natuurlijk bekappen... goed of fout ?!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CherokeeChum

Re: natuurlijk bekappen... goed of fout ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 13:23

@Fransje, heel juist daar zit 'm nu juist de kneep!! @Arno8, vorm volgt functie, terug gefokte Konikpaarden in de polder hebben hele andere voeten dan Dulmenerwildpferde die in heuvelachtig gebied met relatief veel stenen leven. Kom eens een dagje kijken op de Veluwe in Otterlo. Daar lopen al sinds jaar en dag voormalige rijpony's die daar losgelaten zijn door staatsbosbeheer t.b.v. begrazing. Levend onder omstandigheden zoals jij ze beschrijft. Dit lijkt van geen kant op NB. Afgebrokkelde wanden, volgegroeide zolen, omgekrulde tonen, kreupel door vastzittende stenen, perfect voorbeeld wat de natuur met hoeven doet !! Koe Bij ons op stal komen geregeld jonge Quarters binnen van 2 a 3 jarige leeftijd die semi-wild hebben geleefd in Canada die geen of nauwelijks hoefverzorging hebben gehad. Hetzelfde verhaal. Kun je gelijk eens zien hoe ik als TBer bekap !! Eens kijken of je dan nog zo overtuigd bent van je theoretische kennis. Cool

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 13:52

arno8 schreef:
Daarom proberen NB'ers de natuurlijke slijtage na te bootsen, zodat hun paarden toch die voordelen van een natuurlijke slijtage genieten.

Maar de slijtage is toch niet meer natuurlijk als je het naboots? Wie weet is het dan ook geen voordeel. Oftewel wordt er niet blind gestaard naar een voorbeeld dat in onze situatie niet toepasbaar is?
Verder vraag ik me af in hoeverre er rekening gehouden wordt met de hoeveelheid vocht die we hier hebben. Vocht heeft ook een grote invloed op de hoeven.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 14:32

fransje23 schreef:
Maar de slijtage is toch niet meer natuurlijk als je het naboots? Wie weet is het dan ook geen voordeel. Oftewel wordt er niet blind gestaard naar een voorbeeld dat in onze situatie niet toepasbaar is?
Verder vraag ik me af in hoeverre er rekening gehouden wordt met de hoeveelheid vocht die we hier hebben. Vocht heeft ook een grote invloed op de hoeven.

De toestand van de hoeven is voortdurend onderhevig aan allerlei invloeden waaronder i.d.d. vocht. Wanneer je de hoeven wekelijks bijwerkt, zorg je dat deze invloeden niet leiden tot vorming van o.a. dubbele zolen, brokkelende wanden, overgroeide steunsels. En mocht toch zo ver komen, dan ben je in staat dit proces te veranderen, omdat je in staat bent dit te onderscheiden. Noem het tegennatuurlijk wat ik doe, maar het is wel effectief gebleken bij mijn paard. Wanneer het niet zou werken, zou ik er ook meteen mee stoppen. Wat denk je wat een gemak het zou kunnen zijn wanneer een hoefsmid komt, welke om de 2 maanden tegen betaling de hoeven voor zijn/haar rekening neemt, en je ervan kunt uitgaan dat de vooruitgang niet (tijdelijk) stopt welke je tot nu toe geboekt heb door eigen inspanningen. Liever vandaag, dan morgen. De tijd dat ik haar hoeven verzorg, rij ik ook liever in het bos met mijn paard.

farrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 15:38

Citaat:
Jij blijft maar suggereren dat amateur NB'ers als ik beweren net zo veel kennis als jij te hebben. Ga toch weg!
Mijn bekapper, die heeft misschien ook niet zo veel kennis als jij. Maar wel andere kennis. Ik wed dat zij dingen weet die jij niet weet. Ik vermoed dat zij mijn paarden zorgvuldiger bekapt dan jij zou doen. Wat vraag jij voor een bekapping? De meeste hoefsmeden rekenen zo'n 15 euro. Ik zie niet voor me dat een hoefsmid voor 15 euro 2 uur aan mijn paard gaat zitten werken.

Sorry arno08, blijkbaar heb ik je zwaar overschat. Ik zal het uitleggen. Jij en je bekapper hebben wellicht eens de beruchte video nb bekeken (= boekje van kroon). Dit stel je gelijk aan jaren van opleiding en uitoefenen van een vak. Met een onstellend gebrek aan doorwrochte kennis ben je op kruistocht gegaan om zieltjes te winnen.
@ cherokeechum: sommige mensen moeten met een droom leven, kunnen de waarheid niet zien, al staat hij naakt voor ze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 15:48

farrier schreef:
@ cherokeechum: sommige mensen moeten met een droom leven, kunnen de waarheid niet zien, al staat hij naakt voor ze.

