[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

romeorowan

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 22:04

Dan moet je dus eerst weten waardoor je paard bevangen is geworden. Is dat door overbelasting of corticosteroiden bijv. dan zal gras niet zo gevaarlijk zijn.
Mijn paard is echter door insuline resistentie (soort suikerziekte) hoefbevangen geworden. Als ik haar te lang in het gras zet (fructaan), vermoord ik haar gewoon.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 08:43

Maar dat schijnt nou net het probleem te zijn, het is vaak heel moeilijk om te achterhalen waarom ze bevangen zijn geworden. Ik heb ook aan de dierenarts gevraagd of bloedonderzoek om de oorzaak te achterhalen nuttig was. Mij werd verteld dat dat 9 van de 10 x toch niet te achterhalen is, behalve misschien als ze, zoals in jouw geval, insuline resistent zijn!?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 17:25

en in het geval van Giel kan ik het me bijna niet voorstellen dat het door gras komt, aangezien er een aantal dagen tussen zat...(er even vanuit gaande dat er niet eerder tekenen waren van bevangenheid)

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 17:28

Eerdere tekenen waren er niet (tenminste, niet gemerkt).
Zit er ook wel aan te denken om een bloedje af te laten nemen hoor, al is het maar voor de zekerheid.
Graasmasker komt als het goed is morgen binnen, eens kijken of hij daar mee overweg kan Lachen

Rianavaplu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 22:53

Hallo,
Nou mijn paard staat dus ook hoefbevangen, en flink ook.
Nu is vandaag de dierenarts geweest en heeft rontgenfoto's van de hoeven gemaakt, gelukkig
geen verzakking of iets anders ernstigs te zien. Het probleem blijft natuurlijk dat ze nog steeds hoefbevangen is.
De dierenarts zegt pijnstillers. koelen, en een modderbad aanmaken. Verder kunnen we op dit moment niets doen.
Nu zegt een bevriende hoefsmid, dat je er zeer zeker beslag onder moet laten zetten op de Nassau manier ook al is er niets in de hoef te zien.
Ik weet het niet meer, wat is wijsheid?

Heb intussen al wel Laminaze besteld dus ga haar dat zo snel mogelijk geven.

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 23:08

laminaze wat is dat?
ik voer mijn pony magnesium-celaat en dat werkt echt super.
de ijzers die eronder gelegt waren hielpen niet en nu loopt hij zonder en dat gaat super! hij kan zelfs weer draven over de weg en dat hadden we nooit gedacht dat hij dat nog ooit zou kunnen!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 07:05

huh? waarom zou je er perse ijzers onder moeten laten zetten?
Laminaze heb ik mijn paard ook gegeven, mevrouw vond het niet echt lekker. Ik ben het gaan voeren toen ik het vermoeden had dat ze weer bevangen zou worden. Of het geholpen heeft...ik denk het wel maar weet het natuurlijk niet zeker Knipoog

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 07:25

niks geen ijzers eronder , op moment dat ze blootvoets lopen is dat echt veel beter voor bevangen paarden...

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 08:47

Volgens mij verschilt dat ook van geval tot geval.... Ik heb toen die van mij een week bevangen was de ijzers er ook onder weg laten halen en daarna liep hij aanzienlijk gevoeliger. Weekje aangekeken en toen in overleg met de hoefsmid ijzers er toch maar weer onder gezet, zonder lip. Daarna liep hij direct een stuk minder gevoelig. Volgens mij is er niets vager dan hoefbevangenheid; de 1 zegt wel bewegen, de ander absoluut niet, de 1 zegt ijzers, de ander juist niet, zucht... Ik wou dat iemand eens kon zeggen wat nou precies te doen, maar zelfs dierenartsen spreken elkaar tegen

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 10:14

Ja vind het eigenlijk ook wel appart (en maakt mij ook tevens beangstigend eigenlijk) de een zegt lopen de ander weer op stal, er zullen wel verschillende wegen naar Rome leiden.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 10:46

Ik vind het allemaal erg frustrerend, je wilt het allemaal zo goed mogelijk doen maar niemand weet het "echt" en uiteindelijk kun je niets anders doen dan goed naar je paard blijven kijken en je gezond verstand gebruiken. Hoe is het nu met Dynamiek?

