Natuurlijk bekappen ??????????????????

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Isapaardje

Re: Natuurlijk bekappen ??????????????????

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 13:36

briandylan schreef:
Helaas weten de mensen die hun paard NB ook niet wat ze doen.

Nou sorry hoor, maar dit slaat helemaal nergens op. En ik zeg dit omdat ik me nu (als zelf - NB - bekapper) even aangesproken voel.

Ik heb in het verleden enorm veel problemen gehad met de hoeven van mijn pony en heb van alles geprobeerd om het weer in orde te krijgen. Zowel met als zonder ijzers, zowel traditioneel als natuurlijk. Zowel in voeding als in beweging. Uiteindelijk mag ik denk ik wel stellen dat ik een redelijke expert ben geworden in haar hoeven en echt wel weet waar ik mee bezig ben.
En niet omdat iemand mij een theorie heeft verteld, maar omdat ik het in de praktijk allemaal heb mogen ervaren.

Voor mij nooit geen ijzers meer in ieder geval. Mijn horror-ijzer-verhaal is overigens te lezen door op de voetnoot te klikken bij Isabella's pagina (hoefschoenen).

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 13:37

pink_unicorn schreef:
Het is wel een feit dat mensen die er van af stappen en hun verhaal vertellen bedreigd worden,
(de meesten dan) Wij bedreigen NBers toch ook niet,en een discussie hierover is niet erg,we zoeken
allemaal in naar de beste manier om onze paarden te houden.

ongelooflijk, dus mensen die aan NB doen zijn ook nog eens criminelen ofzo? Ik heb nog nooit iemand bedreigd en ik zal dat ook nooit doen. Wie is/zijn die personen dan die bedreigingen uiten en aan wie en waarom???
(ik kan ook wel zeggen dat ik bedreigd word maar dat wil nog niet zeggen dat het zo is)

pink_unicorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 13:38

Cer schreef:
NB gelooft ik hun systeem, net zoals TB geloven in hun systeem. En er zijn enkelingen die dan een beetje doordraaien in het verdedigen van dat systeem..

Gelukkig heb ik een NB smid waar gewoon mee te praten valt, en die iemand ook absoluut niet wil overhalen, maar mensen zelf mee laat denken en beslissen ipv ideeen op te dringen.. wel zo prettig...

ik dring niemand wat op...hou van discussies.
kom maar op met wat jullie vinden,ben gewoon benieuwd waarom iemand voor
de NB methode kiest,en of iemand wel weet waar die mee bezig is.
en tja als mijn mening niet begrepen word of afgezeken kom ik voor mijn ''geloof'' op Clown

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 13:40

In mijn geval : zie eerste bericht op deze pagina nr. 10 ...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 13:44

pink_unicorn schreef:

Het is wel een feit dat mensen die er van af stappen en hun verhaal vertellen bedreigd worden,
(de meesten dan) Wij bedreigen NBers toch ook niet,en een discussie hierover is niet erg,we zoeken

het is alleen zo dat de NBers ineens het TB zitten af te zeiken en dat er met andere woorden word
gezegt dat een de paarden gezonder,en beter in elkaar zitten.kom op nou zeg,paard word heel simpel
gewoon in een verkeerde stand gezet,een been stand waar het paard niet aan gewend is..
Ga zelf maar eens de hele dag met je pols dubbelgevouden zitten,daar krijg je last van want de
lijnen van je botten lopen niet meer in een rechte lijn.

natuurlijk zijn er slechte NBers en TBers.Maar mijn paard loopt nooit kreupel,heeft een goeie beenstand...enz enz heb een goeie hoefsmid die kijkt en vraagd naar mijn paard en hoe hij loopt.

vind wel dat er meteen pist word gereageerd op die site,is wel een feit dat zij ook dacht dat ze goed bezig was..en ben het met Cer eens,jullie vinden toch altijd wel wat als er voorbeelden komen.

gr nicole
[/quote]

