Zeer ernstige bok hoefje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jester_

Re: Zeer ernstige bok hoefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 21:49

Ik ga temmen. Deze discussie heeft niks meer met het onderwerp te maken maar is een welles nietus spelletje over of een slager zielig is of niet

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 21:54

Je kan ook op dat uitroepteken klikken zonder het hier offtopic te melden.
Want dat is nog meer off topic dan waar je over klikt.

Paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-16 21:55

Jester_ schreef:
Ik ga temmen. Deze discussie heeft niks meer met het onderwerp te maken maar is een welles nietus spelletje over of een slager zielig is of niet

Jester, opzich is de discussie prima hoor. Het gaat er netjes aan toe dan is het niet zo erg vind ik.
;)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 22:00

Het geld wat het gaat kosten om dit beestje op te knappen, daar kan TS als "handelaar" als ik je zo mag noemen, meerdere andere jonge beesten voor in/door rijden (economische waarde geven) en dus een leuk huisje voor zoeken, terwijl anders die jonge beesten misschien naar de slacht gaan.

Weegt het leven van dit veulen zwaarder dan andere dieren? Waarom?
Er gaan dagelijkse gezonde veulens naar de slacht. Waarom maken jullie je daar niet druk om?

Bijna alle paarden in Nederland leven bij de gratie van economische waarde.
Bij het kopen van een paard maken we allemaal dezelfde afweging als de ts van dit topic doet.

Echter scrollen wij dan gewoon de advertentie al voorbij als we zien dat het dier niet bereden kan worden. Dan gaat het dier net zo hard naar de slacht hoor.
Maar omdat wij enkel gescrold hebben en niet de keuze van Ts gemaakt hebben zijn wij beter?
Dacht het niet...

Soms gaan economische belangen prima samen met het belang van het dier....
Stel je voor dat je dit dier min of meer oplapt en het straks half kreupel dagelijks uren rondjes in een manege moet strompelen.....

Ilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 22:13

Bedankt voor het beantwoorden van de bewegingsreden voor het laten euthaniseren van het veulen Paspoort. Zo begreep ik het ook. Ik vind het een hele interessante case en ik ben benieuwd of het verschil in reacties had gemaakt als het ging over een particulier die zo'n veulen had gekocht en het nu wilde laten inslapen.

Luckystory schreef:
Ilayla schreef:
Ik lees inderdaad wat TS schrijft. Dat lijkt mij logisch. Jij stelt dat het een puur economische beslissing is. Waar baseer je dat op als TS dat niet schrijft en jij de TS niet bent? Dat leg je niet uit. Je zegt wel dat ze geen geld en de tijd er in wil steken en dat dit dier hoogstwaarschijnlijk nooit verkoopbaar zal worden als bruikbaar rijpaard. Dat klopt inderdaad, ik zou ook geen geld en tijd steken in een paard waarvan dierenartsen zeggen dat het meest paard vriendelijk is om het in te slapen en geen andere paard vriendelijke opties voor worden genoemd. Dat zou namelijk alleen het lijden verlengen, maar dat hoeft helemaal geen pure economische beslissing te zijn want je kijkt eerst wat de beste optie is voor het paard. Dat het hier gaat om een handelaar maakt hierin niet uit. Ze zegt niet dat het paard waarschijnlijk een prima kans heeft om een helemaal op te knappen, maar daar geen geld in wil steken.
Maar we kunnen dat gewoon aan de TS vragen.

Dat schrijft ze toch zelf? Alleen 'verzacht' ze nadien wat ze schrijft door te gaan beweren dat het in het welzijn van het paard is.
Ik heb trouwens ook niet zozeer een probleem met de beslissing die TS maakt. Haar veulen, haar beslissing. ;)
Maar dus wel met de manier waarop het verpakt wordt. En hoe iedereen hier haar daarin bij springt. Alsof het dier er zelf om gevraagd heeft en dankbaar moet zijn dat hij naar de slager mag... Daar heb ik een probleem mee.

Ilayla schreef:
Ik heb even gegoogled, maar nog niks gevonden waarvan ik denk dat het een goed idee is om te gaan proberen dit paard te redden. Ik ben benieuwd naar welke bronnen je refereert?

Goh, dat moet ik nu ook wel zelf gaan zoeken dan (en die tijd heb ik nu niet. Wekker gaat om 5 u ;) )
Maar ik hang vaak op "hoeven-sites" en Fb-pagina's rond.
Heb al 6 maanden een jong paard met een peesblessure staan en 'geknutsel' met die voet is deel van de revalidatie. Dus dan lees je wel eens iets. ;)
Maar ik ben dus wel vaker case-studies tegengekomen over veulens met bokvoeten. En sta vaak versteld hoe goed men dat nog krijgt. Het zijn vaak Amerikaanse pagina's.

