[INFO] Spat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

flugeltje

Re: Centraal topic over spat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 10:12

Vanavond heeft Arthur weer gebeld en is in overleg geweest...

Het volgende : Syl is op siliconen beslag gezet en zijn hoefgewricht wordt ingespoten met hyaluronzuur en ontstekingsremmer.
Het lijkt de artsen onwaarschijnlijk dat Syl stram loopt op de OCD en het werd me dan ook afgeraden om die nu weg te halen. Eerst even aankijken en dan misschien alsnog het besluit nemen om te opereren op een later tijdstip, even kijken hoe het loopt.

Zondag kan ik hem dan eindelijk halen en mag hij 2 weken in een afgezet weitje, omdat complete rust voor hem geen optie is.

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 10:26

Alani schreef:
flugeltje schreef:
gisteren Arthur weer gesproken en hij heeft artrose in zijn hoefgewricht, hij twijfelt of er een woekering zit en daarom moet de chirurg er naar kijken, om te zien of het operatief te verwijderen is of dat hij gewoon behandeld ga worden.

@alani. ik heb gevraagd voor de OCD operatie, maar na de operatie 4 weken boxrust en daarna weer opbouwen, dus dat valt reuze mee !!

Maar vandaag hoor ik als het goed is de mening van de chirurg, om de artrose te opereren en zijn mening over de OCD.

Maar dat opbouwen duurt lang. Voordat ze weer zo lopen en hun been gebruiken als voor de problemen duurt gerust veel langer. Houd er beslist rekening mee dat je minimaal een jaar uit de sport bent.

Toch begrijp ik 1 ding niet. Een da heeft de diagnose spat gesteld, je paard behandeld met Tildren en er zijn helemaal geen foto's gemaakt waaruit hij zijn conclusie zou kunnen trekken? Vind het een typische werkwijze. Ingeval van artrose is toediening van Tildren trouwens wel goed (ik heb laatst bij de da de bijsluiter uitgebreid gelezen).

Vwb woekering in het hoefgewricht; dit zou toch op een foto duidelijk te zien moeten zijn?

Ik hoop voor je dat ze er iets aan kunnen doen. Al bericht gehad van je verzekering? Meestal kan je da je ook al wel vertellen welke behandeling worden vergoed en welke niet.

Er is bij mijn paard een onderzoek gedaan dmv SCINTIGRAFIE, daaruit kwam bekkeninstabiliteit en irritatie in het spronggewricht, waaruit werd opgemaakt dat hij spat zou hebben. Daarna is hij bijna een jaar behandeld met Tildrin voor de bekkeninstabiliteit en werkte ook voor de spat. Ik ben er gewoon vanuit gegaan dat het spat was en heb het niet alsnog op de foto gezet :?
Afgelopen winter is hij nogmaals behandeld met Tildin voor die spat, maar achteraf is dat ook alleen maar goed geweest voor de artrose. Dus dat het nu uiteindelijk geen spat is, heeft verder weinig uitgemaakt, ja, alleen voor jezelf, dat je dat al die jaren gedacht heb.

En die woekering was dus niet helemaal duidelijk te zien op de foto en wilde de arts voor de zekerheid een second opinion, waar ik alleen maar blij mee was.

De OCD wordt dus niet geopereerd, op afraden van beide artsen.

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 13:14

Toch eerst nog een weekje naar een revalidatiecentrum, vlakbij de kliniek om hem rustig te houden. Hij moet toch 1 week echte boxrust en dat is geen doen met zijn karakter. Dus volgend weekend mag hij naar huis.

