[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

__elise__

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 18:54

Morgenmiddag gaat Happy op de foto. Ben erg benieuwd wat eruit komt.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 19:10

__elise__ schreef:
Morgenmiddag gaat Happy op de foto. Ben erg benieuwd wat eruit komt.

Spannend. Ik hoop dat het mee valt.

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 19:18

Pff, nou ik ook. Het bevalt me niks dat ze helemaal niks verbeterd in 2 weken tijd.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 20:01

__elise__ schreef:
Pff, nou ik ook. Het bevalt me niks dat ze helemaal niks verbeterd in 2 weken tijd.

Reageert ze helemaal niet op bute? Hoeveel krijgt ze?

2 weken is kort. Die van mij kon echt niet meer kopen en het duurde echt wel een tijd voor ze dat wel kon en zeker normaal een bochtje kon lopen..

Dizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 08:26

amoebje schreef:
Hier meteen verbetering met ijzers!

En wanneer ben je hem gaan bewegen/opbouwen?
Zodra hij van de pijnstillers is of langer wachten? Hij moet eigenlijk afvallen, maar zonder beweging gaat dat zo langzaam.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 11:44

Hier pas toen ze van de pijnstilling af was.. pas dan kan je goed beoordelen hoe ze dan lopen, met pijnstilling heb je vertekend beeld

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 14:33

__elise__ schreef:

Is ze nog helemaal niks verbeterd? of wel een ietsie pietsie?

2 weken is echt heel kort hoor, ze moet natuurlijk niet achteruit gaan, maar echte verbetering kan wel weken/maanden duren.

succes vanmiddag!

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 14:36

Lotus83 schreef:
__elise__ schreef:

Reageert ze helemaal niet op bute? Hoeveel krijgt ze?

2 weken is kort. Die van mij kon echt niet meer kopen en het duurde echt wel een tijd voor ze dat wel kon en zeker normaal een bochtje kon lopen..

Ze krijgt nu 2 zakjes buut per dag. Ze reageert er gelukkig wel op. Van het weekend was ik teruggegaan naar 2 halve zakjes, maar dat was nog te vlug. Waarschijnlijk ben ik te ongeduldig. Het is ook zo k u t om je meisje met pijn te zien staan. De DA is onderweg, ik laat jullie weten als ik meer weet.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 16:12

Geef je wel iets ter bescherming van de maag?

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 17:52

Spannend! Ik ben benieuwd wat er uit de foto's komt.

Lola staat helaas sinds 2 dagen met een iets verharde manenkam -O- De SP die ze bij kreeg maar weggehaald en gestart met Gluco balance.
Iemand een idee hoe snel dat weer weggetrokken moet zijn?

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 19:19

Op de foto's viel het gelukkig iets mee. Het hoefbeen is 2,5 graad gekanteld in beide voorbeentjes. Zool is erg dun. Ze moet op zand nu (staat nu in een stal met dikke laag stro en uitloop met rubber matten) en veel minder hooi. Ze krijgt nu onbeperkt uit slowfeednetten.
Herstelperiode verwacht 4 weken. Begin oktober klein beetje opbouwen met stappen ad hand en op een ijzertje. Als alles goed verloopt, kan ze november alsnog weg om beleerd te worden voor de kar.

Lotus: Ze krijgt geen maagbescherming. Volgens de DA was dit ook niet noodzakelijk als ze relatief kort buut krijgt.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 21:17

__elise__ schreef:
Op de foto's viel het gelukkig iets mee. Het hoefbeen is 2,5 graad gekanteld in beide voorbeentjes. Zool is erg dun. Ze moet op zand nu (staat nu in een stal met dikke laag stro en uitloop met rubber matten) en veel minder hooi. Ze krijgt nu onbeperkt uit slowfeednetten.
Herstelperiode verwacht 4 weken. Begin oktober klein beetje opbouwen met stappen ad hand en op een ijzertje. Als alles goed verloopt, kan ze november alsnog weg om beleerd te worden voor de kar.

Lotus: Ze krijgt geen maagbescherming. Volgens de DA was dit ook niet noodzakelijk als ze relatief kort buut krijgt.

Zou hier niet zomaar vanuit gaan hoor! Er zijn hier in het topic al verschillende paarden (waaronder mijn merrie) die al na enkele dagen serieuse problemen krijgen van de buut. Het heeft mij bijna 1000 euro gekost aan maagzuurremmers om haar te laten herstellen van een fikse maagzweer, na slechts 3x bute toegediend te hebben.

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 21:20

Oké... dat wist ik dus niet. Wat voor maagbeschermer moet ik dan hebben?

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 21:28

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 21:28

Van de paardendrogist :)

Haha ^ sneller

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 21:49

Dank jullie wel, een maagzweer wil ik er niet ook nog eens bovenop hebben..

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 22:09

Puur Maag vind ik ook niet slecht, geen idee of het suikervrij is, heb het ook aan de mijne gegeven toen ze HB was en buut kreeg, is toch goedgekomen.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 22:48

__elise__ schreef:
Oké... dat wist ik dus niet. Wat voor maagbeschermer moet ik dan hebben?

Ik ben destijds ook bute gaan geven zonder maagbeschermer, na een tijdje kreeg ze duidelijk maagklachten.. Dit zag ik gewoon aan haar en ze begon veel te gapen..
Ik heb toen bij Abler abprazole besteld en dat heeft goed geholpen.

