Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 22:51

voetassen is ook een onderdeel van de dagcursus, maar wij noemen het met name in relatie tot pijn in de hoeven. Verder is de voetas niet te veranderen zonder ergens in de zoon te snijden of ergens een stuk hoefwand te laten staan.
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 06-11-08 22:53, in het totaal 1 keer bewerkt

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 22:53

Ik kan me nog herinneren dat je aangaf dat voetassen niet bestonden en dat het iets mystieks is wat alleen hoefsmeden zogenaamd kunnen zien Nors opkijken
Maar ik ben blij dat je erover begint hoor!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 22:55

Spikyblue, ik doelde niet zozeer op de voetas binnenin, maar juist van de hoef zelf. Die juist tegenovergesteld is als je zou denken. Voetas naar achter gebroken terwijl bij verkanteling van het hoefbeen de as naar voren breekt... Vind dat best apart.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 22:56

Dank je voor je kundige aanvullingen Spikey Blue.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 23:14

ik dacht dat een gebroken voetas kwam door lage verzenen en een lange teen....volgens mij is dat nou net iets waar mijn paard geen last van heeft....
verder ben ik het er mee eens dat hij misvormde hoeven heeft,tja ontkennen kan niet echt ....
maar hij loopt niet kreupel,heeft geen pijnstillers,en loopt s'ochtend absoluut niet stijf 'n box uit,niet slecht voor een paard van 20 met een waslijst van medische geschiedenis.
en het belangrijkste...hij is mijn allessie!

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 23:17

@Needje: het hoefbeen gaat met de punt naar beneden en de hele hoornschoen gaat met de toon naar voren. Ik heb mijn geweldige tekenkunsten even laten zegevieren op het prachtige programma paint: (hihi)

Afbeelding

En nog een mooie foto van een (eigenhandig opgegraven) paardenondervoet:

Afbeelding

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 23:21

Waarvoor gaat de toon naar voren als het hoefbeen kantelt?

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 23:21

geerke schreef:
maar hij loopt niet kreupel,heeft geen pijnstillers,en loopt s'ochtend absoluut niet stijf 'n box uit,niet slecht voor een paard van 20 met een waslijst van medische geschiedenis.

OK dan!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 23:26

Wat een interessante foto's zijn er weer geplaatst!

Zowel die straalkankervoet als de bijzondere voetjes van het paar van Geerke!

geerke schreef:
en het belangrijkste...hij is mijn allessie!

Dat je paard pijnvrij is, is uiteindelijk het belangrijkste!

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 23:28

@Needje: het hoefbeen kantelt niet alleen, de hele hoornschoen kantelt! Ook de witte lijn verbreedt zich, dus krijg je een toon die 'omhoog' wil. De bolle zool versterkt dit. Denk aan hoefbevangen Shetjes met van die opgekrulde arabische sloeffen. Dit is niet alleen een teken van verwaarlozing; hoefbevangen hoeven krijgen in sommige gevallen een enórme groeispurt!

Deighton

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 23:30

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 23:32

SpikyBlue schreef:
En nog een mooie foto van een (eigenhandig opgegraven) paardenondervoet:

Hey... ook bizar Knipoog Je wist toevallig een paardengraf uit vervlogen tijden? Archeologe Spikey Knipoog

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 23:34

Duidelijk Spiky.
Ik heb idd vaker hoefbevangen paarden gezien met hele rare hoefgroei.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 23:35

Hahaha... Ja, lang vervlogen tijden van de hoefsmedenopleiding! Haha!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 23:40

ik vond nog foto's van maart,even zonder ijzer.
Bij die achterhoef kun je wel het begin zien van WLD.
Afbeelding

Afbeelding

mega witte lijn dus...

