Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 14:24

Verschrikkelijk! Heel erg jammer dat die 5 maanden niet geholpen hebben.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 14:37

De rillingen gaan echt door mijn lijf als ik naar die voetjes kijk. Arm paardje. ;(

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 14:44

Afbeelding

Dit krijgt 1 van mijn cobs ook , maar dan in veel mindere mate en alleen aan de zijkant , dus niet in de teen, maar van voren ziet het er ongeveer zo uit.
Dat is trouwens die cob die geen hogere voeten krijgt, maar steeds bredere.
Kun je hier nog iets aan doen ?
Mijn andere 2 cobs van 8 en 9 jaar hebben dit nooit gehad en deze is nu 5 en zijn voeten worden steeds groter.
Platvoeten is trouwens toch wel iets wat je bij dit ras vaak ziet.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 14:47

amigootje schreef:
( Wel een jaar verzorgd voor de eigenaar toen der tijd)

Ik vraag mij af of de eigenaar toentertijd de hoefsmid wel een keer liet komen :( .

Peelie

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 14:52

zo te zien wel, maar wel maar 2 keer per jaar :S als ik die hoeven zo zie... triest hoor...

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-09 14:57

@ Amigootje: zie ik een sincker op de rontgenfoto's?

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 15:00

Een wat :?
Iemand al een verklaring voor de brede voeten van mijn paardje en wat er eventueel aan gedaan kan worden ?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 15:34

Ja de witte lijn is waarschijnlijk verbreed en of heel zwak. Zonder de hoef op te tillen kan ik zo al zeggen dat de zool pannekoekplat is. Mijn paard had ook zulke hoeven toen ik hem kreeg. Ik ben hem zelf gaan bekappen, zijn hoeven waren met name aan de zijkant zo erg. Daar was de witte lijn ook zwartig en breder. Na een jaar zag je er helemaal niks meer van en nu heeft hij keurige hoefjes.

Wat te doen: geen biks, geen appels, geen wortels, regelmatig bekappen waarbij je de hoefwand vrij houdt van druk. In het ergste geval moet je je paard misschien zelfs van het gras afhouden een tijdje.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 15:42

Arabesk schreef:
Ja de witte lijn is waarschijnlijk verbreed en of heel zwak. Zonder de hoef op te tillen kan ik zo al zeggen dat de zool pannekoekplat is. Mijn paard had ook zulke hoeven toen ik hem kreeg. Ik ben hem zelf gaan bekappen, zijn hoeven waren met name aan de zijkant zo erg. Daar was de witte lijn ook zwartig en breder. Na een jaar zag je er helemaal niks meer van en nu heeft hij keurige hoefjes.

Wat te doen: geen biks, geen appels, geen wortels, regelmatig bekappen waarbij je de hoefwand vrij houdt van druk. In het ergste geval moet je je paard misschien zelfs van het gras afhouden een tijdje.

Maar hoe onstaat dan een verzwakking van die witte lijn ?
Bij die van mij is het ook alleen de zijkant die zo uitwaaiert zal ik maar zeggen.
Hij komt wel regelmatig bij de smid, zeker eens in de 6 weken, want dan groeit hij al weer over zijn ijzer aan de zijkant.
Van de winter wil ik hem van de ijzers afhebben, want dan hebben we toch geen shows meer, en dan kunnen we hem misschien vaker bekappen.

Wortels bestaan toch voor het grootste gedeelte uit water, mogen ze die toch niet hebben ?
Wat voer jij dan, alleen hooi ofzo ?
Laatst bijgewerkt door darwin op 10-07-09 15:45, in het totaal 2 keer bewerkt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 15:44

Wortels zijn idd voor het grootste deel water, maar voor een nog groter deel vooral suiker :=

Wij voeren alleen hooi en gras. En heel soms als we gaan clickeren krijgen ze voor een kunstje vier biksjes per beloning }:) of een half wortelschijfje. Uit één wortel haal ik 20 beloningen. :-)

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 15:47

Je weet dat je wortels niet in kleine stukjes mag geven ivm stikgevaar? :P

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 15:47

Ik had mijn bericht nog aangepast , maar je had al geantwoord :D
Ik dacht dat er in wortels weinig of geen voedingstoffen zaten.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 15:53

Zoveel suiker zit er ook niet in wortels volgens mij. Ze werken wel laxerend. Dus als je veel wortels geeft voer je je andere eten voor de kat z'n K..
Paarden die veel wortels krijgen plassen ook veel meer.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 15:57

Aandeel suikers in wortels wordt vaak als meer gezien dan werkelijk is. Maar, als je een paard/pony hebt die gevoelig is op elke gram suiker, geen wortels geven. Bij voeren van een krat peen per week kom je per dag overeen met aandeel suiker tgv peen in verhouding met ongeveer nog geen halve kilo brok (aandeel suikers dus!!!!!!).

