Waarom ijzers?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 11:40

Maartje1990 schreef:
Wauw.... lange tijd geleden dat ik zoiets stoms heb gehoord..... 6-8 weken voor sportpaarden en de rest eens per halfjaar? := ik zal je nog wat beters vertellen 6-8 weken is eigenlijk veels te weinig, voor die sportpaarden en ook al die andere paarden.

Lol, ben weinig smeden tegengekomen die anders roepen :')
Wat zou je doen aan een paard waar niets mis mee is?

En leg mij en anderen eens even uit, wat is er mis met mijn paard/mankeert er nu aan mijn paard (en veeeeeele anderen) gezien hij volgens jou veel te weinig wordt bekapt?

Narcissa

Re: Waarom ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 11:53

Zoals ik altijd zeg: naar je paard kijken.

Mijn merrie moet om de 6-8 weken bekapt worden, anders krijgt zij echt grote scheuren met alle gevolgen vandien. Moet je niet willen.

Mijn vorige merrie kon gerust om de 3-4 maand.

Zelfde omstandigheden, zelfde voer, zelfde smid, echt gewoon alles hetzelfde. Maar toch een groot verschil.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 12:18

Omdat de meeste paarden niet voldoende slijtage ondervinden aan hun hoeven en door de gladde ondergronden (bv asfalt) ook nooit de juiste slijtage. Dit moeten we zelf doen. Hoeven slijten hier te vlak af en steunsels slijten helaas ook niet bij door die gladde ondergronden. (En dan dan ga ik al uit van de beste situatie dat de hoefwand wel dusdanig bijgesleten is, maar dit zal in veel gevallen ook niet aan de hand zijn hoor). Moet overigens de eerste hoefsmid nog tegen komen die hetzelfde roept als die van jou.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 12:28

Maartje1990 schreef:
Omdat de meeste paarden niet voldoende slijtage ondervinden aan hun hoeven en door de gladde ondergronden (bv asfalt) ook nooit de juiste slijtage. Dit moeten we zelf doen. Hoeven slijten hier te vlak af en steunsels slijten helaas ook niet bij door die gladde ondergronden. (En dan dan ga ik al uit van de beste situatie dat de hoefwand wel dusdanig bijgesleten is, maar dit zal in veel gevallen ook niet aan de hand zijn hoor). Moet overigens de eerste hoefsmid nog tegen komen die hetzelfde roept als die van jou.

Lol :')

Anyhow, nu weet ik nog steeds niet wat mijn paard mankeert. Of dacht je dat mensen die hun paarden laten bekappen en eventueel beslaan niet zelf keken naar de hoeven?
Voor een sportpaard is het zó belangrijk dat lijf en leden in orde zijn, elke gek weet dat bij verkeerd hoefonderhoud de prestaties verminderen. Daar heb je toch niets aan?

Ik geloof gerust dat er uitzonderingen zijn hoor, ik weet ook een handjevol paarden waarvan de hoeven gewoon echt snel groeien. Maar daar wordt door de eigenaren en hoefsmeden wel op geanticipeerd.

Nouja, zo leer je in ieder geval hoe twee werelden elkaars vooroordelen in stand houden.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 12:32

Maartje1990 schreef:

Kan je de namen geven van 4 van de smeden die ik heb gehad, zowel natuurlijk bekappers als traditionele smeden die mijn paarden maar 3x per jaar komen doen. Vaak hoeven ze de hoeven alleen maar licht bij te werken. Zij geven allemaal aan dat bij die van mij vaker niet nodig is en de hoeven er top uitzien.
Eentje van de 3 maar die ik zelf tussentijds bijhou omdat die de neiging heeft scheef te groeien. Dat betreft dan alleen maar een punt tweewekelijks wat afronden.
Oktober zijn ze gedaan, eind maart pas weer.
Mijn paarden hebben gelukkig van zichzelf knetterharde hoeven, weinig tot geen groei van steunsels, slijten bijna exact net zoveel als dat ze aangroeien.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 12:37

Zeg ik dat je paard iets mankeert dan? Nee, indd.

Nuscaniels: afronden doe je dus tweewekelijks, dat valt bij mij dus ook onder bekappen. Dat was ook in mijn post wat ik aangaf.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 13:10

Maartje1990 schreef:

Nuscaniels: afronden doe je dus tweewekelijks, dat valt bij mij dus ook onder bekappen. Dat was ook in mijn post wat ik aangaf.

