[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

romeorowan

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 12:47

Ik denk dat je helemaal gelijk hebt.

Bij Indiana zit er dus niet heel erg veel verschil in een zachte of harde manenkam, in iedergeval niet zoals bij Nado (als ik het zo lees).

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 13:05

De shetlander waar ik wel eens mee men, kon ik eerst mijn hand niet om de manenkam leggen. Zo dik was deze (en niet door het vele haar). Maar wel soepel (dus makkelijk naar links en rechts te bewegen). Isabella heeft geen dikke manenkam, maar wel eens een harde. Maar moet eerst even beter op gaan letten hoe ze op het moment van voelen haar hoofd houdt, voordat ik echt wat erover kan zeggen.

Wel voel ik bij haar de ribben heel makkelijk en ook een schoft en schouderbladen. Iets dat ik bij die andere shet totaal niet voel. Ook niet na enig drukken.

Gekke is wel dat ze van mijn shet vaak zeggen dat ze te dik is, en van de andere vinden ze het wel meevallen (met "ze" bedoel ik mijn paardenkennissen die beide pony's kennen).
Misschien komt dat door Isabella's bolle buik (darmen bijna altijd gevuld met hooi)? Geen idee eigenlijk.

Huifbedpony Wendy heeft overigens geen spatje vet te veel. Is eerder te mager dan te dik. Ook geen harde of dikke manenkam. Maar zij heeft wel bulten boven de ogen en dat schijnt ook weer richting een insulineprobleem te wijzen, heb ik mij laten vertellen.

Wat gelig oogwit en niet mooi zachtroze tong en tandvlees, duidt weer op een mogelijk leverprobleem.

En zo ga ik op steeds meer dingen letten ... dingen die me vroeger niet eens opvielen, zijn nu soms al verdacht nog voordat er iets aan de hand is.
Beest zal af en toe echt wel eens gek van me worden met al dat gevoel en controle aan en van haar lijf Haha!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 14:14

heb ik even mazzel!ik heb een ex-hoefbevangen paard en een exzemer fries met (hengst)speknek!!de enige die gezond is,is mijn shet hengst,nergens last van,alleen eigenwijs!
pablo heeft ook bulten boven zijn ogen,vocht denk ik,helemaal als hij naar beneden staat met zijn hoofd.....

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 14:24

Aurora heeft haar hele leven al bulten boven haar ogen eigenlijk
Op deze foto is het wel duidelijk te zien. (is anderhalf jaar geleden)

Afbeelding

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 15:38

Oei, op deze foto zie ik om eerlijk te zijn wel meer dingen waar ik van schrik. Bloos

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 15:44

Daarom zet ik er ook bij, anderhalf jaar geleden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 15:44

ze houd ook vocht vast bij de boeg,voor mij een duidelijk geval van een te trage schildklier

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 15:46

wat bedoel je met de boeg?

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 15:47

Isapaardje, waar schrik jij allemaal van dan, behalve dat ze veel te dik is? Want alleen zeggen dat je ervan schrikt daar kan ik natuurlijk weinig mee.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 15:57

de boeg gaat van onder de nek naar tot waar de voorbenen beginnen,nou,wat leg ik dat weer lekker uit....ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel..

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 17:56

Nou, de boeg is bij allebei mijn paarden spekkig lijkt me. Slap ook en flubberig zeg maar, getverderrie. En ik maar denken dat ze weinig vet hebben. Oh ja, Loa heeft ook een dikke buik, maar volgens mij ook hooibuik, verder is ze niet dik, behalve dan die slappe, vette, drillerige, flubberende boeg, ha,ha. Zal eens boegfoto's maken, maar dat moeten dan wel actiefoto's worden, moet ik met m'n ene hand het spek heen en weer laten flubberen en met de andere afdrukken.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 18:04

Ze is over het hele lijf een beetje "sponzig". Isabella was dat in 2005 ook zo erg. Vandaar dat ik toen overging op natuurlijk voer van Hippolyt om te proberen dat "sponzige" eraf te krijgen. Aurora heeft dat over haar hele lijf, niet alleen bij de boeg. Zeker ook de billen zijn niet mooi rond. En bij de uier lijkt ze ook wat dikker te zijn (net ervoor).
De bulten boven de ogen zijn erg groot. Die horen daar niet te zitten (althans dat was iets waar mijn DA op lette).
Dan nog de hoeven. Deze zijn echt veel te lang in de toon. Zo rek je de witte lijn uit, al zou er geen probleem zijn.