Daar GA je weer, farrier! Blijf je dit zo volhouden, of??

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 16:27

CherokeeChum schreef:
Wat Farrier verteld is wetenschappelijk bewezen en aan de praktijk getoetst
Wat niet uitsluit dat er verbeteringen zijn, die liggen in de lijn van NB en dat is eigenlijk de kern van de discussie. NB geeft oplossingen waarbij 'normaal' direct naar een ijzer zou worden gegrepen. Vroegah was 'bewezen' dat de aarde plat was, totdat er iemand bewees dat hij rond was (en dan niet als een pannekoek maar als een bal Clown ). Mischien komt er straks nog iemand met een nog overtuigender bewijs, maar voorlopig zitten er meer voordelen aan blote voeten dan aan voeten met ijzers.

CherokeeChum schreef:
Ook ik ben gediplomeerd,en ik zal je vertellen,het eerste wat je leert over bekappen,is een goede verbinding maken tussen zool en wand,kijken hoe het paard land op zijn voet van nature,en niet proberen dit te veranderen.
Kijk hier ben ik het mee eens, ware het niet dat in mijn praktijk de TB smeden er toch een model hoef van proberen te maken, met als gevolg dus de "ideale hoef" onder het verkeerde been.

CherokeeChum schreef:
Begrijp me goed, het liefst laat ik mijn paarden zonder ijzers lopen,deze kunnen dat ook,muv slidingplates in het seizoen en daar buiten zonder.Ik bekap alleen nog maar, bij mijn klanten,waarom?omdat ik hier meer aan overhoud, en mijn klantenbestand over het algemeen recreanten zijn met weinig fysieke eisen in de zin van arbeid op het harde,de bak en het bos is waar deze paarden hun ruiters plezier verschaffene.
grappig, dit kom ik nou nooit tegen, een TB smid die nauwelijks beslaat. En dan kijk ik niet naar het "commerciele" argument, ha ha.

CherokeeChum schreef:
Ga je echter klasse 3 of 4 endurance rijden met veel kilometers(100 tot 125) in de week, en dan je wedstrijden,dan houd de hoef dit niet bij kwa groei( done that).

Misschien dan met een boot:
Citaat:
Arabian horse TBR Granite Chief+/ (CF Sorcerer x MI Princessa), owned by Karen Chaton of Gardnerville, NV, has earned the 2005 Arabian Horse Association (AHA) Distance Horse of the Year Award.
The 10-year-old gelding was the American Endurance Ride Conference (AERC) National Mileage Champion in 2004 with 2,135 miles and has captured that title again in 2005 with 2,245 miles. He has accumulated 4,835 lifetime miles to date and is the only Arabian horse in this century to cover more than 2,000 miles in a single ride season, which he did in both 2004 and 2005.
He also earned the 2004 XP Rides Horse of the Year Wendell Robie Trophy, which is awarded annually in memory of the founder of the Tevis Cup and the modern sport of endurance riding. Chief completed all XP Rides in 2004 and 2005, covering 1,060 miles in three five-day/250-mile rides and two three-day/155-mile rides.

Ze rijdt haar paard(en) met boots voor de lange afstanden. Zie voor een indruk van het terrein: http://www.xprides.com/BryceVideo/Bryce_Day_2_4.AVI of voor nog meer foto's en video's http://www.xprides.com/photos.html (ik kom er haast van in een vakantie stemming)

CherokeeChum schreef:
Wil je een slidingstop maken,zul je om de gewrichten te sparen een plate moeten gebruiken. Cool Duivel
spins en sliding stops zijn wel spectaculair, maar of het goed is voor je paard? (en dat is weer een hele andere discussie, en gelukkig heb ik er ook geen verstand van).

