[VOLG]Weke rug

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tenno7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-20 17:57

Karijn :

Hij is juist heel bang voor andere paarden. Dus dat is geen oplossing helaas.

Alice... : ombewust spanning bij mij is het niet wel heel bewust nu haha. Vindt het momenteel heel spannend ook zelf. Echt iets waar ik even weer doorheen moet.
Komt ook mede door de hersenoperaties die ik heb gehad dat ik vallen nu heel eng vindt.

De osteopaat heeft erg veel gedaan bij hem en denk ook zeker dat sit meespeelt.. ben heel blij dat hij zich nu zo fijn voelt, maar merk ook enorm dat hij in de war is. Mede ook door mijn val.

Echt zo jammer. Het ging zo fantastisch goed... en nu weer precies zoals in het begin. Veel spanning, knijpen. Wegschieten. Etc..

Geduld is een schone zaak haha

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 18:23

Ik zou als ik jou was weer helemaal teruggaan naar hoe je met hem begonnen bent ( als dat de goede aanzet was).
Jij bent nu gespannen als je op hem zit, hoe is dat als je hem longeert? Die spanning maakt dat je gaat klemmen, waar hij misschien op reageert, je zal niet lekker ontspannen met je billen, wat hem ook zijn billen doet knijpen ( klinkt misschien gek, maar ik heb hetzelfde met mijn vorige paard gehad) en zo kan je je hele lijf doorgaan,.
Misschien heeft de osteopaat wel teveel losgemaakt in 1 keer en komt nu iets verkeerds in zijn lijf naar boven dat hij steeds kon compenseren door bepaalde spierspanning in andere delen van zijn lijf...
Ik heb het destijds zo opgelost ( kostte wel veel tijd hoor):
Ik ging longeren en dan alleen gerucht op rust. Alleen stap en draf, steeds proberen dat ze rustig rond ging. Na zo'n 10 minuten haalde ik haar dan naar me toe en ging ik bij haar staan waar je opstapt. Was ze dan onrustig, ging ik weer even ( gericht op rust) longeren en weer even naast haar staan. Als ze zoveel rust had dat ze gewoon bleef staan zonder een oor te draaien of een angstoog te hebben, geen staartzwiep, niet wegdraaien, dan stapte ik op. De eerste keren alleen even zitten en er weer af, daarna een rondje stappen en er weer af en zo heel rustig en langzaam weer uitgebouwd. Het was geen garantie dat er niets meer gebeurde, maar zo kreeg ik er wel de rust in en kwam het vertrouwen in elkaar weer terug. Dwing jezelf tot niets wat niet goed voelt, je hebt de tijd en je paard heeft dat ook. Uiteindelijk geeft dat toch het snelste goede resultaat.
Succes ermee hoor!

Tenno7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-20 23:02

Jet schreef:
Ik zou als ik jou was weer helemaal teruggaan naar hoe je met hem begonnen bent ( als dat de goede aanzet was).
Jij bent nu gespannen als je op hem zit, hoe is dat als je hem longeert? Die spanning maakt dat je gaat klemmen, waar hij misschien op reageert, je zal niet lekker ontspannen met je billen, wat hem ook zijn billen doet knijpen ( klinkt misschien gek, maar ik heb hetzelfde met mijn vorige paard gehad) en zo kan je je hele lijf doorgaan,.
Misschien heeft de osteopaat wel teveel losgemaakt in 1 keer en komt nu iets verkeerds in zijn lijf naar boven dat hij steeds kon compenseren door bepaalde spierspanning in andere delen van zijn lijf...
Ik heb het destijds zo opgelost ( kostte wel veel tijd hoor):
Ik ging longeren en dan alleen gerucht op rust. Alleen stap en draf, steeds proberen dat ze rustig rond ging. Na zo'n 10 minuten haalde ik haar dan naar me toe en ging ik bij haar staan waar je opstapt. Was ze dan onrustig, ging ik weer even ( gericht op rust) longeren en weer even naast haar staan. Als ze zoveel rust had dat ze gewoon bleef staan zonder een oor te draaien of een angstoog te hebben, geen staartzwiep, niet wegdraaien, dan stapte ik op. De eerste keren alleen even zitten en er weer af, daarna een rondje stappen en er weer af en zo heel rustig en langzaam weer uitgebouwd. Het was geen garantie dat er niets meer gebeurde, maar zo kreeg ik er wel de rust in en kwam het vertrouwen in elkaar weer terug. Dwing jezelf tot niets wat niet goed voelt, je hebt de tijd en je paard heeft dat ook. Uiteindelijk geeft dat toch het snelste goede resultaat.
Succes ermee hoor!

