Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 17:59

jackie schreef:
@zahlina: je paard heeft rotstraal in de middelste straalgroeve. het kan zijn dat hij daardoor de achterkant van zijn hoeven wat ontziet waardoor de straal niet genoeg stimulaltie krijgt. er zijn verschillende manieren om dit te behandelen.

Ja inderdaad, nu je het zegt ja... ik zie het nu ook. :o Het verdiepte zwarte lijntje overdwars in tussen de witte haren van/in de overgang kroonrand en hoefballen!
Kan dat de kleine stralen verklaren? Wellicht zijn de stralen flink bijgesneden a.g.v. de rotstraal? Maar dan nog zijn ze erg klein....

lailapri

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 18:23

Misschien rampzalig, maar nu weet je hoe en wat en kan je eraan gaan werken trainen.

Ik heb met mijn pony's na het losmaken werk aan de hand gedaan en daardoor zijn ze beter in hun lijf gekomen. Kijk bijvoorbeeld eens op www.paardenbegrijpen.nl ook ttouch en tteam kunnen helpen of bijvoorbeeld felderkrais (schrijf ik het zo goed) oefeningen.
Nou succes en zou leuk zijn als je ons up to date houdt natuurlijk!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 18:29

@ Zack; Dat is wel meer dan je had gehoopt idd... Positief punt is wel dat je het nu weet en er ook wat aan kunt gaan doen. Hopelijk kan je nu wat gerichter trainen. Wel zonde van je boomloos zadel... En idd maar doorlopen, bikkels zijn het ook, helaas eigenlijk wat dat betreft. Ik duim voor je dat het wat gaat verbeteren en hij geen spat heeft :(:) Ik wil er bij die van mij ook een osteopaat/fysio bij gaan halen, maar wacht ik nog even na de vakantie mee. Wie had jij?

Dinsdag is Wietje bekapt, sinds donderdag loopt ze vreemd. Ik weet neit zo goed wat ik er van moet denken en waar het vandaan komt, lijkt soort van stijfheid uit de achterhand, maar bener niet wijs uit of het mogelijk gevoelige voeten zijn of iets. Gisteren geprobeerd onder het zadel haar wat 'losser' te maken met oefeningetjes voor als het stijfheid/ spierpijn was, maar dat was geen doen. Veelte gespannen zowel geestelijk als lichamelijk. Ik kon de draf absoluut neit volgen zo'n plank was ze en zo 'kort' leek ze te lopen. Vanavond maar even aan de longe.

Hoe zou ik kunnen weten of het uit de hoeven komt? Mogelijk misschien wat gevoelig omdat ze net bekapt is, al heeft ze dat achter nog nooit gehad :?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 18:51

Misschien kan je het filmen? Is het geen spierbevangenheid oid?

rossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 19:14

scoxxx schreef:
Oh help toch, met alle respect, lieve Rossi... wat slecht! Hoe lang staat dit paard al op deze ijzertjes... een jaar, 2 jaar?
Lieve Rossi, geen wonder dat je paard kreupel is. Meiske... haal er alsjeblieft een andere smid bij! Dit is zo slecht.
Ik schrik hier echt heel verschrikkelijk van.

Is het paard hoefbevangen? Dat kan afwijkende hoefgroei veroorzaken, maar dan nog... ik schrik hier echt heel heel erg van.

:j ben het helemaal met je eens :j
En ik durf het bijna niet te zeggen maar hoeven waren nog slechter, baal nu dat ik toen we haar pas kregen niet ook foto's heb gemaakt maar goed.

Ijzers heeft ze nog niet zo lang. Deze zijn er toen op advies van DA en hoefsmid onder gezet om haar te helpen herstellen van de hoefzweer. Is pas de 3e keer dat ze ijzers heeft.

Pony is volgens de DA licht hoefbevangen. Daar wordt nu aan gewerkt, verder heeft ze waarschijnlijk een onsteking in haar schouder of komt de kreupelheid ergens anders vandaag. DA gaf aan dat niet alleen hoeven de schuld waren voor kreupelheid. Ze staat nu op pijnstillers en mogen tot dinsdag niks veranderen van DA. Heb ik een pagina terug ook al aangegeven.