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 16:46

CherokeeChum schreef:
vorm volgt functie
Mooie uitspraak en een die beter bij NB past als bij TB Cool .
CherokeeChum schreef:
Kom eens een dagje kijken op de Veluwe in Otterlo. Daar lopen al sinds jaar en dag voormalige rijpony's die daar losgelaten zijn door staatsbosbeheer t.b.v. begrazing. Levend onder omstandigheden zoals jij ze beschrijft. Dit lijkt van geen kant op NB. Afgebrokkelde wanden, volgegroeide zolen, omgekrulde tonen, kreupel door vastzittende stenen, perfect voorbeeld wat de natuur met hoeven doet !! Koe Bij ons op stal komen geregeld jonge Quarters binnen van 2 a 3 jarige leeftijd die semi-wild hebben geleefd in Canada die geen of nauwelijks hoefverzorging hebben gehad. Hetzelfde verhaal. Kun je gelijk eens zien hoe ik als TBer bekap !! Eens kijken of je dan nog zo overtuigd bent van je theoretische kennis. Cool
Interessant punt, het idee achter NB met als voorbeeld de hoeven uit een rotsachtige omgeving, is dat in dat geval juist de omstandigheden een hoef(vorm) voorelkaar krijgen die functioneren in zo'n omgeving mogelijk maken. Een omgeving waarvan men normaal dacht dat dit voor een bereden paard op blote voeten onmogelijk was. En dat is dus aantoonbaar niet waar.
Er zijn ook al onderzoeken geweest op dit punt en die stemmen overeen met jouw ervaring, niet elke "wilde" hoef is gelijk. Punt is, welke past het beste bij het paard als (bereden) atleet? En dan denk ik de Jaime Jackson hoef (vorm volgt functie Vork )
Je kunt je ook de vraag stellen of de Veluwe past bij het natuurlijke habitat van (rij)ponies. Is er ooit wel eens "wild/oer paard" op de veluwe geweest? Laat niet af, dat deze ponies beter af zijn op blote voeten als op ijzers.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 17:07

ART_UMA schreef:
grappig, dit kom ik nou nooit tegen, een TB smid die nauwelijks beslaat.

Grappig dat jij die nooit tegen komt. Hier in buurt ken ik toch wel een aantal.

Is volgens mij ook een vooroordeel. Er zijn heel veel hoefsmeden die er alleen ijzers onderslaan als dat echt nodig is (oke, over de noodzaak valt wel weer te discuseren). Mijn eigen smid heeft me ook afgeraden om mijn paard te beslaan zolang er geen problemen zijn. Nu was ik dat zelf ook al van plan maar het is een goed voorbeeld.

farrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 17:56

@fransje23 dat is al een heel oud punt. Smeden worden ervan beschuldigd overal maar ijzers onder te "rammen".

In mijn praktijk is meer dan 60% onbeslagen, hoewel ik erg veel paarden behandel die springen, dressuur lopen, en/of aangespannen werk verrichten, maar een zeer klein deel wordt recreatief gehouden..
Ik heb zelf 6 paarden (11 in totaal op stal). Daarvan is er welgeteld een beslagen, een staat op de nominatie omdat zij bodemonzeker is in dressuur / spring wedstrijden. (ze is al een paar maal aan het glijden gegaan, en wordt daar onzeker van)
Nogmaals: er zijn drie redenen om paarden te beslaan:
- sport (tractie)
- overmatige slijtage
- correctie en de benodigde fixatie van de hoef.

maar ja nb lezen nogal selectief, en dit komt ze niet errug goed uit. Haha!

lirasso

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 18:04

Iemand die zich "professioneel" bezig houdt met nb en dan €15 rekend voor 2 uur werk, is toch echt een zwart werkende beunhaas.

Ook is het volstrekt onzin om 2 uur per paard bezig te zijn, dat is echt alleen maar interesant doenerij.

Arno8, moet je vooral goed doen bij een bevangen pony de teen inkorten. Krijg je nog meer druk op de plaats waar ze al de meeste pijn hebben

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 18:21

lirasso schreef:
Arno8, moet je vooral goed doen bij een bevangen pony de teen inkorten. Krijg je nog meer druk op de plaats waar ze al de meeste pijn hebben
In het acute geval, is het volgens Offereins het belangrijkst om de hielen te verhogen, plak er (met ductape) een opgeronde handdoek onder of iets anders onde, dit om te voorkomen dat het hoefbeen gaat kantelen. Dan de DA om de situatie te stabiliseren (maag leeg halen oid bij vergiftiging).
Is er wel al een kanteling opgetreden, dan is het idee ter oplossing vergelijkbaar met de Strasser methode, probeer het hoefbeen weer op de goede plaats te krijgen door de verzenen in te korten. Bij een gekantelde hoef de toon inkorten lijkt me niet gelijk goed. Vreemde snavels daargelaten natuurlijk.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 23:12

lirasso schreef:
Iemand die zich "professioneel" bezig houdt met nb en dan €15 rekend voor 2 uur werk, is toch echt een zwart werkende beunhaas.