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 23:46

Tja, moet je eens zien hoe verbreed de witte lijn nog is. Als je denkt dat die weer smal is heb je best een aardig voetje.
Afbeelding

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 23:51

Inmiddels loopt mijn paard na zo een 7 maanden beslag weer even op blote voeten Lachen

De beslagen voetjes zet ik even in een link omdat ik ze al 2 keer in dit topic geplaatst hebt

Voor:

http://i288.photobucket.com/albums/ll19 ... 008100.jpg
http://i288.photobucket.com/albums/ll19 ... 008101.jpg
http://i288.photobucket.com/albums/ll19 ... 008104.jpg

en achter
http://i288.photobucket.com/albums/ll19 ... 008103.jpg

En zo ziet het er nu uit:

D'r voorvoetjes

Afbeelding

links
Afbeelding

rechts
Afbeelding

onderkant links
Afbeelding

D'r achtervoetjes

Afbeelding

Afbeelding

Ze kijkt in ieder geval blij tijdens het vijlen Haha!

Afbeelding

Zelf heb ik het idee dat haat achtervoetjes door het beslag iets spitser zijn geworden. Of het lijkt zo..komende maanden blijft ze op blote voeten dus kan ik kijken hoe het veranderd.

Ik zal binnenkort ook weer met Arabesk afspreken voor de afrol- en landingsfilmpjes.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 11:30

fransje23 schreef:
Ik zal binnenkort ook weer met Arabesk afspreken voor de afrol- en landingsfilmpjes.

Hyper! Hyper! Hyper!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 12:08

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 12:23

Citaat:
Ik ken ook je topic Straal ziet er netjes genezen uit! Straalkanker was het toch?
Ijzertje ligt er niet helemaal recht onder.
Heeft de behandelend smid daar een reden voor?

Ijzertje is 1 om 2 genageld... normaliter 3 om 4 of 3 om 3. Maar ik denk dat jouw smid daar ook een reden voor heeft? Haha, of de foto is natuurlijk gemaakt tussen de benen van de nog "zwoegende" smid.

de smid was inderdaad nog bezig Vork , dat het ijzer iets scheef ligt had een reden. Volgens is dat
om het wat te corrigeren, kan dat? hij loop met zijn voet ietjes scheef. Verder was het inderdaad
hoefkanker Lachen, en ben ik erg blij dat zijn voet er nu zo uitziet. Zijn hoef was uiteindelijk ook bijna
2 cm kleiner/ smaller dan zijn andere voet, gewoon door het onbelasten van die voet en de hoefschoen.

Ik schrik trouwens soms wel wat voor stralen hier langskomen, jij niet scoxx?

edit: ik heb trouwens mijn paard ook toen ik hem net had van zijn ijzers gehaald. Resultaat was een paard
wat super gevoelig ging lopen en zijn spieren anders ging belasten. Na dik half jaar liep hij echt heel
slecht / kort, de klinieken hebben niets gevonden verder aan narigheid. Fysio raadde aan om er weer ijzers
onder te zetten en binnen een paar weken liep hij weer ok... Ijzers er voor onderuit plukken schuint nog
niet zo gemakkelijk en altijd goed te verlopen..?

@ fransje, nu zijn zijn voorvoeten scheef? of staat hij toevallig een beetje ongemakkelijk, heb je ook
een foto van voren op ijzers?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 13:29

Ik was gisteren even bij mijn vriendin langs,zij werkt bij mensen die zieke /verwaarloosde dieren opvangen(en ook houden,en nog belangrijker,het ook kunnen betalen)
Er was een merrie van 18 maanden binnengekomen,die eigenlijk,samen met haar half broertje van 6 maanden,op transport zouden gaan naar italie voor de worst.(percheron "trek"paarden)
Dus nu staan ze daar,de merrie heeft een enorme scheur in haar linkervoor hoef.
Mijn vriendin had onze hoefsmid gevraagd te komen kijken(en ook de ezels/pony en de rest te doen....dezelfde hoefsmid die pablo doet...met de rampenhoefjes)
Ze hadden bij het vorige adres,de slager,de merrie beslagen,zij liep toen stokkreupel,dus ze hadden daar het ijzer er weer afgehaald,toen ging het meteen beter.
Sinds een paar dagen staat ze nu op het nieuwe adres(ik noem het de hemel voor alle dieren).

