Een ijzerloos dilemma

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 09:53

Tigra_ schreef:
Romy1234 schreef:
Ben ik nou de enige die doorheeft dat TS heel dit topic niet reageert en waarschijnlijk smakelijk zit te lachen om jullie eeuwige discussies? (en ik trouwens ook)
_O- _O- _O- _O-

Die zal waarschijnlijk niet meer gaan reageren. Maar ik mag hopen dat ze niet smakelijk zit te lachen en dat ze actie gaat ondernemen met haar paard als er nog niets veranderd is. Want wat ze ook kiest ik vind het niet normaal dat het paard al een hele poos gevoelig loopt op het hard.

Ik zou ook niet meer reageren nee, maar als dit in mijn geval zo was wel smakelijk zitten lachen omdat deze hele discussie inmiddels over iets anders gaat als het probleem van de TS, met andere woorden daar heeft ze toch niks aan, en iedereen zich maar druk maken over elkaars mening.
Ze zal ongetwijfeld wel logisch kunnen nadenken, bokt is nou eenmaal niet de oplossing voor al u problemen, wel een oplossing voor verveling _/-\o_ *D

Aria_zz

Re: Een ijzerloos dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 10:22

Ik had ook al door dat Ts niet reageerde, al is al herhaaldelijk gevraagd voor extra uitleg/foto's en omdat er geen reactie kwam is de discussie dan maar zijn eigen gang gegaan. Logisch ook.
Maar denk wel dat het een interessante discussie is voor Ts, aangezien ze twijfelt. Ze heeft genoeg om over na te denken, dat staat vast.

DPTomboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 10:47

NatasjavE schreef:
Door beweging stroomt het bloed terug en door het druk verschil. De bloedruk in de slagaderen is hoger dan in de aderen waardoor het bloed stroomt naar de kant waar de druk lager is. Bovendien zitten in de aderen kleppen die voorkomen dat het bloed terug stroomt.

Die kleppen schijnen paarden niet te hebben...

elizahbep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-13 10:50

Ik had eerlijk gezegd al de moed met het openen van dit topic opgegeven. Want toen er na 4 dagen pas een keer was gereageerd, dacht ik dat er niemand meer op zou reageren. Dus ik heb heb niet meer naar dit topic gekeken.

Maar wouw!
10 pagina's waar ik niets vanaf wist ;)

Ondertussen heb ik het meeste wel gelezen en ben toch stiekum wel een beetje geschrokken van wat ik allemaal teweeg heb gebracht! Het was dan ook totaal niet mijn bedoeling om er een grote discussie van te maken. Ik wilde graag tips en adviezen en jullie ervaring.

Ik zal nog even kort reageren,
Allereerst ben ik dus geen Nh-er die perse ijzerloos de wereld rond wil. ( sorry hier wil ik trouwens niemand mee beledigen) maar zoals ik al vermeld had in mijn begin post, ik zag dus geen rede om nog langer op ijzers te blijven staan. Ja ik had ook 4 jaar eerder de ijzers eraf kunnen halen, maar dit is er gewoon niet van gekomen. Echter leek het mij ook de ideale omstandigheid om nu te kiezen voor bloot voets. Dit omdat ik gelezen en gehoord had, dat een voet goed groeit als hij veel beweging krijgt. Nou wat is er nou nog beter dan hele dagen op het land wennen aan je blote voetjes? Echter ben ik dus na 10 weken benaderd voor een plaats in de hit, waar ik al lang op de wachtlijst stond. Ook hier was er overdag weidegang, dus ik zag geen probleem aangezien ze toen toch al goed liep. Na een week of 3 weer gevoelig gaan lopen, maar dit was volgens smeden, da's en mensen die dit ook meegemaakt hebben heel normaal. En ja zelfs de Da heeft gezegd dat dit wel een maand of 3 A4 zou kunnen duren. ( ik zit nu pas in maand 3) het is btw ook echt niet dat ze niet meer kan staan van ellende, in tegendeel zelfs! Ik haar nog nooit zo blij en vrolijk meegemaakt sinds dat ze in de hit staat! En even voor de duidelijkheid, nee hiervoor stond mijn paard niet de hele dag op staal opgehokt, maar kwam toen ook al minimaal 5 uur per dag haar box uit.

