[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dennis

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 17:07

Whitney heeft sinds ze bevangen geweest is de tik over gehouden dat ze een voorbeen op tilt als ze staat te plassen :?. Soms de ene, soms de andere. Verder is er niets aan te merken, dus ze zal wel niet helemaal sporen.

Vandaag is ze weer mee geweest op wedstrijd, bixie onder het zadel. Ze is 2x 1e geworden! Dus kan wel zeggen dat ze goed in haar vel zit en er zin in heeft.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 17:10

ik schrik mij altijd rot als Pablo zijn voorbenen beurtelings ontlast.
Hij heeft dat al heel lang niet meer gedaan maar bij mij gaan dan alarmbellen rinkelen.
Pablo is ook al 25 maar dat gooi ik dan niet op zijn leeftijd maar op iets aan de hand in de hoeven.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 17:27

dat heb ik dus ook.... nu doet hij het weer niet....heb op mijn krukken een tijd zitten loeren naar hm naar nu wandelt hi weer rond, treitert zijn vriendje en trekt een drafje.....snap er niks van, voeten zijn koud en geen pulsatie.....even dagje afwachten....

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 17:42

Slecht weer geweest voor bevangen paarden en nog niet toppie...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 18:00

Tuurlijk is e iets in de hoeven aan de hand als ze zo gaan staan, maar bij mijn 25 jarige maak ik me daar minder druk om dan bij mijn 'jonkie'. Ouderdom komt met gebreken en ze geeft zelf wel aan wanneer het niet meer gaat.

_Elaine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 20:03

wat vervelend voor jullie dat ze jullie steeds zo laten schrikken.
en toch al mooie leeftijden als ik het zo lees.

mijn kleine smurf gister:
Afbeelding
altijd heerlijk om te zien hoe hij opleeft van een scheerbeurt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 21:16

Nadeel is wel dat je altijd met dekens aan de gang moet. En ik vrees dat die van mij in haar blootje een beetje erg fris gaat worden :D

_Elaine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 22:00

haha nou hij wordt zoiezo elke winter geschoren ivm met een huidprobleem dat zich in de winter met de dikke vacht laat zien.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 23:00

DubbelDun schreef:
Nadeel is wel dat je altijd met dekens aan de gang moet. En ik vrees dat die van mij in haar blootje een beetje erg fris gaat worden :D

En daarom ben ik nu dus blij dat ik een ongeschoren teddybeer heb. En daarbij vind ik dat ik te weinig rij om scheren nuttig te vinden. ;)

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 23:29

Het is net niet droog genoeg ingepakt, heel licht zuur ruikt het.
Dit zijn wel balen die veel in schaduw hebben gelegen, de grote balen komen van het land met veel zon, die verwacht ik droger.

Tot nu toe meng ik het nog zodat ze kunnen wennen, nog geen dunne mest gelukkig.
Loe reageert er ook nog goed op, kan gelukkig terug op gewone balen hooi op mn nieuwe stalling indien nodig

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 09:14

het optillen van een voorbeen zie ik hier ook bij een ex bevangen pony, die verder gewoon rad is. kennelijk is er af en toe toch sprake van enige irritatie oid, een gewoonte lijkt het me niet omdat hij het niet altijd doet.

als ik het goed begrijp is het huidige weer lekker triggerweer voor HB? gelukkig wordt alles bij ons nu bijgevoerd, dus ze moeten het niet meer hebben van alleen het gras.

@ Miniloe, een hoop paarden zullen daar inderdaad geen last van hebben, hou inderdaad de mest even in de gaten. bij ons op stal is er ééntje die maar één hapje nodig heeft om flink aan de schijt te gaan. de rest kan het goed hebben, hoewel je bij de meesten wel enig verschil ziet tussen droog hooi of voordroog/ kuil. wat ook meespeelt denk ik is het feit dat het voordroog/ kuil vrij slap is, en het hooi veel harder.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 10:23

Wij hebben al een baal weggegooid. Die kwam ook van het schaduwstuk denk ik, helemaal verschimmeld. De andere had wel een klein plekje bij een gaatje, maar de rest was mooi. Sommige stukken net hooi, andere net ietswat vochtig. Ze zijn er dol op en vechten er zelfs om. Volgende week krijg ik de uitslag van de suikers, tot die tijd voer ik maar een klein beetje bij zodat ze vast kunnen wennen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 11:38

@Marcella : ik rijd ook erg weinig, maar ze heeft het al snel zó warm dat het gewoon sneu is.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 12:01

capopjekop schreef:
Wij hebben al een baal weggegooid. Die kwam ook van het schaduwstuk denk ik, helemaal verschimmeld. De andere had wel een klein plekje bij een gaatje, maar de rest was mooi. Sommige stukken net hooi, andere net ietswat vochtig. Ze zijn er dol op en vechten er zelfs om. Volgende week krijg ik de uitslag van de suikers, tot die tijd voer ik maar een klein beetje bij zodat ze vast kunnen wennen.

