natuurlijk bekappen, slechte ervaring?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

opala

Re: natuurlijk bekappen, slechte ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 16:06

Jovarna: Kijk eens in haar onderschrift Haha!

Wanneer ik direct na aanschaf van mijn paard geweten had wat ik nu weet, had ik direct de cursus NB gedaan Ja .

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 16:12

Als toevoeging op Jovarna:

Het hangt ook nog van twee heel belangrijke zaken af:
1 - hoe is de staat van de hoeven, hoe hard zijn ze. Dat is overigens lastig te beoordelen bij aankoop. Je zou kunnen vragen of je
met degene mag spreken die de hoeven onderhoudt (in veel gevallen een hoefsmid)
2 - wat wil jij met je paardje gaan doen en in hoeveel zouden de hoeven daarvan slijten.

Met goede hoeven (hard, slijtvast) hoeven ijzers niet nodig te zijn. Als je in het gras dressuur wilt gaan starten (is pas volgens jaar voorjaar weer van belang) dan mogelijk kunnen ijzers met stiften gewenst zijn. In blote hoeven draai je nou eenmaal niet handig stiften Knipoog Als je uitsluitend op het zand (bijvoorbeeld strand/duinen) gaat rijden, is de slijtage ook anders dan wanneer je alleen maar op asfalt moet gaan rijden.

Ik vind al dan niet ijzers niet zo'n belangrijk criterium bij de aankoop van een paard. Belangrijkste is: wat voor ruiter ben jij, hoe gevorderd ben je, wat wil je met je paard gaan doen. Hoe groot en hoe zwaar ben je Tong uitsteken Daar hoort een passend paard bij. Ietsje minder belangrijk is Haha! je budget en nog iets minder belangrijk is: welk ras/kleur en geslacht. Hoewel......ik wil alleen nog maar een ruin Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 18:49

Jovarna schreef:
k4tink4: Het is niet zozeer een keuze tussen ijzers of natuurlijk bekappen, maar de keuze tussen ijzers en blootvoets.
Als je kiest voor blootvoets, kun je weer kiezen voor een bepaalde manier van bekappen. Eén daarvan kan dan natuurlijk bekappen zijn. Google er maar eens op, er is veel info te vinden.

Voor mij valt er niets te kiezen......... en dan??

Ik heb mijn meneer van de ijzers afgehaald, en zijn voeten deden het supergoed, niet gevoellig, niet brokkelen, niet scheuren, niet niks........ niet overmatig slijten, helemaal niks...... hij heeft steengoede hoeven..... ECHT. Alleen zijn beenwerk kan niet zonder het ijzer. Met ijzer glijd hij meer..... en dat heeft hij nodig, evenals hij een tikkie binnendoor moet staan rechtsachter, en dat krijg je gewoon beter onder controle MET ijzer.

Zonder ijzer, gaat hoeftechnisch 100% alleen zijn pees achter kan het niet handelen.......

en nu? Dus voor mij is er geen keuze........... helaas

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 18:55

miss_jumpy schreef:
Mijn paard loopt de laatste tijd erg gevoelig op oneffen wegen en op de harde weg wil ie het liefste in de kantjes. Daarnaast struikelt hij veel. Hij heeft best wel lange tenen. De hoefsmid probeert hem wel rechter te zetten maar ik zie na 2 jaar eigenlijk nog weinig verschil.

Mijn verhaal kom je veel tegen bij mensen als reden om over te gaan op natuurlijk bekappen. Voor mij een hele stap, ik ben altijd erg behouden met dat soort dingen. Dus ik vraag me af, zijn er mensen met slechte ervaring met natuurlijk bekappen? En zijn er mensen die bovengenoemd probleem met traditioneel bekappen hebben opgelost?

Iedereen kan een slechte ervaring hebben, maar dat over het algemeen wel met een slechte smid. En die heb je bij NB maar evengoed bij TB.