Gisteren dus de hoef bekeken,de zool is bol...daar heb ik geen foto van...dat gaat niet samen...in gevecht zijn met een reusachtig paard en foto's maken tegelijk.
De scheur loopt helemaal van de kroonrand naar beneden en is zo diep dat je de twee helfden onafhankelijk van elkaar ziet bewegen..
Het paard is niet veel in handen geweest,is erg lief maar vergeet dat ze erg sterk is...

De hoefsmid heeft aangeraden haar naar de kliniek te brengen,er is er een in Branne....z'on 25 km van bordeaux af(ik woon in frankrijk)
Daar moet de voet volledig uitgevlakt worden,onder narcose,anders kun je bij dit paard zeker niet,goed werk leveren.
Dan zal ze waarschijnlijk in gips of normaal steriel verband moeten totdat de hoef weer gezond van bovenaf begint te groeien.

Waar ik bang voor ben is dat ze een sinker heeft,doordat de verbinding compleet weg is,van de hoefwand/lamellen en het hoefbeen,waardoor de zool ook bol is....we zullen zien...

Op de foto's is de scheur niet zo duidelijk te zien,wel zie je nog een plekje blauwsel wat de slager er op gespoten heeft.

Afbeelding
links het kleine half broertje en rechts de merrie
Afbeelding

sorry dat ik jullie lastig val met al mijn horror foto's....wat zouden jullie doen in dit geval(geld speelt dus geen rol)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 14:10

randie schreef:
@ fransje, nu zijn zijn voorvoeten scheef? of staat hij toevallig een beetje ongemakkelijk, heb je ook
een foto van voren op ijzers?

Je bedoeld dat linkerbeen wat wegdraait? Ze staat een beetje knullig maar ze heeft ook een franse stand en achter is ze koehakkig..

geerke schreef:
sorry dat ik jullie lastig val met al mijn horror foto's....wat zouden jullie doen in dit geval(geld speelt dus geen rol)
+

Ik zou naar de kliniek gaan en vragen hoeveel kans er is dat het paard volledig geneest en of ze pijnvrij kan leven..Mocht de kans op genezing heel klein zijn en zeker als ze niet pijnvrij te krijgen is dan zou ik haar leven laten beeindigen.

Arm paard trouwens Ach gut

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 14:18

SpikyBlue schreef:
Ik kan me nog herinneren dat je aangaf dat voetassen niet bestonden en dat het iets mystieks is wat alleen hoefsmeden zogenaamd kunnen zien Nors opkijken
Maar ik ben blij dat je erover begint hoor!

Ik ben ook stomverbaasd. Weet niet beter dan dat Arabesk voetassen maar een vaag verhaal vond.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 14:32

geerke schreef:
Op de foto's is de scheur niet zo duidelijk te zien,wel zie je nog een plekje blauwsel wat de slager er op gespoten heeft.

Afbeelding
links het kleine half broertje en rechts de merrie
Afbeelding

Geerke ten eerste petje af wat je allemaal al voor Pablo gedaan hebt.
Als ik zo die foto's zie ..tsjee, het is nogal wat.
Ik hoop van harte dat al je moeite beloond wordt en dat het weer helemaal goed gaat komen Lachen

Wat die scheur van die Percheron betreft.
Weet je zeker dat het helemaal tot in de kroonrand gaat.
De ellende met dit soort dingen is vaak dat ook al is het net bij de kroonrand nog wel gesloten, door de druk van de spleet eronder blijft het alsmaar splijten.

Ik heb een tijd terug een vriendin geholpen met een aangekocht paardje die het bij beide achterhoeven had. Echt een complete scheur tot bovenin. Het had meer van een soort koeientenen weg dan paardenhoeven. Maar de hoef kwam nog net wel heel uit de kroonrand en scheurde dan volldedig in.
Er zat aan beide zijdes ook een enorme flare,
Door constant de flare weg te halen, en de druk weg te halen onderaan bij de scheur, werden na een klein jaar beide hoeven toch weer scheurvrij.

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 14:59

Wij hadden een paard met zo'n zelfde scheur op stal en daar waren de twee delen met een plaatje+2 schroeven weer aan elkaar gezet. Boven de scheur groeide daar ook weer gezonde hoef.