Bedreigd worden? Jij beweert dat dat een feit is. Ik ken echt totaal niemand die daarmee bezig is, hoor. dus voor mij is dat geen feit. Je moet eens weten hoeveel mensen mij raar aankijken, omdat ik mijn paard het hele jaar door lekker in het land laat staan en freestyle doe (ik zit middenin een 'dressuuromgeving'). Bedreigen doen ze me natuurlijk niet, maar ik ben wel een enorm buitenbeentje en ik merk hier op bokt ook hoe je in allerlei hokjes geduwd wordt. Niet dat dat mij ook maar enigszins boeit, ik weet heel goed waar ik mee bezig ben en ik zie dat mijn paard een heel gelukkig, gezond paard is. Het valt mij juist op hoe de mensen, die 'traditioneel' met hun paarden omgaan, over mij en de methode die ik aanhang, praten. Ze vinden het maar raar, terwijl het zo natuurlijk is, niets raars aan. Sommigen negeren me gewoon, omdat ik het 'anders' doe en me niet bezig hou met wedstrijden, titels, scheren etc. Dus aan 'jullie' kant zit ook wel wat, hoor.

Trouwens, mijn paard loopt ook nooit kreupel, is nooit ziek en heeft een prima beenstand. Mijn traditionele hoefsmeden van voorheen hebben nog NOOIT gekeken naar hoe mijn paard liep. Misschien omdat mijn paard nog jong is dan? Geen idee, maar ik heb het ze nooit zien doen. Gelukkig heeft hij ook nog nooit ijzers gehad, is 'ie te jong voor. En het gaat ook niet gebeuren, nergens voor nodig.
Toevallig komt maandag mijn natuurlijk bekapper en ik zal hem eens vragen over dit soort praktijken.

En over die site, ja, dat was gewoon een hele domme meid, die veel te ver ging. Dat verhaal is totaal niet de manier, zoals ik met mijn paard om ga en hem laat bekappen, dus ik kan echt helemaal niets met dat voorbeeld. Vind je het erg dat ik mijn situatie daarmee niet wil vergelijken, laat staan dat anderen dat dan maar effe doen? Dan zit je er echt heel goed naast. Ik heb het allerbeste met mijn paard voor, hoor, dat is mijn verantwoording ook en die neem ik zeer, zeer serieus.

pink_unicorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 13:45

Kinke schreef:
pink_unicorn schreef:

ongelooflijk, dus mensen die aan NB doen zijn ook nog eens criminelen ofzo? Ik heb nog nooit iemand bedreigd en ik zal dat ook nooit doen. Wie is/zijn die personen dan die bedreigingen uiten en aan wie en waarom???
(ik kan ook wel zeggen dat ik bedreigd word maar dat wil nog niet zeggen dat het zo is)

je voelt je wel aangesproken,heb toch niet gezegt dat jij mensen bedreigd...
maar het gebeurd wel.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 13:50

nee, ik voel me verder niet aangesproken, geef dit alleen even ter verduidelijking. Jij brengt het alsof bijna iedereen die stopt met nb-en het slachtoffer wordt van bedreigingen. Hoeveel mensen zijn dat dan die bedreigd zijn en door wie in vredesnaam?

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 13:51

daarom zei ik al: wanneer je bij sommige mensen BOE zegt ervaren ze dit al als bedreiging.
Die meid met de site (goh, lijkt nog wel sint-rijmpje) is gewoon erg dom bezig geweest, ipv dat ze DAT nu eens toegeeft.

pink_unicorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 13:52

@Nadya

ik heb ook niets gezegt over freestule of je paard lekker op het land.. daar ben ik juist voor.
mijn paarden lopen ook het hele jaar buiten. Ik heb een trekpaard die nu nog jong is maar die
ik wel ga rijden,daar kijken mensen ook van op en vinden ze ook raar.

het gaat mij alleen maar om die beenstand..
ga maar ff een dagje met een gebogen pols zitten,het bot loopt niet meer in een rechte lijn,
en dat is wat NBers doen met het bot in het been van een paard. het hoefbeen loopt wel gelijk aan
de grond maar wat gebeuren er met de andere boten in het been !!!
de NB theorie beperkt zich tot de hoef van het paard maar een paard bestaan niet alleen uit hoeven,
er zit ook nog een been aan vast..en wie kan mij vertellen wat daar dan mee gebeurd..?
die loopt niet meer in een rechte lijn Clown

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 13:56

ok...dus volgens jou heeft ieder paard wat ge-nb't wordt een gebroken voetas??

