Easywalkers wie heeft er ervaring mee?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SpikyBlue

Re: Easywalkers wie heeft er ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 16:06

De hoef wordt wel degelijk op de EW aangepast..
Je kan ze niet vervormen zoals ijzer. Dus wordt er veel wand weggevijld.
Plus dat ik het een beetje 'eng' vind dat ze zo stroef zijn. Op ijzer maar ook zeker wel op blote voeten kunnen ze nog iets doorglijden. Ga maar eens keihard rennen in het mulle zand en stop in één keer, je zal een klap krijgen in je benen van heb ik jou daar! Daarentegen; als je nog iets door zou glijden (zoals bijv. met sliding plates of ski's, het is maar een voorbeeld) zou het veel minder schade toebrengen. Ik ben het ermee eens dat het een goede schokdemping heeft, maar verder vind ik het persoonlijk minder.

bart6699

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 22:42

jenga_8 schreef:
Een nadeel van die easy walkers is dat het "ijzer" niet kan worden aangepast aan de hoef. Dus de hoef wordt aangepast op het beslag. Dit is volgends de meeste hoefsmeden een slechte ontwikkeling die ten koste kan gaan van de stand van het paard.

Tevens zijn er maar een beperkt aantal maten easywalkers. Voor grote paarden worden de hoeven dus verkleind om op de ijzers te passen. De hoeveelheid druk op de hoef wordt dus groter hetgeen ook concequenties kan hebben voor de benen en hoeven.

Ik denk dat het een afweging moet zijn. Ik zou er zeker niet aan beginnen als je paard goed loopt op traditioneel beslag.

Kunststof hoefbeslag pas je naar de hoef aan en niet de hoef naar het kunststof.
Als het beslag onder het paard is genageld, dan wordt al het kunststof wat buiten de hoef uitsteekt afgeknipt en gelijk gevijld met de hoefwand.
Alle fabrikanten raden aan als een wand een flair heeft om deze vlak te vijlen om scheuren te voorkomen.

Veel hoefsmeden en veeartsen zien geen voordeel in kuststof hoefbeslag en dat komt meestal omdat ze er geen ervaringen mee hebben.
De paardensport (zeker dressuur en springen) is heel traditioneel en zijn voorzichtig met vernieuwende technieken.
Inmiddels zijn er al zoveel paarden duidelijk verbeterd met kunststof hoefbeslag, dat het zich al voor een heleboel paardeneigenaren heeft bewezen.
Veel mensen die negatief zijn hebben geen persoonlijke ervaring met kunststof hoefbeslag.

In het verleden was het kunststof te zacht en daardoor te stroef voor het paard.
De pezen konden daardoor opgaan lopen.
Easywalker en Dynamix zijn ontwikkeld in een sportlaboratorium en zijn TUV gekeurd.
Het TUV instituur is 1 van de strengste in de wereld en je krijgt niet zomaar een TUV Certifikaat.

De hardheid van het kuststof komt overeen met de hardheid of viscositeit een paardenhoef en heeft dezelfde glij eigenschappen als een blote hoef.
Een hoef hoort niet te glijden, maar moet wel een kleine frictie kunnen maken.
Als een hoef echt zou moeten glijden, dan heb je naar een paar km geen hoorn meer onder de hoef zitten.
Een gezond paard zet eerst de achterkant (hoefballen, verzenen, straal) neer op de grond en rolt af naar voren.
Paarden in de vrije natuur leven op steenachtige ondergrond en hoeven nooit beslagen of bekapt te worden.
Ze zetten hun hoeven zo efficient neer, dat er bijna geen slijtage is van de hoef.
Het is dus belangrij om een paard zo op de hoeven neer te zetten, dat er bijna geen slijtage optreedt.
Als een hoefijzer binnen een korte tijd is versleten door het glijden van de hoeven, dan staat het paard dus niet economisch op zijn hoeven.

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 20:50

Mijn pony staat nu ook al een tijdje op kunststof (de EW), ze heeft artrose en voor de EW op blote voeten gelopen. Ze loopt nu zo veel beter dan de laatste periode voor dit beslag.

