Rollkur filmpje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Thaliaatjuh

Re: Rollkur filmpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 11:11

Hoe denk je dat een paard met pijnlijke nekwervels gaat lopen? Of een paard dat geen adem krijgt? Juryleden die de top jureren zien veeeeel meer dat de mensen die hier hoog en laag springen terwijl ze zelf op een middelbaar niveau rijden. Denk je dat die dat niet zouden zien dan?? Een paard met een pijnlijke nek loopt geen GP proef hoor :D Of zonder adem (zou druk worden bij rendac!!)

De helft van alles wat hier beweerd word, word beweerd uit onkunde.

Thaliaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 11:12

Ohja, pijnlijke wervels.....

Niemand die zeurt over mensen die hun paard helemaal NIET trainen waarvan het paard in een verkeerde houding gaat lopen om de ruiter te dragen (ookal heeft het paard daar de spieren totaal niet voor)..daar krijg je pas verrotte dieren van..

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 11:19

Thaliaatjuh schreef:
Ohja, pijnlijke wervels.....

Niemand die zeurt over mensen die hun paard helemaal NIET trainen waarvan het paard in een verkeerde houding gaat lopen om de ruiter te dragen (ookal heeft het paard daar de spieren totaal niet voor)..daar krijg je pas verrotte dieren van..

Omdat dat niet relevant is in dit topic.
Ik geloof niet dat je een top jury lid hoeft te zijn om je vraagtekens te zetten bij de houding van deze paarden.
Die vraagtekens zet ik...voormalig bosscrosser en tegenwoordig Bokridder in de klasse B.

Daarnaast is een paard enorm goed in het verdoezelen van pijn en denk ik ook dat menig paard bij een topruiter wel eens door de achterdeur verdwijnt, immers in OS nivo slechts voor enkele weggelegd.

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 11:20

Thaliaatjuh schreef:
Hoe denk je dat een paard met pijnlijke nekwervels gaat lopen? Of een paard dat geen adem krijgt? Juryleden die de top jureren zien veeeeel meer dat de mensen die hier hoog en laag springen terwijl ze zelf op een middelbaar niveau rijden. Denk je dat die dat niet zouden zien dan?? Een paard met een pijnlijke nek loopt geen GP proef hoor :D Of zonder adem (zou druk worden bij rendac!!)

Zeg dat laatste maar tegen dr.Gerd Heuschmann :) Die beschrijft dat namelijk :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 11:20

Rana schreef:
De amateur sport zou ik veel liever onder de loep willen hebben.

Niet liever, maar ook. Hoewel je die praktijken ook wekelijks tijdens de nabije wedstrijdjes kunt aanschouwen, da's niet zo moeilijk. Daarbij heeft de 'top'sport altijd nog een voorbeeldfunctie. Zolang daar nog dergelijk bitmisbruik plaatsvindt, vinden pennies deze beelden dus heel normaal en gaan ook op die manier te werk "want Anky en Edward doen het immers ook zo en da's helemaal niet erg".

Thaliaatjuh schreef:
Met sporten sta ik ook vaak eerst in de moeilijkste houdingen te rekken en strekken voor ik echt aan het werk ga... :+

Jij weet hoever je kunt gaan, je kent en voelt je eigen grenzen. Je stopt met die rek oefening zodra je voelt dat het genoeg is. Ook word jij niet gedwongen tot dat rekken en strekken dmv zwaar ijzergeschut in de mond, je doet het volledig uit vrije wil. Bovendien sta je tijdens het rekken en strekken stil. Hoe rek en strek jij terwijl je tegelijkertijd loopt en rent èn je gymnastiekoefeningen loopt te doen? Dat gaat helemaal niet samen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 11:23

Citaat:
Hoe rek en strek jij terwijl je tegelijkertijd loopt en rent èn je gymnastiekoefeningen loopt te doen? Dat gaat helemaal niet samen.

Uhhhh vrije oefening turnen, op de mat :P

Daarbij denk ik dat dit een juiste vergelijking is, een paard loopt zowieso al op 4 benen ipv 2.

Thaliaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 11:29

Whinnylando schreef:
Thaliaatjuh schreef:

Zeg dat laatste maar tegen dr.Gerd Heuschmann :) Die beschrijft dat namelijk :)

Wat moet ik zeggen dan??? Ik zeg toch niet dat ik het OVERAL mee eens ben?? Lekker zwart-wit weer :)

Thaliaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 11:30

JoviBan schreef:
Thaliaatjuh schreef:
Met sporten sta ik ook vaak eerst in de moeilijkste houdingen te rekken en strekken voor ik echt aan het werk ga... :+

Jij weet hoever je kunt gaan, je kent en voelt je eigen grenzen. Je stopt met die rek oefening zodra je voelt dat het genoeg is. Ook word jij niet gedwongen tot dat rekken en strekken dmv zwaar ijzergeschut in de mond, je doet het volledig uit vrije wil. Bovendien sta je tijdens het rekken en strekken stil. Hoe rek en strek jij terwijl je tegelijkertijd loopt en rent èn je gymnastiekoefeningen loopt te doen? Dat gaat helemaal niet samen.

Je beschrijft nu een onkundige ruiter ;)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 11:33

Lovely schreef:
Laat de ruiters die aan de top staan nou maar lekker doen wat zij denken dat goed is, maar kijk liever gewoon thuis in de baan naar al die nep-Anky's, die rijden meer paarden kapot dan Anky zelf.

Dat filmpje -waar het hier tenslotte over gaat- is dat de top? Wat daarop te zien is vind jij ok?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 11:34

Ze beschrijft helemaal geen ruiter?
Het is geloof ik een vraag ook hoor :)

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 11:43

@ Taliaatjuh ik wou eigenlijk nog een reactie geven op jouw mening dat een paard met pijn echt geen GP gaat lopen.

Dan doen ze dus wel, heb het levende bewijs in mn profiel staan. (schimmel) Liep GP met 2 sprongen vol met OCD. Dit bij zijn vorige eigenaar. Het leert mij in iedergeval dat een paard echt niet laat merken dat hij pijn heeft. Een paard blijft natuurlijk een vlucht/prooidier wat niet mag laten blijken dat hij ziek is of pijn heeft anders wordt hij opgegeten.

Thaliaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 11:49

x_Marr schreef:

:')
Citaat:
Ook word jij niet gedwongen tot dat rekken en strekken dmv zwaar ijzergeschut in de mond, je doet het volledig uit vrije wil.

Ze beschrijft een ruiter met blijkbaar een dwingende hand (zwaar ijzergeschut zal wel S&T betekenen dan :D )
Laatst bijgewerkt door Thaliaatjuh op 08-06-09 11:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Thaliaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 11:51

Whinnylando schreef:
@ Taliaatjuh ik wou eigenlijk nog een reactie geven op jouw mening dat een paard met pijn echt geen GP gaat lopen.

Dan doen ze dus wel, heb het levende bewijs in mn profiel staan. (schimmel) Liep GP met 2 sprongen vol met OCD. Dit bij zijn vorige eigenaar. Het leert mij in iedergeval dat een paard echt niet laat merken dat hij pijn heeft. Een paard blijft natuurlijk een vlucht/prooidier wat niet mag laten blijken dat hij ziek is of pijn heeft anders wordt hij opgegeten.

En die ruiter voelde dus niks aan...Domme ruiter. Jammer dat zulke mensen paardrijden. Want op zo'n hoog niveau valt er weinig te verbergen voor een paard...dat kan bijna niet :)

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 11:52

Thaliaatjuh schreef:
x_Marr schreef:

:')
Citaat:
Ook word jij niet gedwongen tot dat rekken en strekken dmv zwaar ijzergeschut in de mond, je doet het volledig uit vrije wil.

Ze beschrijft een ruiter met blijkbaar een dwingende hand (zwaar ijzergeschut zal wel S&T betekenen dan :D )

Kijk voor voorbeelden in het filmpje van de TS ;)

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 11:53

Thaliaatjuh schreef:
Whinnylando schreef:

En die ruiter voelde dus niks aan...Domme ruiter. Jammer dat zulke mensen paardrijden. Want op zo'n hoog niveau valt er weinig te verbergen voor een paard...dat kan bijna niet :)

Draaide zijn hakken naar buiten, jury zei er niets van....

Thaliaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 11:56

whinnylando:

Dit gaat ook helemaal niet meer over rollkur, maar over slechte ruiters. Die heb je overal, in de B, in het bos, in de roundpen...

Als ik een filmpje opzoek van iemand die met zn hackamore de neus van het paard dichttrekt, is bitloos dan ook per definitie slecht??

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 11:59

Grappig dat de rolkur gelijk met een bit gelinkt is.... Flexe kan ook zonder bit. Het ontstaat nl niet door veel druk te nemen op de hand het is een jaren traject. Vandaar mijn post begind dit topic verdiep je er een ECHT in. Zolang er nog beweerd word dat het tegen de zin gaat, icm ijzer werk en druk en pijn heb je het niet begrepen.....

