Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Qizz

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-11 17:01

Och jeetje dat is ook schrikken zeg!! Paard van mijn vriendin had ook een gat in de buiger. Nu 6 maand onderweg.
Hopen dat t meevalt zeg want als je al zover bent... Arme jij. Duim voor je dat t niks ernstigs is.

Ik ga woensdag weer naar de kliniek met de mijne. Schrok vrijdag heel erg. De bult was opeens weer heel dik en warm terwijl ie al even mooi was. Maar gisteren op mijn verjaardag kreeg ik als kadootje een heel mooi dun been. Was zo blij. Ging er echt met angst naartoe hoe erg het zou zijn smorgens. Was echt stomverbaasd. Volgens de DA kan dat gebeuren en is dat redelijk normaal.

Woensdag wordt de 2e echo. 15 Juni is t gebeurd... Dus ruim 2 maand nu. Schijnbaar kunnen ze dan al aardig inschatten hoe het herstel verloopt. En zou ik als het goed is horen of er uberhaupt nog een kans in zit dat we ooit nog weer wedstrijden kunnen rijden. Ben erg benieuwd of het herstel een beetje goed loopt daarbinnen want van buiten kun je er geen pijl op trekken. Dik been koud been warm been dik been. Maar boven alles gelukkig een happy paard in de wei en niet meer zo depri als in t begin gelukkig. Alleen ondeugend ;-). Hij wil echt wat doen merk ik. Hij mist t volgens mij net zo erg als ik. Dus ik hoop zo dat we mogen stappen (erop). Maar ik heb me niet aan zijn schema gehouden omdat t alleen erger werd en heb m echt rust gegeven ook in overleg met de smid. Heb toch op mn eigen gevoel vertrouwd dat t te snel ging voor m en teveel was. Hopelijk kunnen we vanaf woe.wel stappen en is de DA niet te boos dat ik me niet aan zijn schema heb gehouden... En heeft t baat gehad. Hou jullie op de hoogte.

Rascha

Woonplaats: Equi-N-icE, hèt koelprodukt voor paarden en hun benen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 17:37

Allereerst van harte met je verjaardag!! Mooi kadootje toch, zo'n dun pootje!!
Peesblessures blijven heel lang nasudderen, is mijn ervaring....
Zelfs als het al mooi genezen is, kun je nog reactie opmerken in het been....
Gewoon stapje terug doen, en blijven stappen en koelen...
Mijn dierenarts zei altijd: vergeet niet te koelen, dit is belangrijker dan mensen soms denken...
Je doet er goed aan om je eigen gevoel te volgen... Ik deed dit bij voorgaande blessures altijd, en dat is nooit slecht uitgepakt....

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-11 22:59

Dankjewel! ;-)

Inderdaad, zo dacht ik ook, beter te lang rustig aan doen dan 1x teveel,..
Ben nu in dubio met de smid over het beslag, worden evt voor wel ijzers met zooltjes volgend voorjaar,.. wel bij een andere smid dan ik normaal heb denk ik,.. Na een keer of 3 of 4 zou dat al een boel resultaat moeten geven volgens hem.

Ik heb overigens een vriendin van me ook het stalpakket aangeraden, dus die besteld deze week als het goed is ook of heeft al besteld (Westerdiep) ;-). Ze vond het wel wat (ze zag het bij de mijne), en heb zaterdag een kwartiertje gestapt OP hem en met de koelbandage om, en net zo'n mooi pootje gelukkig.

Rascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 23:12

Ik ben blij dat het jullie ook zo helpt, als dat het mij en mijn paard helpt, hihih
Tenslotte kan ik iedereen vertellen dat het super helpt, maar gebruikservaringen delen zegt veel meer, hihih
Morgen zal ik de site weer ff leeg halen, en dan zie ik vanzelf wat er binnengekomen is vandaag aan bestellingen!!
Thanx voor het aanbevelen in elk geval!! Ook namens alle paardjes die er profijt van hebben, hihihi

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-11 23:31

Ze mogen het alleen nog wel wat goedkoper maken ;-), want eigenlijk heb je best veel nodig als je het regelmatig gebruikt. Overleven die bandages de wasmachine ;-)? Heb ze tot nu toe maar schoongemaakt onder de kraan. Het spul ruikt ook zo lekker,..

Rascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 09:49

Ik was ze in een waszakje, doe ik ook met gewone bandages, omdat het klitteband anders overal aan vast kleeft... Gewoon op 30 graden...
Duur?? Heb je het bij de dierenarts gekocht dan?? Onze prijzen zijn heel netjes in vergelijking met de da....
Ja, het is zo dat hoe groter de verpakking is, hoe goedkoper de vloeistof wordt...
Je hebt 80 ml per x nodig, en als je vloeistof overhoudt in je zakje, gewoon bewaren of terug gieten in flesje....

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 17:56

Ik ga volgende week weer terug om te scannen. Zijn been blijft onrustig dus hij mag nu ook maar 4 uurtjes naar buiten. Hij wordt nu smorgens buiten gezet en tussen de middag weer binnen. Ik ben er rond half 5 om te poetsen en te stappen en dan mag hij nog naar buiten tot half 8. Dan hoop ik dat het weer beter gaat.

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 18:32

Succes! Mijn paard is vandaag voor het eerst gescand , blessure aan haar tussenpees. :( Ze liep alleen wel kreupel en de buigproef was positief.. Ik moet beginnen met 6 weken 20 minuten per dag stappen. (3 weken aan de hand, 3 weken onder de man) Ik lees dus even mee!

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 20:05

Dit wordt scan nummer 5 en wij zijn nu 10,5 maand bezig. Ook blessure aan zijn tussenpees, een gat van 5 cm :( .
De eerste 6 weken mocht ik opbouwen naar 2 x 10 minuten. Ik mocht er na 12 weken pas weer op gaan zitten.
Heel veel succes Kimm!!

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 20:50

Ook aan tussenpees! Jeetje zeg! Joy heeft het aan de onderkant bij de aanhechting van haar tussen pees last. Ze heeft het niet echt over een gat in cm gehad dus lijkt mij wel erg groot 5 cm zeg ! :( Zal wel iets erger zijn geweest, aangezien jij 2 x 10 minuten mocht. Mag je nu al draven of nog steeds stappen? Jij ook heel veel succes nog!

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 21:03

Ook ik heb een paard met een peesblessure. Zaterdag uit de cross gekomen niets aan de hand. Naar de vetarinair en toen dus stokkreupel!
Vanmorgen naar de kliniek gegaan. Wilde zeker weten of het geen peesblessure is. En wat ik al dacht het is er wel 1.
De aanhechting van het sesambeentje heeft een flinke optater gehad. Scan zag er verschrikkelijk uit omdat het zich nog in de acute fase bevindt. Maar de DA denkt dat het helemaal goed gaat komen.
Overigens zei deze DA dat ik alleen de eerste week maar hoefde te koelen. Daarna had het geen functie meer!
Ze mag op het land (klein afgezet stukje) en voor nu hoeven we niet te stappen.
Over 6 weken nog een keer scannen om te zien of er verbetering is!

Zapata

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 22:01

Jeetje wat een rottigheid bij iedereen..
Het is echt een zeer rot proces om door te gaan al die peesblessures..

Hoop zelf ook echt dat t bij mij weer snel beter gaat inderdaad..
en zeker nu ik eindelijk weer goed aant op bouwen was..

Blijf dit topic wel ff zeker volgen..

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 22:16

Oh Zapata, dat lijkt me echt verschrikkelijk, dat je goed bezig bent met opbouwen en dat er dan dit weer gebeurd!!
Ik vind een peesblessure gewoon echt frustrerend! Hoe doe je het goed en hoe niet. Hoe komen ze eruit en wat kan/mag je dan weer. Ik ben er wel achter dat je oneindig veel geduld moet blijven houden. En vooral niks overhaasten.
Hoe lang ben jij bezig geweest voordat je mocht opbouwen??