Ook ik heb de ervaring dat het beslag aan de voeten wordt aangepast en niet andersom. Ik vindt dit een uitkomst. De standaard ijzers met zolen en siliconen zag ik niet zitten, wat heel vaak aangeraden wordt met artrose.

Clovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 21:44

Ik volg dit topic al een tijdje, in deze tijd heeft mijn tinker met artrose in beide voorbenen al verschillend beslag gehad (afgerond, balkijzers), wat allemaal niet goed hielp. Inmiddels staat ze op zooltjes met silliconen (voor de schokdemping), maar ook dat is het niet. Het lijkt net of ze hele zware hoeven heeft, ze is weer begonnen met struikelen (voor deze ijzers deed ze dat juist niet meer), niet lekker voorwaarts en zodra het iets gladder is door nattigheid wordt ze heel voorzichtig en verkrampt ze als het ware.

Vandaar dat ik een afspraak heb gemaakt met Ellemieke voor Clover om Easy Walkers er onder te laten zetten. Juist omdat de EW's lichter zijn en iets stroever is dat misschien wel iets voor mijn paardje.

Ik ben heel benieuwd en ondanks dat ik nu nergens van uit (mag) gaan heb ik toch een klein beetje goede hoop dat Clover er weer een stapje mee geholpen is. (bij elk ander beslag had ik dat ook en telkens weer viel het tegen....)

Ik blijf dit topic nog wel even volgen en laat de ervaringen nog wel even weten voor de nieuwsgierigen!

rapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 23:59

'k Ben nog niet zo'n lange bokker... Leuk topic! Ik ben er erg nieuwschierig naar. Mijn paardje verliest zeer geregeld haar ijzers, wordt er gek van. Hoe lang blijven de EW gemiddeld zitten, in vergelijking met gewone ijzers? Ze staat geregeld in het land (soms ook modder), verlies je de EW sneller dan ijzers? Andere tips om ijzers er langer onder te houden zijn ook welkom. De hoefsmid houdt er al rekening mee met de achterkant van het ijzer dat ze ze minder snel kan aftrappen. Ja, ze draagt ook spring schoenen, dat helpt een beetje...

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 07:37

Tammie schreef:
Mijn pony staat nu ook al een tijdje op kunststof (de EW), ze heeft artrose en voor de EW op blote voeten gelopen. Ze loopt nu zo veel beter dan de laatste periode voor dit beslag.

Ook ik heb de ervaring dat het beslag aan de voeten wordt aangepast en niet andersom. Ik vindt dit een uitkomst. De standaard ijzers met zolen en siliconen zag ik niet zitten, wat heel vaak aangeraden wordt met artrose.

Ik heb dezelfde ervaring, super he die EW!!! Mijn paardje kon eindelijk weer rennen! Het werkt vele malen beter als ijzers met zooltjes!

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 07:39

Clovertje schreef:
Ik volg dit topic al een tijdje, in deze tijd heeft mijn tinker met artrose in beide voorbenen al verschillend beslag gehad (afgerond, balkijzers), wat allemaal niet goed hielp. Inmiddels staat ze op zooltjes met silliconen (voor de schokdemping), maar ook dat is het niet. Het lijkt net of ze hele zware hoeven heeft, ze is weer begonnen met struikelen (voor deze ijzers deed ze dat juist niet meer), niet lekker voorwaarts en zodra het iets gladder is door nattigheid wordt ze heel voorzichtig en verkrampt ze als het ware.

Vandaar dat ik een afspraak heb gemaakt met Ellemieke voor Clover om Easy Walkers er onder te laten zetten. Juist omdat de EW's lichter zijn en iets stroever is dat misschien wel iets voor mijn paardje.

Ik ben heel benieuwd en ondanks dat ik nu nergens van uit (mag) gaan heb ik toch een klein beetje goede hoop dat Clover er weer een stapje mee geholpen is. (bij elk ander beslag had ik dat ook en telkens weer viel het tegen....)

Ik blijf dit topic nog wel even volgen en laat de ervaringen nog wel even weten voor de nieuwsgierigen!

Een tip bij artrose, laat een paard zelf bepalen hoeveel belasting hij aankan. Dus wil hij na een kwartier stoppen, doe dat dan. Glucosamine complex speciaal helpt ook heel goed!

