[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 18:59

Daarom zijn de posts van Ronaalders interessant, heeft iets met de trekpees te maken geloof ik mij te herinneren. Maar als je zijn posts in dit topic leest dan is het vast duidelijker.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 19:04

Mijn smid heeft bewust geen ijzers onder laukje dr voeten gedaan volgens hem was het voor haar voeten beter om ze bloot te houden. Ik had laukje lange tijd op ijzers maar heb ze er op zijn aanraden onderuit gelaten

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 22:42

[***] schreef:
@capopjekop, ik dacht ook dat juist de hielen moesten zakken? Als je de hielen omhoog brengt, krijg je toch alleen maar meer druk aan de voorkant? Daar waar het, het pijnlijkst is?

Vandaag is de smid voor mijn hb-er geweest. 8 mei zijn de "spacey" ijzers eronder gegaan toen uit de röntgenfoto's bleek dat hij linksvoor een lichte kanteling van het hoefbeen had. Vandaag ijzers eraf gehad, klein beetje eraf gehaald en ijzers er weer onder geslagen. Hoeven zagen er goed uit! Geen verbrede witte lijn. Ben erg blij!!!

Hopen dat de volgende keer er een "comfort-ijzer" onder kan en volgens mijn smidje konden we ook wel even kijken of hij weer op zijn blote pootjes kan lopen.
horsii:
Heb trouwens nog even aan mijn smid gevraagd wat hij vindt van alleen "leren zooltjes", maar daar is hij geen voorstander van. Er komt vaak een hoop vuil tussen en met regelmaat maden! Hij ziet er eerlijk gezegd het nut niet van in. Maar goed, dat wil natuurlijk niet zeggen dat hij gelijk heeft.

Hmm, ik was erbij bij het bezoek van de smid en ons smid zei dat er hooguit wat zand tussen kan komen meer niet.
Ook daar zijn de meningen dus over verdeeld, ben benieuwd als ze toe is aan nieuwe ijzers hoe het eruit ziet. Voorlopig nog niet gezien ze er net onder zitten voor aardig wat geld :+

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 22:43

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 23:29

Marlis schreef:
Dit zijn peep haar ijzers.
Leren zool ziet er smerig uit, krijg je er lastig afgeborsteld de mest maar is gelukkig de buitenkant.
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Hoe peeps nu loopt:
http://www.youtube.com/watch?v=CyJdp2y8zrA
http://www.youtube.com/watch?v=IeM6EDhb7pc
http://www.youtube.com/watch?v=eTT5iLSfEsY
http://www.youtube.com/watch?v=d-aDK6XpXYw

Ze was op de filmpjes voor eht eerst de stal uti vandaag, had nog niet haar benen gestrekt.
Drafje is echt maar enkele seconde alleen kijken hoe t ging. :j

Ik krijg het idee dat je te snel wilt. Persoonlijk zou ik eerst lekker aan de lange lijnen en wandelend met haar aan de slag haar. Zachte ondergrond lijkt me ook prettiger. Paardje loopt prima, maar pas op dat je niet te snel gaat.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 02:47

dit is op aanraden van smid en de dierenarts. Buiten rechtuit elke dag een blok om stappen en een drafje om de paar dagen om te kijken hoe het gaat. Wij vertrouwen op de da. En sinds we dit doen gaat het ook veel beter. In de bak komen we niet, dit is zwaarder en meer belastend. Blok om erop mag elke dag, wij wisselen dit af met lopen aan de hand. Al stappen we een jaar, alle tijd. En wat betreft smid, ik vind het wel onzin. Hij weet hoe ze normaal is en om dan te zeggen ik doe het niet meer als ze een x vervelend doe..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 12:10

Marlis schreef:
[***] schreef:
@capopjekop, ik dacht ook dat juist de hielen moesten zakken? Als je de hielen omhoog brengt, krijg je toch alleen maar meer druk aan de voorkant? Daar waar het, het pijnlijkst is?

