Slappe kniebanden ~ Behandeling ~ Ervaringen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 18:02

Hij krijgt regelmatig beweging, gaat mee op wandeling als hij zich goed voelt, maar gaat ondanks dat hard achteruit.
Hij kan de hele dag lekker scharrelen, maar we merken dat hij zich afzondert van de rest en liever niet teveel beweegt.
De arts heeft ons hele duidelijke instructies meegegeven en tips zijn lief, maar die kunnen wij om die reden niet allemaal opvolgen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Slappe kniebanden ~ Behandeling ~ Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 18:11

Dan is het misschien raadzaam om -als er niets anders uitkomt en er geen oplossing voor handen blijkt- je af te vragen of je de rest van de zomer nog moet willen afwachten tot je hem laat inslapen.
Een paard leeft van dag tot dag en zal die link in ieder geval niet leggen. Op pijnstillers zetten zou wellicht een optie kunnen zijn, maar dan gaat hij het nog meer belasten en het besef van 'een mooie zomer gunnen' heeft hij ook niet, dus dan is het vooral voor jezelf...

Succes en sterkte met het besluit :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 18:16

Dat doen we ook, dat bekijken we per dag.
Ik vind het erg moeilijk om niet te vroeg en niet te laat te zijn met de keuze.
Maar mocht hij in deze mate last blijven houden of zelfs verslechteren, zullen we dit besluit eerder moeten nemen.
Heb de hele middag al zitten janken bij het idee, want dit was absoluut niet wat wij voor hem gewenst hebben.
Hij had nog minimaal 10/15 jaar bij ons grasmaaier moeten zijn en opvoeder van de veulentjes.
Hij had de kleintjes op moeten zien groeien en lekker genieten van zijn leventje.
Dan komt dit gewoon heel hard aan.

Bedankt. :)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 18:33

Heel veel sterkte en het is oneerlijk!

Hij heeft zijn hele leven hard gewerkt en komt hij heel goed terecht bij jullie, gebeurt er dit............inderdaad, hij had nog vele jaren bij jullie van het leven moeten genieten en met veel liefde.

Je moet je niet schuldig voelen over dat jullie hem er vandaan hadden gehaald en dus uit het werk. Hij was toch zo afgesloten.........en nu weer echt een paard met een eigen willetje en mening, zegt toch meer dan genoeg en dat is dat jullie er goed aan hebben gedaan om hem ervandaan te halen en hem te kopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 18:37

Hij heeft er natuurlijk al jarenlang last van gehad, maar liep daar altijd doorheen.
Maar het doet onwijs veel pijn, dat zeker.
Ik weet met mijn verstand ook zeker dat we er goed aan hebben gedaan, maar het is zoo oneerlijk.
Hij is zo onwijs lief, zal niemand ooit een haar pijn doen...

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 18:41

Ja, het is oneerlijk!

Maar hij is niet voor niets zo afgesloten geweest, vermoedelijk om te kunnen overleven en door de pijn heen te werken...........zoiets. Jullie hebben er goed aan gedaan hem te kopen, kan hij ook eens ervaren hoe het is dat er van hem gehouden wordt en paard te kunnen zijn met een eigen mening en willetje.

En dat is heel veel waard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 18:44

Dat wel, hij heeft in ieder geval een jaar lang enkel liefde gehad.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 18:45

KoudbloedKim schreef:
Dat wel, hij heeft in ieder geval een jaar lang enkel liefde gehad.

Juist en daar moeten jullie echt naar kijken en aandenken, dat is heel veel waard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 18:46

Dat gaan we zeker doen. :j
Hij is zo onwijs lief, echt ons liefste en zachtaardigste paard qua karakter.

Maaikevdk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 20:13

Hij heeft een prachtige tijd bij jullie. Hij had het niet beter kunnen treffen en is zo gigantisch opgeknapt! Moet je voorstellen als hij nu nog in de manegelessen liep..

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 20:18

Ik heb het topic gevolgd maar waarom zou je hem nu nog laten lijden of op methacam zetten genoeg is genoeg zeker als hij weer ander gedrag gaat vertonen.