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 14:11

pink_unicorn schreef:

Haha nou alsof iedere traditionele hoefsmid hier op let. Laat me niet lachen, zeg Clown

Mijn oude hoefsmid in ieder geval zeker niet. Kijk maar op mijn site en schrik van de belachelijke hoef en beenstanden die mijn pony had toen ze nog beslagen was door een opgeleide EN gecertificeerde orthopedisch hoefsmid nog wel, ingeschreven en geregistreerd bij de huppeldepup hoefsmidvereniging.

EdithHartog

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 14:14

Sorry hoor, maar ik geloof geen barst van dat bedreigingsverhaal. Ik geloof eerder dat er misschien iemand is geweest die een ongelukkige uitspraak heeft gedaan die verkeerd is opgevat. Het is potdomme niet een of andere enge kliek die je niet "tegen" je moet hebben ofzo... De meeste NB bekappers die ik ken zijn mensen die openstaan voor nieuwe ideeen en die blijven bijleren.

Ik ben zelf een fervent lezer van hoefnatuurlijk en ik zie dat de gemiddelde lezer/poster daar (weet niet of dat allemaal NBérs zijn) onwijs veel nadenken, lezen, filosoferen, discussieren, ervaringen uitwisselen en onderbouwd beargumenteren. Dat betekent m.i. dat de gemiddelde bezoeker daar heel erg bezig is met het optimaliseren van alle omstandigheden die met het paard te maken hebben en op zoek is naar andere inzichten.

Het zou toch errug fijn zijn wanneer beide kampen eens wat nader tot elkaar zouden komen. Kan je paard zonder ijzers, prachtig! Vind je als hoefsmid dat in principe elk paard blootsvoets moet kunnen, GEWELDIG! Ik wou dat alle hoefsmeden zo dachten! Kan je paard niet zonder ijzers, nou jammer dan maar ga de eigenaar er niet op aanvallen, die zal ongetwijfeld ook de voors en de tegens tegen elkaar hebben afgewogen.

Ik word er een beetje moe van, ieder topic over wel of niet beslaan eindigt in dit soort discussies. NB versus TB bladiebla. Terwijl ik juist heel erg geinteresseerd ben in dit onderwerp, ik ben altijd heel benieuwd hoe anderen hun paard (laten) bekappen. Die eeuwige discussie over NB/TB doet me altijd een beetje denken aan die discussie over: liever een raket in m'n tuin dan een Rus in m'n keuken... En wat was het eind van dat liedje, juist, einde koude oorlog hahaha

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 14:18

Ja, ik heb zelf ook niet echt het idee dat mijn vorige hoefsmeden naar de beenstand of de bewegingen van mijn paard gekeken hebben. Ik heb er wel eens naar gevraagd, nadat ik mijn paard net gekocht had en ik kreeg amper een normaal antwoord. Best raar, als ik daar nu achteraf over nadenk. Mijn natuurlijk bekapper kijkt wel en vraagt wel diverse zaken. Misschien toeval, maar toch......

Maar goed, ik zal hem maandag wel wat vragen stellen.... Altijd interessant.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 14:20

De NB maffia, hahaha...... Clown

pink_unicorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 14:27

nee maar wat het is je kan niet alle TB hoefsmeden over 1 kam scheren en dat gebeurd wel..die van mij kijkt er echt wel naar.er zijn ook slecht NB hoefsmeden. En zelf let ik er ook op is namelijk je eigen verantwoording,want het is jou paard.

en ik ben hier niet om NB af te zeiken of wat dan ook,kijk maar naar het allereerste bericht wat ik gezet het daar staat zelf er zit een logische theorie in.Alleen er bestaat mee dan een alleen een hoefmechanisme.

ik zeg niet dat elk paard dat GE-NBt met een gebroken voetas
loopt maar dat is wel de theorie..een paard wat met het hoefbeen gelijk aan de grond loopt heet een gebroken voetas ja.En daar blijf ik bij dat dat niet goed is.

gr nicole

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 14:34

pink_unicorn schreef:
NB hoefsmeden

contradictio in teriminis

Clown

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 14:35

Natuurlijk heb je slechte NBers en slechte TBers. Daar ben ik het wel mee eens, hoor, dat heb je in elk vakgebied. Ik geloof niet dat mijn paard met gebroken voetassen loopt, maar nogmaals, ik zal het maandag nog wel eens allemaal vragen (ik ben geen goede deskundige hiervan, daarom laat ik het ook over aan mijn NBer).

EdithHartog

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 15:04

Wat mij persoonlijk zeer aanspreekt in de NB theorie is het feit dat er niet alleen naar de hoeven wordt gekeken maar naar de hele manier van paardenhouden en dat het ook allemaal is beargumenteerd en onderbouwd. En vervolgens moet je dus een smid zien te vinden (oh sorry, bekapper Tong uitsteken) die je niet probeert te overtuigen van het feit dat je toch echt ijzers nodig hebt als je veel over straat rijdt terwijl het dus echt anders kan, in ieder geval bij mijn paarden dan he, ik kan niet spreken voor een ander.

De tegenstanders kunnen kletsen wat ze willen, feit is wel dat het een hot item is en dat er mensen zijn die beter gaan nadenken over waar ze mee bezig zijn. Ik hoef dan alleen maar even te verwijzen naar een recent topic waarin iemand zich afvraagt of het veel kwaad kan dat haar paard al een dag of wat z'n stal niet uitkomt i.v.m. het slechte weer! Voor mij is het de meest logische zaak om mijn knollen buiten te laten lopen, ik woon hier tussen twee paardenpensions waar je al wekenlang geen enkel paard buiten ziet! Ik bedoel maar...

Groetjes, Edith

briandylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 15:06

Isapaardje schreef:
pink_unicorn schreef:

Haha nou alsof iedere traditionele hoefsmid hier op let. Laat me niet lachen, zeg Clown

Mijn oude hoefsmid in ieder geval zeker niet. Kijk maar op mijn site en schrik van de belachelijke hoef en beenstanden die mijn pony had toen ze nog beslagen was door een opgeleide EN gecertificeerde orthopedisch hoefsmid nog wel, ingeschreven en geregistreerd bij de huppeldepup hoefsmidvereniging.
Nou heb net even gekeken maar het zegt meer over jou dan over je smid hoor.Je liet je pony gewoon doorlopen terwijl je op de fotos ziet dat hij over het ijzer is gegroeid , en het dan raar vinden dat er scheuren in komen.En als je dan ziet dat het er zo slecht uitziet als een smid is geweest snap ik niet dat je niet eerder hebt ingegrepen.Er is naar mijn mening naar de verkeerde middelen gegrepen door de smid.Ik ben er niet voor om een paard wat bevangen is op ijzers te zetten.Corrigerend bekappen is veel beter.

Er zijn genoeg foute hoefsmeden maar die zijn er ook zat als NB.

En het hoefmechanisme hangt echt niet van de straal af Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 15:10

Edith, heel herkenbaar, je verhaal. Bij mij staan de pensionpaarden ook continu binnen nu, terwijl de mijne 'lekker' buiten staat. Vinden ze zielig en als het echt heel hard regent, is 'ie ook niet superenthousiast, maar gaat lekker in de struiken staan met de andere pony'tjes. Ik hoor die stalpaarden maar rammen tegen hun muren en ze schijnen hun dekens kapot te maken e.d. Tja..... Clown

Ik ben ook steeds meer overtuigd van het 'natuurlijke' en ik hoop dat mensen eens wat verder gaan nadenken over het houden van hun paarden. Op diverse vlakken.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 15:18

Nadya schreef:
Edith, heel herkenbaar, je verhaal. Bij mij staan de pensionpaarden ook continu binnen nu, terwijl de mijne 'lekker' buiten staat. Vinden ze zielig en als het echt heel hard regent, is 'ie ook niet superenthousiast, maar gaat lekker in de struiken staan met de andere pony'tjes. Ik hoor die stalpaarden maar rammen tegen hun muren en ze schijnen hun dekens kapot te maken e.d. Tja..... Clown

Ik ben ook steeds meer overtuigd van het 'natuurlijke' en ik hoop dat mensen eens wat verder gaan nadenken over het houden van hun paarden. Op diverse vlakken.