Arabesk, bedankt voor de uitleg en foto's :j

We hebben nu voor ons zelf besloten dat we haar het liefst zonder ijzers zouden zien. Dus bekappen en goed bijhouden. Pony hoeft voorlopig toch niet aan het werk en staat in de wei dus brokkelen van hoeven zal dan ook wel gaan meevallen. Hebben haar situatie nog met een andere hoefsmid besproken maar deze adviseerde ook weer ijzers en dat willen we liever zelf niet. Dus nu even verder zoeken. Maar we zijn er dus hard mee bezig en willen zowieso bij DA aangeven dat we dinsdag iets aan haar hoeven willen doen. Liefst maandag al aangezien pijnstillers toch niet werken :j

Iig bedankt voor alle hulp en tips, dit heeft ons echt wel geholpen en meer duidelijkheid gegeven! We gaan er echt mee aan de slag.
Als de hoefsmid is geweest zal ik weer foto's maken van het resultaat :j

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 19:20

@ingrid
Ja ik weet niet iig wat al die problemen veroorzaakt, dat is dan een 'positief' puntje van het hele verhaal.
Baal er wel behoorlijk van maja nu niks meer aan te doen.
Vandaag naar de oefeningen zag je duidelijk dat zijn rug losser was.
Voel me zo stom dat ik het nooit eerder gezien heb.

Was ze op het zachte ook stijf?
Let alsjeblieft goed op.. ik heb veelste lang gewacht met de fysio laten komen.
Ik had emma blijdestein (of je het zo schrijft weet ik niet)
Geweldige fysio!

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 19:24

Aimee schreef:
Zo.... En aangezien de meerwaarde van dit topic dus nihil is, ga ik 'm lekker gelijk weer uit mijn berichten halen :wave:

Hoe doe je dat? :o

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 19:33

WendyBZ schreef:
Ik ben benieuwd of jullie hier nog iets over kunnen zeggen:

WendyBZ schreef:
Ik heb deze ook even op een aparte pagina gezet, aangezien het er nogal veel zijn :+ http://www.wendyfoto.nl/joomla15/index. ... informatie
Tijdens het bekappen kwam ik dit tegen:
Afbeelding

Gevolg van een kneuzing door een steen waar ze op is gaan staan, hier was ze ook een week of twee kreupel van. Ik kon het er nu zo uitsnijden.

Ik vind jouw bekapwerk op de link heel netjes! Het losse onderdeel wat er zomaar uitviel, mmm interessant! Nog nooit gezien zoiets...

mrs_ed

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 19:52

scoxxx schreef:
Ja, maaruh... kan me niet herinneren dat ik de foto''s van Zahlina ooit onder de loep heb genomen in dit topic?
Wat raar dan toch...

heb je ook niet, dat is dus precies mijn vraag :)* ! Bij aimee gaf je aan dat het omklappen van de steunsels en doorgroeien daarvan een oorzaak was voor de "typische vorm van ondergeschoven verzenen".
Bij de foto's van Zahlina zie ik dat de hoefballen óók buiten de elliptische vorm van de hoef liggen, maar ik zie geen omgeklapte steunsels.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 20:45

KellyZ schreef:
Aimee schreef:
Zo.... En aangezien de meerwaarde van dit topic dus nihil is, ga ik 'm lekker gelijk weer uit mijn berichten halen :wave:

Hoe doe je dat? :o

Linksboven in de blauwe balk op abonneer klikken zodat de zwarte stip eruit gaat en dan is hij uit je berichten ;)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 21:02

scoxxx schreef:
Ja inderdaad, nu je het zegt ja... ik zie het nu ook. :o Het verdiepte zwarte lijntje overdwars in tussen de witte haren van/in de overgang kroonrand en hoefballen!
Kan dat de kleine stralen verklaren? Wellicht zijn de stralen flink bijgesneden a.g.v. de rotstraal? Maar dan nog zijn ze erg klein....

Scoxxx of Jackie, kunnen jullie eens aangeven op de foto waar je dat kunt zien? Bedoel je bij de vinger op de foto?