Goed lezen... ik zei 30 euro per paard...

lirasso schreef:
Ook is het volstrekt onzin om 2 uur per paard bezig te zijn, dat is echt alleen maar interesant doenerij.

Zou ik zelf ook denken als ik het van iemand hoor. Maar om zonder het gezien te hebben er al hardop iets over te roepen, dat zou me toch veels te ver gaan. Maar goed, fijn om te weten dat sommige TB'ers het onzin vinden om rustig aan heel precies te werk te gaan.

lirasso schreef:

Tja... jij zult het wel beter weten dan de DIERENARTS die mij aanraadde hetzelfde bij de achterhoeven te doen...
Laatst bijgewerkt door arno8 op 02-07-06 23:43, in het totaal 1 keer bewerkt

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 23:40

farrier schreef:
Citaat:
Jij blijft maar suggereren dat amateur NB'ers als ik beweren net zo veel kennis als jij te hebben. Ga toch weg!
Mijn bekapper, die heeft misschien ook niet zo veel kennis als jij. Maar wel andere kennis. Ik wed dat zij dingen weet die jij niet weet. Ik vermoed dat zij mijn paarden zorgvuldiger bekapt dan jij zou doen. Wat vraag jij voor een bekapping? De meeste hoefsmeden rekenen zo'n 15 euro. Ik zie niet voor me dat een hoefsmid voor 15 euro 2 uur aan mijn paard gaat zitten werken.

Sorry arno08, blijkbaar heb ik je zwaar overschat. Ik zal het uitleggen. Jij en je bekapper hebben wellicht eens de beruchte video nb bekeken (= boekje van kroon). Dit stel je gelijk aan jaren van opleiding en uitoefenen van een vak. Met een onstellend gebrek aan doorwrochte kennis ben je op kruistocht gegaan om zieltjes te winnen.

Zozo, en jij beweert dat NB'ers selectief lezen. Mijn vraagje over een voorbeeld, daar heb je zeker overheen gelezen?

Mijn bekapper volgt de opleiding van AANHCP. Ooit van gehoord? Ze hebben ook een website, kun je alles makkelijk even nalezen, ik heb de link al eerder in dit topic gegeven, maar daar zul je wel overheen gelezen hebben.

Nee, ik stel een NB'er niet gelijk aan een hoefsmid. Ze hebben niks met elkaar te maken en vallen niet te vergelijken. De mijne weet niet hoe je een paard van de ijzers af moet halen en zal daar ook niet aan beginnen. Een hoefsmid heeft veel kennis over hoefijzers. Daar gaat een groot deel van de opleiding over. De opleiding van AANHCP duurt twee jaar , zonder ijzers. Dus is er een stuk meer aandacht voor de hoef zelf.

Ik ben niet op kruistocht, ik ben iemand die een eendagscursusje heeft gedaan en wat schamele praktijkervaring heeft. Nu wil ik eens kijken wat de argumenten voor TB zijn en wat er dan mis zou zijn met NB maar ik krijg alleen maar dingen naar mijn kop geslingerd als: Je bent op kruistocht. Je weet er niks van. Ik glimlach alleen maar als ik mensen hoor die een eendagscursusje hebben gedaan. Een ijzer heeft geen invloed op de doorbloeding van de hoef (terwijl er hoefsmeden zijn die gewoonweg zeggen dat een onbeslagen hoef een betere doorbloeding heeft).

Maar even uitleggen wat het verschil is tussen een goede TB bekapping en een goede NB bekapping is kennelijk teveel gevraagd.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 23:44

Er zijn zat paarden op hetzelfde terrein waar mijn paard staat, welke vrijwel uitsluitend in de bak of op het nabij gelegen ruiterpad bereden worden, en nog zit er vierkant beslag onder. Waarom een eigenaar wijzer maken dan die al is. Je bent hoefsmid/zelfstandig ondernemer, je inkomsten zullen om je eigen bedrijf rendabel te houden hoger moeten liggen dan je uitgaven, desnoods over de rug van de onwetende eigenaar en nog erger ... desnoods ten koste van de toestand waarin de voeten verkeren van het paard.

lirasso

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 00:17

Nou Arno ook 30 euro voor twee uur kan echt niet uit, haal de btw er af blijft er 25 over, is 12,50 per uur. Kan niet anders dan zwart zijn.

