Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Qizz

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-12 12:44

Ik mocht bij mijn paard met checkl.blessure juist absoluut niet de ijzers VOOR eronderuit halen... Dan veranderde de stand teveel... Zou t idd aan je smid vragen.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 12:44

Bo_Cassey schreef:
Even je smid bellen. Die kent jouw paard en kan je adviseren.

En het been laten scannen. Dan weet je zeker waar je aan toe bent.

Qizz: Mmmm, en wisselt het wel in dikte of blijft het zo?

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 13:08

Ik probeer al even contact te zoeken met mijn smid. Het is echt een hele goede, maar ook een druk man dus zijn antwoord laat nog even op zich wachten. Vandaar mijn vraag op bokt!

Scan komt er zeker, maar DA adviseerde eerst een maandje rust en koelen. In ieder geval bedankt! Dan wacht ik braaf zijn antwoord af.

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 13:15

Bedoel je dat je hem gemaild hebt? Als je vanavond nog geen reactie heb, gewoon bellen.

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 13:16

Nee hoor, heb heel braaf gebeld! :D

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 14:09

Wat balen Afanaise.... vind een maand wachten op een scan van de DA wel erg lang.... Komt dat omdat de zwelling de scan in de weg zit of wil de DA echt afwachten hoe het zich ontwikkeld? Zou zelf nl wel meteen duidelijkheid willen zodat je gericht weet hoe je het moet aan pakken.

Lizaa01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 14:15

Weidebloem schreef:
Lizaa, net als wat Annetje zegt.... Vooral op het zatedag filmpje loopt ze echt kreupel. Het eerste filmpje vind ik lastig inschatten, ze lijkt meer stijf dan kreupel en onwennig dat ze weer mag draven. Het laatste filmpjeloopt ze echt niet goed... He balen, had graag positief nieuws willen melden!

Wat voor blessure heeft je paard?

Ze is achter vrij weekgekoot en heeft een blessure aan haar tussenpees.
De aanhechting van de tussenpees naar boven toe daar is de
"elastiek" zeg maar uit. Weet even niet hoe ik het anders moet uitleggen ;p

Iedereen bedankt voor het meekijken naar mijn filmpjes.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het altijd heel moeilijk vind om te zien of een paard nou echt
kreupel is of niet. Maar bij mijn 2e filmpje zei ik meteen toen ik het zag: wow dit is niet goed.
Nu ga ik niet meer met haar draven maar alleen stappen.
Ik heb besloten om vrijdag toch gewoon naar de kliniek te gaan, ondanks dat ze op het moment
dus niet beter is als de vorige controle. Ik wil namelijk graag weer een scan laten maken om te zien
of het überhaupt iets is verbeterd. Dan kunnen we ook de binnenkant zien.
Ze staat al 9,5 week op stal met speciaal beslag en eigenlijk moest er bij de vorige controle
al verbetering zichtbaar zijn. Dit was toen wel zo maar niet genoeg.
Als uit de scan blijkt dat het maar minimaal verbeterd is, zet ik haar denk ik weer gewoon op de wei en
kijk ik over een maand of 2 wel weer verder. Om haar nu nog langer op stal te houden terwijl
er bijna niets verbeterd vind ik niet fijn, maar vooral vind ik het niet fijn voor mijn paardje..

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 15:35

Weidebloem schreef:
Wat balen Afanaise.... vind een maand wachten op een scan van de DA wel erg lang.... Komt dat omdat de zwelling de scan in de weg zit of wil de DA echt afwachten hoe het zich ontwikkeld? Zou zelf nl wel meteen duidelijkheid willen zodat je gericht weet hoe je het moet aan pakken.

Hmm, is dat langer dan gebruikelijk? Wat vinden jullie normaal? Had destijds voor mijn gevoel goed overlegd met de DA. Vond de prognose van een maand rust best positief: De zwelling was idd erg hevig en ze gaf ook echt veel pijn aan. Ik was toen al lang blij dat haar knie in orde was, waar naast een oude bursa een kleine nieuwe zwelling ontstaan was. Toen ik die bult ontdekte dacht ik echt dat ze direct met pensioen kon!

'Gelukkig' is die knie waarschijnlijk medegeïrriteerd en is er niets kapot. Nu de ontsteking snel zakt heb ik wel vertrouwen in. Ben wel blij dat ze een enorm saaie doos is in de wei :+ , dus hoeft ze voorlopig niet op stal.

_E_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 15:53

Afanaisa91 schreef:
Weidebloem schreef:

Hmm, is dat langer dan gebruikelijk? Wat vinden jullie normaal? Had destijds voor mijn gevoel goed overlegd met de DA. Vond de prognose van een maand rust best positief: De zwelling was idd erg hevig en ze gaf ook echt veel pijn aan. Ik was toen al lang blij dat haar knie in orde was, waar naast een oude bursa een kleine nieuwe zwelling ontstaan was. Toen ik die bult ontdekte dacht ik echt dat ze direct met pensioen kon!

'Gelukkig' is die knie waarschijnlijk medegeïrriteerd en is er niets kapot. Nu de ontsteking snel zakt heb ik wel vertrouwen in. Ben wel blij dat ze een enorm saaie doos is in de wei :+ , dus hoeft ze voorlopig niet op stal.

Bij mij is de peesblessure op zaterdag ontstaan en heb de donderdag erna een scan laten maken. Aangezien over het algemeen stappen op het harde goed is voor de pezen, kun je dan direct met je DA een schema opstellen. Persoonlijk zou ik zelf ook geen maand in onzekerheid kunnen zitten.. Maar dat is natuurlijk per persoon verschillend!

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 15:56

Wat een pech Afanaisa.. Ik heb ongeveer 1,5 week gewacht voor ik een scan liet maken. Daarna moest mijn paard gelijk op boxrust en mocht ze 10 minuten per dag wandelen. Braaf opgevolgd natuurlijk, want ik wist niet beter. Als ik het nu nog een keer mee maak zet ik mijn paard gewoon op de wei, paardlief is chagerijnig, heeft last van uitspattingen en kan niet fatsoenlijk met haar lekker naar buiten. :( Vanaf morgen gaat ze de wei in, ik ben zo zenuwachtig nu al! Ik weet nog niet of de pees genezen is, dat weet ik over 3 weken. Maar heb toch besloten om haar eerder op de wei te zetten omdat ze een soort sla centrifuge aan het maken is in haar stal. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 16:17

Ik heb ook direct een scan laten maken. Zo weet ik vanaf het begin wat er aan de hand is.

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 17:30

Concluderend: een maand is duidelijk langer dan anders! Zal morgen dan toch even DA bellen voor een nieuw overleg.
Hebben jullie na die eerste scan iets van verergering gemerkt van de ontstekingsklachten?

N0a schreef:
Wat een pech Afanaisa.. Ik heb ongeveer 1,5 week gewacht voor ik een scan liet maken. Daarna moest mijn paard gelijk op boxrust en mocht ze 10 minuten per dag wandelen. Braaf opgevolgd natuurlijk, want ik wist niet beter. Als ik het nu nog een keer mee maak zet ik mijn paard gewoon op de wei, paardlief is chagerijnig, heeft last van uitspattingen en kan niet fatsoenlijk met haar lekker naar buiten. :( Vanaf morgen gaat ze de wei in, ik ben zo zenuwachtig nu al! Ik weet nog niet of de pees genezen is, dat weet ik over 3 weken. Maar heb toch besloten om haar eerder op de wei te zetten omdat ze een soort sla centrifuge aan het maken is in haar stal. :+

Haha, sla centrifuge! beelddenker :') !
Ah, arm peerd. Had even teruggespiekt in het forum; jij bent nu 4 maanden verder. Heeft ze de hele 4 maanden op stal gestaan?
Morgen wordt een grote dag dus! Ik snap het dat je zenuwachtig bent, veel succes!

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 17:59

Afanaisa91 schreef:
Concluderend: een maand is duidelijk langer dan anders! Zal morgen dan toch even DA bellen voor een nieuw overleg.
Hebben jullie na die eerste scan iets van verergering gemerkt van de ontstekingsklachten?
Haha, sla centrifuge! beelddenker :') !
Ah, arm peerd. Had even teruggespiekt in het forum; jij bent nu 4 maanden verder. Heeft ze de hele 4 maanden op stal gestaan?
Morgen wordt een grote dag dus! Ik snap het dat je zenuwachtig bent, veel succes!

Na de eerste scan wel verergering gemerkt. Toen ik naar de kliniek ging was het been super mooi dun. Daarna is die eigenlijk altijd wel wat dikker en warmer gebleven. En vooral bij warm weer dan zit er veel vocht in. Ze heeft inderdaad 17 weken nu op stal gestaan. Waarvan 13/14 weken met alleen maar een stukje stappen van 10 minuten 2x per dag. Vindt het nu wel mooi geweest, tuurlijk loop ik risico dat ze de peesblessure alleen maar verergert. Maar dat neem ik dan maar voor lief, anders mocht ze pas vanaf maart weer in de wei. Vind ik gewoon zielig en bovendien is ze dan in de winter niet meer te houden :') (dus ook een beetje egoïstisch gedacht :+ )

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 23:03

Maand is idd wel lang. Ik heb hem zaterdag kreupel uit de wei gehaald en dinsdag naar de kliniek. Omdat hij andere onderzoeken al had gehad(uitverdoven van zijn schieffel), kon ze niet direct scannen. Anders had ze dinsdag al direct gescant. Nu vrijdag.....

Ben benieuwd Noa, morgen de wei in. Begrijp wel dat je een klein beetje egoistisch bent hoor. