Hoefkatrolontsteking

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 19:53

Equilibrium zonder lippen en met een gelzool:

Afbeelding

De gelzool is tijdelijk. Misschien nu voor de tweede en laatste keer, misschien nog één keer vaker, afhankelijk van hoe dik zijn eigen hoefzool bij de volgende beslagbeurt is.

Paard blijft op EL of evt. classic roller zonder lippen. Moet nog even met eigen smid in overleg over wat hij kan leveren. Wat er nu onder zit komt van de orthopedisch hoefsmid die verbonden is aan de kliniek.

Esther28

Re: centraal topic voor hoefkatrolontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 19:57

Een EL kan iedere smid toch onder leggen?

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 19:57

Heb je ook foto van het vooraanzicht zeg maar...als de hoef op de grond staat en dan de voorkant?

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 21:27

reiziger schreef:
Hanneke hoe wordt jouw paard bekapt dan? Ik dacht dat ze bij natuurlijk bekappen altijd de teen langer laten, of is dat onzin? Of wordt er in de hoef/teen zelf een klein opzetje gemaakt om makkelijker af te rollen? Of juist niet, en wat is daar dan het idee achter?

De teen is juist vaker korter de hielen lager en de steunsels die uitsteken worden weggehaald tot de zool.
Daarnaast wordt er normaal gesproken niet gesneden in stralen en loopt het paard dus op de hoefwand/zool en straal. Verder wordt de hoefwand ook afgerond wat het afrollen makkelijker maakt.
Mijn pony vijl ik elke week zelf bij en om de 7 tot 8 weken komt de bekapper.

Zelf heb ik zo 1-2-3 geen foto's die zal ik moeten maken, maar zo ongeveer ziet het eruit.
Afbeelding
Even een foto van Hoefnatuurlijk gepikt.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 21:34

Esther28 schreef:
Een EL kan iedere smid toch onder leggen?

Vast wel. Maar het is even afhankelijk van of hij ze geleverd kan krijgen, hoewel dat niet zo'n probleem zou moeten zijn.

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 21:37

Mijn smid heeft ze standaard gewoon in zijn auto liggen.

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 22:46

taverno schreef:
Ee opzet is toch iets anders,het idee er achter komt wel overeen.Een opzetje maken doet iedere smid wel volgens mij bij ijzers met 1 teenlip.

Opzet bij gewoon ijzer
Afbeelding

Afrol bij EL en breakover,het afrol gedeelte is breder.
Afbeelding

Mijn paard heeft lippen aan de zijkant, niet aan de voorkant,en daardoor een breder afrolvlak dan een ijzer met de lip voor. Omdat het ijzer iets naar achter ligt nog een betere afrol.

Blijft zo'n ijzer zonder lippen eigenlijk goed zitten? En wat is het voordeel van een ijzer wat ook naar de zijkant min of meer afrolt?

Mijn smid heeft pas weer in een lezing gehoord dat teveel afrol niet goed is, omdat een paard zijn diepe buigpees moet blijven stimuleren/gebruiken. Daarom is de laatste keer dat Boa beslagen is iets minder opzet in het ijzer gemaakt. Het blijft toch ook een beetje uitproberen denk ik, wat werkt voor je paard. Het lijkt Boa weinig uit te maken, ze loopt nog net zo vrolijk en makkelijk rond.

Foto's en ideeen/meningen tot nu toe, erg interessant!

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 23:51

Ja het EL blijft heel goed zitten...
Mijn idee is juist dat ijzers met dubbele lippen voor de hoef afknellen.
De diepe buiger is ook onderdeel van het hoefkatrol en dus sneller last van irritatie/ontstekingen bij HKO, die moet dan juist ontlast worden toch...teminste zo lees/hoor ik het van smeden/va.
Anders zou je een op www.hoofcare.nl moeten kijken, daar staat alles uitgelegd over regulier ijzers/breakover en breakover bij o.a. hko paarden...
Ik merk goed het verschil met een regulier ijzer of een EL. Mijn paard loopt beter op een EL, rolt beter af en heeft een betere stand. Hij sloft nogal zonder ijzers en is een toonlander en toonlanden is enorm slecht voor HKO'ers.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 23:51

Ik zal het weekend eens fotos maken bij daglicht van de voetjes van Bor.

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 00:10

Esther28 schreef:
Ja het EL blijft heel goed zitten...
De diepe buiger is ook onderdeel van het hoefkatrol en dus sneller last van irritatie/ontstekingen bij HKO, die moet dan juist ontlast worden toch...teminste zo lees/hoor ik het van smeden/va.
.

