Zelf hoeven kappen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 13:58

superpony schreef:
Festeropre schreef:
Deels eens; paarden zijn verschillend maar in de basis zijn ze allemaal gelijk en bij die basis horen bepaalde behoeften.
Je kan mi geen natuurlijke hoef nastreven met een bekapping als de omstandigheden voor de voeten en het paard niet goed zijn.
Dat staat appart van de bekapping en vormt samen de basis voor gezonde voeten en paard.
Met of zonder bit zal mi niet uitmaken.

Nee, mij maakt het ook niet uit. Zie genoeg mensen bitloos aan hun paard trekken.

Als men goed had gelezen, zei ik het totaal plaatje. nb gaat er vanuit dat een paard 24uur vrij beweegt en niet met heel veel aanleuning wordt gereden.
Waar mensen wel met roll kur rijden, paarden op stal zetten, veel biks voeren, krijg je niet het ideaal beeld dat pn nastreeft.

Ik vind zelf dat je met of zonder bit hetzelfde frame kan behalen, even goed zou kunnen trainen. Maar heel veel paarden lopen door het getrek en de dwangmatige houding, teveel op de voorhand, lopen te kort in hun beweging of zeer onnatuurlijk. Zijn bij lange na niet klaar voor zijgangen die toch afgedwongen worden etc.

Het ging niet om wel of niet met bit, maar de principes van pn en het totaal plaatje, denkwijze etc.

Met jou ben ik het volledig eens, mijn reactie was bedoeld op de reactie daarboven.
Maare, hey, je vergeet geitenwollensokken, die moet je wel echt dragen hè wil je een naturel zijn :))

Anoniem

Re: Zelf hoeven kappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 19:28

Datgene dat het grootste gevaar vormt bij zelf bekappen is het ontbreken van inzicht.
Als je dit mist dan heb je een probleem en ben je niet meer dan een aap die een kunstje heeft geleerd.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 20:46

[quote="Gast17719"]
Datgene dat het grootste gevaar vormt bij zelf bekappen is het ontbreken van inzicht.
Als je dit mist dan heb je een probleem en ben je niet meer dan een aap die een kunstje heeft geleerd.
[/quote

Laat die apen dan liever een cursus volgen.
Apen gaan toch wel aan de slag.
Met verkeerde training van een paard kan ook heel veel fysieke schade ontstaan.
Je kan als paardeneigenaar daarin goede begeleiding zoeken, je kan ook zelf aan de slag gaan... same thing..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 23:51

Van een cursus krijg je niet per definitie inzicht.
Mooi voorbeeld is de dubbele zool (laat één van mijn paarden dat nu net hebben :D )
De gemiddelde leek die de cursus volgt van PN weet alsnog niet een dubbele zool te herkennen. Deze wordt tijdens de cursus ook niet op een dode hoef in de training meegenomen dus dan is het voor de mensen met weinig of geen inzicht ook best lastig natuurlijk.
Als ze dit fenomeen niet herkennen dan houden ze de verkeerde zool aan als referentiepunt en gaat hun bekapping flink de mist in.
Ik wil ze de kost niet geven die dat een hele tijd fout doen voor ze er achter komen :=

Hier een foto, ik heb het grootste gedeelte van de dubbele zool verwijderd zodat duidelijk is hoeveel zoolmateriaal er als overschot onder de hoef zit. Zelfs van de nieuwe zool onder de dubbele zool kan ik de bovenste laag nog weg krabben omdat dat ook al dood los materiaal is.

Afbeelding

Hier is een stuk zool dat voor de punt van de straal langs zat.

