superpony schreef:Festeropre schreef:Deels eens; paarden zijn verschillend maar in de basis zijn ze allemaal gelijk en bij die basis horen bepaalde behoeften.
Je kan mi geen natuurlijke hoef nastreven met een bekapping als de omstandigheden voor de voeten en het paard niet goed zijn.
Dat staat appart van de bekapping en vormt samen de basis voor gezonde voeten en paard.
Met of zonder bit zal mi niet uitmaken.
Nee, mij maakt het ook niet uit. Zie genoeg mensen bitloos aan hun paard trekken.
Als men goed had gelezen, zei ik het totaal plaatje. nb gaat er vanuit dat een paard 24uur vrij beweegt en niet met heel veel aanleuning wordt gereden.
Waar mensen wel met roll kur rijden, paarden op stal zetten, veel biks voeren, krijg je niet het ideaal beeld dat pn nastreeft.
Ik vind zelf dat je met of zonder bit hetzelfde frame kan behalen, even goed zou kunnen trainen. Maar heel veel paarden lopen door het getrek en de dwangmatige houding, teveel op de voorhand, lopen te kort in hun beweging of zeer onnatuurlijk. Zijn bij lange na niet klaar voor zijgangen die toch afgedwongen worden etc.
Het ging niet om wel of niet met bit, maar de principes van pn en het totaal plaatje, denkwijze etc.
Met jou ben ik het volledig eens, mijn reactie was bedoeld op de reactie daarboven.
Maare, hey, je vergeet geitenwollensokken, die moet je wel echt dragen hè wil je een naturel zijn