vreemde gang, graag jullie commentaar

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 21:46

Ikima schreef:
Celiien schreef:
t zou leuk zijn als Arabesk ook is een keer reageerd, na de bijna 10 pagina's ..

Dit is zolangzamerhand haar handelsmerk geworden, een topic openen en niets meer laten horen, op een enkele loze opmerking na.

:n jammer ....
eigenlijk wil ze dus zoveel mogelijk discussies openen..
Ikima schreef:
Eigenlijk heeft Arabesk met dit topic haar eigen graf gegraven, haar reactie waarin ze zegt dat er niks mis met het paard is heeft haar de nek omgedraaid.
Voor mij komt dit echt over dat ze geen verstand van paarden heeft en dat dit een heel mooi promotiefilmpje is voor traditionele hoefsmeden: zoals op dit filmpje moet het beslist niet.
Het enige wat Arabesk wil horen is dat het telgang is maar over de conditie van de hoeven mag niet gesproken worden.
Arabesk bedankt, het is voor mij heel duidelijk, zo moet het dus niet.

Ik dacht in principe altijd dat als ik een topix las, over haar bekappen etc, dat ze wist waar ze het over had,
en had altijd respect
maar dit :n, nee dit vind ik beetje belachelijk zo..

Valentinow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 21:47

Even "kort door de bocht" laat dit topic varen. TS reageer niet op 1 x na. We zijn toch weer ong 5 pg verder...

Duidelijk iets mis. Maar wat heeft het voor zin om dit topic 'levend' te houden? Niets eingelijk. Raadgevingen en vragen worden door TS niet beantwoord of opgevolg. Mss zelfs niet gelezen..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 21:57

Aimee schreef:
De 14e was het al twee dagen aan het dooien :)

[RIJ-ITP] Volare en Arabesk @ buitenrit
Van juiste en goede bespiering is in ieder geval geen sprake bij dit paard.

beetje late reactie...sorry...maar ik moet het toch even kwijt.
Zo ziet een paard er gewoon uit die buitenritjes maakt en niet gegymnastiseert word...daar is helemaal niets mis mee.

Je kunt deze bespiering niet vergelijken met een paard die een uur dressuurtraining krijgt per dag...en volgens de dressuur normen word gereden....voorwaarts/neerwaarts.

Wel vind ik zeker dat de achterhand vast zit en het paard hele kleine pasjes maakt op het filmpje....dat zou niet mogen en duid waarschijnlijk op een probleem in het bekken of in de ruggengraat.
Ook een paard wat niet gegymnastiseert word hoort niet zo te lopen

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 21:59

geerke schreef:
Aimee schreef:
De 14e was het al twee dagen aan het dooien :)

[RIJ-ITP] Volare en Arabesk @ buitenrit
Van juiste en goede bespiering is in ieder geval geen sprake bij dit paard.

beetje late reactie...sorry...maar ik moet het toch even kwijt.
Zo ziet een paard er gewoon uit die buitenritjes maakt en niet gegymnastiseert word...daar is helemaal niets mis mee.

Je kunt deze bespiering niet vergelijken met een paard die een uur dressuurtraining krijgt per dag...en volgens de dressuur normen word gereden....voorwaarts/neerwaarts.

Wel vind ik zeker dat de achterhand vast zit en het paard hele kleine pasjes maakt op het filmpje....dat zou niet mogen en duid waarschijnlijk op een probleem in het bekken of in de ruggengraat.
Ook een paard wat niet gegymnastiseert word hoort niet zo te lopen

Ik heb op mijn manege veel paarden gezien die enkel buitenritten maakte, en geloof me, die zagen niet zó uit. Ten eerste wat voller en een stuk gespierder ook.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 22:01

Misschien is dit topic wel een oogopener voor diegenen die nog enigszins vertrouwen in TS hadden, die kunnen zien dat ze toch niet zoveel verstand van paarden heeft.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 22:01

Geerke............. je paard correct rijden moet je ook op buitenrit doen.......... je paard MOET bepaalde spieren ontwikkelen om een ruiter goed te kunnen dragen zonder kapot te gaan........

heeft niks met zware dressuurtraining te maken, maar wel met het behoud van je paard

geerke

Re: vreemde gang, graag jullie commentaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 22:10

toch zien paarden die rechtuit lopen er anders uit dan paarden die inbuigen af en toe en gesteld lopen....ik zie de fransen ook regelmatig door het boscrossen met paarden met dezelfde "bespiering".....van die hoekige billen...ze zien er gewoon anders uit...
Mijn lijf ziet er ook anders uit dan een turnster...terwijl ik echt lichamelijk bezig ben de hele dag....

