Hoefkatrolontsteking

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 21:40

Paardjes in de sneeuw gisteren...(is met telefoon gemaakt, dus kwaliteit is niet zo best)....
Siamese tweeling Boris en Kirin....

Kirin op voorgrond, Bor erachter
Afbeelding

Bor maakt zich klaar om te gaan rollen
Afbeelding

Sneeuw(b)engeltje Bor
Afbeelding

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 07:19

Bor vermaakt zich wel zo te zien.
Volgens de staleigenaar had Tence zich gisteren ook lekker uitgeleefd in de paddock.Ik vond hem al zo rustig `s middags. :D

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 10:37

Esther volgens mij verdienen ze bij de PD ook bakken met geld. :+
Het is inderdaad omega olie, ik had die van NAF ook gezien alleen had ik toen al besteld. Die van NAF is wel een stuk betaalbaarder zag ik. Leuke foto's van Bor, hij genoot er zichtbaar van!

Tence ook lekker gespeeld in de paddock :D

Andy krijgt trouwens alleen maar hooi dus voor hem zijn toevoegingen ( als pavo vital) wel nodig. Als ik hem krachtvoer geef dan stuiteren we denk ik. :Y) Gisteren niets actiefs gedaan, het had in de middag geregend en daarna is het gaan vriezen. Spekglad overal dus. :\

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 20:24

Fijne dagen voor iedereen.

Afbeelding

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 11:57

Mijn paard gaat hoop ik morgen naar zijn nieuwe stek de sneeuw is nu weg,ik vind het jammer dat hij op stal komt te staan, maar er zit een stukje grond bij.Dus ik ga echt mijn best doen het hem naar de zin te maken.

taverno

Re: centraal topic voor hoefkatrolontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 13:53

Waar gaat hij heen Marleen?

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 23:20

Ik wil graag meekletsen hier en leren van iedereen asl dat mag!
Bij mijn paard is van de zomer HKO geconstateerd, links een 4, rechts een 2.
Daarnaast heeft ze linksvoor een 3 op de sesambeentjes, en een chronische peesblessure. (Uithof Utrecht)
Hoop ellende dus.

Ze heeft een aantal maanden rust gehad, en haar pees zag er onlangs op de scan weer goed uit. Hij was ook niet gescheurd of een gat oid, maar geirriteerd/overbelast geweest. Ze heeft nu aangepast beslag, met een kleine opzet, zooltjes en siliconen. Ik mag nu weer gaan opbouwen, vooral veel stappen, en rechtdoor, vlakke ondergrond.
Verder staat ze zoveel mogelijk buiten, samen met mijn Fries. Zomers dag en nacht, in de winter 's nachts op stal, overdag buiten.

Ze loopt eigenlijk heel goed momenteel. Ik ben erg voorzichtig met haar. De Uithof heeft destijds gezegd dat haar prognose voor de sport gereserveerd is.
Wat ik zo moeilijk bij haar vind is dat alles zo met elkaar samenhangt, en ik denk dat de blessures elkaar hebben versterkt. Over 2 maanden wordt haar pees nogmaals gescand, om te kijken hoe die eruit ziet na weer wat lichte arbeid.
Ik weet dat het goed is voor een paard met HKO om goed recht te richten, maar omdat ze ook een (oude) peesblessure heeft en een 3 op de sesambeentjes durf ik het niet aan met haar straks weer in een bak te gaan rijden en te gaan lessen, dus heb ik me voorgenomen haar gewoon te houden voor twee keer per week een rustig ritje en verder lekker op de wei.
Mijn enige doel met haar is nog haar zo lang mogelijk gezond en gelukkig te kunnen houden.

Ik zal een beetje terug lezen, ben erg benieuwd naar andere ervaringen! Zijn er hier meer mensen met een zeg maar dubbele diagnose?

groetjes, Eline.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 23:30

Welkom reiziger in dit af en toe wat minder leuke topic.....alhoewel het de laatste weken erg goed gaat met alle paardjes....

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 07:45

Mijn paard heeft ook HKO en in het voorjaar een peesblessure,ongeveer net zoiets als bij jou paard reiziger.
De tussenpees was overrekt,er zat ook geen gat of scheur in.
Je kon zien dat de vezeltjes opgerekt geweest waren.
De blessure zat aan het achterbeen bij de splitsing naar de kogel.
Na 4 maanden mocht ik weer voorzichtig gaan rijden.

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 08:41

Taverno was het bij jou paard ook allemaal hetzelfde been? Oo nee, lees nu dat je paard achter een peesblessure had..

Bij mijn paard was het ook de tussenpees, gelukkig gaat dat nu dus goed. Maar de peesblessure, de 3 op de sesambeentjes, en een 4 op de hoefkatrol, allemaal hetzelfde been..
Van mijn hoefsmid hoorde ik trouwens dat een ijzer met opzet goed is, maar weer niet teveel, want dan gebruiken ze de diepe buigpees niet meer. We hebben de opzet de laatste keer dus minder gemaakt.
Lopen jullie paarden blijvend op ijzers, of kunnen ze er op een gegeven moment weer af? Ik twijfel een beetje, omdat ze nu zo goed loopt, en ik nu met haar veel op de weg loop en niet meer in de bak kom.

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 08:49

De mijne blijft op ijzers,hij heeft nu Equilibrium ijzers en dat gaat goed,geen zooltjes o.i.d nodig.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 09:53

De mijne blijft ivm zn beenstand ook op ijzers met een zooltje, hij staat ook op EL en doet het hier echt super op....

inge176

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 11:10

Het is alweer een tijdje geleden voor mij, ik las het bericht van reiziger.

Mijn paardje heeft HKO 4 en 3 en staat op ijzers met siliconen zooltjes. Hier doet ze het goed op en ze zal hier ook op blijven staan ivm met haar been- en hoefstand.

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 11:23

Marleen hopelijk komt je paardje nog veel buiten dan?
Staan daar ook andere paarden?

Reiziger welkom.
Mijn haflinger HKO 4 en 3 staat niet op ijzers en wordt natuurlijk bekapt.
Hij loopt op het moment erg fijn. :)

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 13:16

Wat zijn equilibrium ijzers? Zijn die heel licht, of betekent het iets anders?

Hanneke hoe wordt jouw paard bekapt dan? Ik dacht dat ze bij natuurlijk bekappen altijd de teen langer laten, of is dat onzin? Of wordt er in de hoef/teen zelf een klein opzetje gemaakt om makkelijker af te rollen? Of juist niet, en wat is daar dan het idee achter?

Ik denk dat ik haar voorlopig maar op ijzers en zooltjes en siliconen houdt, omdat ze het er zo goed op doet. Vanwege de hoefkatrol, maar ook de kogelatrose (sesambeentjes) is demping wel goed waarschijnlijk.

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 13:20

Mijn pony stond op ijzers met zooltjes en sinds vorige week op gewone ijzers... het lijkt nu nog wel goed te gaan!
Doordat ze ook chronisch hoefbevangen is, toch maar op ijzers gelaten, omdat ze anders teveel op de achterkant loopt en dat te snel gaat slijten en niet zo handig is omdat we nog best veel over de weg gaan :)

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 13:40

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 13:55

Dank je! Zal het eens met haar (Hoefsmid) bespreken of ze deze ijzers kent.

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 14:00

Lijkt me zeer onwaarschijnlijk als ze ze niet kent.

De EL heeft een afgeronde toongedeelte waardoor afrollen vergemakkelijkt wordt.

Vergelijkbaar zijn de classic roller(die zijn ook aan de zijkanten afgerond)en de breakover(daar ligt het afgeronde toongedeelte iets verder terug)

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 14:04

Volgens mij ligt bij EL zonder lippen het toongedeelte ook iets verder terug. Teminste volgens mij legt mijn smid ze er zo onder dat ze hetzelfde eronder zitten als een breakover.
Ik zal eens fotos maken van Boris op zn EL's.
Misschien wel handig/nuttig om de voetjes van onze peerdjes met de diverse soort beslag in het topic te zetten? En in het geval van Hanneke fotos van de bekapte voetjes van haar paardje?
Laatst bijgewerkt door Esther28 op 29-12-09 14:07, in het totaal 2 keer bewerkt

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 14:05

Even niet in de gelegenheid geweest om bij te lezen (paar dagen op vakantie geweest) maar heel toevallig heb ik gisteren een foto van het beslag van mijn knolletje van mijn camera gehaald. Zal 'm een dezer dagen eens uploaden.

inge176

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 16:31

Mijne gaat 7 januari weer heen, zal dan een foto maken als het er mooi en nieuw onder zit.
Een leuk idee om foto's te plaatsen!

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 17:43

Citaat:
De EL heeft een afgeronde toongedeelte waardoor afrollen vergemakkelijkt wordt.

Dat hebben de ijzers van Boa ook. Dat bedoelde ik met een opzet. Ook liggen ze iets terug bij de toon, en zitten de lippen aan de zijkant. Ik denk dat ze dus iets vergelijkbaars heeft.
Goed plan om foto's te maken! Zal ik van de week ook doen. En waar ik ook heilig van overtuigd ben, is dat ze vooral veel zelfstandig (los) moet bewegen. Wat dat betreft sta ik super, ze staat veel buiten.

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 18:07

Ee opzet is toch iets anders,het idee er achter komt wel overeen.Een opzetje maken doet iedere smid wel volgens mij bij ijzers met 1 teenlip.

Opzet bij gewoon ijzer
Afbeelding

Afrol bij EL en breakover,het afrol gedeelte is breder.
Afbeelding

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 18:28

Bij EL en breakover kunnen ze ook naar de zijkant afrollen, bij een standaard ijzer alleen naar voren over de teen....