BasiNami

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 14:20

Poeh Flugeltje, wat een problemen! Petje af dat je zoveel moeite ervoor doet om alles op te lossen! Is er een kans dat hij straks weer helemaal rad loopt in de hogere sport?
Tiger, superleuk dat je zo'n grote buitenrit hebt kunnen maken!
Sham komt in de winter iedere dag in het land, tenzij het echt een dikke drekboel wordt, dan komt ze iedere dag een paar uur in de buitenbak.. Mocht dat slecht voor haar benen zijn dan weet ik zeker dat er wel iets geregeld kan worden zodat ze toch de hele dag buiten komt.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 11:06

Ben helaas nog niet bijgelezen, maar wel weer terug van onze trainingsweek bij Bartels. Kiekie heeft het super gedaan en de hele week goed gelopen *\o/* !! Er is dus nog leven na spat :D :D Ik heb echt lopen duimen tot de laatste dag, maar dat was gelukkig helemaal niet nodig: ze deed het super zónder klachten terwijl het toch best wel zwaar was 5 dagen achter elkaar een intensieve les van een uur. Het was weer erg leerzaam en super leuk bij Bartels, dus nu moeten we thuis weer een beetje afkicken en proberen niet teveel heimwee te hebben :o

BasiNami

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 14:59

Leuk dat jullie zo'n leuke leerzame week hebben gehad en dat Kiek het aan kon allemaal :D :D

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 18:14

Netje Wat leuk zeg, nog mooie foto's gemaakt zodat we ook een beetje van jullie geluk mee kunnen genieten?

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 20:26

BasiNami schreef:
Poeh Flugeltje, wat een problemen! Petje af dat je zoveel moeite ervoor doet om alles op te lossen! Is er een kans dat hij straks weer helemaal rad loopt in de hogere sport?
Tiger, superleuk dat je zo'n grote buitenrit hebt kunnen maken!
Sham komt in de winter iedere dag in het land, tenzij het echt een dikke drekboel wordt, dan komt ze iedere dag een paar uur in de buitenbak.. Mocht dat slecht voor haar benen zijn dan weet ik zeker dat er wel iets geregeld kan worden zodat ze toch de hele dag buiten komt.

Hij heeft nog nooit echt kreupel gelopen, maar gaat zich vastzetten in zijn lijf, maar hij werkt heeeeeeeeeel graag en voorzie geen problemen op hoger niveau
( 4 weken geleden heeft hij nog een 2x 1e plaats behaald met 4 winst in het M1 en daarvoor ook alleen maar van zulke resultaten, dus hij loopt super goed, ondanks zijn artrose)

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 21:21

hebben jullie paarden/ponys met spat ook dikke benen?ik heb een pony met artrose en kreeg dikke benen door het warme weer,en omdat ze veel in de schuistal stond herkennen jullie dit?

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 18:48

Nee daar heeft die van mij totaal geen last van :n

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 10:02

Zamero schreef:
Netje Wat leuk zeg, nog mooie foto's gemaakt zodat we ook een beetje van jullie geluk mee kunnen genieten?

Ik was mijn spiegelreflexcamera vergeten :o Ik heb wel foto's gemaakt met mijn kleine cameraatje, maar die staan nog op mijn dochter d'r laptop. Wel heeft ze een topic aangemaakt met wat filmpjes die daar gemaakt zijn. Helaas ook niet al te beste kwaliteit, want ze zijn ook gemaakt met dat kleine dingentje. Maar er is in ieder geval op te zien dat ze zuiver loopt :D :D

[RIJ-ITP] Trainingsweek @ Academy Bartels!

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 14:21

Netje & Saartje; harstikke top dat Unique het allemaal zo goed kon doen. Ik kan me voorstellen dat jullie hebben genoten. Ik vond het alleen al leuk om de filmpjes te bekijken, laat staan als je er actief aan kunt deelnemen. Jullie geven mij weer hoop voor de toekomst!!

Ik hoop volgend jaar met jullie mee te gaan 8-)

Met mijn paard gaat het ook steeds beter. Gisteren ook weer de galop mee genomen en ze blijft goed op het achterbeen. Wel kan ik haar op de rechterhand minder goed sluiten en galoppeerd ze dus in een flinke arbeidsgalop, die overigens wel zuiver is. Ik vind het voor me zelf wel moeilijk om heel simpel te rijden, ik wil weer gauw teveel doen en vragen. Gelukkig staat mn 2lingzusje altijd vanaf de grond te kijken en die zet er dan weer even de rem op.