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 12:00

hoe laat je een paard dan doorbuigen? Jammer dat mijn vragen niet beantwoord worden. Ik ben namelijk niet tegen maar heb grote vraagtekens.

Thaliaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 12:01

Rana schreef:
Grappig dat de rolkur gelijk met een bit gelinkt is.... Flexe kan ook zonder bit. Het ontstaat nl niet door veel druk te nemen op de hand het is een jaren traject. Vandaar mijn post begind dit topic verdiep je er een ECHT in. Zolang er nog beweerd word dat het tegen de zin gaat, icm ijzer werk en druk en pijn heb je het niet begrepen.....

+:)+ eindelijk iemand die het snapt......
Mensen denken dat het niks anders is dan ordinair de kop naar beneden trekken.. maar dat is de bedoeling helemaal niet!! En mensen die dat wel zo doen, zijn gewoon bar en bar slechte ruiters, en niks anders. Heeft niks meer met rollkur te maken!

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 12:04

Thaliaatjuh schreef:
whinnylando:

Dit gaat ook helemaal niet meer over rollkur, maar over slechte ruiters. Die heb je overal, in de B, in het bos, in de roundpen...

Als ik een filmpje opzoek van iemand die met zn hackamore de neus van het paard dichttrekt, is bitloos dan ook per definitie slecht??

Zeg ik ergens dat ik bitten slecht vind? Mijn eerste reactie op het filmpje was *auw. Dat zal bij het filmpje wat jij me wil laten zien denk ik precies hetzelfde zijn :)

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 12:06

En dit zijn dan goede voorbeelden van mensen die zogenaamd goed kunnen rijden. Grote voorbeelden zoals anky die dit ook doen. Men noemt zich paardenliefhebber. Maar dit is pure dierenmishandeling. Zou graag die ruiters met zon bit in hun eigen mond willen rijden. Kijken of ze zich zelf dan nog zo geweldig vinden. Waar gaat dit heen met de sport. Jonge meisjes kopieren dit ook. Merk het voor de rolkur dat de slof een hele hype was. Vind het ook jammer dat hier geen minpunten op gegeven wordt.
Dressuur diervriendelijk? Nou op deze manier niet!!!

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 12:21

Ik denk dat het ook een kwestie is van gewoonte m.b.t. de omgang met het paard.

Het paard heeft natuurlijk een lange geschiedenis als dienaar van de mens. Als lastdier, werkdier, oorlogsmetgezel en de laatste jaren gebruiksvoorwerp voor sport en recreatie.

Wat wij dagelijks zien is ons referentiekader geworden.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 12:30

Mijn persoonlijke mening en gevoel over de rollkur

Persoonlijk zou het mijn manier van trainen ook echt niet zijn. Ik ben een groot voorstander van het Scala der ausbildung. Maar ook in het klassieke rijden is de trainingshouding dikwijls iets ronder en lager en dus ook iets achter de loodlijn alvorens het paard weer op lengte in de zogenaamde wedstrijdhouding (waarbij het stukje hals achter de oren het hoogste punt is) wordt gereden... Dit heeft niks met rollkur te maken. Als ik het filmpje van TS bekijk, dan is dat dus echt niet allemaal rollkur!

Rollkur altijd slecht en verachtelijk?

Ik vind de spagaat en de split (o.a.) bij het turnen er ook niet aangenaam uitzien... Ik moet er niet aan denken dat ik dat zou moeten doen! :D

Mensen die lenig en goed getraind zijn hierin hebben er echter geen last van en naar mijn idee is dat met die rollkur/hyperflexion ook zo het geval. Het is geen beginnersoefening dat je zo even doet met elk recreatie/basissportpaard.

Thaliaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 12:33

Whinnylando schreef:
Thaliaatjuh schreef:
whinnylando:

Zeg ik ergens dat ik bitten slecht vind? Mijn eerste reactie op het filmpje was *auw. Dat zal bij het filmpje wat jij me wil laten zien denk ik precies hetzelfde zijn :)

Maar dit topic gaat over rollkur. Die filmpjes hebben daar niks mee te maken??

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 12:43

Zit ik in het verkeerde topic te posten dan? *checkt even de openingspost*

Citaat:
Ik ben naar een paardenevenement geweest en daar foto's gemaakt. Dit was het resultaat:

http://www.youtube.com/watch?v=Oor36P2UzmE

tip: doe het geluid aan.

Ownee het ging toch over een filmpje.