Dat die dubbele lippen knellen/groei belemmeren denk ik ook..Ik zal mijn hoefsmid eens vragen naar EL ijzers.
En dat van die buigpees, dat is inderdaad een vrij nieuwe theorie, zal de naam van de arts die die lezing gaf eens navragen. Volgens mij was het een Belg. (Ik was er zelf niet bij, hoefsmid) De theorie was dat de diepe buiger wel ontlast moet worden, maar niet volledig, hij moet wel een beetje mee blijven doen. Anders zou je op de langere termijn problemen kunnen krijgen..Was voor mij ook nieuw hoor, dit verhaal.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 00:18

Esther28 schreef:

Volgens 'mijn' orthopedisch hoefsmid is dat idd het geval. Het is iig minder goed voor de doorbloeding. Mijn paard mag daarom voor niet meer op ijzers met dubbele lippen. Misschien dat een enkele lip geen problemen geeft, maar om zoveel mogelijk factoren uit te sluiten is het beter dat hij voor op ijzers zonder lippen blijft.

Ze blijven overigens erg goed zitten. Ik kende soortgelijke ijzers ook al uit de drafsport (zonder lippen dan, het materiaal is daar alleen veel lichter).

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 00:23

Het klinkt inderdaad heel logisch..Toch heeft mijn smid in eerste instantie het advies van de Uithof opgevolgd. Die zouden dat toch moeten weten dan :?
Site van hoofcare is ook erg anti dubbele lip. Ik ga dit zeker bespreken met de smid. Fijn zo'n topic!!
Laatst bijgewerkt door reiziger op 30-12-09 00:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 00:25

Ik bedoel ook niet de diepe buiger compleet ontzien maar wel wat ontlasten omdat het toch gevoeliger is voor ontstekingen en overbelasting doordat het toch contstant over het straalbeen "schuurt".

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 00:27

Haha ja de Van Nassau's zijn erg fel wat betreft "verkeerd beslag", maar goed, ze hebben wel veel "afgeschreven" paarden wel weer aan het lopen gekregen.
Ik denk zeker wel dat slecht bekap en beslagwerk een paard kan afschrijven...

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 00:33

Ja dat denk ik ook..Ben ook benieuwd naar jouw foto's.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 00:37

Ik ga proberen in het weekend bij daglicht foto's te maken, ben deze week alleen savonds op stal..

inge176

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 00:38

Mijn paard wordt af en toe op een ijzer met dubbele lippen gezet. Dit omdat een van haar hoeven soms wat "scheef" groeit. Met de dubbele lippen kan hij dan wat sturen. Op dit moment staat ze weer op normale ijzers met een lip aan de voorkant.

Die foto met die siliconen zool, leuk om te zien. Mijne staat ook op zooltjes maar toch heel anders.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 00:41

Bij Bor zit er een leren randje tussen de hoef en het ijzer voor de demping.....

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 08:43

Mijn paard heeft dubble lippen en van afknellen is echt geen sprake hoor.Hij wordt iedere 5 a 6 weken beslagen.Zijn voeten groeien juist erg hard.En zijn steile voetje is ook al breder geworden.
Op de kliniek hadden ze gezegd dat ik het zo moest laten.Met 1 lip of geen lip zitten ze veel eerder los(bij mijn paard dan hè)en trapt hij ze af.

De hoefsmeden bij ons op stal zeggen ook dat dat onzin is.Zeker als je het paard op tijd laat beslaan.

Nee,dat afknellen gaat er bij mij niet in.

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 08:45

Esther28 schreef:
Haha ja de Van Nassau's zijn erg fel wat betreft "verkeerd beslag", maar goed, ze hebben wel veel "afgeschreven" paarden wel weer aan het lopen gekregen.
...

Dat hebben meer smeden gedaan,die van Nassau`s zijn echt niet heilig.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 09:31

Blijkbaar verschillen de meningen daar dan over. :)

Ik denk dat ik het advies van DA en smid maar gewoon opvolg. Kan me iig niet voorstellen dat het kwaad kan, ijzers zonder lippen.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 10:51

taverno schreef:
Esther28 schreef:
...

Dat hebben meer smeden gedaan,die van Nassau`s zijn echt niet heilig.

Nee dat hoor je me ook niet zeggen, maar ik vind ze wel heel kundig op het gebied van paardenvoetjes/beslag ;)

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 11:51

Esther28 schreef:
Bij Bor zit er een leren randje tussen de hoef en het ijzer voor de demping.....

Dat heeft Boa ook, de hoef is helemaal "dicht" omdat er ook siliconen tussen zitten. Die zooltjes waren met de sneeuw wel handig. Ze stond gewoon in de wei ermee, normaal krijg je met ijzers van die dikke ijsklonten onder de hoef, nu was dat minimaal.

Bij mijn vorige smid hingen de ijzers van Boa regelmatig half, krom of verbogen onder haar voet..was echt een drama. Nu Virginia haar doet, blijven ze mooi zitten. Maar dus wel met dubbele lip. Ik ga het gewoon bespreken, en zie dan wel verder..

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 11:04

Ooh jongens, Borretje heeft zo super gelopen gisteren bij mn lesgeefjuf....ben echt zo blij en trots op mn doorzettertje :D :D

inge176

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 18:16

Fijn Esther! :)
Hier inmiddels weer sneeuw dus het rijden is weer even afgelopen