__karin__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 16:28

Zo.. weer bijgelezen. Gaat snel als je een midweekje op vakantie bent!

Volgens de voedingswaarde tabel zit er in 100 gram rauwe waspeen 4.9 gram vet.. En in een 100 gram Appel zit niks geen suiker.. Ik geef mijn paarden in elk geval (toevallig) appel.

Ik zal eens kijken of ik foto's van mijn paard zijn achter hoef er kan op zetten. Deze is flink beschadigd door een ongeluk(je) Ik ben erg benieuw wat jullie daar van zeggen!

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 16:38

Je kijkt verkeerd. Er zit 4.9 g suikers in waspeen en 0.2 g vet.

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 16:45

opala schreef:
amigootje schreef:
( Wel een jaar verzorgd voor de eigenaar toen der tijd)

Ik vraag mij af of de eigenaar toentertijd de hoefsmid wel een keer liet komen :( .

Ja, die kwam zeker geregeld ;) En al jaren dezelfde !!

__karin__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 16:50

foutje inderdaad.. Maar we hadden het over de suikers..
Ik had alleen per ongeluk vet ingetypt... :o :+

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 18:25

Arabesk schreef:
Wortels zijn idd voor het grootste deel water, maar voor een nog groter deel vooral suiker :=

Hoe kan iets waarvan het grootste gedeelte al uit iets bestaat en nog groter gedeelte hebben? :Y) ;)

Je moet het namelijk niet gaan overdrijven.

Scoxx: ik denk ook een sincker te zien op de foto's van Amigootje. Ze schrijft ook dat het hoefbeen door de zool heen kwam..

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 19:39

scoxxx schreef:
@ Amigootje: zie ik een sincker op de rontgenfoto's?

Klopt !! Ik heb toen met mijn mobiel foto's gemaakt van de röntgenfoto's !! Vandaar dat ze niet helemaal duidelijk zijn !

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 09:42

@amigootje
pfff
Die is wel heel erg geweest. arm dier, wat zal die een pijn gehad hebben..

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 16:37

ik kom even om de hoek kijken. Interessant topic en leerzaam. Maar ik heb nog niet alles doorgenomen :o

Ik kan echter wel deskundig advies gebruiken om komende week bij de smid goed beslagen ten ijs te komen (passende uitdrukking :D )

Ik heb begin april een draversmerrie gekocht, die erg hopeloos werd gereden. De dingen die ze heeft meegemaakt zal ik jullie besparen, maar het eerste probleem wat opdook was het lopen met de neus in de lucht, weggedrukte rug en angst voor het bit.
Het eerste wat ik heb gedaan is de tanden laten nakijken, die in hopeloze toestand bleken te verkeren en nu wat vergroeid zijn.
Gezien ze wel nog goed kan eten (mits het nu wordt bijgehouden) en ik zonder bit rijdt, is dat geen overkomelijk probleem

Het paard liep daarnaast onder een dekenpak en stond op niet zo goed meer passende ijzers.
De dekens hebben we rustig afgewend en de ijzers zijn eronder uit gehaald. Doel was een paard zonder ijzers, omdat mijn paarden altijd zonder ijzers hebben gelopen en ik nooit problemen daarmee heb gehad (kom niet veel op de weg en rij geen concours)
Moet er wel ff voor de duidelijkheid bij zeggen dat hier veel steen/rots in de grond zit en dat de weidegrond niet te vergelijken is met de nederlandse weide. Daardoor slijten de hoeven normaal gesproken wel weer goed, zodat bekappen niet heel vaak nodig is.