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 18:01

atreyuevita schreef:
Ik heb dezelfde ervaring, super he die EW!!! Mijn paardje kon eindelijk weer rennen! Het werkt vele malen beter als ijzers met zooltjes!

Echt super! Nu heeft mijn pony niet zo veel last dat ze niets meer kon, ze kon gewoon nog recreatief gereden worden, maar na een rit van 2 - 3 uur kon ik er vanuit gaan dat ze een paar dagen licht onregelmatig was. Nu rij ik weer af en toe van zulke ritten en ze blijft de dagen er na gewoon goed lopen.

De ijzers met zooltjes heb ik gelukkig geen ervaring mee Knipoog .

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 16:29

Nog een tip voor artrose,in de kliniek kunnen ze je paard een injectie geven met coistericen in het gewricht. Dat werkt echt super! Verder ga ik proberen mijn hko merrie op easywalkers te zetten,en kijken of dat enige verbetering oplevert.Ze is niet kreupel,maar super makkelijk loopt ze ook niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 16:51

Citaat:
in de kliniek kunnen ze je paard een injectie geven met coistericen in het gewricht.

klopt, dat kan, maar niet te vaak, want dan maken ze juist meer kapot dan beter.

Maar ik lees hier graag mee naar de ervaringen van de artrose mensen

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 17:14

Deze heeft nu naar een jaar de 2de gehad.

Clovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 15:37

Ellemieke is vandaag voor Clover geweest. Wat een leuk mens! Ze neemt echt de tijd om te kijken en uit te leggen en ze is superlief voor je paard.
Clover liep zo weg met haar nieuwe ''ijzers''. Ze heeft uiteindelijk geen Easy walkers maar Dynamix gekregen.

Met rijden was het alsof ik een ander paard had, zo lekker vrolijk en voorwaarts, oortjes erop en lekker briezen. Ik kon wel janken, dat heb ik zo lang niet meer gehoord van d'r met rijden! En geen glibberpartijen meer in het bos. Ze wilde nu ook niet meer helemaal via de rand van het ruiterpad maar sjouwde rustig door de blubs. Ook op de weg gleed ze niet meer weg, dus kon ze beter ontspannen!

Ik had dit veel eerder moeten doen voor Clover!
Het is echt een aanrader. Alhoewel deze er natuurlijk nog maar net onder zitten heb ik er een goed gevoel over en zo als het nu lijkt is dit al 10 keer beter dan alle andere ijzers die we al geprobeerd hebben. En Clover is weer happy, dat is het belangrijkste!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 15:39

Dat klinkt wel erg goed voor jou artrose paard.
Mag ik vragen waar hij artrose heeft?

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 15:52

weer iemand geholpen met kunstof. je merkt het echt direct aan je paard. willem liep dan wel stijf, maar merkte gelijk dat hij anders liep

Clovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 16:10

@runningkawa: Natuurlijk mag dat, vragen staat vrij! Clover heeft waarschijnlijk artrose in haar hoefgewrichten in de voorbenen.
Er zijn foto's gemaakt, maar daar was niets op te zien. Bij verdovingen bleek het uit de onderhoef bij beide voorbenen te komen (de onregelmatigheid). Ze hebben daarna de hoefgwrichten ingespoten met langwerkend middel (een bepaald zuur met pijnstillendewerking en ontstekingsremmend) wat veel gebruikt wordt bij artrose. Daar reageerde ze goed op, dus vandaar dat we ervan uit gaan dat ze artrose heeft, alhoewel het dus niet 100% zeker is.

Sommige zeggen dat, zeker wanneer het al zo lang speelt en de meest standaardoplossingen zoals zooltjes, niet helpen, dat het toch iets anders moet zijn. Ook omdat, als het arose is, een hele lichte vorm is, omdat er niets van te zien is op de foto. Alhoewel ik ook gehoord heb dat artrose in de hoefgewrichten heel slecht te diagonstiseren is via rontgenfoto's.

In elk geval, zit het probleem (waarschijnlijk dus artrose) in de hoefgewrichten voor.

@gekke koei: Clover liep niet eens stijf! Of in elk geval leek het zo, met de vorige ijzers liep ze zo stijf als een plank. Lichtrijden ging amper, het was meer lichtstuiteren!