Netje & Saartje;

@Flugel; hopelijk word je moeite beloond en zijn je inspanningen niet voor niets. Maar dat geldt eigenlijk voor ons allemaal.
Vwb OCD las ik laatst een artikel van een da die erop tegen was dat er preventief (zeker bij jaarlingen) wordt geopereerd. Zijn redenering is dat de meeste paarden uitvallen vanwege spier- of peesproblemen en niet vanwege oc/ocd.
Heb jezelf goede verwachtingen of twijfel je?

@Emaartje: ik merk nooit iets van dikke benen. Nu loopt ze 24/7 in de wei en ze is wel minder stijf dan wanneer ze een nacht op stal heeft gestaan.

@Tiger; jullie hebben allebei weer kunnen genieten +:)+

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 16:04

Alani schreef:
Netje & Saartje; harstikke top dat Unique het allemaal zo goed kon doen. Ik kan me voorstellen dat jullie hebben genoten. Ik vond het alleen al leuk om de filmpjes te bekijken, laat staan als je er actief aan kunt deelnemen. Jullie geven mij weer hoop voor de toekomst!!

Met mijn paard gaat het ook steeds beter. Gisteren ook weer de galop mee genomen en ze blijft goed op het achterbeen. Wel kan ik haar op de rechterhand minder goed sluiten en galoppeerd ze dus in een flinke arbeidsgalop, die overigens wel zuiver is. Ik vind het voor me zelf wel moeilijk om heel simpel te rijden, ik wil weer gauw teveel doen en vragen. Gelukkig staat mn 2lingzusje altijd vanaf de grond te kijken en die zet er dan weer even de rem op.

Netje & Saartje;

@Flugel; hopelijk word je moeite beloond en zijn je inspanningen niet voor niets. Maar dat geldt eigenlijk voor ons allemaal.
Vwb OCD las ik laatst een artikel van een da die erop tegen was dat er preventief (zeker bij jaarlingen) wordt geopereerd. Zijn redenering is dat de meeste paarden uitvallen vanwege spier- of peesproblemen en niet vanwege oc/ocd.
Heb jezelf goede verwachtingen of twijfel je?

@Emaartje: ik merk nooit iets van dikke benen. Nu loopt ze 24/7 in de wei en ze is wel minder stijf dan wanneer ze een nacht op stal heeft gestaan.

@Tiger; jullie hebben allebei weer kunnen genieten +:)+

Hey

hij wordt niet geopereerd aan de OCD, de arts heeft hem nog eens buigproeven laten doen en loopt alleen wat stijf ra. ( hij staat nu 2 weken stil en is op het beton gevallen) dus hij raadt het me af om te opereren. Dus ik ga dat ook niet doen.. pfff een hele opluchting

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 22:47

Netje Zit er echt leuk en leerzaam uit, en wat rijden jij en je dochter netjes.
Mijn complimenten :j

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 23:31

Zamero schreef:
Netje Zit er echt leuk en leerzaam uit, en wat rijden jij en je dochter netjes.
Mijn complimenten :j

Dank je wel !! Alleen rijd ik niet hoor: ik was mee als toeschouwer (en soms filmer) en voor de gezelligheid.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 23:39

Alani schreef:

Hoop voor de toekomst moet je altijd houden hoor (al is dat soms wel moeilijk) !

En voor volgend jaar is het afgesproken, dan ga je ook !! Maarrrrrrre, dan ga ik er wel vanuit dat Kiek volgend jaar zo goed is dat ze ook weer kan gaan. Wij kijken op dit moment wel korte periodes vooruit en maken niet al te veel plannen voor de toekomst (anders kan het ook een grote teleurstelling worden). Eerst maar weer eens de winter (en kou) goed doorkomen. Gelukkig is het voor de trainingsweek mogelijk om een speciale verzekering af te sluiten zodat je je geld terugkrijgt als (vlak) voor of tijdens de trainingsweek je paard een blessure krijgt. Anders zou ik het risico van zo'n dure week niet aandurven.

Vanuit onze stal gaan ze meestal een weekendje weg in het najaar: dit jaar naar de Veluwe (van vrijdag t/m zondag): dat soort dingen slaan we nu over. Drie dagen achter elkaar een aantal uur op zware ondergrond is vragen om moeilijkheden en dat willen we niet, hoe jammer het ook is om niet mee te kunnen voor Saar.