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 22:11

Och, ik zie een wat telgangerig stapje. Beetje stijfjes, maar zo ziet telgang er eigenlijk altijd wat uit.
Wat mij het meest verbaast is de verregaande conclusies die hier door de aanwezige "deskundigen" worden getrokken. Allerlei pathologie wordt geconstateerd ("mijn paard zou allang in de kliniek staan"), te weinig bespiering (huh, je ziet alleen een paar hoefjes door het beeld stappen), helemaal fout bekapt, de ene ziet een "Strasserbekapping" de andere veel te steile hoeven (dit is zo ongeveer het tegenovergestelde van elkaar...).
Volgens mij een klassiek geval van "meehuilen met de wolven in het bos".
Ik ben het lang niet altijd eens met Arabesk (of haar polemische manier van discussieren) maar dit lijkt een beetje op "mobbing"....

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 22:12

en omdat bij die paarden geen tijd gestoken word in het ontwikkelen van spieren die simpelweg nodig zijn, is dat maar goed?

Kuggur je reactie wijst op weinig doorgelezen, pagina eerder staat nl een topic van het betreffende paard op 30 januari 2008. Lijkt me niet dat hij op twee weken tijd ineens bodybuilder geworden is. ;)

edit: zal twee pagina's eerder zijn blijkbaar. Gaat snel hier.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 18-01-09 22:13, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 22:13

geerke schreef:
toch zien paarden die rechtuit lopen er anders uit dan paarden die inbuigen af en toe en gesteld lopen....ik zie de fransen ook regelmatig door het boscrossen met paarden met dezelfde "bespiering".....van die hoekige billen...ze zien er gewoon anders uit...
Mijn lijf ziet er ook anders uit dan een turnster...terwijl ik echt lichamelijk bezig ben de hele dag....

dan ben ik bang dat je een wezelijk onderdeel mist geerke.......... een paard moet kunnen dragen en van achteren naar voren bewegen...... daarvoor heeft die spieren nodig, hij hoeft geen bodybuilder te zijn, maar wel de kracht hebben een mens te dragen.....

Daarom moet je OOK je buitenrij paard correct kunnen laten bewegen onder je......... anders gaat die gewoon kapot. Een paard dat zn hele leven rechtuit, op de voorhand sloft doet niet lang leven...........

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 22:16

Kuggur schreef:
Och, ik zie een wat telgangerig stapje. Beetje stijfjes, maar zo ziet telgang er eigenlijk altijd wat uit.
Wat mij het meest verbaast is de verregaande conclusies die hier door de aanwezige "deskundigen" worden getrokken. Allerlei pathologie wordt geconstateerd ("mijn paard zou allang in de kliniek staan"), te weinig bespiering (huh, je ziet alleen een paar hoefjes door het beeld stappen), helemaal fout bekapt, de ene ziet een "Strasserbekapping" de andere veel te steile hoeven (dit is zo ongeveer het tegenovergestelde van elkaar...).
Ik ben het lang niet altijd eens met Arabesk (of haar polemische manier van discussieren) maar dit lijkt een beetje op "mobbing"....

sorrie, kan het niet met je eens zijn............... ieder jan boeren piep kan zien dat dit paard niet goed loopt (ook niet als het een telganger zou zijn!)..... en als jij dit niet ernstig vind, dan moet je echt even langs Hans.......

geerke

Re: vreemde gang, graag jullie commentaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 22:21

kiwiko...ik zeg niet dat mijn paarden zo lopen....godzijdank niet...maar hoe de fransen hier hun "brommers"ieder weekend starten en hoe dat eruit ziet...je mist niets...

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 22:23

Kuggur schreef:

Ik heb in dit topic zich nog niemand als "deskundige" op zien werpen...alleen dringend advies aan TS om een deskundige te raadplegen, heel iets anders ;) en ja, iedereen ziet, of denkt iets anders te zien, maar over 1 ding zijn we het wel eens, dit paard heeft deskundig onderzoek nodig!

En ik begin me ook te ergeren dat Arabesk niet meer reageert, respectloos, of ze laat eindelijk haar ware gezicht zien....als deskundige, want zij beweert bij uitstek dat ze dat is !

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 22:24

geerke schreef:
kiwiko...ik zeg niet dat mijn paarden zo lopen....godzijdank niet...maar hoe de fransen hier hun "brommers"ieder weekend starten en hoe dat eruit ziet...je mist niets...