Vandaag is de smid voor mijn hb-er geweest. 8 mei zijn de "spacey" ijzers eronder gegaan toen uit de röntgenfoto's bleek dat hij linksvoor een lichte kanteling van het hoefbeen had. Vandaag ijzers eraf gehad, klein beetje eraf gehaald en ijzers er weer onder geslagen. Hoeven zagen er goed uit! Geen verbrede witte lijn. Ben erg blij!!!

Hopen dat de volgende keer er een "comfort-ijzer" onder kan en volgens mijn smidje konden we ook wel even kijken of hij weer op zijn blote pootjes kan lopen.
horsii:
Heb trouwens nog even aan mijn smid gevraagd wat hij vindt van alleen "leren zooltjes", maar daar is hij geen voorstander van. Er komt vaak een hoop vuil tussen en met regelmaat maden! Hij ziet er eerlijk gezegd het nut niet van in. Maar goed, dat wil natuurlijk niet zeggen dat hij gelijk heeft.

Hmm, ik was erbij bij het bezoek van de smid en ons smid zei dat er hooguit wat zand tussen kan komen meer niet.
Ook daar zijn de meningen dus over verdeeld, ben benieuwd als ze toe is aan nieuwe ijzers hoe het eruit ziet. Voorlopig nog niet gezien ze er net onder zitten voor aardig wat geld :+

Het beslag ziet er wel erg netjes uit hoor! Ik heb eerlijk gezegd ook geen idee wat er nu beter is. Maar zoals je zelf al zegt zijn de meningen behoorlijk verdeeld. Ben ook wel benieuwd hoe het er straks uitziet als ze er af gaan. Ik ben het met jullie eens wat de smid betreft hoor. Ik vind ook niet dat hij na 1x meteen kan zeggen dat hij het niet meer wil. Misschien kun je haar voor de volgende keer een halve spuit Tranquigel geven? Krijgt mijn merrie (die is ECHT niet lief bij de smid) ook altijd en dan gaat het prima.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 13:16

Ik heb Ron als smid.
Chico heeft al jaren van alles gehad van open teen ijzers tot bananas tot wiggen, met leren zooltjes en rubber zolen..met diverse soorten siliconen of zonder...
Leren zooltjes vind ik minder omdat ze "werken", ze deuken in, zijn aan vocht onderhevig etc. Vooral het indeuken (wanneer je geen siliconen hebt) is minder.
Laatste jaren hebben we zwarte rubberen wigzolen, gaat prima.
Probleemijzers zijn eraf en de laatste tijd liep hij zelfs op normale ijzers met de zwarte wigzolen.

Chico is sinds 10 mei ( zijn verjaardag:24) met pensioen en loopt zonder achterijzers nu.
Dat gaat goed.
Vorige week hebben we vóór eraf gehaald om te kijken of dat wil lukken... maar tot nu toe is het geen succes...

Ik weet dat ze tijd nodig hebben maar een paard met erge kogelartrose, LV iets gekanteld hoefbeen én wat ooit een strekpees heeft gescheurd mag van mij weer ijzertjes onder wanneer hij na 10 dagen nóg gevoelig loopt.
Natuurlijk is de stand nu anders, en heeft het impact op het hoefmechanisme maar arme ziel loopt al die tijd erg voorzichtig, op eieren en we zijn bang dat hij misschien weer HB wordt door de verandering....dussss Ron komt er zaterdag weer ijzers onder slaan...

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 13:44

Stom, ik bedoelde jou, hoe kom ik nu bij crazycactus :+ Maar balen dat Chico nou weer gevoelig loopt zeg, dacht dat het juist goed met hem ging. Maar dat komt vast wel weer als er een ijzertje onder zit?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 13:49

[***] schreef:
Het beslag ziet er wel erg netjes uit hoor! Ik heb eerlijk gezegd ook geen idee wat er nu beter is. Maar zoals je zelf al zegt zijn de meningen behoorlijk verdeeld.