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 21:30

Kinke schreef:
scoxxx schreef:

Scoxxx of Jackie, kunnen jullie eens aangeven op de foto waar je dat kunt zien? Bedoel je bij de vinger op de foto?

het zwarte streepje dat uitgaat van de straal richting vinger. dat is een behoorlijk diepe samengeknepen gleuf. bacterien en schimmels zijn daar een feestje aan het vieren. omdat het daar dan gevoelig tot zeer pijnlijk kan zijn word de achterkant van de voet minder belast. vandaar dat de straal ook niet breder is.

ik denk niet dat de stralen abnormaal bijgesneden zijn. mijn jongere merrie had datal als veulen en mijn toenmalige smid repte er met geen woord over. als gevolg van de rotstraal had ze door overbelasting van de toon een scheur in de voorkant van de hoef, die maar niet weg te krijgen was. uiteindelijk wilde ik haar zelfs laten beslaan om van die scheur af te komen. net voordat ik dat ging doen ben ik toevallig over het boek van jaime jackson "gestruikeld". de rest is history.

Afbeelding

dit is ook zo'n voorbeeld van klemhoef met rotstraal in de middelste straalgroeve. het paard (niet de mijne trouwens) heeft het aan vier hoeven. hier is zelfs sprake van "omgekeerd" hoefmechanisme. de hoef is bij de kroonrand breder dan beneden.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 22:11

Hoe krijg je rotstraal weg op zo'n plek?

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 22:18

scoxxx schreef:
Blijft er nog een vraag bij me "jeuken": waarom zijn de stralen (zo) klein, van m.n. LV en RV?

Thanks Jackie! Dat stilt mijn jeuk!

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 22:20

Needje schreef:

Jackie heeft het opgelost met natural trim a principe's van Jamie Jackson (en Pete Ramey?) Toch?

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 22:34

scoxxx schreef:
Needje schreef:

Jackie heeft het opgelost met natural trim a principe's van Jamie Jackson (en Pete Ramey?) Toch?

dat en daarnaast ook nog eindeloos boenen met betadineshampoo, watjes erin proppen met THM straalbalsam (duits import spul), nog diverse andere dingen. Pete Rameys patent recept is een 50/50 mengsel van antibiotikazalf met voetschimmelzalf (voor mensen). Pete's Goo erin spuiten met dit ding
Afbeelding
Afbeelding

hielen niet te ver laten zakken. paard wil dan nog minder op de achterkant van de voet lopen. liefst hoefschoenen gebruiken, met pads, paarden met zulke hoeven zijn altijd mega gevoelig op steentjes

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 22:49

Even een stipje , ik volgde nl stilzwijgend mee ....
Paard heeft een hoefprobleempje momenteel :(
Vertel hier heel snel even meer over ...

Vindt dit topic en het 1e natuurlijk wel heel erg leerzaam , alhoewel het voor mij soms ook verwarrend is !
ivm wel/ geen beslag

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 23:00

Weer wat geleerd :)

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 23:13

Heb intussen de rest van dit nieuwe topic gelezen :) en kwam daar de foto,s tegen van de E pony waar ze dus een stuk hoef hebben weg gesneden ..
Mijn paard heeft ook zoiets , nu is de hoef niet weggesneden ..
Even in het kort , mijn merrie heeft al heel lang oppervlakkige scheurtjes in de hoefwand ( buitenkant ) verticaal , na bekappen en vijlen zag je ze haast niet meer :)
Nu het probleem : dame is 14 dagen geleden bekapt , smid zag wel iets in de hoef ook de scheurtjes hij was van mening dat het goed aan het oplossen was allemaal .
`nu liep ze na de bekap beurt niet lekker op haar rechter voor been , op oneffen bodem , stukjes hout en steentjes ...
woensdag morgen een buitenritje gemaakt op zand klein stukje op asfalt , bij thuiskomst liep ze ook op de klinkers niet goed , verre van dat zelfs .
~Heb haar hoeven helemaal schoon gespoten in de wasbox , en tot mijn schrik had ze een gaatje in haar zool , precies bij de witte lijn
heb hiervoor de smid gebeld die is smiddags nog geweest , hij gaf het een naam maar geen WLD , had 2 opties haar niet meer van de weide afhalen en een geruime tijd rust geven , of toch een ijzertje eronder ( merrie staat 24/7 buiten en neigt naar te dik worden ), dus een maand stilzetten was geen optie . dus besloten om er een ijzertje onder te zetten ( wil haar het liefste blootvoets hebben )
De smid vermoede dat deze aandoening kwam door een kneuzing in de hoornlaag of misschien langere tijd geleden aan de kroonrand en die is langzaam naar beneden gegroeid , en heeft dat gat veroorzaakt , met het ijzertje zou haar zool en hoefwand nu wat meer rust krijgen op de aangedane plek ( wel hebben we nu helaas nagelgaten )
Heeft iemand van jullie dit ooit meegemaakt ?
en mag ik verwachten dat ze over 4 tot 6 weken van haar ijzertje afkan ?
of zou ze de rest van de zomer op een ijzertje moeten blijven en in oktober/ november eraf ?
wil eigenlijk geen gewenning , want ben dan straks weer zo,n tijd bezig om haar netjes blootvoets te krijgen !