@ponyparadijs; over het wel of niet koelen zijn de meningen echt heel erg verdeeld. Mijn paard heeft in het begin shock wave therapie gehad en van die DA mocht ik ook absoluut niet koelen, met name na de behandelingen. Men heeft mij gezegd dat koelen alleen zin heeft als het been echt opgezwollen is, daarna niet meer. Ik heb de eerste 6 maanden trouw gekoeld, nu smeer ik coolinggel op het been als ik gestapt heb en ik merk dat het opspeelt, anders niet. Onze eerste 2 scans zagen er trouwens ook verschrikkelijk uit!! Ik ben benieuwd hoe het er volgende week uit ziet. Heel veel succes!!

@Kimm; ja Villie had zijn check ligament aan gort, vanaf de knie 5 cm naar onderen, breedte van 6mm. Dus echt wel heel ernstig. De kliniek zei toen dat ik zeker 8-12 maanden kon tellen met deze blessure maar dat bij blessures aan de tussenpezen de kans dat het goed kwam wel heel groot was. Helaas heeft die van mij na 5 maanden een of andere rare aktie uitgehaald waardoor hij weer met een dik been stond. Ik ben nu nog steeds niet aan het draven. Op aanraden van iemand die heel veel ervaring heeft met blessurepaarden ga ik dat pas doen als ik groen licht krijg dat zijn been weer goed is.

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 00:04

Ponyparadijs wat een balen zeg!!!! Niks gemerkt in het parcours?
Zware bodem gehad?

jeetje wat een pech allemaal zeg,... en weer een paar scans. Ben erg benieuwd wat er uitkomt bij iedereen en hoop dat het voor allemaal meevalt,.. allemaal veel succes,..

mijne had weer een erg dik en warm been maar ik hoorde dat ie al dagen helemaal gek is in de wei,.. fijn dat ze dat even zeggen, vooral omdat ik het gevraagd had, ben er tenslotte niet de hele dag bij. Geen succes dus bij mij in de wei,.. ben persoonlijk bang dat er geen herstel te zien is op de scan. En denk dat ie toch op stal moet of op een heel klein stukje, ze zijn met zn vieren te gek in de wei en het been is heel dik, niet zo gek met dat ge-ren en gebok. Altijd als ik kom staat ie rustig te grazen, zo banketstaaf dit, wist het echt niet.

de mijne struikelt echt behoorlijk vaak met stappen, hebben die van jullie dat ook?
misschien slentert ie gewoon teveel hoor,.. weet t niet,..

heeft hier iemand de ijzers met zooltjes gehad en heeft dat geholpen?

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 07:15

Vervelend Quiz dat jouw paard weer een dik en warm been heeft. Maar als hij zo gek is op de wei is dat ook niet gek. Inderdaad toch maar een klein stukje afzetten. Dat is toch het beste dan. Ik had precies hetzelfde met mijn paard, die is eigenlijk heel rustig maar ik hoorde dat hij smiddags toch best wel uit zijn bol kon gaan en dat kan zijn been dus duidelijk niet handelen. Dus nu gaat hij smorgens een uurtje of 5 naar buiten en na de middag vanaf een uurtje of 5 nog tot half 8. Oja, hij heeft trouwens zijn eigen wei, ik durf hem echt niet bij anderen te zetten, is mij veel te link.

Bereid je er maar op voor dat je nog niks ziet op de scan. Vooral niet als hij zo gek heeft gedaan. Bij mij duurde het 2 maanden voordat je zag dat het herstel begon en die heeft zich toen rustig gehouden.

De mijne struikelt nu ook meer ja, hij sloft meer met zijn voorbenen. Daarom heeft hij ook ijzertjes weer voor eronder gekregen. Ik heb geen ijzers met zooltjes eronder laten slaan, het zijn meer van die afrollende dunne ijzers.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 07:30

Qizz in het parcour heeft de amazone echt niets gemerkt. En ze was zaterdag zo ontzettend kreupel dat de DA niet denkt dat het in het parcour is gebeurd.
Uiteraard hebben we in de cross wat mulle en zware bodem gehad. Maar we denken persoonlijk dat het een misstap is geweest!

