Behandeling straalkanker bij Trekpaard Tycho [verslag]

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pompompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 13:07

Fijne plaatjes Jaan!

Hopelijk niet een te erge terugval nu :(:) .... Ik ben benieuwd naar de update.

Paintlinger

Re: Behandeling straalkanker bij Trekpaard Tycho [verslag]

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 19:38

Hoe is het met Tycho?

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 14:10

? TS.... Hoe gaat het met hem?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 23:01

Ik ben inderdaad ook wel benieuwd hoe het nu met jullie gaat. :)

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 11:45

Hai! Dank voor de interesses hoe het met Tycho gaat.
Het is erg wisselend. Helaas.

Twee weken geleden was hij nineens echt ziek. Hij at niets meer, echt niets! Wilde wel op mzich, maar deed het toch niet. Hij stond ook met opgetrokken buik en mestte ook niet. Hij dronk gelukkig wel en had ook geen hoge koorts, net tegen verhoging aan.
Dat begon zondagavond denk ik. Toen vond ik hem wat saai, maar toen at hij nog wel. Maandag ook gewoon z'n brok er in en hooi eten, maar verder wel saaier, dus ik werd erg onrustig en bezorgd.
Dinsdagochtend doe ik de deur open en zie ik een bijna 'volle' emmer (hij krijgt nog geen halve schep) brok staan. Plus z'n berg hooi ook niet aangeraakt: Alarm! Hem weer getemperatuurd en hij zat op 38,0. Niet schrikbarend dus. Maar zo lusteloos en chago :oo :(:) Toonde geen koliekverschijnselen.
Dierenarts gebeld en overleg gehad. Ik moest even een rondje gaan wandelen met hem, kijken hoe dat ging, hoe hij was en of hij mestte. Hij was tijdens dat rondje wat saai, maar ook met momenten enorm alert:
Afbeelding
Afbeelding
Dus superziek? Nee, dat ook weer niet.... Maar allerminst mijn monstertje -O-
Na het rondje wandelen nog geen mest, terwijl hij normaal gesproken binnen 10min een poep doet. Zelfs gras wilde hij niet :oo Dus de DA weer gebeld en die kwam direct na de middag.
Hij heeft hem opgevoeld, kwam alleen maar erg dunne diarree uit. Hij was enorm gevoelig op z'n buik, DA dacht dat hij er erg pijn aan had, waarschijnlijk door de periode prednison.
Hij heeft darmontspanners gehad en ik moest per direct stoppen met de prednison en ook even geen brok geven, alleen ruwvoer.
De dag erna kwam de DA (de andere van die praktijk, die al de hele periode ons helpt) toch al voor controle van z'n stralen (de smid kwam ook voor behandeling en nieuwe patta's) en behandeling van z'n gebit, dus dan zou erg gelijk controle zijn van Tycho.
Dinsdagavond even een rondje door stal gesprongen, want hij at!!! *\o/* én zelfs heel klein beetje mest, wel inderdaad een dunne vlaai.

Woensdagochtend werd ik wakker, luisterde heel goed en jaaaaa! Hij knollie stond te vretten! (ik kan hem vanuit m'n slaapkamerraam zien en horen, fijn!)
Als eerste even z'n hoeven/stralen. Voor het behandelen van de smid en nadat ie ook z'n nieuwe patta's had gekregen.
Afbeelding
Linksvoor voor: Afbeelding
Linksvoor na: Afbeelding
Rechtsvoor voor: Afbeelding
Rechtsvoor na: Afbeelding
Linksachter voor: Afbeelding
Linksachter na: Afbeelding
Het was nu voor de eerste keer dat er meer dan 4 weken tussenzat sinds vorige behandeling/bijsnijden. De DA en de hoefsmid zagen weer vooruitgang en waren tevreden. Ik was zelf redelijk blij verrast. Ik dacht namelijk dat er een paar verkeerde plekken bij waren gekomen, maar dat bleek niet zo te zijn gelukkig.

