Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
jenga_8 schreef:Een nadeel van die easy walkers is dat het "ijzer" niet kan worden aangepast aan de hoef. Dus de hoef wordt aangepast op het beslag. Dit is volgends de meeste hoefsmeden een slechte ontwikkeling die ten koste kan gaan van de stand van het paard.
Tevens zijn er maar een beperkt aantal maten easywalkers. Voor grote paarden worden de hoeven dus verkleind om op de ijzers te passen. De hoeveelheid druk op de hoef wordt dus groter hetgeen ook concequenties kan hebben voor de benen en hoeven.
Ik denk dat het een afweging moet zijn. Ik zou er zeker niet aan beginnen als je paard goed loopt op traditioneel beslag.
Tammie schreef:Mijn pony staat nu ook al een tijdje op kunststof (de EW), ze heeft artrose en voor de EW op blote voeten gelopen. Ze loopt nu zo veel beter dan de laatste periode voor dit beslag.
Ook ik heb de ervaring dat het beslag aan de voeten wordt aangepast en niet andersom. Ik vindt dit een uitkomst. De standaard ijzers met zolen en siliconen zag ik niet zitten, wat heel vaak aangeraden wordt met artrose.
Clovertje schreef:Ik volg dit topic al een tijdje, in deze tijd heeft mijn tinker met artrose in beide voorbenen al verschillend beslag gehad (afgerond, balkijzers), wat allemaal niet goed hielp. Inmiddels staat ze op zooltjes met silliconen (voor de schokdemping), maar ook dat is het niet. Het lijkt net of ze hele zware hoeven heeft, ze is weer begonnen met struikelen (voor deze ijzers deed ze dat juist niet meer), niet lekker voorwaarts en zodra het iets gladder is door nattigheid wordt ze heel voorzichtig en verkrampt ze als het ware.
Vandaar dat ik een afspraak heb gemaakt met Ellemieke voor Clover om Easy Walkers er onder te laten zetten. Juist omdat de EW's lichter zijn en iets stroever is dat misschien wel iets voor mijn paardje.
Ik ben heel benieuwd en ondanks dat ik nu nergens van uit (mag) gaan heb ik toch een klein beetje goede hoop dat Clover er weer een stapje mee geholpen is. (bij elk ander beslag had ik dat ook en telkens weer viel het tegen....)
Ik blijf dit topic nog wel even volgen en laat de ervaringen nog wel even weten voor de nieuwsgierigen!
atreyuevita schreef:Ik heb dezelfde ervaring, super he die EW!!! Mijn paardje kon eindelijk weer rennen! Het werkt vele malen beter als ijzers met zooltjes!
Citaat:in de kliniek kunnen ze je paard een injectie geven met coistericen in het gewricht.
Citaat:Als het beslag onder het paard is genageld, dan wordt al het kunststof wat buiten de hoef uitsteekt afgeknipt en gelijk gevijld met de hoefwand.
Alle fabrikanten raden aan als een wand een flair heeft om deze vlak te vijlen om scheuren te voorkomen.