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 16:33

nou, van willem vind ik het niet gek, die is al 18 en ineens compleet ander beslag. aangezien we al rugproblemen en zo hebben, had ik niet anders verwacht datie stijf liep. maar hij heeft altijd zuiver gelopen en na een paar dagen hobbelde ik al weer. maar door de stijfheid voelde ik al verschil. willem loopt normaal nooit stijf.

maar gelukkig dat ze nu weer fijn loopt dan. willem ging alleen maar fijner lopen naarmate hij langer gewend was en nu voor de 2e keer.. hij loopt alsoftie nooit anders heeft gedaan. ik ben nog steeds na 3 maanden zeer tevreden.

Pomski

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 19:55

Mijn paard is 2 maanden terug geconstateerd met HKO 4 en artrose, 11 september komt ellemieke langs om de easywalkers te proberen. Ik laat nog van me horen!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 19:56

Citaat:
Als het beslag onder het paard is genageld, dan wordt al het kunststof wat buiten de hoef uitsteekt afgeknipt en gelijk gevijld met de hoefwand.
Alle fabrikanten raden aan als een wand een flair heeft om deze vlak te vijlen om scheuren te voorkomen.

Nu heb ik hier toch een vraagje over.

Een standaard ijzer wordt altijd een maat groter aangelegd om het uitzetten van de hoef niet tegen te gaan.
Is dat bij de easy walkers niet nodig?

Ook heb ik het idee dat als je alles gelijk vijlt na 3 weken weer nieuwe moet omdat de hoeven erdan over heen groeien.

Verder vin dik het erg leuk veel te lezen over de EW. Ik kwam ze nl 4 jar geleden tegen op de equitana en was toen al erg geintresseerd...alleen niemand kende ze nog Haha!

Clovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 20:29

Klopt, de hoef gaat er inderdaad over heen groeien. Ellemieke zei tegen mij dat je dan best zelf weer een beetje bij mag vijlen om het bij te houden tot de tijd dat het weer tijd is voor een bezoekje.

@Pomski: Ellemieke is echt een geweldig leuk mens. Ze heeft engelengeduld met mens en dier. Ze neemt echt de tijd voor jou en je paard. Echt super. Ik hoop dat het voor jouw paardje net zo fijn blijkt te zijn als dat nu voor Clover lijkt te worden. Succes, we lezen het wel?

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 20:48

Dat door de modder heenbaggeren herken ik ook bij Siem. Die ging ook altijd voorzichtig door de blub heen en nu dendert hij gewoon door. Al heeft het hem niet geholpen om door plassen heen te gaan, daar gaat hij nog steeds liever omheen Haha! .

Best kans dat Ellemieke helemaal overgaat op de Dynamix. Die zijn wat ronder aan de achterkant dus hoeft ze er minder af te halen en ze zijn als het goed is wat slijtvaster dan de Easywalkers.

Ik kan strak mooi vergelijken, Siem heeft nu voor nog Easywalkers en achter Dynamix, kwam toevallig zo uit ivm de maat. En ik heb Siem zijn oude setje nog liggen als vergelijkingsmateriaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 21:08

En met sneeuw, hoe gaat dat?
Een hele dag in het land geeft dat geen ijsklompen?

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 21:14

Ik heb ze nog niet in sneeuw meegemaakt ,maar denk dat je ze zonder problemen buiten in de sneeuw kunt zetten Ja Indien mogeljk kun je er nog een zooltje onder laten zetten!Heb ik egens op een foto gezien Haha!

Ik denk zowiezo dat sneeuw niet plakt aan kunststof??
Wel aan ijzer, daarom hebben die arreslee haffies wel ijzers onder maar een rubberen rand aan de binnenkant thv dat ijzer, die verhinderd dat sneeuw zich aan de binnenrand van dat hoefijzer vastzet.
Een beetje duidelijk zo? Knipoog

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 21:19

Nog geen idee hoe het met sneeuw gaat, maar ik vermoed dat het wel mee zal vallen.

En anders zijn er idd nog speciale plaatjes die erin kunnen.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 21:21

Het zal hier ondertussen wel ergens tussen staan, maar waar kan ik een lijst vinden van goede! smeden die kunstof beslaan.
Dus met een erkende opleiding en ruime ervaring?

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 21:27