Het probleem is alleen dat haar voeten niet snel genoeg groeien en dus te kort blijft staan.

Ik heb inmiddels (zonder dat ik wist dat jullie hier zoveel geschreven hadden) contact met mijn hoefsmid gehad. Morgen komt er voor weer een ijzer onder. En ga ik het supplement silicahorse bijvoeren. Door dit supplement zou ik in een hele korte tijd veel verbetering in haar hoef moeten zien. ( snellere groei, betere hoef kwaliteit) na de 8 tot 10 weken gaan we het gewoon weer proberen op blote voeten, het is dan immers al weer bijna voorjaar.

En nog een heel klein dingetje... Paarden die 1 uur uit hun hok worden getrokken om dan ook nog eens hun benen uit hun lijf te lopen, dat is pas dierenmishandeling!

Voor alle mensen die mij wel echt oprecht hebben willen helpen, echt heel erg bedankt! Ik heb waarschijnlijk de helft van jullie goede bedoelingen niet eens gelezen. Maar toch bedankt, ook die mij geadviseerd hebben om toch voor een ijzer te gaan!

DPTomboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 11:01

Wat een goede beslissing TS!
Als de hoefijzers er dan weer af gaan en de hoeven niet meer zo kort zijn komt het vast helemaal goed!
(al zal ze dan misschien ook wel weer een tijdje moeten wennen)
Heel veel succes met je paardje, en hopelijk loopt ze in het voorjaar lekker ijzerloos zonder problemen :)

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 11:04

Super goede beslissing! Paard geholpen, jij geen zorgen meer. En inderdaad van het voorjaar de ijzers er weer af en het gewoon opnieuw proberen. Super opgelost TS!

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 11:26

Super Ts, fijn dat je een beslissing genomen hebt. Hopelijk loopt alles vlot, en dat meen ik letterlijk :P
Succes dit voorjaar

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 11:37

Hopelijk lukt het dan in het voorjaar wel! Succes met je paard!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 11:38

DPTomboy schreef:
NatasjavE schreef:
Door beweging stroomt het bloed terug en door het druk verschil. De bloedruk in de slagaderen is hoger dan in de aderen waardoor het bloed stroomt naar de kant waar de druk lager is. Bovendien zitten in de aderen kleppen die voorkomen dat het bloed terug stroomt.

Die kleppen schijnen paarden niet te hebben...

okee, dat zou kunnen. Ik ging inderdaad inderdaad uit van mijn kennis van het menselijk lichaam. :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 11:41

Ha, wat goed TS.
Ja lijkt mij inderdaad een hele goede oplossing zo.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 11:45

Die kleppen hebben paarden niet (niet in de benen in elk geval). Echter zijn de venen stijver dan de arteriën, dus op het moment dat het bloed de slagaders in komt ontstaat er automatisch een onderdruk in het venenstelsel waardoor die weer bloed aanzuigen.

Kort gezegd, die bloedcirculatie, dat gebeurt echt wel, in die hoef. IJzer of niet. :)

TS, haha, jij zal ook wel even met open mond achter je pc hebben gezeten ;) fijn dat je een oplossing hebt kunnen vinden, houd je ons op de hoogte?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 11:46

Magrathea schreef:
Die kleppen hebben paarden niet (niet in de benen in elk geval). Echter zijn de venen stijver dan de arteriën, dus op het moment dat het bloed de slagaders in komt ontstaat er automatisch een onderdruk in het venenstelsel waardoor die weer bloed aanzuigen.