Ik denk dat we het er niet over eens worden. Overigens had ts het na mijn post nog duidelijk uitgelegd waar ze haar keuzes op baseert. Als je op een ander moment tijd hebt om wat informatie op te sturen, graag. Ik leer graag bij.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 22:18

Kan TS heel goed begrijpen in haar keuze!!
Vind ook dat er erg heftig wordt gereageerd door diverse personen, en vraag me af waarom??
Wat is er opeens zo belangrijk dat dit veulen NIET naar de slager zou mogen gaan?
Het leuke koppie dat er op staat?
Op dat leuke koppie loopt hij niet.
Ik lees nergens dat TS overhaast te werk is gegaan en kennis heeft laten liggen.
Tegen iedereen die hier nú zo hard roept dat dit veulen een eerlijke kans verdiend zou ik zeggen, wat als je het zélf door de maag gesplitst had gekregen??
(Denk ook opeens aan Bambi; "Gered "van de paardenmarkt.
Ondanks dat ik te doen had met de strijd die die dame destijds naast Bambi heeft gestreden vraag ik me ook wel af of Bambi "genoten "heeft van haar extra tijd, of willen we dat als méns nou eenmaal graag geloven? )
Iemand ánders dan TS heeft zijn huiswerk niet gedaan, en dat is de fokker van dit veulen.
Dump je probleem maar bij iemand anders.....dat is lekker makkelijk.
TS heeft in ieder geval geprobéérd de rotzooi van een ander op te knappen en hoeft zich tegenover niemand van bokt daarvoor te verantwoorden.

Háár veulen, haar keuze.
TS is nuchter en realistisch in het belang van het veulen.
Ik kan dat wel waarderen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 22:27

daarom begrijp ik dit topic ook niet....ze is toch al van plan het te laten slachten?

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 22:29

Paspoort schreef:
Hallo!
Onlangs hebben wij als afdankertje een veulen can circa 6 maanden binnen gekregen.
Ik kan niet teveel in details vertellen helaas.

Veulentje heeft een zeer ernstig bok hoefje, en vraag me dus af of dit middels operatie of andere opties wellicht nog wat beter kan worden.
[b]En ben dus puur opzoek naar mensen die dit in deze mate meegemaakt hebben.[/b]

Let op, veulen heeft geen pijn wat bevestigd is door een dierenarts. Maar ook deze heeft het nog niet in deze mate gezien en is in overleg wat er mogelijk nog kan. Mocht er niks mogelijk zijn word het veulen verlost uit zijn lijden.

[ [url=m/5SfzHN.jpg]Afbeelding[/url] ]

Paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-16 22:37

geerke schreef:
daarom begrijp ik dit topic ook niet....ze is toch al van plan het te laten slachten?

Nee geerke, het is gestart om naar ervaringen te vragen. En die heb ik gehad zowel in topic al privé berichtjes.( die ik overigens wel gelezen maar nog niet beantwoord heb, sorry!)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 22:50

Sommige dingen moet je niet wikken herstellen hoe treurig ook, denk dat dit dier beter een lijdensweg bespaard blijft

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 23:01

Ik vind sowieso dat er niks mis is met de slacht en dat TS als handelaar zijnde er al zo veel moeite in heeft gestoken heel wat! De meeste handelaren hadden het diertje aangenomen en het linea direct op de trailer gezet naar het slachthuis. Bovendien, dagelijks gaan er honderden dieren het slachthuis in die een stuk gezonder zijn en meer kansen hebben dan dit diertje. Moet je dan met zo'n beessie gaan leuren?

Ik vind dat TS het heel netjes aan pakt. Ze toont naar mijn mening duidelijk hart naar het diertje toe. Meer dan menig mens zal doen en dat terwijl ze hiermee eigenlijk haar eigen boterham weg neemt! Om eerlijk te zijn, als ik zelf handelaar was geweest denk ik niet dat het diertje langer dan 24 uur op stal zou hebben gestaan en ook maar een dierenarts zou hebben gezien. (ooh, ik ben een dierenbeul! ;) )sarcasme

TS. Chapeau! Ik geef je niks anders dan gelijk. Ik heb ook respect voor je hoe jij deze discussie op pakt, daar kan nog menig mens van leren!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 23:40

geerke schreef:

Ik ga er vanuit dat TS helemaal aan het begin van dit topic nog niet de informatie had die ze nu heeft: ze heeft sindsdien meerdere dierenartsen gesproken zoals ik het begrijp, en ik kan me voorstellen dat dat haar beslissing beïnvloed/bevestigd heeft.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 07:57

Ik denk dat TS heel zeker van de zaak wilde zijn voordat ze het zou laten afmaken.
Gewoon heel zeker zijn dat dit diertje niet goed geholpen kon worden.