Dankjewel.

Ja op de grond is er niks aan de hand. Ik doe momenteel eerst weer longeren voor het rijden tot hij helemaal relaxed. Dan stap ik op en gaan we alleen doen wat goed voelt en wat we samen aan kunnen.
Vandaag was dat dus ook veel stappen en hele kleine stukjes draf. En weer heel veel belonen als het goed gaat. Denk dat als ik niet meer zou rijden of dat op pauze zet dat de stap weer te groot wordt. Ik weet van mezelf dat ik het beste er even doorheen kan gaan. Dan gaat het ook wel weer weg.
Maar idd. Kwa rijden is het momenteel weer heel basic. Eerst weer ontspanning en rust krijgen.

Tiz gewoon weg zo jammer. Het ging echt zo fantastisch goed niet normaal!. Dus baal als een stekker. Maarja. Paardrijden is niet makkelijk hahaha

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 23:08

Tenno7 schreef:
Zijn er meer paarden die op dit moment heel druk zijn?

Ja... bomproof shetland heeft gisteren gerodeood met zoonlief en ik heb vandaag ook zandgehapt.. moest nochtans een zeer braaf paard zijn... :(

Niekj_Jente

Re: [VOLG]Weke rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 00:08

Ziet er super netjes uit TS.
Jammer van het stukje vertrouwen na je val.

Maar die van mij was vandaag ook behoorlijk anders. Ben hem na mijn zwangerschap weer op gaan pakken en 3 keer ging het super goed. Leuk, vandaag lesje gepland en hij was me toch een brok spanning, veel energie en heb een aantal keer bijna vliegles gehad zo gevoelig was hij..

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 00:13

Vraag anders de osteopaat nog eens om advies of een lichte behandeling. Dan kun je eventuele pijnreactie uitsluiten.

Tenno7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-20 09:11

Jessix schreef:
Vraag anders de osteopaat nog eens om advies of een lichte behandeling. Dan kun je eventuele pijnreactie uitsluiten.

Ja heb haar al bericht nadat ik ben gevallen. En ze zei dat dit wel voor kan komen na zijn behandeling. Juist omdat ze best veel heeft gedaan en hij nu zijn belans in zn lijf weer moet vinden.
Bij de behandeling heeft zij zijn rug gecheckt op pijn prikkels. Zijn rug heeft hij helemaal geen last van. Alleen iets na zijn schoft. Maar dat kwam door het zadel. Omdat hij zo enorm gegroeit is ging het zadel knellen bij de schoft, dit is al weer opgelost door de zadelmaker en de schoft door de osteopaat.

Hij heeft na de behandeling ook allemaal appeltjes over zijn vacht gekregen. Doet nog gekker in de wei en is erg druk.

Gister avond bedacht ik me ineens dat ik een recuptex deken heb. Zo dom datvik er niet eerder aan dacht. Dus die heeft hij snacht nu op. Hopelijk helpt het.

Ga straks weer rijden op hem. Zal jullie updaten over hoe dat is gegaan!

