[INFO] Spat

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Zamero

Re: Centraal topic over spat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 12:34

Justnon Dat is inderdaad al wel zware pijnstillers, en dan kan ik je helemaal volkomen begrijpen.
Als ze zelfs al zo slecht is op zware pijnstillers, ging ik ook wel twijfelen.

Ben benieuwd wat je DA voor de rest zegt :j

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 14:01

Justnon; pijnstillers zijn mooi, maar geen oplossing voor de langere termijn. Ik zou voor de Tildreninfuus gaan. Dat is eigenlijk het enige middel dat kan helpen in geval van spat. Je moet er wel rekening mee houden dat 1 behandeling niet afdoende is en dat er een prijskaartje aan hangt. Ik begrijp dat je het vervelend vindt om je paard te moeten vervoeren, maar dat is de enige manier om haar weer een kans te geven. Mss een idee om een maatje mee te nemen als je naar de da gaat?

@Nikkel; lees het topic maar eens verder door. Staat de wereld aan info over Tildren.

Sinelia; volgens mij kun je gewoon overgaan op Tildren, maar je da zal je dat met zekerheid kunnen vertellen.

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 14:03

dank je wel, Alani!

Voorlopig loopt ze nog prima, en als dat niet het geval is, gaan we weer overleggen met de DA.

Justnon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 14:36

Alani: Dit gaf de dierenarts ook al aan, alleen moet dat financieel wel mogelijk zijn en dat is nog even de vraag. Natuurlijk heb je alles over voor je paard maar het moet wel realistisch blijven en daar ben ik nu heel hard over aan het nadenken met behulp van mijn eigen dierenarts + de kliniek waar ze onder behnadeling staat.

Helaas is een maatje meenemen naar de kliniek geen optie. Ik heb zelf geen trailer en diegene die elke keer met mij mee gaat heeft een 1 paards trailer. Wel een goed idee trouwens!

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 15:10

Sinelia schreef:
hoi, ik praat en lees al een hele poos mee.

Sinelia heeft ook spat, maar dat gewricht is in oktober met cortison ingespoten. Daar heeft ze goed op gereageert. Is het nu zo dat als dat ook niet meer werkt dat ze dan nog aan de Tildren kan?

Denk het wel. Onze Victor heeft het Tildren infuus en de inspuiting op dezelfde dag gehad.

Justnon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 17:02

Nou ik heb overleg gehad met de kliniek en ik moet het nog 1 week aankijken met 2 x daags zakje pro dynam.
Is ze dan nog niet beter dat krijgt ze een ontstekingsremmer ingespoten + tildren en dan na 30 dagen weer nog keer tildren.
Dus we blijven toch maar hopen op het beste en dat dit wel aan gaat slaan bij haar!

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 20:53

Justnon Nu dus even afwachten en zo niet hopen dat het inspuiten werkt en dat het dan iets verbeterd :)

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 21:37

Justnon schreef:
Nou ik heb overleg gehad met de kliniek en ik moet het nog 1 week aankijken met 2 x daags zakje pro dynam.
Is ze dan nog niet beter dat krijgt ze een ontstekingsremmer ingespoten + tildren en dan na 30 dagen weer nog keer tildren.
Dus we blijven toch maar hopen op het beste en dat dit wel aan gaat slaan bij haar!

Is pro dynam hetzelfde als bute? Want wij moesten eerst 4 dagen 2 x daags 2 zakjes geven, omdat je met een hoge dosis moet beginnen en dan moet minderen naar - uiteindelijk - één zakje per dag. Ons paard heeft nu al heel lang geen bute meer, maar heeft er toen wel erg veel baat bij gehad.

Justnon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 21:55

Netje: Dat is idd hetzelfde als bute, bij mij was geen sprake van afbouwen.
Ik moest dit eigelijk op deze manier 2 maanden geven maar ze reageert er niet op. Ze loopt nog net zo kreupel als voordat ik het gaf ;(

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 00:22

Justnon schreef:
Ik moest dit eigelijk op deze manier 2 maanden geven maar ze reageert er niet op. Ze loopt nog net zo kreupel als voordat ik het gaf ;(

Oké; misschien nog een idee om naar de rug te laten kijken (bijv. door een ostheopaat). Als die van ons kreupel liep (voordat we wisten dat het spat was) lieten we de ostheopaat haar rug behandelen en dan liep ze vaak weer een tijd helemaal goed. Later hoorden we dat - omdat ze haar been dat zeer deed ging ontlasten - ze anders ging lopen en last van haar rug kreeg. Nu ze weer helemaal goed loopt heeft ze ook geen last van rugpijn meer (ze is echt superlos in de rug nu), maar dat kan ook meespelen als ze kreupel lopen.

Justnon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 14:55

Netje schreef:
Justnon schreef:

Oké; misschien nog een idee om naar de rug te laten kijken (bijv. door een ostheopaat). Als die van ons kreupel liep (voordat we wisten dat het spat was) lieten we de ostheopaat haar rug behandelen en dan liep ze vaak weer een tijd helemaal goed. Later hoorden we dat - omdat ze haar been dat zeer deed ging ontlasten - ze anders ging lopen en last van haar rug kreeg. Nu ze weer helemaal goed loopt heeft ze ook geen last van rugpijn meer (ze is echt superlos in de rug nu), maar dat kan ook meespelen als ze kreupel lopen.