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 14:14

Owh dacht dat jij er ook een keer op zat.
Sorry :o

Justnon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 14:37

Hier ook even mijn verhaal
Ik ben er sinds kort ook achter gekomen dat mijn merrie van 8 jaar spat heeft in allebei haar spronggewrichten achter. Hierdoor staan haar bekken scheef en heeft ze licht artrose in haar rug.
Na vier maanden met mijn eigen dierenarts aanmodderen met rust, chiropractie behandeling en kreupelheidsonderzoek werd ik doorgestuurd naar Kliniek Slootdorp. Ze was in die tijd continu kreupel.
8 juli had ik een afspraak en hebben ze foto's gemaakt, daar kwam dus spat uit in allebei haar spronggewrichten. Ze hebben het ook nog uitverdoofd om er zeker van te zijn dat de pijn daarvan dan kwam. Hij vond haar toen ook erg beroerd lopen.

Ik kreeg pro-dynam mee naar huis, 2 x daags en zakje en na 2 maanden terug komen om opnieuw foto's te maken.

Nu zijn we een week verder en loopt ze nog steeds beroerd (soms nog beroerder dan daarvoor) ze staat dag en nacht buiten.

Ik heb dus vandaag de kliniek gebeld dat ze nog steeds beroerd liep, hij had gedacht dat ze nu al een stuk beter zou lopen en wil het nog 1 week aankijken en anders moet ik terugkomen om een ontstekingsremmer in te laten spuiten en/of eventueel een tildrin infuus.

Nu had ik al een slecht gevoel om mijn paard 2 maanden op een pijnstiller te zetten zodat ze geen pijn heeft maar nu ik merk dat de bute ook geen verlichting voor haar geeft ben ik ten einde raad..
Ik vind het heel moeilijk te bepalen waar de grens ligt, mijn paard met pijn laten staan is absoluut geen optie, daarom voel ik me nu zo slecht maar aan de andere kant knaagt het gevoel weer of ik er wel genoeg aan gedaan heb/ heb willen doen...

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 15:59

Justnon; een ellende zeg. Is de spat dusdanig erg dat ze daarom zo kreupel loopt? Bedenk je goed dat een behandeling met Tildren er niet 1 is maar vaak 2 tot 3.

Ik vond het verschil tussen een paardenkliniek en een 2e lijns kliniek heel groot. Ook mijn merrie liep als een krant een paar maanden geleden, inmiddels stukken beter. Zoals je wellicht hebt gelezen is dit de 2e spatuitbraak. 5 jaar geleden de 1e gehad en nu is de spat dus weer actief, maar het wordt wel rustiger.

Welk type spat heeft ze?
Het is moeilijk de balans te vinden tussen genoeg doen en doorgaan. Uiteindelijk zul je zelf alles af moeten wegen wat eerlijk is tov jezelf en je paard.
Sterkte!

Justnon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 16:06

Alani schreef:
Justnon; een ellende zeg. Is de spat dusdanig erg dat ze daarom zo kreupel loopt? Bedenk je goed dat een behandeling met Tildren er niet 1 is maar vaak 2 tot 3.

Ik vond het verschil tussen een paardenkliniek en een 2e lijns kliniek heel groot. Ook mijn merrie liep als een krant een paar maanden geleden, inmiddels stukken beter. Zoals je wellicht hebt gelezen is dit de 2e spatuitbraak. 5 jaar geleden de 1e gehad en nu is de spat dus weer actief, maar het wordt wel rustiger.

Welk type spat heeft ze?
Het is moeilijk de balans te vinden tussen genoeg doen en doorgaan. Uiteindelijk zul je zelf alles af moeten wegen wat eerlijk is tov jezelf en je paard.
Sterkte!

Ja ze loopt daar nu echt kreupel van, de dierenarts vond haar erg beroerd en heeft haar rechterspronggewricht (wat het meest actief is) uitverdoofd en toen liep ze bijna helemaal rad, alleen begon ze toen met haar linkerbeen wat te kreupelen. Zo kwam hij erachter door dat been toen ook op de foto te zetten dat daar ook spat zit.