Nu is de foto van 1,5 jaar geleden. Dus eigenlijk ook weinig te zeggen hoe het nu is. Je liet hem alleen maar zien voor de bulten boven de ogen Haha!

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 18:15

Die bulten, ik dacht altijd dat dat typerend was voor paarden met Cushing, maar het kan dus ook andere oorzaken hebben?
En ja, die toon is heel lang, net als bij Tyra een poosje geleden, en dat terwijl de hoefsmid toch om de paar weken kwam.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 19:36

Paarden met EMS zijn vaak zetmeel en suiker gevoelig, zijn vaak hoefbevangen, krijgen ook later vaak cushing ... het lijkt dus allemaal met elkaar te maken te hebben.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 19:51

Ik was vanochtend op pad om hooi te halen. Normaal gesproken heb ik het voordroogspul bij hun buren vandaan, maar die hebben niet meer genoeg. Dus nu bij hun buren gehaald.
Staan er bij het 1ste adres (van het voordroogspulo) 3 shetlanders en 1 tinker. 1 shet en de tinker waren erg leuk aan het rennen, ik denk omdat ze onze trailer zagen, de andere 2 konden bijna niet lopen. Hartstikke hoefbevangen, veel te lange tenen.
Ik weet dat een week of 2 geleden de hoefsmid nog is geweest en een aantal maanden geleden had hij al verteld dat de dierenarts was geweest omdat een shet hoefbevangen was.
Ik ben zo geschrokken. Ze waren niet te dik, in ieder geval niet meer. De goede shet en de tinker waren MODDERVET, dus daar kun je ook op wachten.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 20:18

Dit is Aurora als veulentje (lief he)
Afbeelding
Toen had ze die bulten dus al... heb ook weleens aan de veearts gevraagd en toen kreeg ik als antwoord dat het niet per se iets gevaarlijks hoeft te zijn. Maar waarom ze het nou precies heeft... geen idee.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 20:30

Haha wat een schatje.
Ik denk ook wel eens dat we nu dingen zien die onze beesten misschien altijd al hebben gehad.

Zo ben ik vorig jaar door de hoefbekapper die ik in eerste instantie had gewezen op de bobbels op Isabella's achterwerk, bovenkant/naast de staartinplant. Dat was volgens hem niet normaal en een teken dat er iets goed fout was. Ik ben vanaf dat moment naar andere paarden gaan kijken ... zag het nergens. Dus maakte ik me flink zorgen, want die bulten namen niet af.
Nu ze weer rent en ik er al best weer veel mee doe, heeft ze die bulten nog altijd. Gek genoeg weet ik dus niet of ze ze altijd gehad heeft, of dat het toch iets is van het laatste jaar. Maar ik irriteer mij eraan dat het mij nu stoort, of beter dat ik mij er zorgen om maak. Misschien dus ook wel totaal om niets.

En waarschijnlijk is dat met die bulten boven de ogen van Aurora ook zo. Wendy heeft die bulten ook altijd. Isabella had ze vorig jaar (toen ik erop werd gewezen dus door de DA), maar nu heeft ze weer gewoon kuiltjes. Vandaar dat ik het hier had gemeld.

Maar is niet de bedoeling dat iedereen zich nu weer gelijk zorgen maakt als je paard bulten heeft boven de ogen Haha!

Wat die shetlanders betreft .. ja raar. Maar het hoeft zeker niet altijd dikke shetlanders te treffen. Er zit best al veel groei in het gras, maar er kan zoveel meer loos zijn. Darminfectie, leverprobleem, nierprobleem, trage schildklier; allemaal dingen die je zo niet 1-2-3 van de buitenkant ziet.

