[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 18:23

Lolclub gefeliciteerd.
Die van vind Wiesencobs heerlijk om te eten en kan meestal niet wachten tot de emmer voor zijn neus staat. Die van mij krijg trouwens ook appelazijn door zijn eten heen.
En heb daarbij ook het idee dat hij door de appelazijn netjes eruit blijf zien betreffende buikomvang.

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 18:35

Jannepauli schreef:
Nu weet ik dat men gaat roepen dat er steentjes in zitten! Nou, ik heb in een jaar lang voeren precies één klein steentje gevonden. Er is destijds ook door diverse mensen bij de Welkoop/Boerenbond over geklaagd en volgens mij hebben ze die klacht serieus genomen door beter te maaien. Om te voorkomen dat er toch een steentje doorslipt: ik pas de hoeveelheid per paard af en gooi het handje voor handje in de voerbakken en graai er daarna even doorheen met de hand. Als er al iets in zit, hoor je dat zeker tikken in de voerbak. De prijs is onlangs iets verhoogd maar met de Welkoop/Boerenbond lucerne zit je ruim onder de helft van de prijs van S&S.
Het product komt uit Frankrijk.

Ik wil niet heel vervelend zijn maar die steentjes zitten er toch echt in! (ik neem aan dat dit over de lucerne van subli gaat die ik inderdaad ook koop bij de welkoop)
Ik zoek elke dag een emmer uit en haal dan alle steentjes die ik tegenkom eruit. Toch kom ik in de voerbak ook nog wel eens steentjes tegen. Helaas is dit het enige voer/lucerne zonder al die suikers dus blijf ik het toch maar voeren. Een goede bijkomstigheid is dat Marco het erg lekker vindt.

Ik kreeg net een mailtje van de paardendrogist en kwam dit tegen http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... et/100117/
Ik vroeg me af of jullie hier ervaring mee hebben?
Ik denk er toch over om Marco iets extras te geven maar weet niet zo goed wat ik moet geven...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 19:02

Wendy15 schreef:
En dat kan geen kwaad in combinatie met hoefbevangenheid?
Als ze dat zo lekker vinden kan ik dat misschien wel door de magnesium gooien :))

dat zou ik niet doen...misschien lost de azijn de magnesium wel op?
Dat doet azijn met calcium wel..
gewoon apart geven.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 19:35

Wendy15 schreef:
Wat voegt die safe&sound nog toe aan de F4F dan? Want ik heb dat gekocht omdat ik dacht dat het een compleet iets was speciaal voor hoefbevangen paarden?

Mijn pony heeft extra magnesium nodig ja :j Kwam uit het bloedonderzoek een tekort. Ik geef niet veel, maar wel een beetje extra :j

En dat compact gras, wat houdt dat in? :)

Mijn pony kreeg strandaard geen krachtvoer :n Alleen na het rijden een klein beetje muesli.

Ik heb vandaag overigens een klein beetje meer hooi gegeven. Gaf ongeveer 5,5 kilo en vandaag 6 kilo. Want hij begon toch wat af te vallen, ipv z'n ribben alleen te voelen begon je ze toch ook wel meer te zien, en hij moet natuurlijk ook niet mager worden :n

Heb gister ook een paar nieuwe hooinetten besteld, m'n hooinet met fijne maas is bijna versleten. Heb gister dus 3 nieuwe besteld en net al binnen! :D Zien er goed uit! :j
Van deze site: http://www.equimatch.nl/
Zijn lang niet zo duur als andere die ik weleens tegenkom op bokt :D
Heb een grote en klein met 3cm mazen, en nog een met 5cm

Safe & Sound is een compleet voer wat voldoet aan de dagelijkse vitamine behoefte als je de hoeveelheid voert die op de zak geadviseerd wordt.
voor mijn paard zou dat betekenen dat ze tussen de 2 1/2 en de 3 kilo S&S moet weg eten.
Buiten dat dit een enorme hoeveelheid is, is het prijstechnisch niet interessant en daarnaast moet je deze hoeveelheid ook aftrekken van je totale gift aan ruwvoer (want S&S is grotendeels ruwvoer ;) ).
zou ik dit dus doen dan betekend het dat ze nog maar 2 plakjes hooi erbij zou mogen eten en dit vind ik over een etmaal gezien te weinig.

ik geef 400 gram per keer (dus 800 gr per dag), dat is dus ruim minder als het advies op de zak,
dat is tevens de reden dat ik dus de F4F erbij geef,
dit is een hoog geconcentreerde en zeer uitgebreide vitaminekorrel en hiervan mag ze 225 gram pd hebben.
ze krijgt echter zo'n 150 gram en dit tesamen met de S&S moet genoeg zijn.