En wat die bevangen pony betreft als een dierenarts het advies geeft om hem achter ook steiler op zijn voeten te zetten. Dan heeft die helaas de klok horen luiden..............

Maar ja als je denkt dat je met je ervaring van horen zeggen, aan zulke moeilijke gevallen molet gaan prutsen dan moet je je eens afvragen of dat wel de juiste weg is.

Anton

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 07:47

opala schreef:
Je bent hoefsmid/zelfstandig ondernemer, je inkomsten zullen om je eigen bedrijf rendabel te houden hoger moeten liggen dan je uitgaven, desnoods over de rug van de onwetende eigenaar en nog erger ... desnoods ten koste van de toestand waarin de voeten verkeren van het paard.

In dit topic is al eerder aangegeven dat bekappen rendabeler is voor een hoefsmid dan beslaan. Volgens mij omdat alleen bekappen is minder werk, je kan dus uiteindelijk meer paarden doen, en bovendien heb je geen materiaalkosten. Dit argument telt dus niet.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 09:06

fransje23 schreef:
In dit topic is al eerder aangegeven dat bekappen rendabeler is voor een hoefsmid dan beslaan. Volgens mij omdat alleen bekappen is minder werk, je kan dus uiteindelijk meer paarden doen, en bovendien heb je geen materiaalkosten. Dit argument telt dus niet.

Dan vindt de hoefsmid het beslaan misschien zelf "spannender", anders kan ik het ook niet verklaren Clown . Misschien hebben anderen hier een mening over?

hafgirl15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 10:11

[quote="lirasso"]
Nou Arno ook 30 euro voor twee uur kan echt niet uit, haal de btw er af blijft er 25 over, is 12,50 per uur. Kan niet anders dan zwart zijn.

Idd, mijn gewone hoefsmid vraagt al 25 euro voor het bekappen, en dan is ie een kwartiertje bezig ong.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 12:10

@Opala :Jij bent niet aan het discuseren maar aan het afzeiken,
als je nou niets zinnigs toe te voegen hebt stel ik voor dat je ff
niet reageert op dit topic,stemmingmakerij is niet echt constructief voor een discussie. Boos!
@Arno8;heb je een aanbod gedaan, ben je soms bang dat je ongelijk hebt?of is er gewoon weinig interesse van jouw kant
om te weten dat je goeroes gewoon een commercieel praatje op
hangen om een gebrek aan echte onderbouwing te maskeren. Ach gut
Ik daag de dames en heren N.Bers bij deze uit om eens te laten zien wat het verschil is tussen hun wijze van bekappen en de mijne, anders dan de fancy names als mustangroll, e.d Slapen

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 12:15

CherokeeChum schreef:
@Opala :Jij bent niet aan het discuseren maar aan het afzeiken,
als je nou niets zinnigs toe te voegen hebt stel ik voor dat je ff
niet reageert op dit topic,stemmingmakerij is niet echt constructief voor een discussie. Boos!

Voel je je aangesproken Schijnheilig .

Wat is jouw verklaring dan dat een hoefsmid een paard, welke alleen op zachte bodem wordt gereden, ijzers onder slaat, zonder medische redenen en zonder dat deze ingezet wordt als sportpaard.

Dan moet je mij niet bestempelen als stemmingmaker of je geeft toe dat de verklaring zeer onduidelijk is, en dat je je nu in het nauw gedreven voelt.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 12:55

Wensen v\d klant misschien?Er zijn zoveel mensen die in een fantasiewereld leven, en denken dat ze ooit nog naar de olympische spelen gaan als Anky 136892456291,en dan kun je niet zonder ijzers, wanty dan moet je stiften enzo.
Weet ik veel waarom mensen er voor kiezen om onnut ijzers onder een paard te zetten, als je mn vorige posts gelezen had weet je dat ik niet pro ijzers ben, echter ook zeker niet tegen ,
mits deze een doel dienen.Of ik me aangesproken voel?? Jazeker want je zeikt mijn vak af,en scheert alles over een kam, net zoals je alles van ijzers af wil halen,ook als in de praktijk is bewezen dat het niet kan zonder lijden van het paard .
En dan word ik nijdig! want wie ben jij als doorgeschoten hobbieist om mensen te adviseren?! of vakmensen de op een kwalijke manier te bejegenen ?Dat je geregeld de hoeven van je paard afrond maakt je nog geen deskundige!En ook niet het schermen met hetgene wat je hebt gelezen.Inprincipe doe je het zelfde als al die beunhaasprutsers die het vak in een kwaad daglicht stellen.Je doet jezelf voor als kenner, hm ...volgens mij was jij degene die het verschil niet zag tussen ondergeschoven verzenen en klemhoeven toch?! Correct me if i'm wrong.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 12:57

opala schreef:

Wat is jouw verklaring dan dat een hoefsmid een paard, welke alleen op zachte bodem wordt gereden, ijzers onder slaat, zonder medische redenen en zonder dat deze ingezet wordt als sportpaard.

