Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Onassa schreef:Zijn er hier nu ook nog mensen die paarden op gewoon ijzers zonder speciaal winterbeslag hebben lopen zoals ik?
Bij ons gaan de paarden hoe dan ook iedere dag de wei op, weer of geen weer en volgens de stalhouder en de smid weten paarden heel goed wat ze dan wel en niet kunnen, maar toen ik mijn merrie dus eergister met bolle ijsklompen uit de wei haalden vond ik dat doodeng.
Maar heel veel stalgenootjes daar hadden dat het eerste seizoen ook dat ze het eng vonden maar zijn die angst echt kwijt nadat ze vorig jaar zelf hebben gezien dat er bij geen enkelpaard met gewone ijzers wat gebeurt is.
Satlhouder en smid zeggen, zolang je maar niet gaat rijden en de paardenz elf hun manier van bewegen kunnen zoeken gebeurt er eigenlijk nauwelijk iets.
Ik zit nu dus erg te twijfelen of ik nu hals over kop mijn smid moet laten komen of effe moet afwachten tot 4 januari want dan heb ik weer een afspraak staan?
Djimmert schreef:Nou mijn ervaring met de sneeuwringen (die je tussen de ijzers klemt) is niet goed... Gisteravond de, door hoefsmid op maat gemaakte, ringen erin. Vanmorgen meteen gecheckt en ze zaten nog op hun plaats maar vannacht heeft mijn paard op klinkers gestaan. Vanmorgen heb ik ze de bak ingelaten en toen ik thuis kwam meteen gekeken of de ringen er nog in zaten. Niet dus, 1 was eruit en de ander zat halverwege de hoef ( die heb ik er zelf maar uitgehaald) gelukkig geen ijsklompen!
Dus net de hufkitt uit de kast gehaald en straks maar weer eens kijken of dit wel blijft zitten.
De hufkitt kun je met bv een hoevenkrabber eruit halen.
En het werkt niet tegen uitglijden, is puur om geen sneeuwklompen te krijgen. Tegen uitglijden toch widia puntjes nodig.
Amy77 schreef:Nou idd, Nl is wel 1 van de koplopers..mijn vriend heeft bv enorm veel sneeuwzolen ingeslagen deze keer en die gaan als een tierelier..kan een hype zijn, zoals duplo's of ander kunststoffenijzers ook een hype zijn geweest en dan kan er weer wat nieuws volgen en die kitt zou juist erg handig zijn, scheelt een hoop overuren zonder er extra aan te verdienen..(want op de zolen verdienen smeden geen drol, hooguit 2 euro en hebben er wel werk aan).
Wij zijn hier er dan ook erg benieuwd naar hoe dat in zn werk gaat..kan het mn vriend nu niet vragen, ligt met fikse koorst op bed..maar zal hem morgen eens vragen of hij het spul kent.
Nu is het wel zo, wij in Nl moeten vaak wel eerst wakker geschud worden he en ons bin zuunig
Onassa, welke regio sta je met je paard?edit, zie het al, rheden..das niet om de hoek...
Morris schreef:Nadita, en kun je de ringen nu weer gebruiken?
Tigra_ schreef:Ik lees hier goed ervaringen over de sneeuwringen dat is mooi hopelijk wil de eigenares van mijn verzorgpaard ze er ook onder laten zetten. Zie ook dat het niet zo enorm duur is wat ook wel prettig is dus ga het haar vanmiddag even onder de neus schuiven en kijken wat ze er van vindt. Arm paard mag nu helaas niet buiten en had het er gister met haar nog over dat er zoiets bestond dus ik hoop echt dat ze het wat vindt zodat ze ook weer lekker het land op kan ookal ligt er sneeuw.
nadita schreef:Amy77 schreef:Nou idd, Nl is wel 1 van de koplopers..mijn vriend heeft bv enorm veel sneeuwzolen ingeslagen deze keer en die gaan als een tierelier..kan een hype zijn, zoals duplo's of ander kunststoffenijzers ook een hype zijn geweest en dan kan er weer wat nieuws volgen en die kitt zou juist erg handig zijn, scheelt een hoop overuren zonder er extra aan te verdienen..(want op de zolen verdienen smeden geen drol, hooguit 2 euro en hebben er wel werk aan).
Wij zijn hier er dan ook erg benieuwd naar hoe dat in zn werk gaat..kan het mn vriend nu niet vragen, ligt met fikse koorst op bed..maar zal hem morgen eens vragen of hij het spul kent.
Nu is het wel zo, wij in Nl moeten vaak wel eerst wakker geschud worden he en ons bin zuunig
Onassa, welke regio sta je met je paard?edit, zie het al, rheden..das niet om de hoek...
Mijn smid heeft vorig jaar speciaal voor mij van die sneeuwringen besteld. Volgens mij was ik toen de enige bij hem met sneeuwbeslag.
Dit jaar zijn er een hele hoop die hun paard al op sneeuwbeslag hebben staan, of gaan zetten.
nadita schreef:Tigra_ schreef:Ik lees hier goed ervaringen over de sneeuwringen dat is mooi hopelijk wil de eigenares van mijn verzorgpaard ze er ook onder laten zetten. Zie ook dat het niet zo enorm duur is wat ook wel prettig is dus ga het haar vanmiddag even onder de neus schuiven en kijken wat ze er van vindt. Arm paard mag nu helaas niet buiten en had het er gister met haar nog over dat er zoiets bestond dus ik hoop echt dat ze het wat vindt zodat ze ook weer lekker het land op kan ookal ligt er sneeuw.
Mijn smid rekent 30 euro voor de sneeuwringen + het op maat maken en tussen de ijzers slaan.
De tweede beslagbeurt rekent hij niets extra's, omdat dan de ringen zo weer tussen de hoeven en de ijzers gaan.
Dus niet echt veel geld.
tita schreef:http://www.horses.nl/blogs/view/682
klinkt super dus.
Hufkitt zou dat niet slecht voor de straal zijn dan...mijn beslag blijft dus altijd een week of 10-12 zitten en dan krijgt de straal geen lucht
leun schreef:ik lees veel over het voorkomen van ijsklompen door de sneeuwzooltjes, maar dit voorkomt toch niet het uitglijden om de sneeuw door de ijzers? en kunnen deze zolen er ook gewoon onderzitten als er geen sneeuw ligt (of gaan ze dan kapot door het lopen op het asfalt)?
kan je de huffkit ook gebruiken zonder ijzers?
kim1207 schreef:tita schreef:http://www.horses.nl/blogs/view/682
klinkt super dus.
Hufkitt zou dat niet slecht voor de straal zijn dan...mijn beslag blijft dus altijd een week of 10-12 zitten en dan krijgt de straal geen lucht
mag je ook maar 3 weken laten zitten, 2 dagen luchten en dan weer 3 weken er onder (spul is herbruikbaar. Die van mij heeft hard rubber zoool..... dus die straal is toch al afgelsoten!!
mooi dat de kitt bleef zitten djimmert, helpt t ook tegen klonten?? of krijgen ze een klont onder die hufkitt??