Op de site van hoefnatuurlijk staan de betere adresjes om NB te laten doen. Iemand die een cursus heeft gevolgd en zichzelf daardoor NB noemt is eigenlijk een gevaar. Ze kunnen prima de hoeven van hun eigen paard bij werken, maar voor het echte werk zal er toch ook een echte bekapper bij moeten komen.

Hier in ieder geval een erg positieve ervaring met Klaas Feuth. Na 4 jaar aanmodderen met een TB-er en hoeven die sneller sleten dan dat ze groeiden moest ik toch wat verzinnen en aangezien ik niks voor ijzers voelde...

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 19:35

KiWiKo schreef:
Jovarna schreef:
k4tink4: Het is niet zozeer een keuze tussen ijzers of natuurlijk bekappen, maar de keuze tussen ijzers en blootvoets.
Als je kiest voor blootvoets, kun je weer kiezen voor een bepaalde manier van bekappen. Eén daarvan kan dan natuurlijk bekappen zijn. Google er maar eens op, er is veel info te vinden.

Voor mij valt er niets te kiezen......... en dan??

Ik heb mijn meneer van de ijzers afgehaald, en zijn voeten deden het supergoed, niet gevoellig, niet brokkelen, niet scheuren, niet niks........ niet overmatig slijten, helemaal niks...... hij heeft steengoede hoeven..... ECHT. Alleen zijn beenwerk kan niet zonder het ijzer. Met ijzer glijd hij meer..... en dat heeft hij nodig, evenals hij een tikkie binnendoor moet staan rechtsachter, en dat krijg je gewoon beter onder controle MET ijzer.

Zonder ijzer, gaat hoeftechnisch 100% alleen zijn pees achter kan het niet handelen.......

en nu? Dus voor mij is er geen keuze........... helaas

Heb je het nu over dressuurmatig rijden op gras Kiwiko? En waarom heeft hij dat glijden nodig?
Een beslagen Fries van een rijgenote ging eens naast me op een asfaltweg in stap totaal onderuit, dat was inderdaad glijden.....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 19:38

nee hoor, gewoon het werk in de baan, en buitenritten Haha! Haha! vooral het verharde gedeelte is gewoonweg te stroef.......... ook dat stukje stalgang Haha!

Hij draait zijn rechterachterbeen iets om in de stap, dat doet hij omdat hij een botwoekering heeft op zijn sprong en daardoor de diepe buigpees niet helemaal netjes door de schede heen loopt..... daar heeft hij met het werk en in het dagelijkse geen last van hoor (zolang hij op ijzers staat bleek) maar die afdraaiende beweging moet hij kunnen maken om zijn been heel te houden. Op het harde is het zonder ijzers te stroef

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 19:48

Zou dat niet een kwestie van wennen zijn, niet alleen voor jouw meneer maar ook voor jou? Dan heb ik het over het glijden en niet over de botwoekering. Maar joh, dan hou je hem toch op ijzers. Beter dat dan een kapot been!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 19:53

nee, voeten zijn goed.......... en ik heb hier een rekening liggen van een kleine 800 euries omdat zijn diepe buigpees door het NIET glijden (door de blote voeten) geirriteerd raakte.

Ik had hem liever van de ijzers afgehouden, maar helaas het kan niet anders......... zijn pees kan het niet handelen.

Wel laat ik hem volgend jaar opereren aan die botwoekering.......... en als dat helemaal goed gaat dan ga ik toch weer kijken of hij zonder ijzers kan. Maar nu eerst deze dierenarts rekening afbetalen en dan sparen voor een operatie Haha!

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 20:14

Pffff, hopelijk draai je goed op de braderieën e.d. Lachen

k4tink4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 20:48

Het paard (moet eigenlyk zeggen pony!!) waar ik aankomende zondag bij ga kijken, daar is een zeer grote kans van dat ik m neem, omdat hij, zoals ik nu al allemaal van hem weet, voldoet aan de eisen die ik stelde aan ''mijn'' paardje.

