koekwoutsje schreef:Na hier mee gelezen te hebben heb ik me toch maar geregistreerd. Mijn paard is eind oktober vorig jaar een keer goed opzij gesprongen en tobt sindsdien met een blessure aan haar collaterale band rechtsvoor aan de binnenkant. Rechtuit in draf is ze nu rad, maar in de bak blijft het redelijk dramatisch. We zijn begonnen met veeartsen in Bodegraven en ben nu vorige week voor het eerst in Roosendaal (Visdonk) geweest. Handiger voor mij omdat mijn paard in Breda staat. Vanuit Visdonk zijn we doorverwezen naar hoefsmid Van Nassau voor breakover beslag en verandering van hoefstand. Het maaien wat ze was gaan doen is verdwenen, maar loopt nu wel stijf en drukt zich weg. Ik denk dat het spierpijn is en geef het nog even de tijd.
Als ik jullie verhalen zo lees lijkt het vooruitzicht redelijk bedroevend!
Ik heb al heel veel geprobeerd, osteopathie, thermografie, zwavel bijvoeren, bloedplaatjes inspuiten enz. enz. Hebben jullie nog tips?
Het vooruitzicht is niet altijd bedroevend hoor. Mijn Wolter was elf jaar en liep Intermediaire I toen hij deze blessure in zeer zware vorm kreeg (bandjes waren zo gescheurd dat ze alleen op CT scan nog te zien waren). Hij is er twee jaar uit geweest maar is nu 15 jaar en loopt zonder enige veterinaire begeleiding Grand Prix.
Hij heeft heel lang stalrust gehad (een half jaar!), is behandeld met IRAP en heeft toen we weer aan het werk mochten breakover beslag gekregen. Ik heb zelf een opbouwplan gemaakt en dat was ongeveer als volgt:
Week 1 5 minuten stap
week 2 10 minuten stap
week 3 15 minuten stap
week 4 15 minuten stap 1 ronde draf links en rechts
week 5 15 minuten stap 2 rondes draf links en rechts
week 6 20 minuten stap 2 x 2 rondes draf links en rechts
week 7 20 minuten stap 3 x 2 rondes draf links en rechts
week 8 20 minuten stap 3 x 2 rondes draf links en rechts, één volte galop links en rechts
week 9 30 minuten stap 3 x 3 rondes draf links en rechts, twee voltes galop links en rechts
week 10 30 minuten stap 10 minuten draf, vijf minuten galop
week 11 30 minuten stap 10 minuten draf incl. wijken, vijf minuten galop
week 12 30 minuten stap 15 minuten daf incl. wijken, zes minuten galop
De stap werd verdeeld in stukken aan het begin, na de draf en na de galop, dus begin, midden en eind was altijd weer stap.
Ik ging van het begin af aan op hem zitten, ernaast lopen was niet te doen, dan deed hij heel gek, maar onder het zadel was hij gelukkig redelijk braaf.
Na ongeveer een half jaar zo opgebouwd te hebben met basiswerk ben ik begonnen weer meer oefeningen mee te nemen, en toen ging het breakover beslag tegenwerken, de balans was weg, dus toen is hij weer op normaal beslag gekomen en loopt daar nu nog altijd mee.
Het grote toverwoord is complete rust, ik ben ervan overtuigd dat hoe sneu het ook is, het noodzakelijk is om stalrust te geven en niet zoals bij een peesblessure toch te blijven stappen op de hard e.d.
Hoe minder die bandjes moeten doen, hoe beter ze genezen.