[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 15:37

@ Blon_D Longeercircel is er helaas ook niet.
Een héél klein stukje voor de inloop is verhard en daar gaan we een strookje gras tegaan afzetten, zodat ze niet zo veel gras meer hebben.

Vraagje wanneer zouden ze dan de gehele wei weer kunnen gebruiken, rond welke tijd is het meeste gevaar geweken?

capopjekop

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 15:39

Het ligt aan de oorzaak van de hb, maar over het algemeen blijven ze gevoelig voor suikers en zetmeel zodra ze een keer bevangen zijn geraakt. Sommige laten hun paard weer volledig op de wei, terwijl anderen het bij een half uurtje houden. Die van mij mogen zo nu en dan een half uurtje op het land als de omstandigheden goed zijn en ik houd de manenkam in de gaten. Zodra die dik en hard wordt blijven ze van de wei af. Dus er valt niet veel over te zeggen, ieder paard is anders, maar ik ben liever voorzichtig dan dat je straks weer een terugval krijgt.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 15:42

Dat is balen, zou ds betekenen dat ze misschien bijna niet meer gebruik kan maken van de gehele ruimte die ze te beschikking hebben?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 15:49

Dat kan wel, maar het kan dus zijn dat ze er beperkt op kunnen lopen. Hier mogen ze ook op de hele wei lopen, maar dus maar een half uur.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 16:24

R.X. schreef:
Dat is balen, zou ds betekenen dat ze misschien bijna niet meer gebruik kan maken van de gehele ruimte die ze te beschikking hebben?

Die van mij staat weer 24/7 op t land met inloop wel een weide met 3 anderen en geen lang gras.. Dit gaat prima alleen het bijvoeren moeten we goed in de gaten houden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 16:26

Het is erg moeilijk. Ik weet nog niet zo heel veel van hb en de oorzaken. Mijn paard mocht van de da ook op het land blijven.

Mijn paard met HB loopt dus ook nog steeds 24/7 op het gras en dat gaat prima. Weliswaar een erg korte weide, maar er staat wel gras en het is een groot stuk. Als de andere paarden er een stukje bij krijgen (we doen aan strookbegrazing), haal ik de hb-er er af en laat de rest eerst het overgrote deel opeten. In mijn geval is het vermoeden dat mijn paard hb is geworden door erg veel overgewicht en toen het gras op. Heeeeel langzaam verliest hij nu een beetje gewicht. Hoop dat ik dat zo kan houden en dan zie ik wel wat er verder gebeurt.

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 16:29

Mijne staat ook 24/7 op een kale wei met strookbegrazing http://www.mijnalbum.nl/Foto-7QMXPTND.jpg. Dit gaat prima. Als ik het niet vertrouw, krijgt hij een korfje om. Mijn pony is ook niet dik, en ook niet bevangen geraakt van overgewicht.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 20:16

Ik was vandaag andermans honden uitlaten en toen ik thuis kwam en vroeg of mijn vriend de stallen al gedaan had zei hij ja, en ook al de wei afgezet.
Dat vond ik echt wel super fijn!

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 20:18

Weten jullie misschien trouwens ook of dat het eerder voorkomt bij oudere paarden, ze heeft het bij ons nog nooit gehad namelijk en van de vorige eigenaar heb ik ook nooit gehoord dat ze het ooit gehad heeft.

ladyx5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 20:51

Bij oudere paarden komt wel eens de ziekte van Cushing voor, wat als 1 van de kenmerken kan hebben IR of hoefbevangheid

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 21:13

Sorry maarre wat is IR?

Zal wel iets héél voor de hand liggend zijn. :o

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 21:15

R.X. schreef:
Sorry maarre wat is IR?

Zal wel iets héél voor de hand liggend zijn. :o

insuline resistentie

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 21:57

Owja tuurlijk, stom, ha, ha. :')
Bedankt.

_Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 22:20

Bij mij gaat het met Bonnie gelukkig heel goed. Ze loopt sinds 2 dagen weer een ½ uurtje per dag op de wei.
Afbeelding
De vorige keer toen de DA hier was is zij ook drachtig gescant dus hopelijk blijft het zo goed gaan.
Morgen komt de DA de andere shetlander Floor scannen en dan kijkt hij gelijk Bonnie weer even na.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 22:31

Heb je een bevangen merrie laten dekken?
Een bevangen merrie heeft imo alle energie nodig om zelf te herstellen. Daarbij heeft het veulen extra vitamientjes nodig die in merriebrok zitten die je merrie straks juist niet kan gebruiken.
Ik heb vorig jaar een merrie bevangen gehad die toen al een maand of 3 drachtig was en niets te dik was. Maar was was het moeilijk om die goed te voeren. Merrie heeft enorm ingeleverd hierdoor, ondanks dat ik zorgvuldig voerde.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 22:34

Dennis schreef:
Heb je een bevangen merrie laten dekken?
Een bevangen merrie heeft imo alle energie nodig om zelf te herstellen. Daarbij heeft het veulen extra vitamientjes nodig die in merriebrok zitten die je merrie straks juist niet kan gebruiken.
Ik heb vorig jaar een merrie bevangen gehad die toen al een maand of 3 drachtig was en niets te dik was. Maar was was het moeilijk om die goed te voeren. Merrie heeft enorm ingeleverd hierdoor, ondanks dat ik zorgvuldig voerde.

Maar vaak neemt het veulen juist ook wat voedingsstoffen op waardoor je gewoon redelijk kunt voeren ook voor de merrie.
Maar ook dit is per paard verschillend.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 22:51

Dracht word vaak gebruikt om bevangen raken te voorkomen, maar de ervaring leert mij dat het weinig uit haald (niet alleen bij mijn eigen merries, begeleid jaarlijks redelijk wat bevangen pony's waar ook wel drachtige merries bij zitten).

Ik heb 2x een drachtige merrie gehad die toch bevangen raakte. Vol in de sport (merrie vorig jaar zou 2 weken later haar Z debuut hebben), niets te dik, weinig op het land, drachtig en toch bevangen.

Natuurlijk neemt een veulen voedingsstoffen. Maar je zal toch altijd je voeren aan moeten passen bij een bevangen paard. Dus waarom niet je merrie eerst goed laten herstellen voordat je haar laat dekken?
Een veulen dragen is een zware belasting, als ik mijn merries mag geloven is de laatste week uit lopen zwaarder dan een wedstrijd dagje (op ZZ nivo).

_Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 23:05

Zij was nog nooit bevangen geweest in de 8 jaar dat ik haar nu heb maar toen zij bij de hengst stond liep zij in een volle wei ineens niet goed ik heb haar toen opgehaald en de volgende dag liep ze erg stijf en stram DA erbij en toen bleek dat zij bevangen was.
Merriebrok geef ik niet ze krijgt als ze 6 maanden drachtig is een halve pavokoek per dag en als ze 8 maanden drachtig is gewoon basis brok bijgevoerd Er wordt niets met haar gedaan alleen wordt zij los gelongeerd om de dag. Zij heeft al 2x een veulen gehad die correct gebouwd zijn en gezond ter wereld kwamen.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 13:08

Ik wens jullie en de merrie en veulen gezonde paardjes toe!
En hoop dat alles goed gaat, ik ben wel benieuwd hoe het zich uit gaat pakken.
Laat je dat hier nog weten?

Off, ik snap persoonlijk alleen niet waarom men nog zoveel gaat fokken aangezien er een overschot is en er al zoveel bij de slacht beland.

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 13:54

Een paar dagen terug had ik al wat meer info gevraagd over wat te doen om bevangenheid te voorkomen.
Nu zijn we deze voormiddag bij de paarden geweest om even te werken (na opleggen van ijzers geven we ze altijd even rust, weer even wennen aan de nieuwe schoenen zeg maar).
Githa werd van de weide gehaald, maar ze was veel rustiger en slomer dan anders. Ze was braaf bij zadelen en opstappen, zoals anders.
maar tijdens het werken op de piste (stukje afgesloten weide) merkten we (ik en mijn man) dat ze toch gevoelig liep. Ze deed wel braaf wat er gevraagd werd en zo, maar niet met het enthousiasme dat we bij haar gewoon zijn. Korte bochten zag je duidelijk dat het niet was zoals we gewoon zijn, maar eens rechtuit in stap, draf en galop was er niks te merken aan haar gangen, gewoon rustiger en beheerster. Dit terwijl ze de reputatie heeft van een bom onder de man te zijn. ~~}>