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 23:10

Heb net die van de paardendrogist besteld. Ze heeft nog nergens laat van, maar beter voorkomen dan genezen.

Nath010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 22:20

Hebben jullie een idee hoe het gras nu is? Volgensmij zit er niet veel meer in toch?

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 22:38

Ik kom hier ook eens meelezen. Hier namelijk een shetxwelsh welke nogal vet is geworden. Liep wat stram en kort dus dierenarts erbij en die concludeerde hb...

Iets warme hoeven, zij voelde een hartslag in de kootholte, heb deze echter zelf niet gevoeld. Verder geen harde manenkam, juist soepel. Dus 8 dagen buut (1/2 zakje p/d). Morgen is de laatste dag en dan verder kijken. Zonder maagbeschermer overigens.

Pony staat nu op een paddock met alleen hooi. Gras sowieso niet. Hoeven waren gisteren en vandaag zelfs koel dus goede hoop.

Ze mag nu natuurlijk niet veel bewegen om de voetjes rust te geven, maar ze moet wel afvallen :+ vind het wel onwijs lastig hoe nu verder.
Mocht ze niet goed lopen zonder buut worden er foto’s gemaakt. Bij een kanteling is het hier sowieso einde verhaal, maakt het wel spannend dit weekend :\

Edit
Over suiker in het gras. Ik gebruik daar deze site voor. Onderaan staan tabellen.
https://www.agrifirm.nl/nieuws/grasmonitor/

Verschillende andere sites gericht op paarden gaven aan toen het gras begon te groeien na de droogte dat er weinig suiker in het gras zat. Natuurlijk grote onzin. Deze vertrouw ik zelf meer op.

AbleToDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 15:02

Ik plaats even een volgje, ik verzorg nu voor twee weken een vriend van op het werk zijn paarden omdat de mensen met vaknatie zijn gegaan voor twee weken. Maar een van de merries is hoefbevangen maar het baasje vind ze met een graasmasker op de wei zetten zo zielig, en helemaal van de wei vind hij niet echt kunnen... ze gaat zo moeilijk en je ziet echt dat ze last heeft. Natuurlijk kan ik niet zo maar zelf beslissen over een ander zijn paarden maar misschien kan ik wat tips doorgeven aan de eigenaar.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 15:36

Een bevangen paard kan gewoon echt NIET op het gras. Niet kort, niet met een masker, gewoon helemaal niet.
Een bevangen paard op gras laten is (imo) een paard de dood in jagen. Je geef hem dan juist dat waar hij zieker van word terwijl je moet zorgen dat je paard niet ziek word, en als hij dat toch is beter word.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 15:47

Evelien_vp schreef:
Ik plaats even een volgje, ik verzorg nu voor twee weken een vriend van op het werk zijn paarden omdat de mensen met vaknatie zijn gegaan voor twee weken. Maar een van de merries is hoefbevangen maar het baasje vind ze met een graasmasker op de wei zetten zo zielig, en helemaal van de wei vind hij niet echt kunnen... ze gaat zo moeilijk en je ziet echt dat ze last heeft. Natuurlijk kan ik niet zo maar zelf beslissen over een ander zijn paarden maar misschien kan ik wat tips doorgeven aan de eigenaar.

Ik ben een meelezer omdat ik weinig ken van hoefbevangenheid als paardeneigenaar.

Wil enkel zeggen: let hiermee op. Ik heb ooit, toen ik jonger was, samen met mijn ouders op paarden moeten letten voor een dikke week. Ouders zijn geen paardenmensen, maar we vonden dat we ze wel erg weinig hooi mochten geven... toch gewoon gedaan wat ons was opgedragen. Paard is een paar weken na die vakantie overleden aan een koliek, weet zeker dat het daardoor kwam vanwege de beschrijving van de dierenarts. Wij hebben onszelf nooit vergeven dat we daar waarschijnlijk een rol in hebben gespeeld.

Heb me voorgenomen nooit meer toe te geven aan zoiets. Ofwel zou ik weigeren op te passen ofwel zou ik eisen dat er aan mijn voorwaarden voldaan wordt.

Excuses voor mijn donkere bericht, maar dit draag ik al even mee. Je wil dat echt niet meemaken.

Je hebt dus 100% gelijk dit in vraag te trekken. Diertje heeft pijn door het nalatige beleid en je wilt niet dat het verergert of zelfs misloopt onder jouw toezicht. Ik zeg niet dat je op eigen initiatief dingen moet veranderen, maar in dit geval zou ik toch echt even nadenken.

Texas8

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 19:47

Evelien_vp schreef:

Wat voor maatregelen zijn er überhaupt getroffen voor het paardje? Krijgt hij medicijnen voor de hoefbevangenheid?
Een bevangen paard moet inderdaad gelijk van het gras. Dat is niet zielig het is juist veel zieliger om hem op het gras te laten wat hem ziek maakt..