:D en das maar goed ook :D :D :D

Ik snap dat er wel meer paarden zo eruit zien, maar goed is natuurlijk anders ;)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 22:27

Paarden kunnen comfortabel oud worden indien ze niet door de ruiter gehinderd op hun eigen manier in de recreatie lopen....

Bovendien loopt min. 80% van de dressuurknollen landelijk heel hun leven op de voorhand.

Wat ik me hier sterk afvraag, zeker als ik het topic van de buitenrit eens bekijk, is of dit paardje wel zo lekker in zijn vel zit bij de manier waarop hij gehouden wordt.

De manier waarop de hals namelijk bespierd is zegt mij al veel, veelal gaat het om schrale paardjes zonder vet op der ribben, die in weer en wind in elkaar gedoken staan.
Dan nog die stijve achterhand en gevoelige gang... ook wij hebben paarden met veel bloed (gehad) die simpelweg niet geschikt waren voor regen en kou. Die waren dus ook totaal niet te rijden als ze in de regen hadden gestaan: pijnlijke rug en achterhand.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 22:39

geerke schreef:

hoekige billen ontstaan niet door boscrossen maar door het feit dat een paard in bepaalde punten vast zit in zijn lijf en daardoor constant dingen moet compenseren. Daardoor gebruiken ze de spieren op de bovenkant niet meer en trekken ze die aan de onderkant extra aan waardoor er een punt kont ontstaat. Een paard dat gewoon zijn lijf goed gebruikt hoort geen hoekige billen te hebben maar gewoon een mooi ronde kont. Natuurlijk verschilt het ook wel een beetje per ras, maar zo extreem als het paard van Arabesk zegt wel dat het op meerdere punten in zijn lijf goed vast zit. (En niet alleen in de kant, eigenlijk is zijn hele lijf ongezond bespierd).

Dat het misschien wat vaker bij boscrossers voorkomt kan liggen aan het feit dat je minder snel de lichamelijke beperkingen van een paard merkt als je aan een los teugeltje rijdt, een dressuur ruiter zal denk ik al eerder aan de bel hebben getrokken omdat het paard toch stijver en moeilijker te rijden wordt. Maar goed, ik ken zat boscrossers met wel gewoon gezonde bespiering.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 22:40

geerke schreef:

Een paard kan alleen bespiering krijgen als deze genoeg voeding krijgt om die spieren op te bouwen. Het paard is zo bloot op het lijf, dat al ga je trainen je hier niet snel bespiering op krijgt. Tenzij je wat harder gaat voeren.
En hoe bloot hij werkelijk is, zie je niet door de wintervacht.

Naast het feit dat het dier echt slecht loopt en ik dit loopje altijd zie bij natuurlijk bekappers, is het paard ook nogeens echt bloot op het lijf.

Arabesk, wees verstandig en reageer niet meer op topics over welzijn want je weet echt niet waar je het over hebt.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 22:42

Pipo schreef:
Arabesk, wees verstandig en reageer niet meer op topics over welzijn want je weet echt niet waar je het over hebt.

Ik zou het niet te hard roepen, dalijk krijg je nog een OW. Mevrouw Arabesk kan namelijk met alles weg komen hier. En dan nog roepen dat ze niet met 2 maten meten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 22:44

xx_Horsiex schreef:
Pipo schreef:

Ik zou het niet te hard roepen, dalijk krijg je nog een OW. Mevrouw Arabesk kan namelijk met alles weg komen hier. En dan nog roepen dat ze niet met 2 maten meten.

Oh dat intereseert mij niets, kom maar op met die ow.

Arabesk mag der borst gaan natmaken als ze weer over dierenwelzijn begint.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 22:45

Pipo; dat is waar...maar...ik voer mijn paarden op bijna dezelfde manier als arabesk...geen druppel krachtvoer gaat erin...nou die zien er echt anders uit hoor...en ze worden ook al geruime tijd niet bereden dus aan de bespiering zal het ook niet liggen...

Ikima

xx_Horsiex schreef:
Pipo schreef:

Je bent me net voor. :D

Anoniem

Ik vind het paard op die foto er niet echt als Hollands glorie uit zien. Ik zie toch graag wat meer vlees, is ook de winterdeken, niet alleen de haren. De hals ik erg iel, dat zie je wel vaker bij paarden die zonder ruggebruik lopen. Dit paardje wordt wellicht maar heel erg soms gereden. Bij paarden die weinig gereden worden zie je toch halsbespiering, bovenlijn bespiering, dit paard loopt nl 24 uur per dag buiten, heeft dus continue beweging en dan zou hij ook bovenlijn bespiering moeten hebben.