Okee, een beetje anders dan bij mensen dus. Leuk weer wat geleerd.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 11:49

Volgens mij werkt het bij de mens min of meer hetzelfde hoor.. Iets met het hart dat bloed aanzuigt en daarna nieuw bloed doorpompt. De combinatie van die twee zorgt ervoor dat bloed door het hele lichaam blijft stromen.

elizahbep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-13 11:55

Magrathea schreef:
TS, haha, jij zal ook wel even met open mond achter je pc hebben gezeten ;) fijn dat je een oplossing hebt kunnen vinden, houd je ons op de hoogte?

Met mijn mond open is nog een understatement :+
Wist niet wat ik allemaal las, en wat ik al zei... Ik was volledig in de veronderstelling dat er maar een persoon gereageerd had.
En natuurlijk hou ik jullie op de hoogte, zal morgen kijken of de foto's willen lukken. Dan kunnen jullie alsnog zien wat de situatie is. En mocht het dan in het voorjaar goed gaan heb ik goed vergelijkingsmateriaal.

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 11:56

Goed zo TS! +:)+

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 11:57

Magrathea schreef:
Volgens mij werkt het bij de mens min of meer hetzelfde hoor.. Iets met het hart dat bloed aanzuigt en daarna nieuw bloed doorpompt. De combinatie van die twee zorgt ervoor dat bloed door het hele lichaam blijft stromen.

Het verschil is dat mensen in hun aderen wel kleppen hebben.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 12:34

O fijn, ben benieuwd! En idd dan heb je goed vergelijkingsmateriaal, dat is altijd handig, ook bij eventuele problemen en wanneer je opzoek bent naar de oorzaak daarvan, kunnen tussentijdse foto's helpen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 12:40

NatasjavE schreef:
Magrathea schreef:

Het verschil is dat mensen in hun aderen wel kleppen hebben.

Klopt, maar mensen hebben dan ook een kleiner hart (tov hun lichaamsgrootte) en we lopen rechtop. Zonder die kleppen wordt het een stuk moeilijker voor je hart om bloed in je hoofd te houden. Paarden in ontspannen toestand hebben hun hoofd ongeveer op dezelfde hoogte als het hart, bij het eten is het zelfs lager, dus dergelijke kleppen zijn veel minder noodzakelijk.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 14:04

Goed besluit ts.
Kies je wel voor een winterbeslag? Dat is wel prettig voor een paard dat veel buiten staat.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 18:21

Just checking Magrathea. ;)

Alleen zou ik het hoefmechanisme niet al te luchtig opzij schuiven. Over het algemeen verzint de natuur niets voor niks! Zolang we niet 100 procent zeker weten hoe het allemaal zit, ben ik liever voorzichtig.

DPTomboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 18:31

Gypsy schreef:
Just checking Magrathea. ;)

Alleen zou ik het hoefmechanisme niet al te luchtig opzij schuiven. Over het algemeen verzint de natuur niets voor niks! Zolang we niet 100 procent zeker weten hoe het allemaal zit, ben ik liever voorzichtig.

Het hoefmechanisme doet veel in de schokdemping! en is zeker belangrijk voor de doorbloeding, die weer komt door de schokdempende werking.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 00:23

Zeker! Dat zeg ik ook niet, maar de hoef wordt niet voor niets vrij gelaten aan de achterkant bij ijzers. Zo vindt het nog steeds zo veel mogelijk plaats, mét de bescherming van het ijzer. De middenweg dus :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 00:25

Ik zie een hoefijzer niet als bescherming hoor :+ Een hoef heeft geen bescherming nodig.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 01:53

Maartje1990 schreef:
Ik zie een hoefijzer niet als bescherming hoor :+ Een hoef heeft geen bescherming nodig.

:z Ik kán alle voorbeelden uit het topic aan gaan halen maar ik denk dat het weinig uithaalt.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 08:43

Maartje1990 schreef:

I rest my case :+