NU hoop ik dat ze nog gevoelig loopt van de nieuwe ijzers en dat ze sloom was van de warmte gisteren. Ik ga nog even afwachten tot zondag, anders kan de smid direct terug komen.
Weet het even niet hoor zo. Mijn man gelooft niets van die hoefbevangenheid en hij wilt gewoon even afwachten wat dat gevoelig zijn betekent.
Ik maak me zorgen en mag er ook niets over zeggen tegen hem. pff

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 15:24

Sorry.... maar het is echt niet waar dat paarden aan nieuwe ijzers "moeten wennen" indien er wat stand en beslag betreft niets is verandert...wel wanneer je smid daadwerkelijk iets anders gedaan heeft of wanneer je paard wat mankeert aan zijn voeten maar normaal is het niet... maar dat terzijde,

Mar keandra, wanneer je Hb vermoedt zou ik niet "even afwachten".....hoe eerder er ingegrepen wordt hoe beter. hou ze dan in elk geval van het gras af, terug in voer en kijk dán hoe het zich ontwikkelt...

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 15:40

Mee eens.

Van het gras af en wel direct,geen voer er in,alleen hooi.
Neem maar van mij aan dat ze er tegen aan hangt.
Niet afwachten! als je onraad ruikt bellen!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 15:41

Dennis schreef:
Dracht word vaak gebruikt om bevangen raken te voorkomen, maar de ervaring leert mij dat het weinig uit haald (niet alleen bij mijn eigen merries, begeleid jaarlijks redelijk wat bevangen pony's waar ook wel drachtige merries bij zitten).

Ik heb 2x een drachtige merrie gehad die toch bevangen raakte. Vol in de sport (merrie vorig jaar zou 2 weken later haar Z debuut hebben), niets te dik, weinig op het land, drachtig en toch bevangen.

Natuurlijk neemt een veulen voedingsstoffen. Maar je zal toch altijd je voeren aan moeten passen bij een bevangen paard. Dus waarom niet je merrie eerst goed laten herstellen voordat je haar laat dekken?
Een veulen dragen is een zware belasting, als ik mijn merries mag geloven is de laatste week uit lopen zwaarder dan een wedstrijd dagje (op ZZ nivo).

Ja, dat is een gok die je neemt idd want bij de een pakt het goed uit en bij de ander niet.
Ik weet dat ze het wel eens zeggen dat de dracht goed is voor een bevangen pony vanwege dat een veulen die voedingsstoffen nodig heeft.
Maar jij hebt dus echt andere ervaringen in de praktijk?

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 16:42

wel van het gras af, ze staan nu op een arme weide, waar ze enkel bij krijgen via strookbegrazing
verder krijgen ze niets

we gaan er straks nog bij, ik ga zien en anders bel ik vanavond nog de smid

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 17:14

Mijn ervaring is dat het niets uit maakt of ze drachtig zijn of niet. Maar dat het wel een flinke aanslag op je merrie is (veulen dragen/veulen zogen en niet een normaal mama-dieet kunnen volgen).
Juist het wat schraal voeren van een drachtige merrie vind ik lastig. Je wil voldoende vitamine en voedings waarde voeren, maar zeker niet te veel.
Mijn merrie heeft er kwa spek (waarvan ze al niet veel over had) flink ingeleverd de laatste maanden van de dracht. Maar ook in haar heel conditie (minder mooie vacht, viel overdreven terug in bespiering, weinig puf).
Dat terwijl ze toch 'veel' gevoerd kreeg, 200 gram merriebrok, 100 gram omega 369 en 300 gram dieetmix. Dieetmix voor de vitamientjes, omega om wat bij te komen en de merriebrok voor de vitamientjes en om bij te komen (en bij een beetje meer kreeg ze meteen warme voeten en zag ze er opgeblazen uit, bij minder viel ze meer in). Mijn niet-drachtige pony's kregen in die zelfde periode 200 gram dieetmix en liepen er vol bij in het werk (drachtige merrie toen al niet meer omdat de fut er uit was).