Arabieren zijn veel smaller, dus daar kan je je ook op verkijken.

Mijn paard haat kou, zit hoog in het bloed en als het slecht weer is, is hij gigantisch sjaggie. Hij gaat helemaal staan met een hol ruggetje en in elkaar gedoken als hij zonder deken buiten zou moeten zijn. ik heb het geprobeerd, want vind het voor hem fijn zonder deken, maar het gaat echt niet, zijn hele rug doet zeer, van de kou waarmee hij zich in elkaar trekt, gewoon spierpijn. Voor hem, gaat de deken op in de winter en dan heb ik een veel gezond ogender paard, meer spek op zijn lijf en gewoon een rug zonder spierpijn van de kou.

Misschien dat dit ook nu het geval is.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-01-09 22:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 22:48

geerke schreef:
Pipo; dat is waar...maar...ik voer mijn paarden op bijna dezelfde manier als arabesk...geen druppel krachtvoer gaat erin...nou die zien er echt anders uit hoor...en ze worden ook al geruime tijd niet bereden dus aan de bespiering zal het ook niet liggen...

Maar ik zei toch ook niet dat er krachtvoer in moet?

Ik zeg dat er MEER voer in moet :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 22:54

russel schreef:
Ik vind het paard op die foto er niet echt als Hollands glorie uit zien. Ik zie toch graag wat meer vlees, is ook de winterdeken, niet alleen de haren. De hals ik erg iel, dat zie je wel vaker bij paarden die zonder ruggebruik lopen. Dit paardje wordt wellicht maar heel erg soms gereden. Bij paarden die weinig gereden worden zie je toch halsbespiering, bovenlijn bespiering, dit paard loopt nl 24 uur per dag buiten, heeft dus continue beweging en dan zou hij ook bovenlijn bespiering moeten hebben.

Arabieren zijn veel smaller, dus daar kan je je ook op verkijken.

Mijn paard haat kou, zit hoog in het bloed en als het slecht weer is, is hij gigantisch sjaggie. Hij gaat helemaal staan met een hol ruggetje en in elkaar gedoken als hij zonder deken buiten zou moeten zijn. ik heb het geprobeerd, want vind het voor hem fijn zonder deken, maar het gaat echt niet, zijn hele rug doet zeer, van de kou waarmee hij zich in elkaar trekt, gewoon spierpijn. Voor hem, gaat de deken op in de winter en dan heb ik een veel gezond ogender paard, meer spek op zijn lijf en gewoon een rug zonder spierpijn van de kou.

Misschien dat dit ook nu het geval is.

Laat ze 't maar niet horen :=

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 22:54

Pipo schreef:
geerke schreef:

Een paard kan alleen bespiering krijgen als deze genoeg voeding krijgt om die spieren op te bouwen. Het paard is zo bloot op het lijf, dat al ga je trainen je hier niet snel bespiering op krijgt. Tenzij je wat harder gaat voeren.
En hoe bloot hij werkelijk is, zie je niet door de wintervacht.

Naast het feit dat het dier echt slecht loopt en ik dit loopje altijd zie bij natuurlijk bekappers, is het paard ook nogeens echt bloot op het lijf.

Ik wilde dus een paar berichten eerder het volgende zeggen:
"Een paard dat ongetraind is en overvraagd wordt gaat op deze manier lopen. Maar om een paard te trainen moet er energie/vet zijn om te gebruiken en om te zetten naar spieren, en voor zover ik zie heeft dit paard dat dus niet."

Het spijt me zeer dit te zeggen, maar imo vind ik dit dier zelfs enigszins verwaarloost... Kennelijk kan deze het duidelijk niet rooien met wat mager gras en een beetje hooi... Die van mij is ook een recreatie geval (de witte) en die is echt een stuk dikker, maar die krijgt buiten hooi en gras ook nog extra voer er bij en dat heeft hij echt echt echt nodig. Een "natuurlijk paard" moet geen arbeid verrichten zoals dit dier. Het eerste wat die zou krijgen als die bij mij kwam, was een goed voerschema waarbij er geleidelijk aan opgebouwd werd naar genoeg voer.... Je kan ook te natuurlijk willen zijn en het is doodzonde dat dit paard moet lijden onder doorgedraaide ideeën....