Daarna zijn gebit. Het was 1,5 jaar geleden en idd weer nodig. Geen extreme haken oid, maar wel scherpere randjes en wat kleine haakjes, wat waarschijnlijk toch niet heel prettig voor hem is geweest. Het was bijna anderhalf uur keihard werken voor zowel de DA als mezelf (meehelpen dat grote zware hoofd omhoog en stil te houden, pfffff!) maar het is weer keurig nu. Zelf ook nog mogen voelen en kijken, bere-interessant en leuk! Leer je je paard toch ook weer beter van kennen.
Afbeelding

Oh ja, hij had ook echt nog een lompe actie:
We hebben in de middelste wei een grote berg grond liggen, denk ruim 1,5m hoog. Nu hadden ze t hek open gekregen dus ze liepen in de wei en rarara, wie klimt er direct die berg op? Juustem!
In een kuil op de die berg lag nog water, dus hij wil daar denk ik mee gaan spelen ofzo, maar toen is ie tot z'n buuk weggezakt in die modder.
Ik kwam vlak erna aan en riep m. Kreeg ik een hinnik die ik niet vaak krijg van m. Aparte toon. Toen zag ik m redelijk worstelen op die berg, leek alsof ie aan t rollen was. Maar nadat ie weer beneden stond zag ik wat er aan de hand was.
Echt, van z'n neus tot z'n staart was het 1 plakkaat modder :oo :oo Dus heb m gisteravond nog onder de waterspuit gezet.
Wat n druif... Het leek mee te vallen met wondjes, maar toch her en der wat dikke plekjes en wondjes ervan.
Afbeelding

Op 26/02 is hij behandeld door een therapeut met shiatsu en lymfedrainage massage. Hier nog twee foto's daarvan.
Afbeelding
Afbeelding
Ik heb nu contact met iemand iets dichterbij huis (op aanraden van de therapeut die geweest is) en hoop dat zij binnenkort kan komen om hem weer te behandelen.

Sinds gister is Tycho wéér futloos, chago en saai -O- -O- -O- Echt, ik voel me zo moedeloos.... Ook weer tegen de verhoging aan en een dikke snotneus. De prednison is er nog steeds af, waarschijnlijk zit het daar in. Z'n lijf moet het nu echt helemaal zelf doen en heeft het door die stomme auto-immuunziekte moeilijk om zowel de straalkanker aan te pakken als de weerstand op peil te houden. Ik ben sinds het weekend gestart met kuur om z'n imuunsysteem en weerstand een boost te geven en op te krikken, dus het is maar te hopen dat het snel aanslaat, anders vrees ik dat en z'n straalkanker ineens weer terug komt en we dus weer aan de prednison moeten.

Het is zo onderhand wel heel duidelijk dat het echt die auto-immuunziekte is die hem maakt of breekt. Is dat onder controle, dan is ie echt t mannetje, voelt ie zich goed en stuitert ie zowat de pan uit *D Hij wordt nooit gemeen, maar vreugdebokjes en flinke sprintjes op strand dan! Geweldig! Vrolijke tinus is het dan!
De straalkanker zit daar direct aan vast natuurlijk. Dus wat is wijsheid? Welke opties heb ik naast de prednison om hem sterker te maken en vooral te hóuden? Als jullie ideeën hebben, let me know! Ik sta overal open voor!

Wat hij op dit moment van me krijgt en ik met hem doe:
* Ander voer, meer gericht op benodigde vitamines en mineralen, zonder melasses etc.
* Kuur voor z'n immuunsysteem en weestand
* Groene klei om een laagje in z'n maag te leggen tegen die schadelijke bijwerlkingen van de prednison
* Glucosamine voor z'n gewrichten
* 3x per week beweging
* 2x per week naar strand en in zee met z'n stralen en benen. Dan spoelt schoon, droogt uit en het zand schuurt dode cellen er af
* om de dag insmeren met het goedje.
* 1 keer per 3 dagen de honing op de stralen
* 12 uur per dag buiten op de paddock met 5 maatjes
* 's nachts binnen in het binnenbakje, dus op zand
* 24/7 onbeperkt ruwvoer tot zijn beschikking
* Iedere dag aandacht

Nog een vraag over de honing. Hoe smeren jullie dat op de stralen? Ik doe het nu met een kwast, maar heb het idee dat het daardoor snel versuikert? Herkennen jullie dat? En hoe bewaren jullie het?

Tot zover voor nu, geloof dat we nu bij zijn. Vragen? Opmerkingen? GRAAG!

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 11:54

Jeetje wat een pech zeg :(:) Hopelijk slaat de kuur voor zijn weerstand goed aan en gaat hij het op eigen houtje redden! Ik duim voor jullie!

Edit: Honing versuikerd inderdaad door een (te) lage temperatuur, dan wordt het "vast" ipv vloeibaar. Dus inderdaad warmer bewaren (niet verwarmen in de magnetron oid!) als je het versuikeren lastig vindt.
Laatst bijgewerkt door Pippaa op 31-03-15 12:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 11:58

Jaan81 schreef:
Nog een vraag over de honing. Hoe smeren jullie dat op de stralen? Ik doe het nu met een kwast, maar heb het idee dat het daardoor snel versuikert? Herkennen jullie dat? En hoe bewaren jullie het?