Tenno7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-20 15:45

Nou vanochtend weer gereden.
En had weer een heel ander paard.
Hij was weer relaxed en met mij bezig.
Opstappen was nog even een dingetje. Wat ook aan mij ligt, want zeker na die val wat vlak na het opstappen gebeurde ben ik gespannen geworden. En vandaag kon ik mn beugel niet goed vinden en daar werd hij beetje bang van want ik dacht fiets als hij nu gaat dan lig ik er zowieso weer af. Maar uiteindelijk gekozen om eerst maar 1 rondje te stappen zonder beugel tot hij en ik ontspande en toen beugel in. En ging vanaf daar echt super goed!! De volte op vondt hij een beetje spannend, denk omdat ik ook op de volte ben gevallen.. dus bij die plek waar ik viel had hij beetje spanning. Maar dit ging ook wel weer snel over.

Mijn doel vandaag was gewoon de ontspanning vinden en het vertrouwen in elkaar in de stap. Gaat dat goed gaan we kleine stukjes draven.
Nou dat ging allemaal weer super goed!!! Dus heb zelfs weer gegalopeerd! Hij bood het aan dat hij graag wou galoperen. Dus dacht waarom ook niet als hij graag wil!. Dus hop hop in galop. Nou was weer helemaal verbaasd dat het zo goed ging..
Recuptex deken mischien toch wat geholpen!.
Nu eerst maar even 2 dagen rust. Heb hem 5 dagen getraint deze week. En hopelijk gaat hij volgende week jiet weer af als een raketAfbeelding

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 16:37

Fijn dat het goed ging :) altijd balen als het even mis gaat.. geeft een vieze deuk in het vertrouwen van zowel paard als ruiter.

Tenno7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-20 17:17

Neon schreef:
Fijn dat het goed ging :) altijd balen als het even mis gaat.. geeft een vieze deuk in het vertrouwen van zowel paard als ruiter.

Ja echt zo jammer.. voor mn gevoel moeten we het vertrouwen weer echt opnieuw opbouwen.. maarja geduld hebben..haha

Tenno7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-20 16:40

Inmiddels weer een dikke week verder.

En het gaat alweer stukken beter. Wel doe ik nog voorzichtig en longeer in hem wel voor die tijd. Zodat hij zijn energie een beetje kwijt kan.

En onder het zadel ook begonnen met schriktraining zodat hij nog meer zelfvertrouwen mag krijgen!

En voor het eerst hem zien kriebelen met mn andere paard. Dit heb ik hem nog nooit eerder zien doen.
Afbeelding

Afbeelding

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 22:28

Fijn dat het weer beter gaat. Misschien dat een beetje minderen met krachtvoer ook helpt. Pavo Vital is een goede vervanging, hoef je maar weinig van te voeren.

nPass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 14:30

Wow wat een mooi verhaal! Ik volg ook :)

Tenno7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-20 04:37

Update..

Laatste tijd ging het niet zo goed met Jones. Na de Osteo behandeling is hij zo erg veranderd. Hij werd weer erg bang tijdens het rijden erg vluchtig. Begon weer wat af te vallen en er slechter uit te zien. Opstappen werdt steeds moeilijker en vaak daarna ging het wel weer.
Toch was hij in de hand super braaf heel vrolijk in de wei was het elke avond even gekke 5 minutjes met bokken en steigeren en liep ook super mooi en soepeltjes door zijn lijf.
Toch dit keer een minder goed gevoel over zijn rug. Hij begon hem ook weer lelijker weg te drukken. Maar kon geen pijnreactie vinden op wervels of spier.

Toch mn onderbuik gevoel gevolgt en 2 weken geleden gestopt met rijden. Het voelde niet lekker en er was zoveel spanning.

Gister dierenarts erbij gehad gewoon om eens zijn rug te controleren en evt bloed te prikken voor algeheel onderzoek. Ook de dierenarts vond hem erg mooi lopen met mooie gangen. Aan het halstertje lekker lang en laag en ontspannen over de rug.