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 23:24

wanneer je merrie neigt naar dik worden lijkt het me sowieso al geen goed plan om haar niet meer van de weide af te halen. geen beweging = nog dikker = misschien hoefbevangen.

kun je foto's maken van de hoeven? hoe groot was het gaatje en waar zat het precies? was het misschien een hoefzweer?

voor mij zijn gaten nog scheuren en reden om hoefbeslag aan te brengen. ik heb al diverse keren hoefscheuren en vervormde hoeven goed zien komen zonder beslag.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 23:27

@ Zinzi_jewel, ik zou hoefschoenen aandoen, easyboots epic of glove kunnen 23/7 omblijven :j

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 23:44

@ jackie , precies dat dacht ik ook , gewoon kalm aan t werk blijven en buitenritjes maken :) om haar gewicht een beetje normaal te houden .
Hoefzweer dacht ik zelf , maar de smid noemde het anders , zal hem maandag even bellen hoe het ook al weer heet ..
@ arabesk , ik zal eens zoeken op de hoefschoenen die jij noemt , het ijzertje zit er nu onder , maar een idee voor over 3 of 4 weken om haar dan evt. hoefschoenen aan te doen :)) Baal eigenlijk dat dit zo allemaal in eens gebeurde en ik omwille van Zinti een snelle beslissing moest maken . Sta voor dit moment wel achter de beslising van een ijzertje , maar hoop dat ze over een week of 4 eraf kan weer , `( ze had vanmorgen wel dikke benen ook , alle 4 rondom de kogel , het een na het ander komt nu :( )

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 08:55

ik moet ook dringend eens foto's maken van de hoefjes hier eigenlijk... gewoon om te tonen, niet dat ze slecht lopen of dat er wat mis mee is eigenlijk

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 09:45

@Zinzi
Een keer een ijzertje om een probleem op te lossen is echt geen ramp.
Als de hoef de volgende bekap beurt weer netjes is (zonder dat gat zeg maar)
Zou ze waarschijnlijk gewoon weer blootvoets kunnen, echt geen probleem.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 09:53

lailapri schreef:
Misschien kan je het filmen? Is het geen spierbevangenheid oid?

Spierbevangen was het volgens mij niet. Ze is ooit waarschijnlijk spierbevangen geweest, en dat ging gepaard met lichte koliek verschijnselen, nep plassen en hoge koorts. Nu had ze geen verhoging of iets. En na een tijdje stappen / lopen leek het wat beter te wroden. Had er ook al hoefschoenen onder gedaan, maar dat veranderd haar verkorte lopen niet, dus mogelijkl dan toch spierpijn/stijfheid.

Gisteren was het gelukkig wat beter. Ik heb haar aan de longe gehad en vooral laten stappen om haar een beetje losser te maken, dat ging opzich wel. Vandaag weer aan de longe en dan maandag er weer op als het goed blijft.

Die rotstraal; wist niet dat het zo ver door kon lopen! :o

@ Zinzi; wat vervelend probleem zeg... Weet niet zo goed wat ik er mee ou doen. Ijzertjes als die de pijn oplossen, is misschien zo gek nog niet. Op een of andere manier lijken mij ijzers fijner dan 24/7 hoefschoenen aan hebben. Al heb je dan nog wel de kans haar stukken blootvoets te laten lopen en overgang ijzer - wer naar bloten voeten later wat minder abrupt te kunnen maken...

Ikheb de gaiters van mijn hoefschoenen gehaald, kijken of dat werkt. Het wondje achter zit net iets boven waar de schoen eindigd lijkt het wel, dus komt het wel van mijn gaiters mogelijk. Kijken of ze zodner een beetje mooi blijven zitten, dan kan ze weer voor de kar :)