat me opviel in de kopieën van Lielle is dat er staat dat bij een paard jonger dan 3 jaar de groeischijven nog geen bot zijn geworden. Als je een jong paard te veel belast kunnen daardoor verkeerde beenstanden ontstaan. Toevallig sprak ik (de vermoedelijke) fokker van Twister van de week. En hij vertelde dat Twister zijn moeder ook een sterk karakter heeft, maar Twister had hij al van jongs af aan gelongeerd om hem onder de duim te houden.... Deze fokker heeft Twis verkocht toen hij bijna twee was. Dus voor zijn tweede is hij al gelongeerd... Misschien heeft ie daardoor wel spat?..

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-07 14:53

Het zou natuurlijk kunnen dat ie te veel overbelast is.Maar jessie is met 3 jaar en 2 maanden gelongeerd echt maar 2 keer in de week ffies en heeft het ook.Het blijft toch gissen he.Hoe is het nu met twister?

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-07 18:25

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 20:50

Jessie ziet er goed uit op de foto's Pling Loopt ze weer helemaal goed?

Met Twister gaat het opzich goed. Hij is wel de laatste 2 keer met 'longeren' aan de dubbele lijnen losgebroken Boos! De eerste keer rende hij tig rondjes in galop voordat hij zich liet vangen. Het spronggewricht was toen weer heet Verdrietig Dat vind ik toch eng. Maar hij liep niet kreupel gelukkig!! De tweede keer ging ik, nadat hij als een gek 2 rondjes gegaloppeerd had, op mijn hurken zitten en toen stopte die draak hi hi. Het spronggewricht was toen wel weer warm, maar niet heet.

Heureka: hoe gaat het met jouw paard? En is het spatspronggewricht bij jouw paard heet als je gereden hebt?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 20:53

even spammen en na morgen heb ik weer tijd

viewtopic.php?f=10&t=735989&hilit=
ben nog steeds zo blij Ja

HJ, foto's zien er fijn uit, ze draaft daar fijn Ja

Jenny, ik heb geen idee of het al door een dergelijk vroege belasting kan zijn eigenlijk. Volgens mij is daar maar weinig over bekend.

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-07 20:56

jenny balen zeg dat het dan toch weer warm is,dan is er toch irritatie of iets van binnen.
Lielle het ziet er super uit zeg,wat zal jij blij en trots zijn