Afbeelding

Dus al heb je een cursus gevolgd, dan kun je alsnog de aap zijn die een kunstje heeft geleerd maar het helemaal fout doet.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 00:06

Dit is ook wel een voet waar een heel regenaratie proces in aan de gang is.
Het zou kunnen dat er een betere witte lijn verbinding is ontstaan die er voor heeft gezorgd dst het hoefbeen word “opgetrokken”.
Zodoende is de dubbele zool ontstaan.
Dit is ook wel een “probleem” voet en tijdens de cursus word er zowieso geadviseerd om hier niet mee aan de slag te gaan, en zowieso je werk na te laten kijken door een prof.
Maar dit paard heeft neem ik aan aan deze slechte voeten ontwikkeld bij iemand anders, die deed er iig helemaal niks mee.
Je moet idd wel de werkelijke zool als referentie gebruiken.
Wat je los kan schrappen is nog steeds niet de werkelijke zool idd.
Het is ook niet het streven om in 1 bekapbeurt het gewenste resultaat te hebben, het is een proces natuurlijk.
Dan kom je er na een paar bekapbeurten in dit geval toch wel achter dat er een “nieuwe” zool onder zit, komt toch wel naar het oppervlak

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 00:21

Wat een onzin :')
Dit paard heeft fantastische hoeven. Ze zijn alleen wat te lang geworden omdat hij ze niet meer zo hard slijt als in de winter omdat hij nu op de volle weide staat in plaats van op stelconplaten de stoelendans met zijn weidemaatjes rond de ruif doet.
Hij had vorige week bekapt moeten worden maar dat werd uitgesteld naar komende week omdat ik er voor de hoefsmid teveel op het lijstje had staan die dag.
Met zijn witte lijn is niks mis en hij heeft al helemaal geen probleemvoeten.
Die dubbele zool is een heel normaal natuurlijk proces van de hoef en hoeft helemaal niets te maken te hebben met problemen oid.
Zo zie je maar weer hoe inzicht en opleiding samengaan voor een juiste diagnose.

Afbeelding

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 00:24

@festeropre: Dat klopt, maar ik kan me indenken dat een 'aap' dit niet ziet, en ook niet snel (goed) zal kunnen plaatsen.

Je moet met zoiets ook ervaring opdoen. Als je dit tijdens een cursus niet krijgt of niet hoort, weet je ook niet wat het is, of wat je kunt doen en waarom.

Tijdens mijn cursus werd het in een zinnetje en passant gemeld, maar werd er geen verdere ruchtbaarheid aan gegeven

Edit: repelsteeltje; mogen we ook een foto van de onderkant als deze net bekapt is? Puur uit interesse

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 00:29

Dinsdag wordt hij bekapt. Ik doe het zelf niet meer, teveel paarden en teveel werk daarbuiten.
Als ik het niet vergeet plaats ik een foto, anders mag je me wel even herinneren en aan de jas trekken via pb ;)

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 00:30

Anoniem schreef:
Dit paard heeft fantastische hoeven. Ze zijn alleen wat te lang geworden omdat hij ze niet meer zo hard slijt als in de winter omdat hij nu op de volle weide staat in plaats van op stelconplaten de stoelendans met zijn weidemaatjes rond de ruif doet.
Hij had vorige week bekapt moeten worden maar dat werd uitgesteld naar komende week omdat ik er voor de hoefsmid teveel op het lijstje had staan die dag.
Die dubbele zool is een heel normaal natuurlijk proces van de hoef en hoeft helemaal niets te maken te hebben met problemen oid.
Zo zie je maar weer hoe inzicht en opleiding samengaan voor een juiste diagnose.

[ [url=m/EckgTf.jpg]Afbeelding[/url] ]

Nou, ik kan je wel vertellen dat dit geen gezonde voet is.
Los van de dubbel zool.
Alleen al de hielen zitten niet op de goede plaats, om over de verbreede witte lijn en de samengeknepen hiel nog maar te zwijgen.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 00:33

Die hiel zal waarschijnlijk de volgende bekapbeurt weer heel anders staan. Met die dubbele zool en lengte is er geen zinnig woord te zeggen, vanaf die foto over de witte lijn.

Zou goed kunnen dat hij wat verbreed is, maar persoonlijk zou ik nu niet zeggen dat dit een ongezonde probleemhoef is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 00:38

Festeropre schreef:
[naam] schreef:

[ [url=m/EckgTf.jpg]Afbeelding[/url] ]

Nou, ik kan je wel vertellen dat dit geen gezonde voet is.
Los van de dubbel zool.
Alleen al de hielen zitten niet op de goede plaats, om over de verbreede witte lijn en de samengeknepen hiel nog maar te zwijgen.