Ik heb er 2 keer een ostheopaat bij gehad en ze heeft 2 x een chiropractie behandeling gehad, hierna merkte ik ook geen verschil. Als ze goed op de inspuiting reageert wil ik haar samen met een fysiotherapeut op gaan maken.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 20:15

Ik hoop dat het niet erg is om dit topic weer omhoog te schoppen (aangezien het een info topic is)

Laatst is er bij mijn pony een fysio/kraker etc geweest.
Ook heeft ze natuurlijk zijn benen nagekeken en omdat hij zijn hakken niet vergenoeg kon buigen (naar meerdere proeven) het zou dus kunnen dat het vanuit zijn rug komt maar het zou dus ook spat kunnen zijn.

Zijn er nog kenmerken waar ik op kan letten of het wel of geen spat is?

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 21:23

Om spat te kunnen constateren zullen er foto's gemaakt moeten woren. Zonder dat weet je niets met zekerheid....

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 22:12

Het kan van alles zijn natuurlijk dat is het moeilijke, inderdaad foto's laten maken is de enigste optie, misschien is het wel iets heel anders, maar misschien ook niet.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 22:33

Foto's worden vrijdag gemaakt.
Maar tot die tijd wil ik dingen hebben om op te kunnen letten.
Daar vraag ik namelijk om ;)

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 22:47

Zack schreef:
Foto's worden vrijdag gemaakt.
Maar tot die tijd wil ik dingen hebben om op te kunnen letten.
Daar vraag ik namelijk om ;)

Dan zou ik tot die tijd lekker rustig aan doen. Veel buiten staan en wandelen is goed.
Hopelijk valt het allemaal mee!

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 23:31

Van de fysio moet hij elke dag aan de longe.
Max 30 min. en max 5 rondjes rondjes galop (beide kanten)
Aangezien hij rugproblemen heeft moet hij in beweging blijven.

hopenlijk komt het idd vanuit zijn rug.. dat hoop ik echt..

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 02:20

Zack, rugproblemen en spat gaan helaas ook vaak samen.....ik hoop op een goede uitslag voor je :(:)

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 08:45

Ja helaas, daar was ik al bang voor.
We gaan het zien vrijdag.
Ik zal de uitslag ook even hier melden als ik het weet!

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 22:06

maikeltje schreef:
Zack, rugproblemen en spat gaan helaas ook vaak samen.....ik hoop op een goede uitslag voor je :(:)

Klopt helemaal: wij lieten ook foto's van de rug maken, omdat wij dachten dat daar het probleem zat. Maar bij de buigproef was het al duidelijk dat het in het been zat. De problemen met de rug waren een gevolg van het ontlasten van het been (en dus in een andere houding lopen). Overigens, sinds ze weer goed loopt ook helemaal geen last meer van die rug gehad. Sterker nog: ze is helemaal los in de rug (heeft ze heeeeel lang niet gehad).

Ik zou tot vrijdag trouwens niét galopperen, maar gewoon gaan stappen aan de hand. Als het wél spat is, is aan de longe sowieso al een zware belasting en rechtdoor stappen op het harde veel beter. Met spat moeten ze overigens wel in beweging blijven (met een rugprobleem zou ik eerder kiezen voor rust).

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 22:44

@netje
Met rugproblemen moet je je paard never en te nooit helemaal stilzetten.
We hebben een ander paard op stal die al een tijd loopt bij de kliniek vanwege zijn rug.
En die zeggen ook, Never een paard met rugproblemen stilzetten dan vererger je het probleem alleen maar.

De fysio heeft mij een trainings schema gegeven ook op basis dat hij eventueel spat zou kunnen hebben, dus ga ervanuit dat zij wel gelijk heeft :)
Er zijn genoeg mensen erbij geweest die er verstand van hebben dus dat zit wel oke ;)

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 17:06

Zack schreef:
@netje
Met rugproblemen moet je je paard never en te nooit helemaal stilzetten.
We hebben een ander paard op stal die al een tijd loopt bij de kliniek vanwege zijn rug.
En die zeggen ook, Never een paard met rugproblemen stilzetten dan vererger je het probleem alleen maar.

De fysio heeft mij een trainings schema gegeven ook op basis dat hij eventueel spat zou kunnen hebben, dus ga ervanuit dat zij wel gelijk heeft :)
Er zijn genoeg mensen erbij geweest die er verstand van hebben dus dat zit wel oke ;)

Even voor de duidelijkheid: ik bedoelde (bijna) stilzetten tot vrijdag (ivm rugklachten). Maar een fysio die laat galopperen aan de longe als er misschien spat in het spel is (wat je dus nog niet weet en dus ook niet in welke mate), die mag van mij verstand van zaken hebben, maar in ieder geval niét bij mijn paard in de buurt komen :D

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 22:19

Rugklachten mag je een paard nooit stilzetten, dan komt hij nog vaster in zijn rug :)

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 00:46

pfff ben als de zenuwen voor morgen.. kan gewoon niet slapen!!

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 01:33

Sterkte morgen :(:)

Joh, misschien valt het 100% mee. ;)