Compactgras zijn kunstmatig gedroogde balen hooi verpakt in plastic.
Ze zijn van het merk Hartog en kunnen worden gebruikt ter vervanging van hooi of voordroog. de balen zijn klein, handzaam en stofvrij, toch vertegenwoordigen en wegen ze evenveel als een normaal pak hooi van 20 kg .
Het is mooi spul om te mengen met je krachtvoer maar in wezen geef je dus gewoon een handje kort hooi er doorheen.
Het geeft volume en ze kauwen veel langer op hun voer, daarnaast is het veel voordeliger als bijvoorbeeld Daily Plus vd Pavo.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 19:40

Ok, dan dus geen appel azijn door de magnesium.

Ah, maar als ik dus gewoon de F4F en hooi geef is het niet nodig om ook nog Save&sound te geven? :)

Dat compactgras is dan niet echt handig voor mijn pony denk ik. Hou hem liever bezig met het hooi. Vind nou al dat hij naar mijn zin niet lang genoeg kan knabbelen.

Zit er wel nu al over te piekeren hoe ik dat van de winter moet doen als het vriest met het hooi. Ik week het nu, vanwege de suikers, maar ook omdat ie wat heeft gehoest. Maarja, hoe dan als het vriest? :=

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 19:42

lolclub...jouw paarden worden redelijk getraind of niet?
Of ze groeien...niet vergeten dat de meeste bezoekers hier vaak pony's hebben die niet echt zware arbeid verrichten.

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 20:02

Wendy15 schreef:

Ah, maar als ik dus gewoon de F4F en hooi geef is het niet nodig om ook nog Save&sound te geven? :)

Dat compactgras is dan niet echt handig voor mijn pony denk ik. Hou hem liever bezig met het hooi. Vind nou al dat hij naar mijn zin niet lang genoeg kan knabbelen.

Zit er wel nu al over te piekeren hoe ik dat van de winter moet doen als het vriest met het hooi. Ik week het nu, vanwege de suikers, maar ook omdat ie wat heeft gehoest. Maarja, hoe dan als het vriest? :=

ik geef de magnesium ook tegelijk met de appelazijn hoor, geen idee op dit elkaar oplost maar ik geef het vlak voor het voeren dus voordat het opgelost kan worden zit het al in zijn buik. Heb hier eigenlijk nooit overna gedacht..

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 23:32

Wendy15 schreef:

Zowiezo denk ik dat compactgras niet echt voor sobere pony's geschikt is,
het bestaat uit voornamelijk raaigras en is dus waarschijnlijk te eiwitrijk voor deze sobere rassen.
Wij geven het hier aan de grote paarden die behoorlijk in het werk staan en dan slechts een handje door het voer zodat ze langer en beter kauwen.

Het is niet mijn bedoeling geweest om compactgras aan te prijzen als vervanging van hooi, mocht ik die indruk gewekt hebben dan wil ik dat hierbij even rechtzetten.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 23:35

Geeft niet hoor :) Ik vroeg het me gewoon af, omdat laatst een collega er ook over begon. Zit er al een beetje over in hoe ik dat met m'n geweekte hooi moet doen van de winter, dat dat niet meteen bevriest := Had misschien een mooie oplossing geweest dan, maar dus beter niet :)

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 08:53

%$#@%$#^ Nado heeft eergisteren zijn graasmasker afgewerkt (doet hij eens in de 2 jaar), net toen hij wat langer op het gras stond. Goed in de gaten gehouden, geen pols, maar gisteren bij de nachtvoerbeurt (van geweekt weidehooi, omdat mijn eigen hooi nog niet klaar is om gegeten te worden) had hij dus beduidend warmere voorhoeven. Nog even vergeleken met mijn IJslander en met zijn eigen achterhoeven.

oliebol, wat baal ik zeg, ik heb er meteen metacam in gegooid (heb ik gelukkig standaard staan) en vandaag ga ik koelen en natuurlijk zijn alle weideprivileges ingenomen. Wat ook weer balen is, want doordat hij daardoor meer continue bewoog werden zijn spieren niet zo stijf meer en ging hij daar niet kreupel van lopen.

Heb de hele nacht gedroomd dat ik hem kwijt raakte, en als ik het eerlijk mag zeggen hier, heb ik wel iets van..... gaan we weer.... ik doe echt zooooveel om te zorgen dat het goed gaat, en dan gaat het toch weer mis, op een gegeven moment wordt dat echt vermoeiend. Hopelijk kan ik het proces nog stoppen (hij had bv geen pols gisteren) met de metacam en ik ga ook weer even ascal erbij geven en de gebruikelijke acties ondernemen. Stressvolle weken zo, eerst ene paard bijna dood door verstoppingskoliek, week op de kliniek gestaan, en nu dit weer....

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 09:08

Ik heb ook een paar rottige dagen gehad. Door een miscommunicatie met mijn man stonden de paarden zondag in plaats van 1,5 uur (hooguit 2 uur) 6,5 uur in het land.
Maandag heb ik ze maar even uit het gras gehouden en meende ik een heel klein beetje te zien dat Indiana op de stenen in de bochten een beetje gevoelig was.
Gelukkig lijkt het goed te zijn gegaan, maar ik had er buikpijn van.

Nado: hopen dat het bij jou ook met een sisser afloopt.

Lolclub: bij mijn paarden waren de meningen over de Wiesencobs nogal verdeeld. Voor Indiana waren de Wiesencobs door de holistisch dierenarts als niet geschikt getest (Indiana is IR).
En ik had ook heel veel steentjes in de Lucerne van Subli. Misschien ga ik het komende winter weer eens proberen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 09:23

@nado
(*)&^% dat is echt balen. Je bent er in ieder geval snel bij, nu maar hopen dat het met een sisser afloopt.

Vrijdag komt de hoefsmid; ja hoor; vrijdag de 13e :n voor mij altijd weer een spannend moment. Loopt Image na het opnieuw beslaan nog goed? Ze loopt momenteel super, lekker los door haar lijf en niet gevoelig. Na de laatste bekapbeurt was ze helaas meteen 1 week kreupel. De minste geringste verandering van de stand maakt haar al gevoelig.
Daar krijg ik nu al buikpijn van; vrijdag de 13e. Ik zal blij zijn als het zaterdag is en Image met haar nieuwe schoenen regelmatig de wei in crosst.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 09:36

Citaat:
Nee nog niet, maar heb wel een adresje gevonden die het verzend, volgens mij niks in zeeland he?

Nee rockanje is het dichtsbij. Ik ga het ook maar bestellen voor de winter. Nu krijgt ferro niets of een heel
klein beetje musli met appelazijn en vitaminen.

Die van mij werken ook echt wel. Gemiddeld 4x per week 45 min en dan 1x per week een uur les en 2x per maand
een wedstrijd.

@ nado balen zeg !! Kan me voorstellen dat je je rot voelt. Hopelijk was je er op tijd bij en valt het mee.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-10 10:26

janouk schreef:
Daar krijg ik nu al buikpijn van; vrijdag de 13e. Ik zal blij zijn als het zaterdag is en Image met haar nieuwe schoenen regelmatig de wei in crosst.

Doe als de Chinezen: draai het gewoon om.. Vrijdag de 13e brengt GELUK!

YellowfishJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 11:52

Meiden, ik lees hier nog dagelijks mee! Met Perdy gaat het op dit moment wel ok. Ze heeft eergisteren haar laatste volle dosis pijnstillers gehad en ben nu aan het afbouwen. Ze was gisteren wel ontsnapt en heeft dus even op het gras gestaan, maar dat lijkt geen gevolgen te hebben gehad.

Helaas wel opzoek naar een nieuw stalplekje.. dus mocht iemand nog iets weten in mijn omgeving:
[EA-GZ] Stalling gezocht in omgeving Zaandam

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-10 12:04

Na drie dagen verband in hoefzak en 1 dag met een noodverband om 't schoon te houden, staat mevrouw Pauli vanaf nu weer op de ijzeren schoentjes. Voetje ziet er weer prima uit en voelt kennelijk zo lekker dat ze na het opleggen van het ijzer even een demo galopje gaf, met een vrolijke bok ter afsluiting!
Joepie!