Voeg even toe aan je cursusmateriaal:

Niet alles paarden worden geboren met- en/of ontwikkelen dezelfde voeten.
Sommige paarden hebben van zichzelf wat meer "samengeknepen hoefballen" dan anderen.
Dit kan zowel door genetische aanleg als door te kleine ijzers veroorzaakt worden.

En inderdaad, als een paard nodig bekapt had moeten worden maar niet is, dan zitten de versenen niet op de goede plaats. Dinsdag zitten ze dat wel, alhoewel ik hem niet op zijn hoefballen wil hebben lopen omdat hij dan niet fijn loopt, dus waarschijnlijk zal jij ze dan nog te hoog vinden.
Dat is het stukje => Ieder paard is een individu waar afzonderlijk naar gekeken moet worden.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 00:50

Afbeelding

Precies; veroorzaakt door kleine ijzers of een hoge hiel, etc. etc.
Niet ieder paard is idd hetzelfde, puur omdat de omstandigheden niet allemaal hetzelfde zijn.
Zet je paarden allemaal in dezelfde omstandigheden dan krijgen ze allemaal dezelfde hoeven.
Daarentegen; zet je wilde Mustangs 24/7 op stal krijg je ook gewoon slechte hoeven.
De omstandigheden maken de hoef

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 00:58

Een voorbeeld van inzicht is "door de onbekapte te lange hoef kunnen kijken" en daar zijn daadwerkelijke vorm in zien.
Als jij wilt geloven dat alle paarden hetzelfde type hoefballen hebben dan moet je dat vooral doen.
Dat is namelijk net zo logisch als dat ze allemaal met dezelfde beenstand worden geboren :')

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 01:18

Als je denkt dat je te maken hebt met een “ aap die een kunstje heeft geleerd” dan heb je het enorm mis.
Ik ben prima in staat om achter dit plaatje een “goed bekapte” hoef te zien.
En ik kan je ook vertellen dat het na een goede bekapbeurt nog steeds geen goede voet is.
Nogmaals; een goede voet is meer dan enkel een goede bekapping.
Een paard waarvan de voeten zo slecht worden onderhouden kan geen optimale voeten hebben.
verder neem ik jouw onderschrift maar in acht

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 01:21

Festeropre schreef:
[ [url=m/3m1T1V.jpg]Afbeelding[/url] ]

Precies; veroorzaakt door kleine ijzers of een hoge hiel, etc. etc.
Niet ieder paard is idd hetzelfde, puur omdat de omstandigheden niet allemaal hetzelfde zijn.
Zet je paarden allemaal in dezelfde omstandigheden dan krijgen ze allemaal dezelfde hoeven.
Daarentegen; zet je wilde Mustangs 24/7 op stal krijg je ook gewoon slechte hoeven.

Daar ben ik het gedeeltelijk mee eens- maar er is ook een gedeelte genetica. Anders zouden paarden die 24/7 op de wei staan met dezelfde beweging, dezelfde leeftijd, hetzelfde voer ook precies dezelfde hoeven moeten hebben.

Toch groeit het bij de een anders, brokkelt er weer bij een ander sneller...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 01:27

Festeropre schreef:
Als je denkt dat je te maken hebt met een “ aap die een kunstje heeft geleerd” dan heb je het enorm mis.
Ik ben prima in staat om achter dit plaatje een “goed bekapte” hoef te zien.
En ik kan je ook vertellen dat het na een goede bekapbeurt nog steeds geen goede voet is.
Nogmaals; een goede voet is meer dan enkel een goede bekapping.
Een paard waarvan de voeten zo slecht worden onderhouden kan geen optimale voeten hebben.
verder neem ik jouw onderschrift maar in acht

Die foto's zijn allemaal vanavond gemaakt.
Hij staat er inderdaad mega beroerd op, erg slecht onderhouden inderdaad 8)7
Een godswonder dat hij altijd rad loopt, nooit problemen heeft en er zelfs goed mee springen kan.
Het geluk is met de dommen, nietwaar ??

