[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ipsilonka

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 08:30

Deze pony is ook in zijn voeten echt hb (helaas)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 08:32

Hoe bedoel je dat? Hb zit toch altijd in de hoeven?

Er zijn hier wel mensen die om die reden altijd de benen inpakten 's winters. Kan me nog nando oid herinneren die haar pony sokken en schoenen aan deed.

Word de pony 's winters anders gehouden? Mss meer voer om warm te blijven en minder beweging?

Flaptop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 19:42

Vandaag weer hele dag in de paddock. Zijn hoeven voelen vandaag koel aan, dus ben daar erg blij mee.
Vandaag ook afgebouwd van 1,5 naar 1 zakje pijnstiller. Hopelijk is de acute fase snel voorbij.

Verder een goede leverancier van arm hooi gevonden die zijn hooi ook test. Hij gaf aan dat er veel suikers in veel hooi zit door de droge zomer afgelopen jaar.

Flaptop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 12:30

Pony loopt nu super mee, maar dat komt waarschijnlijk door de bute. Hij staat elke dag zo lang mogelijk in de modder. Afbouwen naar 1 zakje is goed gegaan. Volgende week vrijdag 1/2 zakje, dus nog even door op deze manier.

Linker voorhoef is nog lauwwarm, rechter is nu al een paar dagen koud. Betekent dit dat het ontstekingsproces in de rechterhoef is gestopt?

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 15:28

Flaptop schreef:
Vandaag weer hele dag in de paddock. Zijn hoeven voelen vandaag koel aan, dus ben daar erg blij mee.
Vandaag ook afgebouwd van 1,5 naar 1 zakje pijnstiller. Hopelijk is de acute fase snel voorbij.

Verder een goede leverancier van arm hooi gevonden die zijn hooi ook test. Hij gaf aan dat er veel suikers in veel hooi zit door de droge zomer afgelopen jaar.

Bouw de bute niet te snel af. Ook al gaat het beter. Dit is een fout die veel mensen maken...

Flaptop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 15:29

judithM schreef:
Flaptop schreef:

Bouw de bute niet te snel af. Ook al gaat het beter. Dit is een fout die veel mensen maken...

Ok, we moesten dit schema aanhouden van de dierenarts. Vrijdag naar een half zakje en dan na een week weer stoppen. Is dat te snel?

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 16:13

Ja naar mijn idee wel, maar ik ben geen dierenarts.

Flaptop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 16:31

judithM schreef:
Ja naar mijn idee wel, maar ik ben geen dierenarts.

Oké dan overleggen we wel even als het niet goed lijkt te gaan. Bedankt voor je tip

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 16:33

Hopelijk gaat het gewoon super!

Flaptop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 16:34

judithM schreef:
Hopelijk gaat het gewoon super!

Dat hoop ik zo! :(

Flaptop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 12:54

Afbeelding

Afbeelding

Hierbij de röntgen van de hoeven 2 weken geleden. De dierenarts vond dit een milde kanteling. Nu ben ik benieuwd naar wat jullie vinden?

Het lijkt steeds beter te gaan. Hoeven zijn koud en het stukje over het harde naar de paddock gaat ook soepel.
Vanaf morgen half zakje bute proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 18:33

Van mij uit helaas een trieste mededeling. Ik heb mijn pony na zijn eerste hb, 2 jaar "goed" kunnen houden. Als in: grasmasker, strookbegrazing en in de zomer 's nachts op de paddock.

Helaas heeft hij deze winter al een aantal keer zeer pijnlijke voeten gehad, terwijl hij niet op het gras stond. Afgelopen weekend werd hij steeds slechter, smid is geweest en vermoedde aan beide voorvoeten een sincker. Hij heeft het weekend flink wat metacam gekregen en vanmorgen heb ik de d.a laten komen.

Hij liep zo ontzettend slecht, zelfs op het zachte, natte zand, dat ik eigenlijk maar 1 keus had..... Hij is rustig ingeslapen in zijn eigen paddock.

