Afgekeurd paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Re: Afgekeurd paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 18:12

Ik hoop echt voor TS dat dit paard de uitzondering op de regel is. TS, het is echt niet dat we het je misgunnen of zo. Maar de meesten van ons hier (mijzelf incluis) hebben in de regel een zelfde weg gewandeld.
Handelaren "ruiken" een onervaren paardenmens op afstand en dan stink je er gewoon in.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 19:45

Het is nu geen kwestie meer van instinken, ze is gewaarschuwd.

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 20:26

Ik hoop voor TS dat het idd goed blijft gaan en ze veel plezier aan haar paard mag beleven.
Maar uit de reacties die ze geeft ben ik bang dat we niet het hele verhaal horen.

Maar goed ik wens haar veel plezier met haar aan winst en hoop dat ze nog vele jaren samen mogen genieten.

Sussanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 20:58

Even uit mijn meeleeshoekje. Ik lees steeds maar negatieve verhalen. Maar tja dit is ook echt bokt. Het meest opvallend vind ik het verhaal dat het paard de dupe is. Euhm, in welke opzicht? Het paard is uit de handelsstal,, komt bij een meid die ontzettend gek op hem is. Die er alles aan zou doen om hem een goed en pijnloos leven te geven. Dit is een ding wat ik uit haar verhalen lees. Iets waar de meesten keihard over heen zijn gaan vallen. Naïef? Misschien blind? Zou kunnen, liefde maakt blind. Maar. Een keuring is een moment opname. Een röntgenfoto niet. Daar was het goed op. Dus dit meiske neemt de gok. En ik geef haar gelijk. Het kan fout uitpakken, maar ook goed. Alleen dat hoor je bijna niet. Jammer. Objectief kan ik de meesten niet noemen die het paard ongezien de grond in trappen, omdat hij bij een handelsstal weg komt, die een slechte naam heeft. Waarom heeft hij een slechte naam? Omdat als er wat met het paard is, dat op bokt komt. Want juist die mensen zoeken steun bij een forum. Niet de mensen die blij zijn met hun paard. Die mensen zeggen ik heb een nieuw paard en ik ben er wijs mee, wordt er door gevraagd waar dat paard weg komt? Negen van de tien keer niet.
Waar komt het paard terecht als het niet bij iemand komt die gek is met het paard? Bij de volgende handelaren, misschien bij de slacht? Nee het paard zou vast niet de dupe zijn. Je portemonnee zou de dupe kunnen worden, maar tja is dat niet bij elk vooral levend wezen die je koopt?
Waarom wordt ik hier zo fel op? Omdat ik bijna hetzelfde heb meegemaakt.
Ik was verliefd op het ras de merens. Maar voor mij qua prijs onbereikbaar. Tot ik mijn huidig paardje tegen kwam op marktplaats. Ze was voor de prijs en ik had zoiets, wat zou daar mee zijn? Niks zei de man. Ze is alleen veel te dik. Ik ben gaan kijken, en ik heb nog nooit eerder zo'n dik paard gezien. Eigenlijk had ik me om moeten draaien, maar ik was er toch, dus liet haar voorrijden door de dochter van de eigenaar. Ze had een te klein zadel een bokkebit die overigens veel te laag in de mond hing. Dit heb ik nog veranderd voor ze ging rijden. Dit beste paardje kon niet draven. In draf kon ze de benen niet vooruit krijgen. Toch wilde ik zelf rijden. Niet draven en al helemaal zonder zadel. Ik had een paar rondjes gestapt en deze man dacht dat ik niet durfde te rijden, omdat mijn kennis mee liep. Dit was omdat ik met hem over dit paard wilde praten.
Ook over een eventuele keuring. Hij zei direct, die keuring komt ze nu niet door.
Twijfel... ik stuurde weer richting de eigenaar, madame ging vol op de rem. Ik heb haar overtuigd met veel rust om toch door te lopen (tja ik was toch bang, dacht hij) nee ik niet, het paard wel. Ik stap af, doe even wat korte grondoefeningen als wijken voor druk en wil haar terug geven aan de eigenaar, ze draait zich om en sjouwt zo weer naar mij toe. Tja weg twijfel, ik was verkocht.
Ik heb haar zonder te keuren gekocht, de gok genomen, en vooral door iedereen voor gek verklaard. Er waren er maar twee, nee drie die wel in haar geloofden. Mijn man, mijn kennis, maar nog het meest, ik geloofde in haar. En zij in mij.
We zijn nu een dik half jaar verder, en ik heb een merens die al 150/200kg lichter is, er mag nog veel meer vanaf. Ik heb haar een keer de fysio bij gehad, omdat een instructrice, met een pendel, zei dat ze last van de pezen had, wat dus uiteindelijk niet zo was. Ze loopt super zonder te kreupelen, heeft pit en glanst de pan uit. Ze is gezond en heeft ondanks ze weinig conditie heeft, toch een uur mee gedaan aan een clinic, waarbij ze het zo spannend vond, dat we een uur gedraafd hebben. Maar de volgende dag op spierpijn na, toch nog steeds goed liep.
Wat ik met mijn verhaal wil zeggen is TS. Volg je gevoel, ondanks dat ie misschien wat gekleurd is. En tja mocht het verkeerd uitpakken, dan is dat zuur, maar dan zul je in ieder geval nooit spijt hebben dat je je droompaard hebt laten lopen. Zonder dat je niet zeker wist of het niet goed zat. En dat je hem weer naar die handelsstal terug hebt gestuurd. Want hoe je het went of keert, het is en blijft een levend dier met gevoel, en niet een auto waar wat aan mankeerd.
Ik wens je echt heel veel geluk met je paardje! En krijg geen spijt van je beslissing, want dat is niet nodig. Het is nooit fout om je gevoel te volgen! Of het goed of fout uitpakt, je leert overal van!

Ps sorry voor mijn ellendige lange tekst.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 21:11

Ik ben het met Sussanne eens. Bij mijn eerste paard had ik een vriendin mee die da is: die kent mij al langer dan vandaag en vroeg "waarom neem je mij mee? Als jij hem wilt hebben neem je hem, al constateer ik dat hij maar drie benen heeft."

Achteraf was het beest kerngezond maar niet mijn paard, maar wat heb ik er veel van geleerd. Daar gaat het toch om in het leven?

kimberlyve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 21:21

Sussanne schreef:
Even uit mijn meeleeshoekje. Ik lees steeds maar negatieve verhalen. Maar tja dit is ook echt bokt. Het meest opvallend vind ik het verhaal dat het paard de dupe is. Euhm, in welke opzicht? Het paard is uit de handelsstal,, komt bij een meid die ontzettend gek op hem is. Die er alles aan zou doen om hem een goed en pijnloos leven te geven. Dit is een ding wat ik uit haar verhalen lees. Iets waar de meesten keihard over heen zijn gaan vallen. Naïef? Misschien blind? Zou kunnen, liefde maakt blind. Maar. Een keuring is een moment opname. Een röntgenfoto niet. Daar was het goed op. Dus dit meiske neemt de gok. En ik geef haar gelijk. Het kan fout uitpakken, maar ook goed. Alleen dat hoor je bijna niet. Jammer. Objectief kan ik de meesten niet noemen die het paard ongezien de grond in trappen, omdat hij bij een handelsstal weg komt, die een slechte naam heeft. Waarom heeft hij een slechte naam? Omdat als er wat met het paard is, dat op bokt komt. Want juist die mensen zoeken steun bij een forum. Niet de mensen die blij zijn met hun paard. Die mensen zeggen ik heb een nieuw paard en ik ben er wijs mee, wordt er door gevraagd waar dat paard weg komt? Negen van de tien keer niet.
Waar komt het paard terecht als het niet bij iemand komt die gek is met het paard? Bij de volgende handelaren, misschien bij de slacht? Nee het paard zou vast niet de dupe zijn. Je portemonnee zou de dupe kunnen worden, maar tja is dat niet bij elk vooral levend wezen die je koopt?
Waarom wordt ik hier zo fel op? Omdat ik bijna hetzelfde heb meegemaakt.
Ik was verliefd op het ras de merens. Maar voor mij qua prijs onbereikbaar. Tot ik mijn huidig paardje tegen kwam op marktplaats. Ze was voor de prijs en ik had zoiets, wat zou daar mee zijn? Niks zei de man. Ze is alleen veel te dik. Ik ben gaan kijken, en ik heb nog nooit eerder zo'n dik paard gezien. Eigenlijk had ik me om moeten draaien, maar ik was er toch, dus liet haar voorrijden door de dochter van de eigenaar. Ze had een te klein zadel een bokkebit die overigens veel te laag in de mond hing. Dit heb ik nog veranderd voor ze ging rijden. Dit beste paardje kon niet draven. In draf kon ze de benen niet vooruit krijgen. Toch wilde ik zelf rijden. Niet draven en al helemaal zonder zadel. Ik had een paar rondjes gestapt en deze man dacht dat ik niet durfde te rijden, omdat mijn kennis mee liep. Dit was omdat ik met hem over dit paard wilde praten.
