[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

gemske

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 21:39

Gisteren is de hoefsmid weer geweest, was nog geen 6 weken geleden maar er kwam alweer een heel stuk af.

Nu ziet ze er zo uit:
Afbeelding

Rechtsvoor heeft ze middenop dus dat scheurtje dat groter bleek te zijn dan ik dacht. Daarom heeft hij nu een dwarse inkeping gemaakt in de hoop het scheurtje te onderbreken, zodat het niet verder gaat.
Het is moeilijk te zien op deze foto maar net boven de dwarse inkeping heeft ze nog die duidelijke knik in haar hoef. Daarboven groeit de hoef dus weer goed.
Afbeelding

Linksvoor, het gat van de hoefzweer is al aan het zakken gelukkig.
Afbeelding

Speciaal nog een foto gemaakt van haar ogen. De bulten vallen nu wel mee.
Afbeelding

De hoefsmid die ik nu heb is ook paardentandarts, en Saros is nu volop aan het wisselen. Hij heeft een handje geholpen, als jullie willen kan ik daar ook nog foto's van plaatsen Nagelbijten / Gniffelen

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 21:46

Kom maar op met die foto's! Ja

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 23:27

Zien er al heel wat beter uit die hoeven.
Mooi laten uitgroeien en de toon goed afronden (de knik proberen eruit te vijlen) en de scheur vrij van dracht houden.
Is wat mij is verteld en wat ik dus ook doe met Isabella's hoeven.
De scheur in de toon komt doordat de hoef daar zo verzwakt is. Ik krijg helaas de scheur ook niet echt tot stoppen. Een inkeping overdwars schijnt achterhaald te zijn, net als het dichtbranden (is mij verteld toen ik er over begon of dat niet een idee was). Ik ben dan ook benieuwd of het bij Aurora helpt.

En ja de bulten boven de ogen zijn een heel stuk minder nu. Wel zielig zo'n graasmasker Bloos ... heeft ze er geen last van?
Ze kunnen zo toch ook niet bij elkaar krauwen?
Isabella zou hem niet eens om haar hoofd dulden lijkt mij zo. Heeft al een hekel aan gewoon een halster of hoofdstel om, laat staan zo'n geval Haha!

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 23:53

Hij zei inderdaad dat die inkeping niet heel veel zin zou hebben, maar voor de zekerheid toch maar gedaan. En inderdaad heeft hij me nu ook duidelijk uitgelegd hoe ik het zelf bij kan houden.

Ze is zeker niet blij met het graasmasker, als ze iemand aan ziet komen met dat ding dan gaat de trukendoos open (weglopen, omdraaien). Maar ze is er verder heel handig mee. Enige wat ze er "last" van heeft is wat meer eelt onder haar kin. Het blijft eigenlijk best goed zitten, ze krijgt hem alleen los als hij niet op de strakste manier vast zit. (met klitteband)
Ze heeft hem ook alleen om als ze in de wei gaan, elke dag na de middag een paar uur.
Laatst bijgewerkt door gemske op 21-03-08 23:56, in het totaal 1 keer bewerkt

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 23:56

En de foto's van Saros zijn fietsenrek...

Gisteren net nadat we hem met zijn drieen in de houdgreep hadden gehad:
Afbeelding

Afbeelding

Het resultaat (ik heb nu 6 van de 8 tanden die hij heeft gewisseld Ja )
Afbeelding

Vandaag is het al minder eng gezicht (maar moeilijker om de foto te maken, hij is niet helemaal gek natuurlijk)
Afbeelding

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 01:14

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 10:39

@Gemske: Ga je nog wat met Saros' tanden doen? Haha! Wel een bloederig geheel. Weet nog toen Isabella wisselde ik gewoon ineens een paar gaten zag en me afvroeg waar haar tanden gebleven waren Haha! ... nooit gevonden trouwens.

@CD; indrukwekkend filmpje. Hopelijk gaat het met deze merrie ook weer goedkomen. Wel zou ik proberen of je mogelijk een oorzaak van de bevangenheid kunt achterhalen. Ineens zo ernstig bevangen kan bijna niet. Er moet wat meer aan de hand zijn.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 11:09

Wow wat een verhaal met Meike zeg!! Top dat ze van zover is teruggekomen OK dan! Hopelijk komt het inderdaad weer goed.