Toen de rug na kijken. In eerste instantie weinig reactie. Totdat hij beweging wou forceren in de wervels net na de schoft.. Jones viel bijna op de grond van de pijn. En dierenarts gaf dus ook aan dat Jones ernstige rugpijn heeft en het een wonder was dat hij ruiters er niet vaker af heeft gebokt. Of meer reageerd op de pijn het was heel specifiek de plek waar hij pijn heeft en zelfs de osteo had niks gemerkt.

Gelukkig was de reactie niet persee van de wervel maar van de dieper gelegen spier naast de wervel en dan vooral de linker kant.

Foto's maken was niet persee nodig. Maar wou dit zowieso nog een keer dus wel direct gedaan.
Helaas slecht nieuws. Jones heeft in de afgelopen 3 jaar toch Kissing Spines ontwikkeld. 3 wervels zijn aangetast net na/achter de schoft.

Toch was de dierenarts positief. De kissing spines was rustig en geen botwoekering of verbening. Dus met de juiste training en behandeling zou hij gewoon weer pijnvrij worden en weer bereden kunnen worden.

We zijn direct gestart met Mesotherapie en Jones heeft 2 tot 300 injecties gehad met.ontstekingremmers en pijnstillers in zijn rug. Hierdoor kan de diepere rugspier eindelijk weer los gaan laten en op de juiste manier weer getraint worden.

Het trainen wat ik deed met hem was al goed. Maar nu zal het beter effect hebben. Ook gaan we binnenkort beginnen met aquatraining en wil ik kijken of ik de Equibanden van Horses in Hands kan gaan aanschaffen voor betere romp en core stabiliteit. Snachts heeft hij nu standaart een recuptex deken op en krijgt hij magnesium ter ondersteuning van zijn spieren.

We gaan alles weer rustig opbouwen en door met hoe we al bezig waren.
Maar ben blij dat ik naar mn gevoel heb geluistert ookal zag je verder bijna niks aan Jones. Dierenarts was zeker nog positief dus daar ben ik blij om.

Smiddags behandeld en savonds was meneer weer netzo als ander heerlijk vrolijk in de wei aan het spelen.Afbeelding
Afbeelding

Dovahkiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 08:43

Poeh wat een update. Wat ontzettend vervelend maar ontzettend goed dat je je gevoel hebt gevolg. Hopelijk trekt het bij en kan hij nog weer een tijdje mee. Ik moet wel zeggen dat ik mijn twijfels heb over de osteopaat in dit verhaal. Mijn inziens zou dit probleem wel opgemerkt moeten worden door iemand van dat beroep.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 09:09

Niet het nieuws waar je op hoopt... Wel super dat je zo snel gehandeld hebt en er op tijd bij bent zonder teveel schade. Lijkt mij toch spannend blijven.

Riviera87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 09:17

Fijn dat je naar je gevoel hebt geluisterd. Helaas minder nieuws maar gewoon kijken waar jullie met jouw goede management terecht komen.

Tenno7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-20 09:24

Dovahkiin schreef:
Poeh wat een update. Wat ontzettend vervelend maar ontzettend goed dat je je gevoel hebt gevolg. Hopelijk trekt het bij en kan hij nog weer een tijdje mee. Ik moet wel zeggen dat ik mijn twijfels heb over de osteopaat in dit verhaal. Mijn inziens zou dit probleem wel opgemerkt moeten worden door iemand van dat beroep.

Ik denk als Jones iets minder hard voor zichzelf was geweest dat zij het ook wel had gevonden.. maar Jones gaf bijna niks aan. Laat alles over zich heen komen zonder een kick te geven.. die Meso therapie. Veel paarden moeten daarbij een praam om. Het is een best pijnlijke behandeling.. Jones heeft geen kick gegeven.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 09:27

Wat een verhaal zeg!!
Kun je niet naar strand aan Waddenzee met hem als aquatraining?
In Hollandscheveld kun je terecht in een Seawalker. Dat is misschien ook een optie voor jullie.
Bedrijf heet Health4horses.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 12:16

Ik bewonder al wat jullie reeds gedaan hebben met en voor hem maar ik zou dit dier echt niet meer gaan berijden... Dat gaat net een stap te ver vind ik, al thé odds zijn al tegen hem en hij toont niks aan van pijn zeg je zelf... Ik zou verder doen aan de hand, longen, aqua enz maar dit paard nooit nog de druk en belasting van een zadel, laat staan een ruiter, doen ondergaan. Hij is zelf zo fair door jullie niet ernstig van zijn rug af te gooien terwijl hij met zo'n pijn liep... Hij verdient diezelfde fairness dan ook in de andere richting...