Je wil een veulen niet zomaar afmaken. Niemand niet.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 08:02

Ts sterkte vandaag, het zal, hoewel het het beste voor dit diertje is, toch wel even slikken zijn. Ook met het andere paard.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 08:55

Sterkte vandaag

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 09:17

TS, ik vind dat je een dapper besluit neemt. Niet elk paard is te redden, en dieren moet je niet door een lijdensweg willen halen voor een mogelijke toekomst die niet eens zeker is. Dieren leven in het hier en nu, die kun je niet vertellen dat het na zo'n behandeling beter is. Zeker een jong veulen zou de start van het leven niet moeten doormaken met pijn, behandelingen en veel gedoe.
Natuurlijk maak je niet zomaar een dier af, dat weet iedereen natuurlijk wel. Ik heb hier op Bokt al eens verhalen gelezen van dieren die door een lijdensweg gehaald zijn waar ik allang de stekker uit had getrokken... Ben dan ook zo blij dat we zulke keuzes voor onze dieren kunnen maken :)

Sterkte vandaag!

Tinklinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 09:26

De overgroot oma van mijn huidige paard is met bokvoet nog 10+ geworden. Met speciaal beslag kon ze zelfs nog gereden worden en ze heeft een mooi paard waardig leven gehad.

Wat hierin het juiste is weet ik niet. En gelukkig is deze beslissing ook niet aan mij. Heel veel sterkte.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 09:41

TS, sterkte op deze moeilijke dag, je hebt een weloverwogen keuze gemaakt voor je veulen. Een dag waarop je afscheid van twee dieren moet nemen is zwaar. Hou je taai.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 09:42

Goede beslissing TS. Sterkte, niemand laat een veulen voor z'n lol inslapen.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 09:51

Ik zou er ook niet aan beginnen ts.
Het is een hele intensive behandeling waar ook de nodige risico's aan zitten. Als je een emotionele band hebt met het veulen, het geld, de tijd en daarna nog de ruimte om het dier te houden (want zo'n pony kan je nooit verkopen) zou ik het proberen.
Er lopen al genoeg gezelschapspaarden rond. Het gaat zo vaak fout met herplaatste gezelschapspaarden. Gewoon de gok niet wagen.

Ik vind het al tof dat je überhaupt de moeite hebt genomen voor onderzoek.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 09:59

Sterkte TS! Y;(

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 09:59

Sterkte vandaag ts. Ik heb een groot deel van de discussie meegelezen. Ik vind dat je een goed en weloverwogen besluit hebt genomen.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 10:06

TS; respect hoe je dit oppakt richting het veulen maar ook naar de "kritische" bokkers hier.
Zulke dingen hadden nooit zover mogen komen en voor dit veulen ook de juiste beslissing.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 10:08

Sterkte! Voor alle twijfelaars, ik heb er 1 laten opereren. En of ik het ooit weer zou doen betwijffel ik. Zowel tijdens als na de operatie kan er zoveel mis gaan. En ook nu kan er al schade zijn due onherstelbaar is. Hoe mieilijk ook denk dat het een juiste beslissing is. Verder wil ik hier nog wel even noemen dat het de eerste 24 uur mogelijk geweest was om een infuus te geven waardoor de pezen veel rek hadden gekregen. Dus heel snel handelen direct na de geboorte.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 16:20

Peppel01 schreef:
De overgroot oma van mijn huidige paard is met bokvoet nog 10+ geworden. Met speciaal beslag kon ze zelfs nog gereden worden en ze heeft een mooi paard waardig leven gehad.

Wat hierin het juiste is weet ik niet. En gelukkig is deze beslissing ook niet aan mij. Heel veel sterkte.

Er is natuurlijk een groot verschil tussen een bokvoet en de voet van dit veulen.
Ik ken ook een aantal paarden met een bokvoet die onder het zadel lopen en al op leeftijd zijn.
Maar dan hebben we t over een eeg steile voet en wss gebroken voetas, niet over een bijna op de kroonrand gaande voet zoals vij dit veulen.

Ts, ik hoop dat het allemaal goed is verlopen vandaag.
Sterkte, want dit gaat je niet in de koude kleren zitten.