Mijn shetten en onze koudbloedmerrie hebben verder ijzersterke hoeven en kunnen overal zonder problemen lopen. Ze worden regelmatig bekapt en lopen ook direkt na het kappen prima. Geen gevoelige voeten of ander gedoe erna. Nooit. Verder dus absoluut geen klachten over de smid/bekapper (zelf voorstander van blote voeten)

Maar goed... de ijzers dus weggehaald en kort daarna liep ze op drie benen. Hoefsmid laten nakijken, kon niets vinden en concludeerde dat de zolen gevoelig waren omdat ze al haar leven lang op ijzers liep (17)
De hoefwand had geen geweldige conditie, maar de verwachting was dat het zou bijtrekken, mits goed bijgehouden.
De kreupelheid trok weg, maar het paard liep niet geweldig. Eigenlijk helemaal niet goed.
Erop stappen was geen optie. Ze flipte al als ze dacht dat je dat ging doen, omdat haar lijf pijn deed.

Nog even afgewacht en hoeven goed bij laten houden totdat ze wat beter uit gingen zien en ervan uitgegaan dat gevoeligheid niet ongebruikelijk is in het begin.
Na een aantal weken werd het duidelijk dat nek, schouders en lendenen volledig vast zaten.

De oorzaak leek te liggen in verkeerd rijden in verleden, maar helemaal duidelijk werd het niet. Dierenarts is erbij geweest, hoefsmid, bekapster en equitherapeut. Bekapster hield het verder netjes bij en sprak over gevoelige zolen.
Dierenarts (vd paardenkliniek) adviseerden gymnastiserende oefeningen, wat lastig ging omdat het paard gewoon te slecht liep
Equitherapeut (acupunctuur, massage, chiropraktie, stretchen, les in klassiek dressuur) kwam, concludeerde met drukken op bepaalde punten dat nek, schouders en lendenen vast zaten (paard reageerde supersterk op druk op bepaald punt lendenen, waarvan ik inmiddels weet dat dat gewoon een reflex is en geen indicatie van pijn) en behandelde mijn paard. Behandeling wat erg moeilijk was voor mijn paard (werd catatonisch=in zichzelf opgesloten en niet meer reageren) en stretchen leverde eerst wat verzet en uiteindelijk volledig flippen op, waarna ik anderhalve week nodig had om mijn paard weer zover te krijgen zijn voetje te geven.

Haar advies was stretchen en gymnastiserende oef. Stretchen ging echter niet (paard werd panisch als ze dacht dat je dat wilde doen) en de oef hopeloos omdat ze echt niet wilde lopen
Uiteindelijk buurman gevraagd om te kijken. Buurman voert al een heel leven paarden in uit het buitenland voor de verkoop, fokt, heeft dekhengsten en was hoefsmid. Hij is gestopt met smid zijn vanwege zijn rug, maar had een goede naam (gaat ook prettig met paarden om, dus geen handelaar in de negatieve zin van het woord)

HIj concludeerde dat het paard ernstige voetproblemen had. Een voet had een hoefzweer gehad en hij liet zien waar de hoefwand open was gegaan om de troep eruit te laten. Een voet voelde warmer aan dan de andere, wat een lichte ontsteking kon betekenen.
Een voet had een tussenruimte tussen zool en hoefwand, waar steentjes ed tussen gingen zitten, wat erg pijnlijk was.

Daarnaast sleet de hoefwand sneller dan de zool, met als gevolg dat het paard bij bepaalde delen van de hoef alleen op de zool liep, zonder steun van hoefwand omdat die op die plekken was afgesleten. De zool zelf is dun en gevoelig.
Daarnaast stond hij, door het erge slijten scheef op de voetjes.

De pijn aan de voeten en scheefstand was volgens hem de belangrijkste oorzaak van de spierproblemen, omdat het paard niet goed wist hoe te staan om zijn voeten te ontslasten en derhalve verkrampt ging lopen.
Hoewel zijn paarden (15) op 2 na zonder ijzers lopen en hij ook liever blote voeten ziet, adviseerde hij voor dit paard wel ijzers. En correctie van de stand. En wel door een zeer ervaren en kundig smid.

De bekapster zag het tegen die tijd ook niet meer zitten. Bijwerken schoot niet op, omdat er te vaak stukjes hoefwand afbraken, waardoor de zool meer uitstak dan de hoefwand op plaatsen. Bijhouden had niet het gewenste resultaat.
Volgens de buur is dit een veelvoorkomend probleem bij de dravers die hier rondlopen, mogelijk door een wat minder gezond fokbeleid

(drafsport is hier zeer populair, dus er wordt aardig op losgefokt en er is een behoorlijk overschot aan dravers, met alle gevolgen van dien)

Goed... ik ben dus werkelijk een groot voorstander van een ijzerloos bestaan, maar niet ten koste van alles. Dat mijn paard pijn heeft aan zijn voeten, is mij nu ook zeer duidelijk en dat wil ik niet. Woensdag moet ik naar de smid. Niet naar de aanbevolen smid, omdat die geen nieuwe klanten meer neemt en heel erg ver uit de regio zit, maar naar een smid die weer door hem werd aanbevolen en die ook erg goed zou zijn.