Rianavaplu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 12:42

Dat is dus ook want mijn dierenarts zegt. zolang er geen kanteling van het hoefbeen is geen speciaal beslag eronder.
Terwijl een ander weer zegt, speciaal beslag eronder want dan ontlast je de hoef en voorkom je dat het hoefbeen gaat kantelen.
Puh, wat is wijsheid. Het is inderdaad zo dat er een hoop tegenstrijdige adviezen gegeven worden.
Alhoewel ik persoonlijk denk, wanneer de stofwisseling weer goed op gang is gekomen en je met de pijnstiller (waar ook bloedverdunners inzitten) bezig bent, het paard zichzelf weer moet gaan genezen.
Ik ga nu wel Laminaze geven, dat is een vitamine en mineralen supplement speciaal voor paarden die hoefbevangen zijn. Van de paardendrogist.
Verder 6x op een dag de hoeven koelen, en we hebben een modderhoek in de paddock aangelegd.
Meer kunnen we nu niet doen, en maar hopen dat ze er goed dooheen komt.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 13:00

Rianavaplu schreef:
Alhoewel ik persoonlijk denk, wanneer de stofwisseling weer goed op gang is gekomen en je met de pijnstiller (waar ook bloedverdunners inzitten) bezig bent, het paard zichzelf weer moet gaan genezen.

Dat denk ik ook, en ik denk ook dat we daar vooral veel GEDULD voor moeten hebben, je bent toch snel geneigd (tenminste ikzelf) snel aan supplementen zoals Laminaze etc. te denken en snel weer zaken zoals krachtvoer en training op te pakken, maar iemand zei laatst tegen mij; geef het lichaam ook de KANS om te herstellen en de hele zooi op te ruimen, die stofwisselingsstoornis is niet in een dag ontstaan dus zal ook niet in een paar dagen weer hersteld zijn. Supplementen e.d. moet het paard ook verwerken en z'n lichaam heeft het al zo moeilijk.. Dat heeft me wel aan het denken gezet en hoe meer ik daar over nadenk hoe meer ik me in die uitspraak kan vinden. Supplementen zie ik dan ook meer ter voorkoming van een volgende keer dan als een oplossing op het moment dat het speelt.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 15:13

Kymalin schreef:
Ik vind het allemaal erg frustrerend, je wilt het allemaal zo goed mogelijk doen maar niemand weet het "echt" en uiteindelijk kun je niets anders doen dan goed naar je paard blijven kijken en je gezond verstand gebruiken. Hoe is het nu met Dynamiek?

Vannochtend was ze goed te pas.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 15:14

Citaat:
Dat denk ik ook, en ik denk ook dat we daar vooral veel GEDULD voor moeten hebben, je bent toch snel geneigd (tenminste ikzelf) snel aan supplementen zoals Laminaze etc. te denken en snel weer zaken zoals krachtvoer en training op te pakken, maar iemand zei laatst tegen mij; geef het lichaam ook de KANS om te herstellen en de hele zooi op te ruimen, die stofwisselingsstoornis is niet in een dag ontstaan dus zal ook niet in een paar dagen weer hersteld zijn. Supplementen e.d. moet het paard ook verwerken en z'n lichaam heeft het al zo moeilijk.. Dat heeft me wel aan het denken gezet en hoe meer ik daar over nadenk hoe meer ik me in die uitspraak kan vinden. Supplementen zie ik dan ook meer ter voorkoming van een volgende keer dan als een oplossing op het moment dat het speelt.

Als ik dit zo lees begrijp ik denk ik wel waarom dynamiek ineens zo veel plast er is een grote schoonmaak van binnen bezig in het lichaam.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 16:46

Ik zeg ook altijd dat je op je eigen gezonde verstand moet vertrouwen. Je krijgt van iedereen tips, hiermee ga je aan de slag. Sommige kun je niets mee en andere weer wel. En veel lezen op internet, daar kun je hele nuttige tips vandaan halen.

