Wanneer ik direct na aanschaf van mijn paard geweten had wat ik nu weet, had ik direct de cursus NB gedaan

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Jovarna schreef:k4tink4: Het is niet zozeer een keuze tussen ijzers of natuurlijk bekappen, maar de keuze tussen ijzers en blootvoets.
Als je kiest voor blootvoets, kun je weer kiezen voor een bepaalde manier van bekappen. Eén daarvan kan dan natuurlijk bekappen zijn. Google er maar eens op, er is veel info te vinden.
miss_jumpy schreef:Mijn paard loopt de laatste tijd erg gevoelig op oneffen wegen en op de harde weg wil ie het liefste in de kantjes. Daarnaast struikelt hij veel. Hij heeft best wel lange tenen. De hoefsmid probeert hem wel rechter te zetten maar ik zie na 2 jaar eigenlijk nog weinig verschil.
Mijn verhaal kom je veel tegen bij mensen als reden om over te gaan op natuurlijk bekappen. Voor mij een hele stap, ik ben altijd erg behouden met dat soort dingen. Dus ik vraag me af, zijn er mensen met slechte ervaring met natuurlijk bekappen? En zijn er mensen die bovengenoemd probleem met traditioneel bekappen hebben opgelost?
KiWiKo schreef:Jovarna schreef:k4tink4: Het is niet zozeer een keuze tussen ijzers of natuurlijk bekappen, maar de keuze tussen ijzers en blootvoets.
Als je kiest voor blootvoets, kun je weer kiezen voor een bepaalde manier van bekappen. Eén daarvan kan dan natuurlijk bekappen zijn. Google er maar eens op, er is veel info te vinden.
Voor mij valt er niets te kiezen......... en dan??
Ik heb mijn meneer van de ijzers afgehaald, en zijn voeten deden het supergoed, niet gevoellig, niet brokkelen, niet scheuren, niet niks........ niet overmatig slijten, helemaal niks...... hij heeft steengoede hoeven..... ECHT. Alleen zijn beenwerk kan niet zonder het ijzer. Met ijzer glijd hij meer..... en dat heeft hij nodig, evenals hij een tikkie binnendoor moet staan rechtsachter, en dat krijg je gewoon beter onder controle MET ijzer.
Zonder ijzer, gaat hoeftechnisch 100% alleen zijn pees achter kan het niet handelen.......
en nu? Dus voor mij is er geen keuze........... helaas
k4tink4 schreef:Het paard (moet eigenlyk zeggen pony!!) waar ik aankomende zondag bij ga kijken, daar is een zeer grote kans van dat ik m neem, omdat hij, zoals ik nu al allemaal van hem weet, voldoet aan de eisen die ik stelde aan ''mijn'' paardje.
Het is een Nrps ruin van 8 jaar, 150 ongeveer hoog, en is nu rondom beslagen. Ik ben van plan hem ongeveer dagelijks te rijden in licht rijdende bak (tapijtsnippers) En overdag word hij op t weiland gezet. In het weekend wil ik langere buitenritten gaan maken omdat de omgeving hier daar ideaal voor is, dan kom ik ook over asfaltwegen.
hij heeft wel een tijdje terug een peesblessure gehad waar hij halfjaar van heeft stilgestaan, maar is voor de zekerheid nog op controle geweest bij de veearts, om te laten keuren of het nu gewoon goed gaat. En alles is in orde. Hij is rontgonologisch gekeurd. Hebben jullie dan tips voor mij? Moet ik, zoals hij nu ook is, rondom laten beslaan als dat weer nodig is, of moetik iets anders doen, want ik durf bijna met 100% zekerheid te zeggen, als ik het mijn hoefsmid vraag, zegt hij beslaan.. logischmaar ik ben gewoon wat voorzichtiger, als dit mijn paardje inderdaad gaat worden. Want ik wil natuurlijk niet zijn pezen teveel belasten, die hebben gewoon wat langer de tijd nodig om weer aan te sterken.. TIPSS!! dankuu