Een verzoek van de eigenaar?

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 13:57

CherokeeChum schreef:
Wensen v\d klant misschien?Er zijn zoveel mensen die in een fantasiewereld leven, en denken dat ze ooit nog naar de olympische spelen gaan als Anky 136892456291,en dan kun je niet zonder ijzers, wanty dan moet je stiften enzo.
Weet ik veel waarom mensen er voor kiezen om onnut ijzers onder een paard te zetten, als je mn vorige posts gelezen had weet je dat ik niet pro ijzers ben, echter ook zeker niet tegen ,
mits deze een doel dienen.Of ik me aangesproken voel?? Jazeker want je zeikt mijn vak af,en scheert alles over een kam, net zoals je alles van ijzers af wil halen,ook als in de praktijk is bewezen dat het niet kan zonder lijden van het paard .
En dan word ik nijdig! want wie ben jij als doorgeschoten hobbieist om mensen te adviseren?! of vakmensen de op een kwalijke manier te bejegenen ?Dat je geregeld de hoeven van je paard afrond maakt je nog geen deskundige!En ook niet het schermen met hetgene wat je hebt gelezen.Inprincipe doe je het zelfde als al die beunhaasprutsers die het vak in een kwaad daglicht stellen.Je doet jezelf voor als kenner, hm ...volgens mij was jij degene die het verschil niet zag tussen ondergeschoven verzenen en klemhoeven toch?! Correct me if i'm wrong.

Het riekt toch naar dat je de eigenaar niet wijzer wilt maken en uit de fantasiewereld wilt helpen Clown . Ondergeschoven verzenen, klemhoeven ... verzenen die zich te ver naar voren t.o.v. de ballen bevinden en gecontraheerde hoeven welke niet goed gespreid zijn doordat de hoef niet voldoende grondcontact maakt. Ik doe alleen mijn eigen paard, haar voeten veranderen met de week, ik loop niet nog eens pakweg 5 tot 8 weken achter de feiten aan en .... rond zelfs niet eens de hoeven van mijn paard af. Ik weet hoe de ideale hoef er uitziet, daar werk ik naar toe en dus niet naar ondergeschoven verzenen en klemhoeven. M.a.w. voordat of direct nadat zulke ongewenste problemen zich voordoen, probeer ik te zorgen dat de verzenen zo laag zijn, dat ook de achterste hoefhelft grondcontact maakt, de steunsels niet boven de zool uitsteken en de hoefwand niet te lang wordt. Ik lees wel of ik het fout heb. Van fouten leer ik ook.

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 14:04

opala schreef:
fransje23 schreef:

Dan vindt de hoefsmid het beslaan misschien zelf "spannender", anders kan ik het ook niet verklaren Clown . Misschien hebben anderen hier een mening over?

Een goede hoefsmid doet wat het beste is voor het paard.
De eigenaar kan omstandigheden aangeven, waarom hij/zij denkt waarom ijzers nodig zijn en dit met de hoefsmid bespreken.
Een hoefsmid die zich laat leiden door de klant heeft geen hart voor zijn vak of verstaat zijn vak niet goed.

Ik snap trouwens niet dat mensen in dit topic zo hun best doen om hun gelijk te krijgen.
Net of hun zelfbeeld ervanaf hangt. Wat een zelfvertrouwen Verward
Ook snap ik niet dat mensen die beweren zo goed te zijn, zoveel tijd hebben om hele dagen achter de computer te zitten. Een goede hoefbekapper is immers altijd druk bezet, toch?????

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 14:20

Wij bevinden ons hier op het paardenforum vanwege de - neem ik aan - gemeenschappelijke liefde voor het paard. Ik kom hier op voor het paard in het algemeen en niet voor mijzelf. Ik heb geweldig goede ervaringen met NB, vandaar dat ik dat elk paard toewens, wellicht ga ik dan wel eens wat aan de fatsoensnormen voorbij Bloos . Momenteel zit ik op kantoor waar ik mijn werk doe.