Het is een Nrps ruin van 8 jaar, 150 ongeveer hoog, en is nu rondom beslagen. Ik ben van plan hem ongeveer dagelijks te rijden in licht rijdende bak (tapijtsnippers) En overdag word hij op t weiland gezet. In het weekend wil ik langere buitenritten gaan maken omdat de omgeving hier daar ideaal voor is, dan kom ik ook over asfaltwegen.

hij heeft wel een tijdje terug een peesblessure gehad waar hij halfjaar van heeft stilgestaan, maar is voor de zekerheid nog op controle geweest bij de veearts, om te laten keuren of het nu gewoon goed gaat. En alles is in orde. Hij is rontgonologisch gekeurd. Hebben jullie dan tips voor mij? Moet ik, zoals hij nu ook is, rondom laten beslaan als dat weer nodig is, of moetik iets anders doen, want ik durf bijna met 100% zekerheid te zeggen, als ik het mijn hoefsmid vraag, zegt hij beslaan.. logisch Knipoog maar ik ben gewoon wat voorzichtiger, als dit mijn paardje inderdaad gaat worden. Want ik wil natuurlijk niet zijn pezen teveel belasten, die hebben gewoon wat langer de tijd nodig om weer aan te sterken.. TIPSS!! dankuu Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 20:51

gewoon van de ijzers afhalen......... is het nodig tik je ze er zo weer onder...

Mijn geval moet je je niet door laten leiden, mijn geval is een appart geval. "normale" peesproblemen hebben niks van doen met of zonder ijzers...........

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 20:57

Ik ken nog een heel goede bekapper die echt heel veel tijd in het goed afwerken van de hoeven steekt. Als je haar nummer wil, stuur maar een pb.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 20:58

heeft niks met afwerken te maken het heeft te maken met de grip op de grond............. zijn hoeven zijn goed, super goed zelfs....... maar hij moet meer glijden

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 21:02

Oh ik doelde niet op jou, maar opk4tink4.
Je kunt je paard wel van de ijzers afhalen, maar als je het dan slecht bekapt gaat het sowieso mis. Vandaar dat ik mijn bekapper voorstel (die in heel NL komt).

Ik ben trouwens wel benieuwd naar hoevenfoto's van kiwiko.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 21:06

k4tink4 schreef:
Het paard (moet eigenlyk zeggen pony!!) waar ik aankomende zondag bij ga kijken, daar is een zeer grote kans van dat ik m neem, omdat hij, zoals ik nu al allemaal van hem weet, voldoet aan de eisen die ik stelde aan ''mijn'' paardje.

Het is een Nrps ruin van 8 jaar, 150 ongeveer hoog, en is nu rondom beslagen. Ik ben van plan hem ongeveer dagelijks te rijden in licht rijdende bak (tapijtsnippers) En overdag word hij op t weiland gezet. In het weekend wil ik langere buitenritten gaan maken omdat de omgeving hier daar ideaal voor is, dan kom ik ook over asfaltwegen.

hij heeft wel een tijdje terug een peesblessure gehad waar hij halfjaar van heeft stilgestaan, maar is voor de zekerheid nog op controle geweest bij de veearts, om te laten keuren of het nu gewoon goed gaat. En alles is in orde. Hij is rontgonologisch gekeurd. Hebben jullie dan tips voor mij? Moet ik, zoals hij nu ook is, rondom laten beslaan als dat weer nodig is, of moetik iets anders doen, want ik durf bijna met 100% zekerheid te zeggen, als ik het mijn hoefsmid vraag, zegt hij beslaan.. logisch Knipoog maar ik ben gewoon wat voorzichtiger, als dit mijn paardje inderdaad gaat worden. Want ik wil natuurlijk niet zijn pezen teveel belasten, die hebben gewoon wat langer de tijd nodig om weer aan te sterken.. TIPSS!! dankuu Haha!