Ieder geval is anders, afhankelijk van de stand van de hoef, de ernst van de aanval, kanteling of verzakking hoefbeen, etc. Daarom kan je, volgens mij, nooit zeggen dat één soort beslag/bekapping goed is voor een hoefbevangen paard.
Ervaren hoefsmeden kunnen door hun jarenlange ervaring met HS paarden wel goed inschatten welk beslag/stand het beste zal gaan werken, maar dan nog is het afwachten wat het individuele paard erop gaat doen.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 14:05

Pffff... mijn paardje heeft zoveel energie. Ik krijg hem gewoon niet meer fatsoenlijk de stal uit. Hij rent me bijna overhoop. Heeft iemand tips?

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 14:18

Hallo,

Ik kom hier ook binnenvallen in de hoop tips te krijgen aangezien we nog nooit te maken hebben gehad met bevangenheid en onze pony er nu ook bij hoord.
Ik loop al een tijdje allemaal info erover te verzamelen.
Ze kwakkelde al een tijdje aan maar het was niet erg duidelijk.
Vandaag toch de va. laten komen en inderdaad bevangen aan alle hoeven.
Ppfff dan schrik je toch wel.
Laatst ging het al zo slecht met der vanwege de hitte en nu dit.
Zou ze nu op der 23 dan toch een zorgenpaardje worden?

Metacam van de va gekregen een afspraak met de hoefsmid ga ik zo maken en ik heb al met der gestapt en we gaan de wei verkleinen.

Mocht ik iets vergeten zijn, tips zijn altijd welkom!

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 14:31

R.X. schreef:
Hallo,

Ik kom hier ook binnenvallen in de hoop tips te krijgen aangezien we nog nooit te maken hebben gehad met bevangenheid en onze pony er nu ook bij hoord.
Ik loop al een tijdje allemaal info erover te verzamelen.
Ze kwakkelde al een tijdje aan maar het was niet erg duidelijk.
Vandaag toch de va. laten komen en inderdaad bevangen aan alle hoeven.
Ppfff dan schrik je toch wel.
Laatst ging het al zo slecht met der vanwege de hitte en nu dit.
Zou ze nu op der 23 dan toch een zorgenpaardje worden?

Metacam van de va gekregen een afspraak met de hoefsmid ga ik zo maken en ik heb al met der gestapt en we gaan de wei verkleinen.

Mocht ik iets vergeten zijn, tips zijn altijd welkom!

Welke smid heb je? Wat voor soort pony is het? Wat ik met laukje dagelijks deed was al haar benen in een emmer water ongeveer 10 min.. dit gaf laukje echt verlichting. Ik heb destijds ook metacam gehad. Wat verder belangrijk is is dat ze blijft bewegen anders kan ze de afvalstoffen nooit afscheiden..Mijn fjord van 22 is nu ook mijn zorgenkindje maar op dit moment gaat het gelukkig weer helemaal goed

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 14:33

Kijk ook eens kritisch naar je voerbeleid. Krijgt ze niet teveel suikers en zetmeel binnen? Wat ik heb gedaan is Grietje op een kale wei zetten (echt kaal, geen kort gras) met hooi. In het begin heb ik haar niet gedwongen om te lopen, pas toen ze vrijwillig meer ging lopen ben ik voorzichtig met haar gaan wandelen. Bij de waterton had ik modder gemaakt, zodat ze daar haar hoeven kon koelen.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 14:35

Ze is een Gerrano en onze smid is Niek Peppelman uit Sinderen.

Met de emmer zou helaas niet gaan.
Afspuiten wel, dan kan dat denk ik toch ook?
Wat ik me dan wel afvraag is, de hoef is aan de onderkant al wekeer en wit.
Word het dan niet erger?

Ze krijgen bijna geen krachtvoer, dit is echt te verwaarlozen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 14:36

Afspuiten kan pijn doen, dan zou je echt met een zacht straaltje moeten sproeien. Bij mij moest ze dan over de weg, dat deed pijn, dus ik vond de modder fijner. Als de hoef al zo week is zou ik het niet te vaak doen. Hoe is haar conditie qua dikte?

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 14:44

Wat te dit nu (normaal niet) ze hebben een ruime wei, maar die word vandaag afgezet.
Teveel gras voor 2 pony's.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 14:46

Maar je bevangen pony loopt nu nog op het gras dan?