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 09:27

Hee mensen,

Die van mij (staat nu ruim 2 maanden met peesblessure, check ligament voor 90% kapot/weg) struikelt idd. ook veel meer. Lastig met het wandelen op het harde, iedere keer als hij struikelt denk ik "doe nou niet, slecht voor je pees!" Ik heb trouw zes weken 2x daags na het stappen gekoeld; die weken had hij ook (zo goed als) boxrust. Nu staat hij weer een paar uur per dag op het land in de (rustige) kudde en koel ik alleen einde van de dag.

Maar goed, mijn situatie is anders. Gezien de aard van de blessure + eerdere blessures + mijn ambities qua rijden + leeftijd van mijn beestje mag hij met pensioen. A.s. zaterdag vertrekt hij naar een heel mooi plekje. Ben zenuwachtig voor het vervoer en vind het verschrikkelijk dat hij weggaat, maar hoop dat hij het naar zijn zin krijgt en nog een aantal gelukkig jaren doorbrengt in zijn 'rusthuis'.

Veel sterkte allemaal!

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 09:53

Is het niet een idee om een centraal peesblessure topic aan te maken? :) Was ernaar op zoek naar nergens gevonden , nu doet iedereen hier z'n verhaal, maar het is wel nog steeds een topic van TS. En zo te zien zijn er zat mensen die in het zelfde schuitje zitten!

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 09:58

Hè Esther, ik begrijp je dubbele gevoel, vooral ook omdat hij zo ver weg gaat.
Heel veel sterkte zaterdag!!

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 10:07

kim helemaal mee eens! Dan kunnen we elkaar daar voorzien van tips? En vorderingen van elkaar volgen!

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 11:55

Dat bestaat al, alleen wordt er niet zoveel meer over blessures gepraat en is het een HK topic geworden :D . Heb er vorig jaar een aantal keren in gereageerd maar er werd zoveel in afgekletst dat ik het niet meer bij kon houden :D . En dat was al nummer 13 ofzo van het oorspronkelijke topic.

Het is gewoon fijn om je ervaringen te delen met mensen die in hetzelfde schuitje zitten!!

Zapata

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 12:29

@montyrulezz ja das zkr ff balen..kwam ook wel ff als n klap aan..
Mocht eindelijk na dik 9 maanden beginnen weer met opbouwen..
Nu zijn we 11 maanden verder..en staat ie weer ff terug met zn beentje dik..
Morgen een week..zwelling word naar mijn idee wel langzaam wat minder..
En zolang t niet echt warm word ben ik ook "blij"...
Al hoop ik dat t snel weer goed is..voor mij..maar zeker voor.mn binkje..
Want hij baalt er zelf ook behoorlijk van merk ik..hij werkt zo graag...

Rascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 13:10

Jeetje, wat een ellende allemaal weer met die peesjes....
Ik ga over 2 weekjes mijn paard weer voor eerst onder zadel proberen....
Dan zijn we sinds eerste paasdag in de weer geweest....
Ik heb goeie resultaten met Equi-N-icE behaald, en ben zeker van mening dat dit het herstel wel verspoedigd heeft...
Veel meningen zijn verdeeld over het koelen, maar ik koel nog dagelijks.. soms zelfs wel meer x per dag...... Baat het niet, schaad het ook niet...
Overigens zijn er div internationaal ruiters die Equi-N-icE preventief gebruiken, dus ik ga dat ook zeker doen, als mijn paard weer terug in het werk is....

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 17:18

Hmm, ja een HK topic word dat wel weinig over de pezen gepraat denk ik :P En een centraal topic mag denk niet nog een keer aangemaakt worden.. Maar of we hier ook over ons eigen paard mogen praten? Lijkt me wel fijner om een centraal topic te hebben, maar dat is persoonlijk mijn mening! :)

Ik koel ook wel elke dag 15 minuten met de slang gewoon. Zit te denken om een coolpack te kopen maar weet niet op welk moment ik dat om moet doen.. met lopen is onhandig natuurlijk en om een half uur te wachten op stal tot dat ding eraf mag zie ik ook niet zo zitten. :+

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 17:22

Kim of je nu een kwartier staat te koelen met de slang of dat je je paard een coolpack omdoet! Dat maakt toch niets uit! Kan je ondertussen niet wat anders doen dan? Poetsen, mesten of zo iets!