Persoonlijk zou ik nóóit iets kopen dat een peesblessure gehad heeft omdat de kans erg groot is dat ze het weer krijgen. Maar dat is jouw keuze.
Echter...een bak met tapijtsnippers draagt niet bij aan het behoud van pezen. Pezen worden sterk van het lopen op harde ondergrond. Als je zelf in zo'n bak met tapijtsnippers loopt heb je het idee dat je veert en dat klopt ook maar dat doen jouw pezen. Feitelijk veren ze een beetje dóór. Voor een paard of pony die al een keer een blessure heeft gehad is dit echt funest want er komt iedere keer een overbelasting op de aanhechtingen van pezen en spieren. Mocht je dit toch willen doorzetten wat natuurlijk je eigen keuze is, zorg dan dat je na het rijden héél lang uitstapt op een echt harde ondergrond.

Overigens zou ik hem in dit geval wél op de ijzers laten staan want dan kan de smid hem net even zo zetten dat die pees wat ontlast wordt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 21:08

zijn hoeven zijn supergoed, ook toen hij van de ijzers af ging....... echt modelhoeven..... heel, heel hard, niet gevoelig....... en ik moet zeggen dat hij zich heel best misschien wel beter bewoog zonder ijzers Haha!

alleen kreeg hij last van zijn pootje.......... en dan moet je een beslissing maken, en aangezien ik mijn meneer toch voor de sport heb, en niet als grasmaaier (wegens pijn in het pootje) dan er maar toch weer een ijzer onder

k4tink4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 21:21

Dus, om zijn pezen weer sterker te trainen. Kan ik dan niet beter het in het begin houden bij buitenritjes, met af en toe op bospaden waar ik langs kom wat meer beweging... Maar dat ik gewoon buitenritjes ga maken op verharde wegen?

En je hebt gelijk hoor, het is ook niet heel slim om zon beestje te kopen. Helaas laat mijn budget het niet toe meer uit te geven, en verder is er NIETS mis met dit beestje. Hij word nu nog bij zijn huidige eigenaresse getraind in een zware bak.. Andere tips zijn ook welkom! Ben allang blij dat ik weer wat meer weet.. heb eigenlijk niet heel veel verstand van pezen Tong uitsteken

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 21:25

Kiwiko: Ik begrijp volkomen dat je beslag onder je paard gezet hebt.

Katinka: Met peesblessures heb ik geen ervaring.

k4tink4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 21:31

iemand die er wel ervaring mee heeft en tips heeft voor mij?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 21:36

Met peesblessures? Daar heb ik wel ervaring mee. Of bedoelde je in combinatie met NB? Want dat heb ik niet Lachen.

k4tink4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 21:40

Nee gewoon met peesblessures algemeen, hoe je de pezen daarna het beste weer kunt trainen, lees mijn bericht hiervoor.. dankuu Lachen

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 21:42

Vraag maar even per PB, anders wordt het wel erg off topic Lachen

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 21:43

Vanilla heeft een scheurtje in een pees rechtsvoor. Als ik veel over het harde loop en dat bijvoorbeeld twee dagen achter elkaar, kan ze opeens door gaan zakken op dat been. Ik denk dat ik het er wel voor een groot deel uit zou kunnen trainen als ik het langzaam genoeg opbouw, maar heb er voorlopig de tijd niet voor.

Ik weet het nog niet zo met dat harde. Bij een peesblessure hoor je vaak: veel op het harde rijden. Dat hoef je met vanilla dus echt niet te doen. Ik snap wel dat het harde de pezen stimuleert, maar dat is net zoiets als met spieren: van trainen worden ze sterker, maar van overbelasten gaan ze alleen kapot.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 21:45

peesblessure gaat bij mij 24/7 het land op voor een half jaar zeker............

niks nooit geen stalrust

k4tink4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 21:47

Nee, maar hij heeft nu dus ook al een halfjaar op het land gelopen, weten jullie hoe ik een eigen topic kan starten? Daar snap ik nog niet zoveel van namelijk.. Ik wil dit topic niet teveel gaan lastigvallen met andere vragen Tong uitsteken