Ben benieuwd naar jouw uitslag. Wanneer is het gemaaid? 1e of volgende snede? Regen overheen gehad? Hoeveel dagen gedroogd?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 12:09

Mijn gras is 3 september gewikkeld. Dat was op een zaterdag in de namiddag en het is dinsdagssavonds rond een uur of 7 gemaaid. Helaas kon het niet 's ochtends, omdat mijn buurman weer aan het werk was. Planning was om het in de vakantie te doen, maar door dat rotweer kon dat steeds niet. Geen regen erover heen gehad, dat was net met die kleine hittegolf. Overigens toch maar voor een beperkte analyse gekozen, volledige vond ik wel erg duur worden. De monsternemer van de blgg schatte dat mijn voordroog ongeveer 60% droge stof had, hij vond het vrij droog in vergelijking wat hij normaal tegen komt. Maar goed, dat zijn ook voornamelijk boeren met koeien.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 12:21

Voor mij klinkt 60% niet zo droog eigenlijk.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 12:23

Geen idee, hij vertelde dat hooi op 80% zit gemiddeld. Dan klinkt 60 idd nog niet echt droog, begin nu ook te twijfelen of ik het goed onthouden heb. Maar normaal komt hij voornamelijk op koeienbedrijven en die voeren vaak echte kuil, dus daarmee vergeleken is mijn voordroog wel droog. Het is natuurlijk maar net wat je gewend bent :D Kun je voordroog eigenlijk ook weken om de suikers te verminderen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 12:30

Ik dacht dat hooi iets hoger zat; tussen de 85 en 95% droge stof. Ik merk dat mijn fijne hooi met dit weer wat klammeriger aanvoelt als het grovere hooi.

Qua weken mbt suikers heb ik begrepen dat dit voor voordroog ook geldt.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 12:50

capopjekop schreef:
Geen idee, hij vertelde dat hooi op 80% zit gemiddeld. Dan klinkt 60 idd nog niet echt droog, begin nu ook te twijfelen of ik het goed onthouden heb. Maar normaal komt hij voornamelijk op koeienbedrijven en die voeren vaak echte kuil, dus daarmee vergeleken is mijn voordroog wel droog. Het is natuurlijk maar net wat je gewend bent :D Kun je voordroog eigenlijk ook weken om de suikers te verminderen?

60% zou inderdaad niet zoveel droge stof betekenen.
Voordroog kan je prima weken hoor!

Zie de tabel:
http://www.hartog-lucerne.nl/upload/fil ... uwvoer.pdf

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 12:55

Wat bedoelen ze met een 'stand-weide" ??

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 13:09

Ik denk een weide waar paarden al langere tijd op lopen.

"Standweiden, dat is het beweiden gedurende het gehele seizoen op één perceel, heeft een aantal nadelen: de graslandkwaliteit kan worden geschaad en de kans op herbesmetting met parasieten neemt toe. "

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 13:40

Dus het verschil tussen grasland en graasland :D

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 14:37

Leuk gevonden!

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 15:40

Als ik het zo lees hebben we hier en daar toch wel wat probleempjes met de 2e snede pakken.... ik durf mijne nu niet zo goed open te maken. Het ligt nu 8 weken maar wil ze pas met vorst openen omdat het dan wat langer goed blijft.
Verder zit ik met Chico zijn darm-problemen, als het een stofwisselingsstoornis is én hij ontlastte zijn voorbenen dan ben ik zo bang voor HB....stofwisselings ellende kan vaak toch een oorzaak zijn van HB.
Dan geef ik liever gewoon zijn oude vertrouwde hooi nog even....

Nog 2 dagen colonflora, dan moet ik weer de DA bellen, de mest wordt niet echt beter nl.
Kan ook nog aan de slobber liggen, ik geef het met beetje slobber omdat het er anders écht niet in wil.
Hopelijk knapt hij op wanneer hij na de colonflora weer zijn gewone eten krijgt. Anders weer DA overleg... BAH!!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 16:49

heb je weleens gedacht aan transforneren? (het paard mest van een gezond paard voeren zodat hij de juiste bacteriën in zijn systeem krijgt)