CherokeeChum schreef:Wat Farrier verteld is wetenschappelijk bewezen en aan de praktijk getoetst
Wat niet uitsluit dat er verbeteringen zijn, die liggen in de lijn van NB en dat is eigenlijk de kern van de discussie. NB geeft oplossingen waarbij 'normaal' direct naar een ijzer zou worden gegrepen. Vroegah was 'bewezen' dat de aarde plat was, totdat er iemand bewees dat hij rond was (en dan niet als een pannekoek maar als een bal
). Mischien komt er straks nog iemand met een nog overtuigender bewijs, maar voorlopig zitten er meer voordelen aan blote voeten dan aan voeten met ijzers.
CherokeeChum schreef:Ook ik ben gediplomeerd,en ik zal je vertellen,het eerste wat je leert over bekappen,is een goede verbinding maken tussen zool en wand,kijken hoe het paard land op zijn voet van nature,en niet proberen dit te veranderen.
Kijk hier ben ik het mee eens, ware het niet dat in mijn praktijk de TB smeden er toch een model hoef van proberen te maken, met als gevolg dus de "ideale hoef" onder het verkeerde been.
CherokeeChum schreef:Begrijp me goed, het liefst laat ik mijn paarden zonder ijzers lopen,deze kunnen dat ook,muv slidingplates in het seizoen en daar buiten zonder.Ik bekap alleen nog maar, bij mijn klanten,waarom?omdat ik hier meer aan overhoud, en mijn klantenbestand over het algemeen recreanten zijn met weinig fysieke eisen in de zin van arbeid op het harde,de bak en het bos is waar deze paarden hun ruiters plezier verschaffene.
grappig, dit kom ik nou nooit tegen, een TB smid die nauwelijks beslaat. En dan kijk ik niet naar het "commerciele" argument, ha ha.
CherokeeChum schreef:Ga je echter klasse 3 of 4 endurance rijden met veel kilometers(100 tot 125) in de week, en dan je wedstrijden,dan houd de hoef dit niet bij kwa groei( done that).
Misschien dan met een boot:
Citaat:
Arabian horse TBR Granite Chief+/ (CF Sorcerer x MI Princessa), owned by Karen Chaton of Gardnerville, NV, has earned the 2005 Arabian Horse Association (AHA) Distance Horse of the Year Award.
The 10-year-old gelding was the American Endurance Ride Conference (AERC) National Mileage Champion in 2004 with 2,135 miles and has captured that title again in 2005 with 2,245 miles. He has accumulated 4,835 lifetime miles to date and is the only Arabian horse in this century to cover more than 2,000 miles in a single ride season, which he did in both 2004 and 2005.
He also earned the 2004 XP Rides Horse of the Year Wendell Robie Trophy, which is awarded annually in memory of the founder of the Tevis Cup and the modern sport of endurance riding. Chief completed all XP Rides in 2004 and 2005, covering 1,060 miles in three five-day/250-mile rides and two three-day/155-mile rides.
Ze rijdt haar paard(en) met boots voor de lange afstanden. Zie voor een indruk van het terrein: http://www.xprides.com/BryceVideo/Bryce_Day_2_4.AVI of voor nog meer foto's en video's http://www.xprides.com/photos.html (ik kom er haast van in een vakantie stemming)
CherokeeChum schreef:Wil je een slidingstop maken,zul je om de gewrichten te sparen een plate moeten gebruiken.
spins en sliding stops zijn wel spectaculair, maar of het goed is voor je paard? (en dat is weer een hele andere discussie, en gelukkig heb ik er ook geen verstand van).