Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
R.X. schreef:Dat is balen, zou ds betekenen dat ze misschien bijna niet meer gebruik kan maken van de gehele ruimte die ze te beschikking hebben?
Dennis schreef:Heb je een bevangen merrie laten dekken?
Een bevangen merrie heeft imo alle energie nodig om zelf te herstellen. Daarbij heeft het veulen extra vitamientjes nodig die in merriebrok zitten die je merrie straks juist niet kan gebruiken.
Ik heb vorig jaar een merrie bevangen gehad die toen al een maand of 3 drachtig was en niets te dik was. Maar was was het moeilijk om die goed te voeren. Merrie heeft enorm ingeleverd hierdoor, ondanks dat ik zorgvuldig voerde.
Dennis schreef:Dracht word vaak gebruikt om bevangen raken te voorkomen, maar de ervaring leert mij dat het weinig uit haald (niet alleen bij mijn eigen merries, begeleid jaarlijks redelijk wat bevangen pony's waar ook wel drachtige merries bij zitten).
Ik heb 2x een drachtige merrie gehad die toch bevangen raakte. Vol in de sport (merrie vorig jaar zou 2 weken later haar Z debuut hebben), niets te dik, weinig op het land, drachtig en toch bevangen.
Natuurlijk neemt een veulen voedingsstoffen. Maar je zal toch altijd je voeren aan moeten passen bij een bevangen paard. Dus waarom niet je merrie eerst goed laten herstellen voordat je haar laat dekken?
Een veulen dragen is een zware belasting, als ik mijn merries mag geloven is de laatste week uit lopen zwaarder dan een wedstrijd dagje (op ZZ nivo).