Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
knolliepower schreef:In het zomerseizoen zouden hoefschoenen ook een optie kunnen zijn, want daar kun je ook proppen in draaien.
knolliepower schreef:In het zomerseizoen zouden hoefschoenen ook een optie kunnen zijn, want daar kun je ook proppen in draaien.
Waratje schreef:fleempie schreef:waarom tegen ijzers. ik rijdt graag buiten en dan is het toch wel nodig, liever op ijzers dan dat heel de hoef weg slijt. en wat denk je met dit droge weer. ik zie veel paarden om me heen die zonder ijzers staan en die helemaal aan het afbrokkelen zijn.
En ja een goeie smid scheelt ook wel.
Ik rijdt ook graag buiten en dan bij voorkeur niet al te kinderachtig en heb in principe geen ijzers nodig en ze dus ook niet onder de hoeven van mijn paard. Hoeven brokkelen niet, hoogstens na een rit een haaltje waar ik even de vijl langshaal en het is weer goed.
De meeste paarden staan echt onnodig op ijzers! En een goede "smid" is noodzaak, zowel met als zonder ijzers.Sanniiy16 schreef:dat zegt iedereen tenminste tegen mij
maar veel paarden gaan mank lopen als ze op hun straal lopen hoor
dus ik weet t niet
of t nou wel of niet kan
het maakt verder ook niet uit
ik zie wel wat we ermee doen
het is nog altijd mijn paard
Wie betaalt de rekeningen? Jij of je moeder?
Een paard hoort altijd met de straal de grond te raken, OOK MET IJZERS ONDER. Als paarden kreupel gaan lopen op blote voeten is dat meestal gevoeligheid in de zool, maar niet van de straal (tenzij er een spijker oid inzit, natuurlijk)
Verdiep je eens echt in paarden, lees wat boeken en ga wat minder af op wat "iedereen" zegt.
fransje23 schreef:Maar volgens mij zijn er dus ook heel veel paarden die op ijzers staan die zelden op de harde weg komen etc. Om af en toe een weg over te steken ofzo heb je geen ijzers nodig.
Miriano schreef:De hoefsmid, Stefanie Boon, is net geweest!
Zijn afgebroken hoef (dat stukje) was niet zo heel erg, maar de randen waren wel ietwat weg.
We moeten het even aankijken hoe het gaat zo blootvoets.
Als zijn achterhoeven weer zo schuin slijten, zit er denk ik niks anders op dan er toch ijzers onder te doen.
Al denk ik niet dat het zo heel hard zal gaan, ik kom bijna niet meer op de straat.
Ja, het klinkt stom 'ijzers eronder voor het lopen op straat, die paar meters' maar zijn achterhoeven
sleten schuin, waardoor hij last kreeg van zijn rug.
Verder had hij goede hoeven. Over 8 weken komt ze weer.
Hij zal misschien de eerste 2 weken nog een beetje raar lopen, omdat hij net van zijn ijzers af is,
maar daarna zou alles goed moeten zijn.
Zoniet, dan komt ze even terug om te kijken hoe het verder moet.
Ik vind haar prettiger dan de vorige, ze stelt het paard op zijn gemak, en ze blijft rustig, ook al is ie vervelend.
Sanniiy16 schreef:Waratje schreef:Wie betaalt de rekeningen? Jij of je moeder?
Een paard hoort altijd met de straal de grond te raken, OOK MET IJZERS ONDER. Als paarden kreupel gaan lopen op blote voeten is dat meestal gevoeligheid in de zool, maar niet van de straal (tenzij er een spijker oid inzit, natuurlijk)
Verdiep je eens echt in paarden, lees wat boeken en ga wat minder af op wat "iedereen" zegt.
Wie de rekening betaalt?
nou sorry hoor
maar ik werk hard genoeg om me paard te betalen
ik ben namelijk niet zo'n verwent nest net zoals iedereen hier op bokt
Needje schreef:Ik betaal ook alle rekeningen zelf, en toch staat ie op beslag
En Waratje, ik ken paarden die dus gevoelig lopen zonder ijzers als de straal helemaal plat gelopen is. En als ie dan weer netjes bijgesneden is, gaat t weer goed. Dus dat heeft imo nic met de zool te maken!
En bij mijn paard komen de stralen niet op de grond als ie beslagen is. En toch groeien ze goed en heeft ie nette voeten!
Needje schreef:Maar fransje23, niet iedereen heeft ijzers onder omdat ze over t harde rijden
Misschien heeft t paard wel ergens een problem zitten.
(en nou niet weer zeggen dat NB beter is voor welk probleem dan ook!)
fransje23 schreef:Arabesk schreef:
Zie ijzer als een medische toepassing, die je alleen moet gebruiken als de voordelen gaan opwegen tegen de ernstige (!!) nadelen. Dus alleen in extreme gevallen zoals gebroken hoefbeen, of andere heftige dingen.
Die benadering vind ik dan weer wat te kort door de bocht.
Ik heb er ook geen problemen mee als paarden op ijzers staan omdat de slijtage (door intensief trainen etc) groter is dan de groei van de hoef kan bijhouden.
Ook zijn er minder ernstige medische problemen waarbij een ijzers wenselijk kan zijn o.a. bij paarden die draaien met hun been etc. En zo kan ik nog wel wat situaties opnoemen
Bij een voldoende ruim beslag en het tijdig weer bekappen en beslaan (als de hoeven er aan toe zijn, dus niet pas als het ijzer eens na 10-12 weken versleten is ) worden de nadelen voor een deel beperkt. Ook kunststofbeslag kan een goed alternatief zijn.
Maar volgens mij zijn er dus ook heel veel paarden die op ijzers staan die zelden op de harde weg komen etc. Om af en toe een weg over te steken ofzo heb je geen ijzers nodig.
Wendy schreef:Als die hoeven zo snel schuin afslijten kan ze je misschien uitleggen hoe je ze weer wat recht kunt vijlen?
Hoefijzers zullen immers ook schuin afslijten, alleen minder snel.
Met regelmatiger onderhoud kun je het waarschijnlijk goed voorblijven... als je dat aandurft natuurlijk
Sanniiy16 schreef:Wie de rekening betaalt?
nou sorry hoor
maar ik werk hard genoeg om me paard te betalen
ik ben namelijk niet zo'n verwent nest net zoals iedereen hier op bokt
Citaat:ik ben namelijk niet zo'n verwent nest net zoals iedereen hier op bokt
Needje schreef:Ik vind niet dat je t af moet laten hangen van of je t wel of niet kan betalen.
OF ze zijn nodig, OF niet.