Mijn paard heeft in de acute fase even op ijzers gestaan maar dat was absoluut geen succes.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 18:14

Kinke heeft de eerste keer op openteen ijzers gestaan, met absolute stalrust. Destijds wist ik helemaal niks van hoefbevangenheid. De tweede keer heeft ze gewoon op blote voeten gestaan, in de paddock. Sindsdien krijgt ze nog maar heel af en toe weidegang, ik durf het risico niet meer te nemen. Ergens zal ik wel iets goed doen, want ze heeft van al haar pensionvriendjes de beste hoeven, knetterhard en ze scheuren niet. Toch niet slecht voor een paard waarvan ze in Emmeloord dachten dat ze het niet zou redden Knipoog

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 12:12

Kinke schreef:
Sindsdien krijgt ze nog maar heel af en toe weidegang, ik durf het risico niet meer te nemen.

Drie maart werd mijn paard bevangen en twee weken geleden kreeg ik groen licht van de kliniek om de training weer op te pakken, het gras staat er prachtig bij maar ik durf hem er ook (nog) niet in te zetten. Van de week voor het eerst de hoefsmid weer gehad voor bekappen/beslaan, was ik ook doodsbenauwd dat het weer getriggerd zou worden, ik heb de schrik ook goed in de benen. Het gaat dan wel goed met hem maar als ik al die horrorverhalen lees over een tweede en een derde keer Verdrietig

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 12:49

ik weet precies wat je bedoelt Kymalin, ik laat Kinke wel eens aan de hand even grazen en voor de rest krijgt ze helaas voor haar...hooi.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 13:00

Gelukkig..... heb soms wel eens het idee dat ik in een overbezorgde hysterische "moeder" ben veranderd, terwijl ik normaal gesproken heel nuchter (echte Drent Haha! ) en relativerend ben. Maar het is echt een rotziekte Boos! , ik wou dat ik de tijd een maand of 3 terug kon draaien, wat zou ik het allemaal anders aanpakken.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 13:02

dynamiek schreef:
Vannochtend was ze goed te pas.

Blij te horen, ben je alweer begonnen met krachtvoer? En inderdaad wat je zei over dat plassen, ik denk ook dat ze aan het opruimen is!

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 13:46

Kinke: Hoe lang geleden is jouw paard hoefbevangen geweest? Het staat vast wel ergens, maar dan heb ik erover heen gelezen.

Indiana staat momenteel 1 tot 1,5 uur op het gras. Ik houd dan de fructaan index in de gaten, die moet op laag staan. Bij haar gaat het nu 1,5 jaar goed en ook Indiana heeft, net als Kinke, de beste voeten van allemaal. Volgens mijn hoefsmid is aan de witte lijn niet te zien dat ze (flink) hoefbevangen is geweest.

Maar het blijft doodeng.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 13:56

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 14:00

Nee, deze kende ik nog niet, wel jammer dat het in het engels is. Kan het goed lezen en schrijven hoor, maar als ze dan met medische termen beginnen Blond

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 16:30

Kymalin schreef:
Gelukkig..... heb soms wel eens het idee dat ik in een overbezorgde hysterische "moeder" ben veranderd, terwijl ik normaal gesproken heel nuchter (echte Drent Haha! ) en relativerend ben. Maar het is echt een rotziekte Boos! , ik wou dat ik de tijd een maand of 3 terug kon draaien, wat zou ik het allemaal anders aanpakken.

ja dat moet je niet hebben! na 1x is het nog te genezen maar als ze het vaker krijgen zie je dat ook gewoon aan de manier van lopen en doen Ja
marco heeft het echt al flink wat keren gehad en waar het van kwam?
eerste keer het gras, later iets te eiwitrijk voer of te goed hooi.. en de laatste keer doordat hij iets meer te eten kreeg omdat hij zo mager werd...
wees dus echt heel voorzichtig want met marco is het echt super lastig en hij komt ook niet meer op het gras..
maar gelukkig helpt het magnesium en is hij er weer als de kippen bij als hij gevoerd wordt (wat dus eerst niet zo was en toen lag ie alleen maar) en we zijn zelfs weer in training Haha!