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 14:52

Ja ik heb met de va. overlegd wat ik nu het beste kon doen.
Ze staan in pension en de rijbak mag je geen paard inzetten als je weggaat, dus leek me dit het beste voor haar, of het is op stal, maar dat is ook niet wat.

Waar zou jij voor gekozen hebben dan?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 14:54

Van het gras af als dat even kan en op arm hooi zetten. Ik had zelf een stuk wei waar al nauwelijks gras op groeide en dat heb ik de andere helemaal kaal laten eten zodat er niets meer op stond en daar heb ik Grietje toen ingezet.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 14:58

R.X. schreef:
Ze is een Gerrano en onze smid is Niek Peppelman uit Sinderen.

Met de emmer zou helaas niet gaan.
Afspuiten wel, dan kan dat denk ik toch ook?
Wat ik me dan wel afvraag is, de hoef is aan de onderkant al wekeer en wit.
Word het dan niet erger?

Ze krijgen bijna geen krachtvoer, dit is echt te verwaarlozen.

een weke hoef zou ik niet met water lastig vallen. Wat je kunt doen is coolinggel op de kroonrand smeren dit doe ik zelf ook. Vervelend dat je geen paard in de bak mag zetten.. Op stal laten staan maakt haar nog stijver in de spieren dit zou ik persoonlijk niet doen. Er is geen longeercirkel? En anders ik zie dat je in de achterhoek woont zou ik denk ik een (tijdelijk?) ander plekje zoeken waar je haar wel de ruimte kunt geven.. In de achterhoek is wel veel keuze in stalling..

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 15:12

Mijne staat ook nog steeds gewoon in het land, is ook in overleg met de dierenarts gegaan. Ze staat echter wel op een kaal weiland.
En aankomend weekend ga ik haar laten wennen aan het graasmasker (voor het geval het gras straks hard gaat groeien).

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 15:15

Nou, toch maar besloten om hier iets te posten, omdat ik wat meningen toch wel op prijs stel :)

Ik heb een shetlander die afgelopen 7 jaar in bruikleen heeft gestaan. In februari heb ik hem terug gekregen, waarna mijn dierenarts al vrij snel tot de ontdekking kwam dat hij rondom zwaar hoefbevangen is geweest. Waarschijnlijk is dat afgelopen herfst gebeurt, maar is dat onopgemerkt gebleven (daar geen discussie over). Ik heb direct de smid erbij gehaald, en waren ook duidelijk bloeduitstortinkjes in de witte lijn te zien.

"Probleem" is, pony is nooit kreupel geweest (of iig, niet opgemerkt). Hij heeft nu ook geen pijn, en is altijd vrolijk en voorwaarts, ook op asfalt, en loopt liever in draf dan in stap zijn rondjes.

Ik heb nu regelmatig de hoefsmid erbij om de stand van de hoeven bij te stellen icm streng dieet/beweging.

Maar nu zag ik laatst dat er in één van zijn voorhoeven in de zool heel iets van een bolling zit en dacht gelijk aan druk van het hoefbeen dat waarschijnlijk gekanteld is. Hier maak ik me best zorgen om, hoewel het verder beter lijkt te gaan (geen bloed meer in witte lijn meer zichtbaar). De hoefsmid heeft dit ook niet opgemerkt de laatste keer dat hij er was.

Wat is wijsheid?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 15:17

Als je zelf bezorgd bent zou ik foto's laten nemen, dan weet je hoe de schade in de hoef is en of de zool nog dik genoeg is. Dan weet je iig waar je aan toe bent en dat geeft rust. Ik heb laatst ook foto's laten maken, omdat ik bezorgd was over een terugval terwijl de pony alweer goed liep.

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 15:26

Ja daar zat ik ook al aan te denken.. Dan heb ik ook eens duidelijkheid. Maar gezien mijn hoefsmid dinsdag nog is geweest en niks zei (en mijn paard nergens last van heeft) ben ik vast overbezorgd denk ik dan.

Maargoed, misschien liever te voorzichtig dan te laat.