Maar waarom is het dan de domste uitspraak die je ooit hebt gehoord?
Je zegt het alsof het levensgevaarlijk is om je paard 'zo weinig' te laten bekappen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 13:12

Ik bedoel dat dat onzin is. Sportpaarden wel 6-8 weken en recreatiepaarden eens in het halfjaar, die hebben andere hoeven ofzo?! :+

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 13:12

Maartje1990 schreef:
Ik bedoel dat dat onzin is. Sportpaarden wel 6-8 weken en recreatiepaarden eens in het halfjaar, die hebben andere hoeven ofzo?! :+

/
De recreatiepaarden worden niet belast, dat heb ik toch ook geschreven?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 13:14

Janine1990 schreef:
Maartje1990 schreef:

/
De recreatiepaarden worden niet belast, dat heb ik toch ook geschreven?

Worden niet belast? Ik snap 1 niet helemaal wat je daar mee bedoelt. Maar 2 snap ik ook niet wat dat met de hoeven te maken heeft?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 13:23

Maartje1990 schreef:
Worden niet belast? Ik snap 1 niet helemaal wat je daar mee bedoelt. Maar 2 snap ik ook niet wat dat met de hoeven te maken heeft?

Zoals ik (volgens mij) schreef, die hoeven niets anders te doen dan de hele dag vreten en paard zijn.
De sportpaarden worden 4 á 5 keer per week gereden/gelongeerd. Die zijn aan het werk. Het is van essentieel belang dat deze paarden tijdens het werk goed op de voeten staan, het fundament moet goed zijn. Is het fundament niet goed krijg je hogerop problemen en vice versa. Goed hoefmanagement is voor deze paarden simpelweg veel belangrijker.

De andere paarden die niet worden belast (nee, ze worden niet bereden), volstaan met 2 á 3 keer per jaar bekappen, al naar gelang de hoeven laten zien dat nodig is. De hoeven slijten prima en bij een goede stand van de voeten en benen is het ook niet nodig om vaker te bekappen, zeker niet als de rest van het lijf in orde is.

Zie het als hardloopschoenen/wandelschoenen voor fanatiekelingen, waar iemand die eens per half jaar eens een boswandeling maakt, misschien gewoon laarzen aantrekt en ook nergens last van heeft.
Degene die eens per half jaar een boswandeling maakt maar moeilijke voeten heeft, zal de rest van het jaar waarschijnlijk ook zorgen dat hij/zij op goede/speciale schoenen loopt.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 13:34

Laat maar, let's agree to disagree....

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 13:49

Die van mij schraapt dusdanig erg (ben er mee bezig) fat hij ook maat eens in de 3 a 4 maanden hoeft. Begin januari is de hoefsmid geweest en eind maart en tien zei hij al je had gerust nog 1 a 2 maanden kunnen wachten. Hij heeft het een beetje bijgewerkt maar dat was het. Als hij trouwens niet ophoud met schrapen zal hij binnenkort wel voor op ijzers moeten zodat zijn hoeven ook de kans krijgen om te groeien want als hij zo door gaat worden ze zelfs te kort. Heb er voor nu een rubber mat onder en ben bezig met het afleren maar hij is een hardnekkige volgouder op schraap gebied. Elk ander ding is geen probleem aalleen het schrapen dus tips zijn ook erg welkom

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 13:51

Hij schraapt overigens alleen als hij vast staat aan de muur om te poetsen en voor het opzadelen voor de rest niet. Niet in zijn stal niet in het land of bak alleen als hij vaststaat ook als ik hem daar hooi of zo geef blijft hij schrapen

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 14:11

Maartje1990 schreef:

En dat afronden hoef ik dus maar bij 1 van de 3 te doen. Juist degene die het intensiefst gereden wordt.
Zowel bak als buiten.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 17:00

Afronden valt bij mij niet onder bekappen maar bij een uitgebreide poetsbeurt.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 17:19

Ik begrijp de discussie niet zo. Als jouw paard het nodig heeft iedere 6 weken naar de smid te moeten, of juist af kan met 2 keer per jaar is dat toch prima? Ik ga ervan uit dat iedereen hier genoeg gezond verstand heeft om te kijken naar wat het beste is voor zijn of haar paard. Joy is 12 maart geweest en ik ga ervan uit dat ze nog een maand niet hoeft. Echter staat ze nu op rust en komt niet op het harde. Daarbij w ik haar voordat ze het land op gaat nog eens hebben nagekeken. Dus misschien gaat ze eerder. Dat is gezond verstand en dan is ze geen sportpaard dan wel recreatiepaard.

lisanne_15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 15:01

ik heb mijn paardje ook op hoefijzers staan, hebben het een zomer zonder gedaan wat al snel resulteerde in scheurtjes & gevoelig lopen door te snel slijten van de hoeven. met ijzers nette hoeven en zelfs als de hoefsmid 4 maanden niet geweest is hoeft er vaak weinig anders gedaan als bijvijlen en ijzertjes wissellen

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 23:52

Ik vind eerlijk gezegd het onderscheid tussen sport en recreatiepaarden ook bijzonder. Nog nooit een smid dit horen zeggen.

Ook de hoeven van een recreatiepaard groeien. Ook dat paard z'n pezen en gewrichten krijgen een optater als daar opeens een x aantal cm af moet omdat hij zo lang staat.
Je paard staat 24 uur per dag op die dingen, dan is het toch altijd belangrijk dat hij er goed opstaat? :o

Als je de steunsels over de zool heen laat groeien veroorzaakt dat complete blauwe plekken. Duidelijk zichtbaar in de witte hoef. Dus imo laat je die regelmatig wat bijwerken? De steunsels van een sportpaard groeien net zo hard als die van een recreatiepaard.

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 00:07

janine1990, bij deze durf ik een weddenschap aan te gaan dat mijn domme volgevreten suffe recreatiepaard meer doet dan dat wedstrijdpaard ;)

Jj15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 00:19

Voor de mensen die anti ijzers zijn: weleens aan liploos beslag gedacht? Mijn paarden doen het er fantastisch op!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 00:47

Jj15 schreef:
Voor de mensen die anti ijzers zijn: weleens aan liploos beslag gedacht? Mijn paarden doen het er fantastisch op!

Ik heb (oa) liploos beslag gehad alvorens ik anti ijzer werd. Maar de lippen zijn niet het (enige) probleem maar de ijzers an sich.

KatooG

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 01:21

Ik ben van plan in de komende jaren een eigen paard aan te schaffen. Mijn mening over ijzers? Zeer simpel: een dure zaak! Tel even uit: jaarlijks +/- 6x hoefsmid (6x 8weken). Bekappen: grof gemiddelde 6x20=€120, beslaan: 6x80=€480. Ga je dan echt beslaan voor de sier? Uiteraard zullen er wel mensen zijn die dat doen, mensen doen veel domme dingen.

Er is echt geen haar op mijn hoofd dat eraan denkt een paard ijzers te geven als de hoeven en benen tip top gezond zijn of er geen andere degelijke reden is om daar ijzers onder te nagelen. Toch zal ik echt niet twijfelen om die dure ijzeren dingen te gebruiken als er iets niet ok is met zijn voetjes en dit gewoon het allerbest opgelost wordt door ijzers. Ook niet als mijn paard half kreupel wordt van de asfalt en je mag er zeker van zijn dat de hoefsmid er ijzers onder slaat de dag dat ik op jumping ga op nat gras met sprongen van een meter iets. Het is niet omdat ik wil springen met mijn paard dat ik ook wil duiken of tuimelen met mijn paard ;)

Ik vind wel dat de wereld van de hoefsmeden, net zoals de medische wereld voor mensen bv, naar moderne (en degelijke!) alternatieven moet zoeken en nieuwe materialen en technieken moet proberen te ontwikkelen. Misschien kan men iets vinden dat echt geen nadelen heeft, betaalbaar en misschien zelfs milieuvriendelijk is ook. We zien wel. Denk dat veel paardeneigenaren er zo over denken.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 01:25

Een goede smid legt het ijzer zo ruim dat er een euromunt over de rand van het ijzer kan rollen. Tegen de tijd dat de hoef over de rand dreigt te groeien is het tijd om de smid erbij te halen.

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 07:39

In de trekpaardenwereld zijn ijzers ook echt verschrikkelijk duur.
€125 om vierkant te beslaan, tel daarbij op dat ik over het algemeen 2span rijd.
Dat is dus een flinke uitgave per jaar.
Maar aangezien het blootvoets dus echt niet te doen is omdat de hoeven té hard slijten en de paarden dus steeds kreupel liepen zit er voor mij maar 1 oplossing op.
Ijzers!

En dat doe ik echt niet omdat ik het mooier vind ofzo, anders dan dat de hoeven minder slijten kan ik behoorlijk wat nadelen opnoemen.
Het maakt namelijk meer geluid dan blootvoets, kost veel meer, meer geregel want stel als er eens 1 van onder komt.
Het is voor de paarden een stuk gladder. Als ze naar elkaar slaan komt een ijzer harder aan.