Citaat:ijslanders, shetlanders, fjorden, haflingers, norikers en arabieren zien er toch heel anders uit dan die doorgefokte rampen hier in NL
Ook deze rassen zijn gewoon gefokt hoor en ze hebben ook wel degelijk problemen. Denk aan de losse knieen bij shetlanders, show-arabieren met een enorme dish.
Hoefschoenen met propgatren lijken mij niet zo goed. Kan me heel goed voorstellen dat bij een scherpe wending de schoen blijft staan en de hoef er in ronddraait.
Citaat:ik bedoel de oorspronkelijke rassen!
niet de rijpony-fjorden/haflingers en showarabieren
draait jouw eigen voet in je schoen??
Maar die oorspronkelijke rassen bestaan niet meer dat is juist het probleem.
Ik stond echt per plex toen 3 nakomelingen van een fjordenhengst met 2x een 4 en 1x een 5 voor been werk naar huis gingen. Wat mij betreft was die hengst direct uit de fokkerij gehaald.
Noodkreek bij het KWPN...ff lachen hoor. Ik riep 10 jaar geleden al dat het fout ging en dan heb ik werkelijk maar een brokje kaas gegeten van het kwpn. Maar als je op stal 40 paarden heb staan waarvan 75% in de blessure's staat gaan toch hopelijk je ogen eens open.
Het Fokbeleid van ijslanders gaat ook helemaal fout. Hoge benen , veel actie en min. 1.45m.
Nog geen 30 jaar geleden was het ijslandse paard nog een doodgewone slachtpony van 1.35m die men aan de straat stenen niet kwijt kon.
Onze eiegn friese paard fokken we ook de 'dood' in. Het zijn tegen woordig zwarte kwpn'ers geworden. En stond het friese paard al niet een beetje bekend om slechte voeten evenals de fjord.
Mijn oude hoefsmid zei dat mijn fjord een van de weinige was met goede voeten.
En ik denk niet dat dat te maken heeft dat er nog nooit een ijzertje onder heeft gezeten want hij zei het al toen mijn fjord nog geen 2 jaar oud was.
Kortom willen we een paard met goede voeten zullen we ons fokbeleid streng moeten aanpassen en anders in het buitenland zoeken naar een ras wat nog zuiver is.[quote]
[i]