Ook over een eventuele keuring. Hij zei direct, die keuring komt ze nu niet door.
Twijfel... ik stuurde weer richting de eigenaar, madame ging vol op de rem. Ik heb haar overtuigd met veel rust om toch door te lopen (tja ik was toch bang, dacht hij) nee ik niet, het paard wel. Ik stap af, doe even wat korte grondoefeningen als wijken voor druk en wil haar terug geven aan de eigenaar, ze draait zich om en sjouwt zo weer naar mij toe. Tja weg twijfel, ik was verkocht.
Ik heb haar zonder te keuren gekocht, de gok genomen, en vooral door iedereen voor gek verklaard. Er waren er maar twee, nee drie die wel in haar geloofden. Mijn man, mijn kennis, maar nog het meest, ik geloofde in haar. En zij in mij.
We zijn nu een dik half jaar verder, en ik heb een merens die al 150/200kg lichter is, er mag nog veel meer vanaf. Ik heb haar een keer de fysio bij gehad, omdat een instructrice, met een pendel, zei dat ze last van de pezen had, wat dus uiteindelijk niet zo was. Ze loopt super zonder te kreupelen, heeft pit en glanst de pan uit. Ze is gezond en heeft ondanks ze weinig conditie heeft, toch een uur mee gedaan aan een clinic, waarbij ze het zo spannend vond, dat we een uur gedraafd hebben. Maar de volgende dag op spierpijn na, toch nog steeds goed liep.
Wat ik met mijn verhaal wil zeggen is TS. Volg je gevoel, ondanks dat ie misschien wat gekleurd is. En tja mocht het verkeerd uitpakken, dan is dat zuur, maar dan zul je in ieder geval nooit spijt hebben dat je je droompaard hebt laten lopen. Zonder dat je niet zeker wist of het niet goed zat. En dat je hem weer naar die handelsstal terug hebt gestuurd. Want hoe je het went of keert, het is en blijft een levend dier met gevoel, en niet een auto waar wat aan mankeerd.
Ik wens je echt heel veel geluk met je paardje! En krijg geen spijt van je beslissing, want dat is niet nodig. Het is nooit fout om je gevoel te volgen! Of het goed of fout uitpakt, je leert overal van!

Ps sorry voor mijn ellendige lange tekst.

super bedankt voor je reactie! Zo weet ik toch weer dat ik een goede keus heb gemaakt.

Lousje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 21:33

Fijn dat er toch nog mensen aan het paard denken en hun gevoel laten spreken ook al gaat dat misschien ooit geld kosten.
Susanne fijne reactie!
Ik ken ts en ben zelf heel hard misschien dus als het mijn paard was geweest had ik het terug gebracht maar weet ook hoe belangrijk vertrouwen en plezier is met je paard na mijn eigen ongeluk. Dit paard geeft haar dat en wij hoeven tenslotte de kosten niet te betalen als het ooit nodig is dus wees blij voor haar dat ze gelukkig is met het paard en blij voor het paard dat ze een goed baasje treft.
Denk ook wel dat hier een slotje op zou mogen. Ze heeft dr advies en bokt is bokt met soms reacties waar ze niks aan heeft en meningen die gelijk zo hard zijn. Paard is goed op de foto, ts houd dr en weet de evt gevolgen ooit. Duidelijk toch!

MariJanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 21:54

Sussanne... (en Salandval) Amen! _/-\o_

ChrisXe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 18:47

TS heeft een klik met dit paard, en daarmee heeft dit paard geluk. Waar zou dit dier anders terecht komen? Zolang TS zich realiseert dat misschien niet alles haalbaar is met dit dier en de middelen heeft om eventuele problemen zoveel mogelijk het hoofd te bieden is er niks aan de hand. Wie weet valt het allemaal enorm mee en hebben ze samen veel plezier. Ik hoop dat we tzt eenzelfde verhaal lezen als Sussanne.

Sette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 16:57

Helemaal leuk, veel plezier ermee :j

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 18:23

Aan de ene kant super dat de foto's goed zijn, maar aan de andere kant...oef...als ik denk aan het medische circuit dat je nu moet ingaan, want wat is het dan wel.
Alvast veel plezier met je paard, maar ik hoop echt dat je toch een beetje beseft waar je aan begint. Nee, ik hoop dat het kreupel lopen gewoon net een spiertje was dat wat pijn deed.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 19:48

Wat goed !!! Gefeliciteerd!! :D

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 10:03

Hou je ons een beetje op de hoogte? Puur uit nieuwsgierigheid :)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 18:55

Ik ben ook benieuwd of wat er toen geconstateerd is, nu ook nog te zien is?

Splinterz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 10:11

Hoe gaat het nu?

kimberlyve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-14 10:56

Het gaat super goed met haar! Ze is toevallig van de week ook nog een keer klinisch gekeurd. En alles was goed. Ze loopt ook erg fijn nu en is weer lekker los loopt netjes over dr rug en ontspannen.

Splinterz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 11:00

Super om te horen!! Succes en geluk samen!

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 11:05

Joh! Ik was je topic helemaal kwijt!! Wat super dat je de stap hebt genomen en dat het goed gaat met jullie! +:)+
Goede keus gemaakt! Ik ben blij dat je voor haar gekozen hebt en dat je jaar niet meteen hebt afgedankt. Mij werd ook afgeraden haar te kopen, maar ik heb toch wel één van de meest sterke paarden op stal (behalve een kuchje zo nu en dan... is een trauma uit verleden nadat ik haar had gekocht). Veel plezier met elkaar!

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 11:13

Fijn dat het zo goed gaat het is jullie zo gegund.

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 14:46

Super om te horen....heel veel plezier verder met je toppertje....

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 14:49

Ha TS wat fijn om te horen dat het zo goed gaat!! Had zelf niet het risico genomen, maar ben ontzettend blij voor je en je paard. Weet je nu achteraf waardoor ze kreupel liep?

MariJanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 19:43

en nu genieten! *\o/*

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 19:32

Paard dat ik niet zou kennen, zou ik niet kopen denk ik. In ieder geval, dat is wat het verstand zegt. Mijn paard werd ook afgekeurd op een been (volte en buigproef) en die heb ik toch gekocht :+ Alleen verzorgde ik die al 3 jaar... Met de keuring had de DA het over hoefkatrol gebeuren, daar heb ik later (na koop :+ ) fotos voor laten nemen. Bij haar is het achteraf ook een scheefheids / overbelastings dingetje. Ze is nu 7 jaar van mij en we crossen ook regelmatig, niets aan de hand met de juiste training.
Helaas weet je dat van te voren nooit hoe het gaat lopen, en bij een paard dat ik niet zou kennen zou ik verstand zeggen... al hoeft het niet verkeerd te lopen als je je hart volgt.

Lees dat je haar hebt gekocht, veel pleier met haar :)

kimberlyve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-14 15:24

Bedankt allemaal. T gaat hartstikke goed met ons *\o/* en nu ik merk dat ze wat vet heeft en bespiering gaat het ook beter met mn paardje _/-\o_

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 17:27

Super om te horen dat het zo goed met jullie gaat.
Veel plezier nog samen.