Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
arno8 schreef:Daarom proberen NB'ers de natuurlijke slijtage na te bootsen, zodat hun paarden toch die voordelen van een natuurlijke slijtage genieten.
fransje23 schreef:Maar de slijtage is toch niet meer natuurlijk als je het naboots? Wie weet is het dan ook geen voordeel. Oftewel wordt er niet blind gestaard naar een voorbeeld dat in onze situatie niet toepasbaar is?
Verder vraag ik me af in hoeverre er rekening gehouden wordt met de hoeveelheid vocht die we hier hebben. Vocht heeft ook een grote invloed op de hoeven.
Citaat:Jij blijft maar suggereren dat amateur NB'ers als ik beweren net zo veel kennis als jij te hebben. Ga toch weg!
Mijn bekapper, die heeft misschien ook niet zo veel kennis als jij. Maar wel andere kennis. Ik wed dat zij dingen weet die jij niet weet. Ik vermoed dat zij mijn paarden zorgvuldiger bekapt dan jij zou doen. Wat vraag jij voor een bekapping? De meeste hoefsmeden rekenen zo'n 15 euro. Ik zie niet voor me dat een hoefsmid voor 15 euro 2 uur aan mijn paard gaat zitten werken.
farrier schreef:@ cherokeechum: sommige mensen moeten met een droom leven, kunnen de waarheid niet zien, al staat hij naakt voor ze.
CherokeeChum schreef:Wat niet uitsluit dat er verbeteringen zijn, die liggen in de lijn van NB en dat is eigenlijk de kern van de discussie. NB geeft oplossingen waarbij 'normaal' direct naar een ijzer zou worden gegrepen. Vroegah was 'bewezen' dat de aarde plat was, totdat er iemand bewees dat hij rond was (en dan niet als een pannekoek maar als een balWat Farrier verteld is wetenschappelijk bewezen en aan de praktijk getoetst
CherokeeChum schreef:Kijk hier ben ik het mee eens, ware het niet dat in mijn praktijk de TB smeden er toch een model hoef van proberen te maken, met als gevolg dus de "ideale hoef" onder het verkeerde been.Ook ik ben gediplomeerd,en ik zal je vertellen,het eerste wat je leert over bekappen,is een goede verbinding maken tussen zool en wand,kijken hoe het paard land op zijn voet van nature,en niet proberen dit te veranderen.
CherokeeChum schreef:grappig, dit kom ik nou nooit tegen, een TB smid die nauwelijks beslaat. En dan kijk ik niet naar het "commerciele" argument, ha ha.Begrijp me goed, het liefst laat ik mijn paarden zonder ijzers lopen,deze kunnen dat ook,muv slidingplates in het seizoen en daar buiten zonder.Ik bekap alleen nog maar, bij mijn klanten,waarom?omdat ik hier meer aan overhoud, en mijn klantenbestand over het algemeen recreanten zijn met weinig fysieke eisen in de zin van arbeid op het harde,de bak en het bos is waar deze paarden hun ruiters plezier verschaffene.
CherokeeChum schreef:Ga je echter klasse 3 of 4 endurance rijden met veel kilometers(100 tot 125) in de week, en dan je wedstrijden,dan houd de hoef dit niet bij kwa groei( done that).
Citaat:Arabian horse TBR Granite Chief+/ (CF Sorcerer x MI Princessa), owned by Karen Chaton of Gardnerville, NV, has earned the 2005 Arabian Horse Association (AHA) Distance Horse of the Year Award.
The 10-year-old gelding was the American Endurance Ride Conference (AERC) National Mileage Champion in 2004 with 2,135 miles and has captured that title again in 2005 with 2,245 miles. He has accumulated 4,835 lifetime miles to date and is the only Arabian horse in this century to cover more than 2,000 miles in a single ride season, which he did in both 2004 and 2005.
He also earned the 2004 XP Rides Horse of the Year Wendell Robie Trophy, which is awarded annually in memory of the founder of the Tevis Cup and the modern sport of endurance riding. Chief completed all XP Rides in 2004 and 2005, covering 1,060 miles in three five-day/250-mile rides and two three-day/155-mile rides.
CherokeeChum schreef:spins en sliding stops zijn wel spectaculair, maar of het goed is voor je paard? (en dat is weer een hele andere discussie, en gelukkig heb ik er ook geen verstand van).Wil je een slidingstop maken,zul je om de gewrichten te sparen een plate moeten gebruiken.![]()
![]()
CherokeeChum schreef:Mooie uitspraak en een die beter bij NB past als bij TBvorm volgt functie
CherokeeChum schreef:Interessant punt, het idee achter NB met als voorbeeld de hoeven uit een rotsachtige omgeving, is dat in dat geval juist de omstandigheden een hoef(vorm) voorelkaar krijgen die functioneren in zo'n omgeving mogelijk maken. Een omgeving waarvan men normaal dacht dat dit voor een bereden paard op blote voeten onmogelijk was. En dat is dus aantoonbaar niet waar.Kom eens een dagje kijken op de Veluwe in Otterlo. Daar lopen al sinds jaar en dag voormalige rijpony's die daar losgelaten zijn door staatsbosbeheer t.b.v. begrazing. Levend onder omstandigheden zoals jij ze beschrijft. Dit lijkt van geen kant op NB. Afgebrokkelde wanden, volgegroeide zolen, omgekrulde tonen, kreupel door vastzittende stenen, perfect voorbeeld wat de natuur met hoeven doet !!Bij ons op stal komen geregeld jonge Quarters binnen van 2 a 3 jarige leeftijd die semi-wild hebben geleefd in Canada die geen of nauwelijks hoefverzorging hebben gehad. Hetzelfde verhaal. Kun je gelijk eens zien hoe ik als TBer bekap !! Eens kijken of je dan nog zo overtuigd bent van je theoretische kennis.