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 12:11

Yeah!

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 13:32

Oh wat heerlijk Jannepauli!

whitneyvdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 14:19

wat ben ik blij voor je jannepauli.gelukkig dat ze weer galoppeert,en een bok geeft,dat is een goed teken,ik vind het een erg mooi paard,en wat heeft ze een lief oog,nu maar hopen dat ze niks meer krijgt.en dat het goed blijft gaan.

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 14:53

wat fijn dat het weer zo goed gaat met Pauli!!

even een vraagje: wie van jullie heeft er ervaring met Erik Laarakker?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 15:24

Jannepauli schreef:
Na drie dagen verband in hoefzak en 1 dag met een noodverband om 't schoon te houden, staat mevrouw Pauli vanaf nu weer op de ijzeren schoentjes. Voetje ziet er weer prima uit en voelt kennelijk zo lekker dat ze na het opleggen van het ijzer even een demo galopje gaf, met een vrolijke bok ter afsluiting!
Joepie!

Wat fijn dat ze weer de oude is!
Kun je het gat het gat laten of stop je er nog iets in?
Ik heb wel een week of vijf iedere ochtend voor het buitenzetten er een propje watten in gestopt gedrenkt in betadine.
En dan s'avonds op stal er weer uitgehaalt(schoon paard wat niet in zijn eigen poep staat)
Maar dat gat was redelijk diep en smal,daar stop je makkelijk iets in.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-10 15:31

Ja Geerke zo ga ik het ook doen - er zit nu een propje watten in en ik heb van de smid een lange hoefnagel gekregen om het er weer uit te peuteren! Ik vind het wel eng om zo'n diep gat zomaar open te laten, ook al zit het deels achter 't ijzer.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 16:12

Bij Isabella kwamen de zweren er in 2007 uit bij de kroonranden en had ze ook behoorlijk grote wonden. Daar mocht ik helemaal niets op doen. Alleen 2x per dag met een hele zachte tandenborstel voorzichtig reinigen met een oplossing van teetrea olie. Het lijkt eng zo'n open wond, zeker aan de hoef, omdat er toch veel zand en zo in kan komen, maar zowel hoefsmid als DA zeiden toen dat buiten op wei en paddock minder kans was op ontsteking dan in een (zelfs schone) stal waar sneller mest en urine kan binnendringen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 16:15

fancylover schreef:
wat fijn dat het weer zo goed gaat met Pauli!!

even een vraagje: wie van jullie heeft er ervaring met Erik Laarakker?

Ik heb geen paarden laten behandelen door Erik. Maar ik heb wel een opleiding 7 connecties bij hem gevolgd en de biosensor. Ik hoor goede verhalen over de behandelingen en minder goede verhalen. Ik denk altijd maar dat je het beste dat zelf kan ondervinden. Hij is in ieder geval ook regulier dierenarts.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 16:54

Ik heb ook geen ervaring met Erik Laarakker, maar de holistische therapeut heeft wel bij hem gelopen om ervaring op te doen enzo. Ik hoor wel goede verhalen en hij is idd ook dierenarts.

Goed dat het zo goed gaat met Paulie JP!

Das wel schrikken Nado, hopelijk valt het allemaal mee.

Fijn dat het toch is goed gekomen Romeorowan.

Amber heeft vandaag voor het eerst in een half jaar weer over het harde gestapt. Ik heb haar 50 meter over de straat mee naar mijn huis gelopen. Ze heeft haar staart kapot geschuurt en dat wilde ik even goed wassen met theatree shampoo. Ze liep mooi regelmatig, totaal niet gevoelig. Madam meteen even goed gesopt. Tussen de uiers goed schoongemaakt en onder de staart. Stiekem vond ze het best lekker.

Grietje loopt nog steeds niet echt lekker. Mijn smid heeft zijn auto kapot en moet dus eerst een nieuwe auto halen. Maar ik bedacht me net dat ik hem net zo goed kan ophalen en weer kan terugbrengen.