En ja heb zelf ook voor deze moeilijk keuze gestaan maar heb hem wel genomen van de een op de andere dag want ook ik wist van de kliniek dat mijn paard nooit meer beter zou worden.

Houden van is ook los laten en niet de beslissing voor je uit schuiven want makkelijk zal die beslissing nooit zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 20:22

Maaikevdk, daar wil je toch niet aan denken. :\

F_inley, dit is voor ons de eerste keer dat we zo'n keuze moeten maken, vorige keren hebben wij zelf die keuze niet hoeven maken.
Geef ons een beetje ruimte om dit te verwerken.

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 20:29

Tja het was ook mijn eerste x en eerste eigen paard. Geloof me heb het er heel erg moeilijk mee gehad maar bij mij gaf de doorslag toen heel het karakter van mijn paard veranderde en dan vind ik dat je niet aan je eigen gevoel moet denken maar aan je paard.

Het klinkt hard maar is de realiteit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 20:32

Dat zal, maar iedereen doet dit anders.
Wij hebben hem nu op een hoge dosis pijnstillers staan en zijn dag en nacht met hem bezig in ons achterhoofd.
Uitstel van executie, maar so be it.
Wij doen dit op onze manier, hier graag een beetje respect voor.

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 20:43

Respect krijg je pas als je eigen verdriet en gevoel aan de kant zet en kiest voor je paard. Maar succes met de beslissing hoop voor het paard dat jullie er snel uit zijn.

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 21:38

Kbk, ik heb mijn tinkermerrie eerst op novacam gehad, maar daar werd ze echt een heks van. Zo hoefde het van haar niet meer en van mij ook niet. We vroegen de dierenarts te komen en dachten eigenlijk dat ze ingeslapen moest worden, maar toen kwam de (laatste) optie om bute te proberen. Mijn merrie heeft vanaf februari op bute gestaan wat goed aansloeg, maar we hadden in ons achterhoofd dat het niet lang meer kon duren. Misschien de zomer nog... Korte tijd geleden schemerde er wat pijn door en toen hebben we ook vrij snel besloten haar in te laten slapen.

We hebben het dus ook eerst een tijdje aangekeken en dan wen je ook al een beetje aan het idee. Het klinkt gek, maar ik wist nu echt zeker dat het de juiste oplossing was, er was en is echt geen twijfel meer over geweest. Misschien hebben jullie dat ook gewoon nodig.

Natuurlijk hoop ik dat hij opknapt en een oude opa mag worden, maar doe gewoon waar jullie je goed bij voelen. Jullie hebben zoveel liefde voor de dieren, jullie zullen de juiste beslissing maken, wat het ook is. Heel veel sterkte, ik weet hoe moeilijk het is als je paardje pijn heeft en je eigenlijk niet weet wat nou het beste is :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 21:42

Ik kreeg die tip ook al per pb en ga morgen gelijk naar onze dierenarts bellen om te overleggen of dit mogelijk is. :j
Je stelt je inderdaad in op een termijn en in de kliniek als je de diagnose hoort, weet je dat je de beslissing in de komende jaren zult moeten gaan maken.
Daar kun je op die manier dan naartoe leven, maar als alles in één keer zo snel achteruit gaat, is dat lastiger.
Zeker gezien zijn verleden hadden we hem nog wat extra jaren willen geven waarin hij kon zien dat er ook mensen waren die echt van hem hielden en hem in zijn waarde zouden laten.
En dat is ook gelukt, maar niet zolang als we hadden gehoopt.

We gaan het nu per dag bekijken en nemen dan een beslissing in zijn voordeel, hoe moeilijk die voor ons ook zal zijn mogelijk.

Bedankt voor je steun. :j

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 22:34

Ik kan maar 1 ding zeggen; respect!

Fantastisch dat jullie zo'n weggekwijnde pony hebben aangekocht en hem nog een heerlijk leven hebben willen gunnen!

Erg triest dat hij zo 'kapot' is en dat je toch sneller voor zo'n keuze moet komen te staan als dat je gehoopt had.

Heel veel sterkte met dit besluit en ik zeg altijd maar een paard is niet bang om dood te gaan.

Hij heeft al jaren met dezelfde pijn gelopen dus zal hij het vast niet erg vinden te moeten wachten totdat jullie zover zijn.