Tenno7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-20 13:28

Little_Gift schreef:
Ik bewonder al wat jullie reeds gedaan hebben met en voor hem maar ik zou dit dier echt niet meer gaan berijden... Dat gaat net een stap te ver vind ik, al thé odds zijn al tegen hem en hij toont niks aan van pijn zeg je zelf... Ik zou verder doen aan de hand, longen, aqua enz maar dit paard nooit nog de druk en belasting van een zadel, laat staan een ruiter, doen ondergaan. Hij is zelf zo fair door jullie niet ernstig van zijn rug af te gooien terwijl hij met zo'n pijn liep... Hij verdient diezelfde fairness dan ook in de andere richting...
ik snap je reactie.

Toch lijkt mij dat wel weer tever gaan voor nu. Paard wil graag werken en is graag bezig. Dierenarts heeft gezegt dat zijn kissing spines niet het probleem zijn. Maar de spieren ernaast. Ook heeft hij geen ernstige kissing spines. Geen botwoekering of activiteit. Er zit zelfs nog een minimale ruimte tussen. Dus met de juiste training en rug gebruik zou dit zelfs een beetje kunnen verbeteren.

Ik ga dus eerst kijken hoe hij nu wordt na deze behandelingen. Wordt hij pijnvrij en kan hij alles nog aan. Stel hij kan het niet aan ondanks alles. Ja dan stop ik met rijden. En blijft hij toch pijn houden. Dan wordt hij helaas toch ingeslapen.

Maar ik weet dan wel dat ik alles heb geprobeerd om hem een beter leven te geven.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 14:10

Ik twijfel hier eerlijk gezegd ook over. Hij had eerst geen kissing spines toch? Dan zou je zeggen dat dit toch ontstaan is tijdens het rijden waardoor hij meer pijn zou kunnen krijgen als je rijdt. Dit terwijl je heel goed bezig bent en alles op de juiste manier doet. Ik zou denk ik niet meer opstappen.

Tenno7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-20 15:42

Ketly schreef:
Ik twijfel hier eerlijk gezegd ook over. Hij had eerst geen kissing spines toch? Dan zou je zeggen dat dit toch ontstaan is tijdens het rijden waardoor hij meer pijn zou kunnen krijgen als je rijdt. Dit terwijl je heel goed bezig bent en alles op de juiste manier doet. Ik zou denk ik niet meer opstappen.

Hij is voorheen ( voor dat hij bij mij kwam ) met verkeerd ruggebruik getraint. Met hoe ik train op dit moment is hij al een heel stuk verbetert. En heeft hij al een deel van de juiste spieren ontwikkelt.

Snap dat dit voor sommigen lastig is om te begrijpen. Maar ik ga luisteren naar wat mijn dierenarts zegt en wat Jones zelf gaat aangeven. Kissing spines hoeft niet het einde te betekenen.

Zamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 16:04

jeetje wat een tegenslag....wel goed dat je direct hebt gehandeld!
het was natuurlijk al een beetje de angst gezien zijn rug....
Hopelijk kom je eruit met de DA en kunnen jullie straks de juiste spieren trainen

amsterdam10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 16:52

Heel goed dat je je onderbuikgevoel hebt gevolgd :j Ik vind dat je er heel verstandig mee omgaat en de juiste stappen zet. Ik duim mee op een voorspoedige voortzetting van jullie inspanningen!