Toch wil ik graag adviezen...
Wat zouden jullie doen en waarom?
Waarop te letten?
Wat kan ik zelf in de gaten houden?

Ik heb zelf nooit een beslagen paard gehad, dus heb er geen verstand van. Daarnaast loopt dit paard nu dus al maanden met pijn, omdat alle ' deskundigen' niet zagen wat er aan de hand was, dus mijn vertrouwen is minder geworden.
De buur wees mij overigens wel duidelijk aan wat er mis was en waarom dat dat mis was en toen zag ik het zelfs (weer veel bijgeleerd)

Overigens is zowel hij als de smid(tel gesproken) van mening dat de spierproblemen waarschijnlijk goed te verhelpen zijn met gymnastiserende oefeningen als er geen pijn meer aan de voeten is. Advies is dan ook, zodra ze beter loopt, met grondwerk te beginnen en zo op te bouwen.
Maar een garantie is er niet. Of er ook sprake is van problemen als artrose, is zo niet te zien en pas te beoordelen als het paard goed op zijn voeten staat.
Maar goede voeten is een eerste vereiste, volgens de heren (kan ik mijzelf wel wat bij voorstellen)

Dus gooi jullie meningen maar op tafel...(Heb helaas geen foto's en fototoestel is naar de maan)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 16:49

Ik zou in het belang van het dier kiezen en er een ijzertje(kunstof)onder laten zetten.

Het dier zit nu in een cirkel en die moet je doorbreken. Als de pijn in de voeten afneemt komt de rest van het lichaam ook tot rust wat ook weer bevordelijk is voor het herstel van de voeten. Je zou eventueel een supplement kunnen geven voor de voeten en het over een half jaar/jaar nog eens proberen om de ijzers eraf te halen.

Als er sprake is van artrose zou ik een foto laten maken om te kijken in welke mate dat aanwezig is. Misschien is het wel helemaal niet reeel om het dier nog te laten lopen.

Mijn eerste prioriteit zou zijn om het dier weer pijn vrij te krijgen en dat ie weer happy wordt. Daarna kun je het lichaam ook weer gaan trainen.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 17:06

Jeetje wat verhaal zeg!

Mijn keuze zou in dit geval zeker ook bij ijzers liggen!
Daarna (zoals cowgirl zegt) foto's laten maken als er atrose vermoed word.

Arm dier... ;(
Schandalig dat een paard zo naar de knoppen gereden word door de mens..

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 18:45

Mijn prioriteit ligt ook bij het pijnvrij krijgen van het paard, omdat dit niet ten goede van haar algehele gezondheid komt (verkrampt lopen etc) en kan zorgen voor andere ernstige problemen.

Misschien nog niet helemaal duidelijk, maar het paard loopt momenteel alleen in de wei en komt dus niet op straat of of verharde bospaden of wat dan ook. Het te snel afslijten gebeurd in de wei (veel steen in de grond hier) dus zijn hoefschoenen geen optie (die zou ze dan altijd aan moeten houden)
Ik heb dus ook voor as woensdag een afspraak met de smit.

Het is idd de bedoeling om later te kijken hoe het gaat/aan het werk te gaan en als er geen zeer duidelijke verbetering zichtbaar is verder te kijken.

Maar ik was toch benieuwd naar jullie reacties...
En waar ik op moet letten....

Zack... naar de knoppen rijden is een understatement.
Ik zal jullie het hele verhaal besparen, maar een aantal dingen zijn oa.. flink springen en wedstrijden springen terwijl het paard problemen had met de galop (kon hij voorheen wel dus er was al een probleem), gereden met kapot zadel, gereden met pijnlijke mond/bit -opgelost door dubbele neusriem-, enz....Daarnaast overigens een paar jaar geleden op de wei zwaar mishandeld (opengesneden van achteren) en daar bijna aan gestorven.
Dit paard wil je geen pijn laten leiden.

Overigens zie je er niet zoveel aan als ze gewoon op de wei rondstapt en lijkt ze verder in een prima humeur. Maar veel meer dan af en toe een drafje doet ze niet.
Uit haar plaat gaan, helemaal niet.