Er waren gedeeltes bot aan elkaar gegroeid maar niet alles, dierenarts dacht ook wat afbraak te zien maar dat kon hij niet met zekerheid zeggen.

Op dit moment wijk ik heel erg naar haar te laten gaan, puur omdat ik niet kan aanzien dat ze zo'n pijn heeft eraan en al lange tijd zo staat. Het is ook nog is een enorme streskip op de trailer dus elke keer die stres voor haar om te heen en weren tussen de kliniek en stal..(dit is absoluut niet een reden om haar te laten gaan maar het speelt allemaal een klein stukje mee)

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 18:53

Justnon Wat erg zeg, ik kan volkomen begrijpen dat je zo twijfeld. Je wilt je paard natuurlijk helemaal niet met pijn zien, laat staan met zoveel pijn.
Kan je toevallig niet nog iets anders van de DA krijgen tegen de pijn?

Justnon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 19:51

Zamero schreef:
Justnon Wat erg zeg, ik kan volkomen begrijpen dat je zo twijfeld. Je wilt je paard natuurlijk helemaal niet met pijn zien, laat staan met zoveel pijn.
Kan je toevallig niet nog iets anders van de DA krijgen tegen de pijn?

Wat ik nu heb is al heel sterk en niet iedere dierenarts geeft dit mee.
Meestal krijg je eerst metacam en als dat niet werkt zoiets als wat ik nu heb ;(

Erpel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 23:03

Justnon, dat lijkt me inderdaad niet gemakkelijk om over na te denken.. Kan de behandeling niet bij jouw op stal gegeven worden?

Vandaag is de DA ook voor Hilda geweest, ze loopt inderdaad niet goed. De 30e worden er foto's gemaakt van haar beide achterbenen en hij dacht dat het misschien ook een beetje in de voorbenen zou kunnen zitten, maar dit is niet zeker uiteraard. Nu kregen we eigenlijk 3 opties (ligt uiteraard wel aan de foto's) of om op pijnstiller verder te gaan, al ben ik hierzelf geen voorstander van. Het gewricht inspuiten of een Tildren infuus. Ik denk dat ik dan voor het infuus ga, als ik het allemaal zo hoor. Dat pakt alle plaatsen aan in ieder geval. Heeft iemand hier informatie over of ervaring mee?

Hij zei dat ik wel gewoon kon rijden, als ik er maar rekening mee hield. Ik ben wel blij dat de foto's en de behandeling gewoon bij ons op stal kan worden gedaan. Maar goed, eerst de foto's maar eens afwachten :=

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 08:49

hoi, ik praat en lees al een hele poos mee.

Sinelia heeft ook spat, maar dat gewricht is in oktober met cortison ingespoten. Daar heeft ze goed op gereageert. Is het nu zo dat als dat ook niet meer werkt dat ze dan nog aan de Tildren kan?

Justnon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 09:24

Nikkel schreef:
Justnon, dat lijkt me inderdaad niet gemakkelijk om over na te denken.. Kan de behandeling niet bij jouw op stal gegeven worden?

Vandaag is de DA ook voor Hilda geweest, ze loopt inderdaad niet goed. De 30e worden er foto's gemaakt van haar beide achterbenen en hij dacht dat het misschien ook een beetje in de voorbenen zou kunnen zitten, maar dit is niet zeker uiteraard. Nu kregen we eigenlijk 3 opties (ligt uiteraard wel aan de foto's) of om op pijnstiller verder te gaan, al ben ik hierzelf geen voorstander van. Het gewricht inspuiten of een Tildren infuus. Ik denk dat ik dan voor het infuus ga, als ik het allemaal zo hoor. Dat pakt alle plaatsen aan in ieder geval. Heeft iemand hier informatie over of ervaring mee?

Hij zei dat ik wel gewoon kon rijden, als ik er maar rekening mee hield. Ik ben wel blij dat de foto's en de behandeling gewoon bij ons op stal kan worden gedaan. Maar goed, eerst de foto's maar eens afwachten :=

Nee ik moet daarvoor naar de kliniek toe, er gezien het niet 1 behandeling zal zijn maar vaker wordt dit voor haar ook erg vervelend..ik ga vandaag met mijn dierenarts overleggen..