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 02:07

Als je enkel kreupel lopen als indicator gebruikt dan wens ik je veel geluk.
Hoefproblemen zijn sluipmoordenaars en niet voor niks de onderliggende oorzaak van de vele beenproblemen.
Denk alleen al aan de vele gevallen van hoefkatrolontsteking.
Vaak pas opgemerkt in gradaties waarin het proces onomkeerbaar is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 02:11

En de cursus natuurlijk bekappen maakt jou de expert hierin?

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 02:20

Anoniem schreef:
En de cursus natuurlijk bekappen maakt jou de expert hierin?

Nee, het begon met een natuurlijke interesse,
toen meerdere cursussen gedaan en vandaag de dag nog steeds goede leermeesters aan mijn zijde.
Heel erg veel praktiseren,
zo ontstond uiteindelijk het inzicht.
En nog steeds niet klaar met leren uiteraard

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 02:35

Jouw beoordeling van mijn foto's getuigt niet bepaald van inzicht hoor.
Specificeer die cursussen eens. Wie zijn die goede leermeesters?

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 07:00

Gaan we niet heel erg off-topic?
Edit: nou ja, niet heel erg. Maar ik denk dat jullie veel verder de diepgang opzoeken, dan TS voorlopig kan volgen.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 07:31

Persoonlijk vind ik dat je een expert voor dit werk moet inschakelen. Het is al moeilijk genoeg om een goede! Hoefsmid te vinden tussen al die lui die zich uitgeven als zodanig. Je paard zal zijn leven lang op die 4 stokjes moeten lopen dus die moeten goed onderhouden worden. Naast zijn eigen gewicht zal het ook jou moeten dragen of trekken, alles staat of valt met goede voeten.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 10:25

Pipo, zeker. Na meerdere flut hoefsmeden (die me aangeraden werden!) te hebben gehad ging een bevriende hoefsmid mijn paarden bekappen. Hij woonde echter te ver weg om het regelmatig te kunnen doen. Toen hebben we besloten dat hij het mij zou leren. Al vrij snel ben ik het helemaal zelf gaan doen. Nooit meer zorgen om de hoefsmid. Inmiddels bekap ik al 15 jaar zelf.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 11:29

Festeropre schreef:
Zet je paarden allemaal in dezelfde omstandigheden dan krijgen ze allemaal dezelfde hoeven

Dat alle paarden onder dezelfde omstandigheden dezelfde eigenschappen ontwikkelen lijkt meer een verhaal wat van toepassing is als je een groep paarden zonder interventies in de natuur loslaat en dan generaties wacht tot paarden die minder goed waren aangepast op de omgeving zijn gestorven en paarden die goed waren aangepast op de omgeving zich hebben voortgeplant.
Dit is niet een uitspraak die je toe kan passen op je huidige populatie in de context van hoe je ze moet bekappen. Onze paarden zijn jaren generaties geselecteerd op allerlei andere criteria als uit zichzelf goede hoeven ontwikkelen. Wij hebben allerlei paarden gefokt die alleen nuttig zijn (of misschien meer waren) voor ons maar niet zozeer functioneel of gezond zouden zijn als wilde paarden. Onze huidige paarden hebben niet allemaal aanleg om goede hoeven te ontwikkelen, want als zij die aanleg niet hebben word dat verhult door de smid en heb je toch een functioneel paard waar je dus gewoon mee fokt. Dus als je al die paarden in dezelfde "juiste" omgeving plaatst ontwikkelen zij toch niet allemaal goede hoeven. Goede hoeven is zowel een kwestie van genetische aanleg voor het ontwikkelen daar van en een omgeving die dat tot uitdrukking laat komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 11:52

En zelfs genetisch versus manier van houden is nog veel te simpel gedacht als het om hoefkwaliteit gaat: er zijn tientallen ziektes te bedenken die directe invloed hebben op hoe het paard zijn hoeven vormt, dus dan kun je je paard nog zo (paard) natuurlijk houden, die hoeven blijven ruk als je de ziekte niet kunt verwijderen. En dat is bij veel chronische problemen helaas het geval.