Ik heb de afgelopen 3 maanden honing gebruikt voor witte lijn schimmel en had ook last vna het snel versuikeren en ook dat het als stroop zo dik werd. (en daardoor niet zo makkelijk te gebruiken. Moest het namelijk op een watje doen en in een gaatje in zijn hoef proppen)

Bij mij kwam het vooral omdat de pot op stal stond en dat de kou hiervoor zorgde.
Ik ben daarop de pot iedere keer mee naar huis gaan nemen in mijn tas.
Daarna had ik veel minder last van versuikeren en het dik worden.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 12:08

Goed bezig, je hebt al een aardig totaalprogramma zo te zien. Ik zou er nog een multivitamine bij doen, bijvoorbeeld die van Phytonics.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 12:11

Brave Tycho! Je bent goed bezig, Janneke. :j

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 12:25

Maflinger_S schreef:
Goed bezig, je hebt al een aardig totaalprogramma zo te zien. Ik zou er nog een multivitamine bij doen, bijvoorbeeld die van Phytonics.

Waarom zou je nog een multivitamine toevoegen?

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 12:54

Zodat je niet meer hoeft te voeren maar wel een vitamineboost geeft zodat je nog zekerder weet dat hij de benodigde vitamines binnen krijgt om zijn immuunsysteem in stand te houden of op te vijzelen, voorzover nodig.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 13:01

Hij zou wellicht meer brok kunnen krijgen. Hij krijgt nu nog geen halve schep, verdeeld over twee porties per dag.
Ik ga die man van het voer even contacten.

Dank je!

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 13:33

Hopelijk is het niet meer nodig, maar mocht hij ooit weer een verbandijzer moeten.
Wij gebruikten inbus schroeven, waardoor je niet dat hakken effect krijgt.
Afbeelding

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 14:36

Poeh wisselend dus..... hopelijk knapt hij op zodra het weer de goede kant op gaat.

Wat me opvalt is dat zijn oog zo diep ligt, of heeft ie dat altijd al?

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 16:08

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 16:32

Ohja inderdaad. Mooie foto's!!

Mijn paard (shire x tinker) sukkeld ook al een hele tijd met ernstige rotstraal en had op een gegeven moment verdachte plekjes.

Gelukkig lijkt het nu onder controle maar ben wel dagelijks aan het spoelen en zalven (zinkzalf jodium en honing).

Gelukkig heeft hij er geen stap minder om gelopen.

Maar spannend is/was het wel.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 16:40

Goed dat gelijk zo aan de slag bent gegaan!
Kreupel lopen ze er niet van nee. Kan wel, maar dan is het echt al vergevorderd stadium geloof ik.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 16:49

Ik heb de indruk dat zijn gevoeligheid voor rotstraal ook mede veroorzaakt wordt door de stand van zijn voeten.
Hij heeft lange ondergeschoven verzenen die ervoor zorgen dat zijn stralen de grond niet raken en dus niet meedoen in het hoefmechanisme.

vanochtend de smid gehad en goed overleg gehad.
Hij begreep mijn verhaal wel en we gaan tot op zekere hoogte zijn hielen omlaag brengen en zijn teen kort houden...zodat we naar het best haalbare gaan.

Safaribaarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 17:46

heb het net helemaal doorgelezen! Wat een vooruitgang! heel veel succes nog! :)

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 20:05

Safaribaarie schreef:
heb het net helemaal doorgelezen! Wat een vooruitgang! heel veel succes nog! :)

dit wilde ik ook wensen voor jullie!

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-15 09:39

Dank jullie wel.

Hij oogde gisteravond alweer wat frisser, was ook meer aan het spelen met z'n lippen en keek alerter. Vanochtend nog steeds 38,0. Maar hij eet en mest goed.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 11:58

Gelukkig maar.
Waarom heeft hij eigenlijk ijzers als ik mag vragen?
Die belemmeren volgens mij de pompfunctie van de hoef en daarmee de genezing.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-15 12:25

Omdat ik het meest buiten rijd, op asfalt en hij heeft 1 winter op blote voeten gelopen, maar dan trokken z'n hoeven niet geweldig.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 12:42

Ik volg tycho stilletjes.
HIj krijgt wel een topverzorging hoor, dit paard +:)+
MIjn complimenten.
Beterschap!

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-15 13:27

Boras schreef:
Ik volg tycho stilletjes.
HIj krijgt wel een topverzorging hoor, dit paard +:)+
MIjn complimenten.
Beterschap!

Wauw, dank je wel!

We gaan zo een ronde stappen. Pootjes wassen in ze en even uitwaaien samen.