Saros zijn tandjes.. ik weet het nog niet. Voorlopig liggen ze in een mooi doosje. Heb weleens zitten te denken over een armbandje of zo maar ik heb wel al van mijn omgeving begrepen dat ze me dan serieus als 'niet meer te redden' gaan omschrijven. Haha!

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 11:23

Wow, Gems, Aurora haar hoeven zijn echt veel beter dan die keer dat ik haar gezien heb, een jaar geleden of zo ! Mooi om te zien hoe de hoef 'gezond' aan het teruggroeien is. En die bloederige tanden.... brrrr... ik heb het ook nooit zo op de tandarts Nagelbijten / Gniffelen

Ik denk dat ik voorlopig de oplossing heb gevonden voor mijn paarden. Nado is niet kreupel meer, maar zijn manenkam blijft om een of andere reden hard. Misschien dat ik daar te zwaar aan til, maar ik blijf dat zorgelijk vinden. Alleen in zijn eentje loopt hij eigenlijk vrij weinig, en zelfs met oud hooi merkte ik weinig verschil. En ze vinden het echt niet leuk om apart te staan. Dus heb ik ze gisteren overdag samengezet met 2 hooinetten geweekt hooi, niet veel natuurlijk, maar wel iets om te knabbelen zodat ze wel samen konden staan. Toen ik ze aan het einde van de dag weer ging splitsen was Nado zijn manenkam iets afgenomen *o* . 's Nachts krijgt Nado nog 2 vrij grote plakken geweekt hooi en Kollur krijgt dan een hele berg ongeweekt hooi. Zo kunnen ze toch samen staan zonder dat Nado teveel krijgt en Kollur te weinig. Ik hoop echt dat dit nu gaat werken. Maar ben al heel blij dat de kreupelheid weg is, kan ik weet met hem gaan fietsen (als hij zich gedraagt Nagelbijten / Gniffelen Laatste met wandelen dacht hij zichzelf een 3-jarige hengst en heeft van het half uur hooguit een paar minuten gestapt, de rest was draf, galop of bokken, ik moet echt touw over de neus anders hield ik hem niet.... en hij wordt 16 dit jaar... ).

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 11:30

Nado: klinkt heel goed. Zo heb je een mooi compromis en bereik je toch wat je bereiken wilt.

Gemske: de hoeven zien er echt veel beter uit.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 11:34

Ik heb laatst ook weer de paardentandarts gehad en hij heeft bij mijn 3 jarige wolfskiezen getrokken en 5 doppen verwijderd van de kiezen.
Dit hadden mijn paarden nog nooit gehad, ik vond altijd doppen in de voerbak. Nu realiseerde ik me dat de paarden geen wortels meer krijgen i.v.m. Indiana's insuline resistentie en waarschijnlijk door het kauwen op de wortels kwamen de doppen er wel af.
Was ook een bloederige toestand.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 14:25

gemske schreef:
Saros zijn tandjes.. ik weet het nog niet. Voorlopig liggen ze in een mooi doosje. Heb weleens zitten te denken over een armbandje of zo maar ik heb wel al van mijn omgeving begrepen dat ze me dan serieus als 'niet meer te redden' gaan omschrijven. Haha!

Mijn moeder heeft van mijn broer en mij van twee melktanden een sierraad (hanger) laten maken. Iedereen vind het altijd heel bijzonder. Er zit een soort gouden blaadje om de tandjes heen.
Nu zijn die wel heel wat kleiner dan paardentanden, maar kan me indenken dat zoiets ook best te doen is. De goudsmid zal zich wellicht wel afvragen wat voor vreselijk gebit je kind heeft als je met zulke tanden aan komt hahaha).

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 18:09

Isapaardje schreef:
en de scheur vrij van dracht houden.

Bedoel je hiermee dat je het stukje van de wand waar de scheur zit vrijhoudt van de grond? Is in Aurora's geval zowiezo de bedoeling ivm afwikkelen van de voet toch?
Wat doe je er verder aan? We hebben vandaag een stukje gewandeld maar ze is echt gevoelig op die voet.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 18:10

Fijn dat het weer iets beter gaat met Nado!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 19:16

Ja je moet de wand zover weghalen dat je, als de voet op de grond staat, er makkelijk een euro onder zou kunnen schuiven (bij wijze van).

