Mindim schreef:Helemaal mee eens, hier deden we dat ook zo en heb dan ook een braaf paard bij de smid. Ik deed dit ook in samenspraak met de smid, zodat hij iets ruimer kon in plannen en geen haast had.
Maar goed, als een paard dan alsnog eens gericht trapt, dan los je dat niet op met een rondje lopen. Dan is het hier echt lik op stuk beleid, ik kan het hier verbaal af, maar een tik van de smid vind ik ook prima op zo een moment. Buik laat je altijd met rust in mijn mening.
Ik moet heel eerlijk zeggen dat paarden het bijna nooit verzinnen bij mij om gericht te gaan trappen, of ik moet ze totaal niet kennen.
Ik heb er weleens een terug geschopt, tegen de billen
Ik geloof niet dat het echt pijn deed, maar hij was wel onder de indruk, heeft het ook niet meer gedaan.
Dat was een Welsh pony trouwens. Later ben ik er dikke vriendjes mee geworden, en hij was ook echt wel lief toen hij snapte dat goede manieren veel meer opleveren.
Maar ik wil sowieso ene paard al redelijk goed kennen voor ik ermee naar de smid ga
en meestal als ik ze goed ken, gaan ze naar mij al veel minder stom doen, en kom ik echt weg met rondjes lopen en goed gedrag belonen 
Ayasha schreef:Ik zeg nergens dat JIJ de praam op hemelt.

Ik had het meer op elnienjo die een paar "feiten" lijkt te missen of over te slaan in haar aanprijzen van de praam.

Praam heeft bovendien ook risico's. Ik heb hier een merrie waar je mee verongelukt als je die een praam op zet, die wordt er razend van.. Die wordt dus gesedeerd indien dat nodig is. (één keer nodig geweest voor haar tanden.)
en ik heb soortgelijke verhalen nog wel gehoord van mijn DA (die haar verandering in gedrag gelukkig heel snel op merkte en adequaat reageerde). Er zijn ook paarden die op zijn minst humeurig worden van de praam ipv rustiger.
Eens. Ik vind de praam echt zo een middeleeuws iets...... we hebben slimmere en betere manieren.