Hij heeft iig in zijn laatste tijd lekker paard kunnen zijn.

Sterkte KBK :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 23:11

Dankjewel. :o
Ik heb het er gewoon heel erg zwaar mee, zit aan één stuk door te janken, omdat het gewoon zo oneerlijk is.
Minimaal 8 jaar heeft hij ellende gekend, dan is hij daar weg en mag hij nog niet eens een jaar bij ons zijn?
En dan moet ik hem straks zijn halstertje om doen, hem aan een touwtje meenemen naar de dierenarts die klaar staat met een spuitje om hem dood te maken... ik neem hem dus mee zijn dood in, ik kán dat niet!! Hoe moet ik dat ooit over mijn hart verkrijgen? ;( Het is onmenselijk om zo'n keuze te moeten maken.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 06:58

Ik weet er helaas alles van. Het is het allermoeilijkste wat je soms moet doen.
Ik heb al een aantal dieren moeten 'wegbrengen'. Toen de spuit erin ging heb ik staan gillen van verdriet en onmacht, en omdat alles in me zei: 'Doe het niet! Je kunt nog terug!' maar ik heb mezelf steeds voorgehouden dat ik niet egoistisch mocht zijn. Liefde is loslaten, hoeveel pijn het jezelf ook brengt. Blijf in gedachten houden dat het om het welzijn van het dier gaat, en je eigen gevoel moet je dan soms opzij schuiven. Het welzijn van het dier moet altijd op de eerste plaats staan, hoe moeilijk de keuzes dan ook zullen zijn.

Nogmaals sterkte.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 07:06

Ik ben het even kwijt, maar is zijn enige diagnose spat? Dat groeit uiteindelijk aan elkaar vast en dan is het pijnvrij... Over het algemeen... Heb je het daar al met je DA over gehad?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 08:14

Zo'n dier weet dat niet KBK, die neemt je het niet kwalijk als hij zijn spuitjes gaat krijgen. Oneerlijker is om hem met pijn te laten staan. Ik hoop dat je verstandig bent en hem zijn rust gunt straks. Ik zit met hetzelfde dilemma; een niet meer bruikbare New Forest (4!!! jarige) pony (met artrose), echter; deze loopt nog in de wei zonder pijn op het moment. Zodra hij daar ook niet meer blij is, breng ik hem weg. En dat is ook zuur, vreselijk zuur; zo jong nog, maar hij weet dat niet.... Sterkte meid! Rot is het zeker! :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 08:17

Cayenne, ja inderdaad, ik moet mijn gevoel aan de kant zetten en met mijn verstand naar hem kijken.
Bedankt.

Rindin, hij heeft niet de vastgroeiende vorm, maar de botoplossende vorm.

Picasso, 4 jaar is ook nog bizar jong, zo oneerlijk!
Wat mij nog het meeste pijn doet is dat hij het grootste deel van zijn leven een rotleven heeft gehad en ik hem graag minimaal even lang een leuk leven had willen geven.

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 08:26

Kim, misschien totaal overbodig en iets waar je niet op zit te wachten.
Heb niet het hele verhaal gelezen.
Veel sterkte.
Neem eens contact op met Yvonne Groven, 't Ilperveld.
Zij hebben zelf veel ervaring met diverse IJslanders - eigen stoeterij enzo.
http://www.hetilperveld.nl/

Of met Amber Koppen,
http://www.ncsah.nl/amber-koppen/
Amber gaf laatst een lezing op de Dag van het Oudere Paard, Paardenkamp in Soest.
Zij heeft - ook - goed ervaringen met Joint Comp van Phytonics

http://www.medpets.nl/phytonics+joint+comp/

Misschien hebben zij nog een goede tip/aanvulling in het traject dat jullie nu met hem zijn ingegaan. Je doet er in elk geval alles aan.
Oja, klinieken in Duitsland willen ook wel nog eens andere behandelingen geven, die in Nederland onder dierenartsen minder regulier/bekend zijn en vaak met goed resultaat.

:(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 08:32

Ik snap je wel hoor, maar uiteindelijk doe je daar alleen jezelf een plezier mee en het paardje niet. Het is en blijft rot! Sterkte!