Bij Isabella is het wat onhandiger omdat ze rechts 2 scheuren heeft in de toon (net niet in het midden) en aan de buitenkant nog het gat van de oude hoefzweer. Nu hoort een paard sowieso op de zolen te lopen, dus ik haal de wand tot net iets boven de zool weg en laat haar vnl. op de hielen en straal lopen. Maar helaas, blijft de scheur bij haar ook goed aanwezig.

Dat Aurora nu gevoelig is kan ook zijn omdat de hoeven met dit weer erg nat en daarmee zacht zijn. Niet de ideale omstandigheden voor een "zieke" hoef. Ik zou gewoon de hoefschoenen aan blijven doen als je gaat wandelen, desnoods met een stukje zeem erin voor wat zachtere ondergrond.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 19:25

eens kijken of het nu eindelijk eens lukt,als het goed is zijn dit pablo's voeten,flink in model gevijld uiteraard....
Afbeelding

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 19:31

dit is het paard wat bij de voetjes hoort,pablo,longeren op het veld van de buurvrouw beneden,ongeveer 5 weken geleden..
Afbeelding

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 19:36

sorry de foto wil niet,dit is de eerste keer dat ik iets plaats...niet boos worden hoor...die voetjes willen wel maar die andere dus niet.....

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 20:10

Zijn dat recente foto's Geerke?
Het lijkt wel of de lippen (en dan vooral links binnen) in de voet drukken.
De kroonrand maakt ook een knik zoals je kunt zien op die plek. Dat is voor zover ik weet geen goed teken.
Maar hoe dat precies zit moet ik even nakijken.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 20:16

Lijkt me ook een beetje te drukken die lippen. Moeten er eigenlijk lippen aan? Wel jammer dat ik nu 't paard nog niet kan zien. Probeer je 't nog een keer?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 20:52

Afbeelding

hopelijk nu wel,anders weet ik nu hoe ik hem heeeel snel weer kan verwijderen.....
o,jee wat is er nu weer met de size gebeurt...ik word moe van mezelf....

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 20:57

Je hebt waarschijnlijk de foto niet eerst geopend alvorens de link over te nemen? Eerst echt openen op de site waar hij staat, en vervolgens via eigenschappen de link kopiëren. Dit soort dingen had ik in het begin ook altijd. Ik ben een beetje kippig, maar 't lijkt me een hartstikke leuk paard!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 21:17

Afbeelding

Afbeelding

jeetje wat een gedoe,ik ben wel erg blond hoor....

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 21:31

sorry vanwege dit allemaal,dit zijn dus weer de voetjes,ik dacht slim te zijn om mijn album weer te legen zodat hij die voetjes er niet voor een derde keer opzette ,en ja hoor,foto verwijdert uit het album,het spijt me echt,ik hoop dat ik het ooit leer....
deze foto's zijn vrij recent,van een week of 8 geleden(inmiddels is de smid vorige week weer geweest..)
Pablo heeft hele stijle voeten,altijd al gehad,ook voor de hoefbevangenheid,de smid zei dat de stijle voeten zijn redding zijn geweest,hij heeft lippen aan de zijkant omdat de smid de lip niet voorop kan doen want daar zit geen hoef,alleen witte lijn...
ik zal de volgende keer als hij beslagen word eens foto's maken van de witte lijn,die is zowel voor als achter heel breed,dit paard heeft echt heel veel geluk gehad,en ik ook natuurlijk!!!
We zijn al meerdere keren door een hel gegaan,de laatste keer,z'on 3 jaar terug,toen ging hij zo slecht dat ik echt overwoog hem in te laten slapen,maar je ziet dat de wonderen de wereld nog niet uit zijn!
ik zal ook eens foto's (laten)maken als hij onder het zadel is,het is absoluut wat gangen betreft geen topper meer,maar het is wel MIJN
topper!!!hij is voor mij heeeel speciaal,al 15 jaar (van mijn fries en shet hou ik natuurlijk ook heel veel!)

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 21:37

Mijn merrie heeft eerst ook een poosje lippen aan de zijkant gehad, was als steuntje om de boel bij elkaar te houden en maakte deel uit van het "therapeutische beslag", samen met de siliconen en de zooltjes. Inmiddels heeft ze al weer een flinke tijd haar "eigen" ijzers onder, hele lichte draverijzers zonder lippen en ook geen zooltjes met siliconen meer, maar in het begin leek dit echt even nodig - en het heeft resultaat gehad.