ART_UMA schreef:grappig, dit kom ik nou nooit tegen, een TB smid die nauwelijks beslaat.
lirasso schreef:In het acute geval, is het volgens Offereins het belangrijkst om de hielen te verhogen, plak er (met ductape) een opgeronde handdoek onder of iets anders onde, dit om te voorkomen dat het hoefbeen gaat kantelen. Dan de DA om de situatie te stabiliseren (maag leeg halen oid bij vergiftiging).Arno8, moet je vooral goed doen bij een bevangen pony de teen inkorten. Krijg je nog meer druk op de plaats waar ze al de meeste pijn hebben
lirasso schreef:Iemand die zich "professioneel" bezig houdt met nb en dan €15 rekend voor 2 uur werk, is toch echt een zwart werkende beunhaas.
lirasso schreef:Ook is het volstrekt onzin om 2 uur per paard bezig te zijn, dat is echt alleen maar interesant doenerij.
lirasso schreef:Arno8, moet je vooral goed doen bij een bevangen pony de teen inkorten. Krijg je nog meer druk op de plaats waar ze al de meeste pijn hebben
farrier schreef:Citaat:Jij blijft maar suggereren dat amateur NB'ers als ik beweren net zo veel kennis als jij te hebben. Ga toch weg!
Mijn bekapper, die heeft misschien ook niet zo veel kennis als jij. Maar wel andere kennis. Ik wed dat zij dingen weet die jij niet weet. Ik vermoed dat zij mijn paarden zorgvuldiger bekapt dan jij zou doen. Wat vraag jij voor een bekapping? De meeste hoefsmeden rekenen zo'n 15 euro. Ik zie niet voor me dat een hoefsmid voor 15 euro 2 uur aan mijn paard gaat zitten werken.
Sorry arno08, blijkbaar heb ik je zwaar overschat. Ik zal het uitleggen. Jij en je bekapper hebben wellicht eens de beruchte video nb bekeken (= boekje van kroon). Dit stel je gelijk aan jaren van opleiding en uitoefenen van een vak. Met een onstellend gebrek aan doorwrochte kennis ben je op kruistocht gegaan om zieltjes te winnen.
@ cherokeechum: sommige mensen moeten met een droom leven, kunnen de waarheid niet zien, al staat hij naakt voor ze.
opala schreef:Je bent hoefsmid/zelfstandig ondernemer, je inkomsten zullen om je eigen bedrijf rendabel te houden hoger moeten liggen dan je uitgaven, desnoods over de rug van de onwetende eigenaar en nog erger ... desnoods ten koste van de toestand waarin de voeten verkeren van het paard.
fransje23 schreef:In dit topic is al eerder aangegeven dat bekappen rendabeler is voor een hoefsmid dan beslaan. Volgens mij omdat alleen bekappen is minder werk, je kan dus uiteindelijk meer paarden doen, en bovendien heb je geen materiaalkosten. Dit argument telt dus niet.
CherokeeChum schreef:@Opala :Jij bent niet aan het discuseren maar aan het afzeiken,
als je nou niets zinnigs toe te voegen hebt stel ik voor dat je ff
niet reageert op dit topic,stemmingmakerij is niet echt constructief voor een discussie.![]()
opala schreef:
Wat is jouw verklaring dan dat een hoefsmid een paard, welke alleen op zachte bodem wordt gereden, ijzers onder slaat, zonder medische redenen en zonder dat deze ingezet wordt als sportpaard.
CherokeeChum schreef:Wensen v\d klant misschien?Er zijn zoveel mensen die in een fantasiewereld leven, en denken dat ze ooit nog naar de olympische spelen gaan als Anky 136892456291,en dan kun je niet zonder ijzers, wanty dan moet je stiften enzo.
Weet ik veel waarom mensen er voor kiezen om onnut ijzers onder een paard te zetten, als je mn vorige posts gelezen had weet je dat ik niet pro ijzers ben, echter ook zeker niet tegen ,
mits deze een doel dienen.Of ik me aangesproken voel?? Jazeker want je zeikt mijn vak af,en scheert alles over een kam, net zoals je alles van ijzers af wil halen,ook als in de praktijk is bewezen dat het niet kan zonder lijden van het paard .
En dan word ik nijdig! want wie ben jij als doorgeschoten hobbieist om mensen te adviseren?! of vakmensen de op een kwalijke manier te bejegenen ?Dat je geregeld de hoeven van je paard afrond maakt je nog geen deskundige!En ook niet het schermen met hetgene wat je hebt gelezen.Inprincipe doe je het zelfde als al die beunhaasprutsers die het vak in een kwaad daglicht stellen.Je doet jezelf voor als kenner, hm ...volgens mij was jij degene die het verschil niet zag tussen ondergeschoven verzenen en klemhoeven toch?! Correct me if i'm wrong.
opala schreef:fransje23 schreef:In dit topic is al eerder aangegeven dat bekappen rendabeler is voor een hoefsmid dan beslaan. Volgens mij omdat alleen bekappen is minder werk, je kan dus uiteindelijk meer paarden doen, en bovendien heb je geen materiaalkosten. Dit argument telt dus niet.
Dan vindt de hoefsmid het beslaan misschien zelf "spannender", anders kan ik het ook niet verklaren. Misschien hebben anderen hier een mening over?