OK dan!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 16:09

Kinke schreef:
pink_unicorn schreef:

Geen idee WIE het doet, maar ik WEET van mensen dat het WEL is gebeurt (eerste hand, geen via-via en nee, van mij geen namen). Enne, elke bedreiging is er gewoon eentje te veel. Zo ongeloofelijk is dat dus niet. Het feit dat JIJ geen bedreigingen uit, wil niet zeggen dat niemand dat dat doet.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 16:12

Nou, dan zal er wel heel wat meer aan de hand zijn, lijkt me. Ik kan me niet voorstellen dat als ik van NB over zal gaan naar TB ik dan bedreigd wordt. Door wie, mijn NB'er? Pffff, daar zie ik hem echt niet voor aan, hoor.
Maar goed, ik ken al die wilde verhalen niet en ik hou me er ook graag buiten.

pink_unicorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 17:06

EdithHartog schreef:
Wat mij persoonlijk zeer aanspreekt in de NB theorie is het feit dat er niet alleen naar de hoeven wordt gekeken maar naar de hele manier van paardenhouden en dat het ook allemaal is beargumenteerd en onderbouwd. En vervolgens moet je dus een smid zien te vinden (oh sorry, bekapper Tong uitsteken) die je niet probeert te overtuigen van het feit dat je toch echt ijzers nodig hebt als je veel over straat rijdt terwijl het dus echt anders kan, in ieder geval bij mijn paarden dan he, ik kan niet spreken voor een ander.

De tegenstanders kunnen kletsen wat ze willen, feit is wel dat het een hot item is en dat er mensen zijn die beter gaan nadenken over waar ze mee bezig zijn. Ik hoef dan alleen maar even te verwijzen naar een recent topic waarin iemand zich afvraagt of het veel kwaad kan dat haar paard al een dag of wat z'n stal niet uitkomt i.v.m. het slechte weer! Voor mij is het de meest logische zaak om mijn knollen buiten te laten lopen, ik woon hier tussen twee paardenpensions waar je al wekenlang geen enkel paard buiten ziet! Ik bedoel maar...

Groetjes, Edith

de manier van houden heeft niets met het NB te maken..ik hou me paarden altijd al buiten,en vriendelijk...ik geef wel biks maar als iemand dat niet vind ik dat nog te begrijpen want ze hebben
op zich geen krachtvoer nodig. Hij gaat mij om het been wat er gebeurd met het been. ze kijken
naar hoeven en het manier van houden,maar de rest van het been heeft geen goeie stand.

en over ijzer zijn we het eens..beter zonder

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 17:19

briandylan schreef:
[Nou heb net even gekeken maar het zegt meer over jou dan over je smid hoor.Je liet je pony gewoon doorlopen terwijl je op de fotos ziet dat hij over het ijzer is gegroeid , en het dan raar vinden dat er scheuren in komen.

Enerzijds heb je helemaal gelijk in je antwoord. Ik was nl. zo stom om vroeger een blindelings vertrouwen te hebben in mijn hoefsmid. Want ik haalde er vaak de hoefsmid bij, maar kreeg dan de horen dat het ijzer nog goed genoeg vast zat en de pony er nog wel even mee door kon lopen.
Zelfs twee dagen voordat het stuk afbrak, was de hoefsmid nog geweest. Toen de scheur ontstond, kon hij niet komen ... geen tijd.

Maar goed dat je me daar op wijst overigens. Ik zal dit nog even aanpassen in de tekst.
Dat de hoefsmid dus weigerde opnieuw te beslaan bij zulke hoeven omdat het ijzer nog goed genoeg vastzat Bloos

En wat je voor de rest zegt is op zich een logische reactie ... waarom heb ik niet eerder ingegrepen. Ik wilde wel, maar kon na vele telefoontjes totaal geen hoefsmid vinden die mijn shetje wilde komen bekappen. De meesten namen of geen nieuwe klanten aan, of deden geen shetlanders.
Klaar ... kon ik het mee doen. Uiteindelijk mocht ik dus in feite blij zijn met wat ik had Boos!
Dat was niet ik, maar was ook maar een beginnend paardenbezitter. Daarom zeg ik ook vaak dat ik door schade en schande wijs ben geworden, en ook nooit had gedacht ooit zelf het lef te hebben om zelf te gaan bekappen. Nu vertrouw ik haar gewoon niet meer aan een ander toe Haha! Haha!