Wat ik nog vergat al een tijd geleden toen we over hooi weken en zo hadden ... ik heb vorig jaar met een biosensor ook al het voer wat Isabella toen kreeg laten controleren. Het toenmalige hooi kwam als goed uit de bus. Zemelen, lijnzaad(pap en -olie) dus niet. Middelmatig gras ook niet. Zeer korte gras mocht wel, en lang gras kon, maar niet aan te raden. Was wel interessant, want het voelde voor mij precies zo als uit de "meting" kwam.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 20:59

Ben ook even foto's gaan opzoeken.
Eentje uit 2004 ... volop in het gras en zelf schrok ik ook wel wat van de bult bij haar elleboog:
Afbeelding

Dit jaar durf ik haar zo echt niet meer in het gras te zetten. Ook onderstaand weet ik niet of ik nog zal durven (helaas voor Isa):

Afbeelding

Deze foto is uit 2005. Hier is ze echt te dik. Bij de schoft heeft ze een "vetbult", ook nog bij de elleboog, op de ribben vermoedde ik zelf en hier zie je ook de bult op haar achterwerk (aha hij zat er ca. 2 jaar geleden dus ook al Haha!)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 21:58

wat grappig,mijn paard is absoluut niet te dik,maar bij hem zie je wel duidelijk de "bulten"rond zijn staart en de manenkam is ook wel een klein beetje dik....

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 22:42

De vetbulten zijn inderdaad goed te zien op die foto's.

Toch vind ik dat gras er niet zo verkeerd uitzien hoor. Allemaal uitgebloeid en geel, dat is juist wel veilig geloof ik. In kleine hoeveelheden natuurlijk.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 22:51

Ja, vetbulten, daar heb ik helemaal niet op gelet bij T en L. Vroeger bij Mysa wel, maar bij haar vielen ze dan ook echt op. Die vetbulten bij Isa's schouder bijv. die zie ik niet zo goed, zou wat mij betreft gewoon schouder met plooi kunnen zijn. Maar ja, ik heb helemaal geen goed ruimtelijk inzicht naar het schijnt, om het dus van een foto in te schatten is helemaal moeilijk. Heeft Isa trouwens ook veulies gehad?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 22:59

Zal nog ff kijken of goede foto's van T en L heb, maar alleen in wintervacht. Is ook weer moeilijk in te schatten.....

Afbeelding

Deze is van december geloof ik. Is Tyra

Afbeelding

Dit is Loa, vorige week

Moeilijk te zien he, vetbulten. Ga ze morgen eens uitgebreid bevoelen.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 23:17

Bij Tyra kan ik het wat duidelijker zien, ik zou zeggen, boven de voorbenen, en een dikke nek/manenkam.

Loa vind ik wat meer in proportie, gewoon lekker vol. Maar dat kan ook winterhaar zijn.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 23:19

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 16:42

Victor heeft ook nog op veel plekken vetophopingen, vooral op z'n kont en achter z'n ellebogen. Ook is z'n manenkam nog dik en stug, maar er lijkt al wel wat verbetering in te zitten. Over ongeveer 2 weken denk ik dat ik met een magnesiumkuurtje kan beginnen, dan zal er inmiddels wel bloed afgetapt zijn.
Een paar jaar geleden hebben zowel Victor als Mouse ook zomereczeem-achtige verschijnselen gehad, maar gelukkig merk ik daar weinig meer van.

@ Nado: met Ventipulmin moet je wel voorzichtig zijn. Ook mijn pony's kregen het jaren geleden, maar ik hoorde weer van andere mensen dat het hoefbevangenheid kan veroorzaken/verergeren. Victor is ook na een kuurtje Ventipulmin zwaar hoefbevangen geweest. Ik geloof niet dat de Ventipulmin de oorzaak was (hij was al eens eerder bevangen geweest), maar mogelijk heeft het er wel wat aan bijgedragen. Hoe dan ook, mijn pony's krijgen het dus absoluut niet meer....dat wil zeggen, Victor niet. Mouse alleen als het echt niet anders kan.