Ik hoop mij nooit meer te hoeven melden in dit topic, want wat is het een lastig verhaal die hb. Wens iedereen veel sterkte en succes met alle pony's en paarden.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-02-20 19:16, in het totaal 1 keer bewerkt

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 19:16

Ach wat vreselijk [***], heel veel sterkte!! <3

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 19:58

Sterkte!!

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 20:06

Dat is heel erg sneu [***], jammer dat het fout is gegaan.
Hoe oud is hij geworden en had hij ook PPID?
Heel veel sterkte, soms helpt er echt helemaal niks en kun je niet anders |(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 20:28

Bedankt voor het medeleven.

Volgens de d.a bijna zeker PPID, hij is 18 jaar oud geworden.

Het is gewoon zo jammer, het ging zolang goed, zonder enige terugval en nu opeens was het zo heftig.....
Voor hem vond ik het niet ponywaardig om hem de rest van zijn leven apart op een stuk zand met oud hooi, van zijn 2 grote bruine vrienden te zetten. Heb het deze winter wel geprobeerd, maar hij sloopte alles om bij zijn maten te kunnen staan.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 20:51

Dan heb je een goede beslissing genomen, als hij daar zo ongelukkig van werd dat is ook geen leven en niet om aan te zien, , nogmaals sterkte!

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 20:58

Sterkte, het zijn rot beslissingen dan, maar zo te horen uit je verhaal was dit wel het beste!

Mama_Rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 22:34

Helaas mag ik mij ook melden.

Onze Toos is bevangen. DA heeft pijnstiller ingespoten en heb bute gekregen, 1 zakje per dag nu. Ze adviseerde om gluco balance te gaan geven van phytonics. Nu zag ik dat horseflex ook een soort gelijk iets heeft. Iemand daar ervaring mee?

Flaptop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 23:05

Sterke [***], verschrikkelijk :-(

Flaptop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 23:08

Mama_Rianne schreef:

Onze Toos is bevangen. DA heeft pijnstiller ingespoten en heb bute gekregen, 1 zakje per dag nu. Ze adviseerde om gluco balance te gaan geven van phytonics. Nu zag ik dat horseflex ook een soort gelijk iets heeft. Iemand daar ervaring mee?

Balen :-(. Weet je ook de oorzaak van de bevangenheid?
Ik ken gluco balance niet. Ik geef elke avond tijdens de bute in de spuit ook magnesium citraat. En pony krijgt 150 gram Metazoa voor de vitaminen. Ik heb het idee dat hem dat heel erg goed doet!

Halve zakje vandaag gaat goed. Duimen dat we volgende week kunnen stoppen.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 23:09

Sterkte [***], het is afschuwelijk om zulke beslissingen te moeten maken.

Mama_Rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 23:13

Flaptop schreef:
Mama_Rianne schreef:

Balen :-(. Weet je ook de oorzaak van de bevangenheid?
Ik ken gluco balance niet. Ik geef elke avond tijdens de bute in de spuit ook magnesium citraat. En pony krijgt 150 gram Metazoa voor de vitaminen. Ik heb het idee dat hem dat heel erg goed doet!

Halve zakje vandaag gaat goed. Duimen dat we volgende week kunnen stoppen.

We verdenken haar van IR/cushing, maar daar kan ze nu niet op getest worden. Ze staat 24/7 in haar paddock en komt niet op de wei.

Flaptop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 23:20

:z
Mama_Rianne schreef:
We verdenken haar van IR/cushing, maar daar kan ze nu niet op getest worden. Ze staat 24/7 in haar paddock en komt niet op de wei.

Moeilijk he. Kan ze wel lopen/staan?

Ik ging meteen aan alles twijfelen, maar het rijke kuil was bij ons waarschijnlijk echt de oorzaak en de wormenkuur heeft denk ik het laatste zetje gegeven.

Ik hoop dat de bute snel aanslaat!

Mama_Rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 23:27

Ja ze staat en loopt vrijwillig. Vooral als ze weet dat ik op stal ben loopt ze rondjes door haar paddock. Ze is verder ook nog goed in haar doen, is vrolijk.. word begroet met een hinnik. Alleen het lopen doet haar echt pijn..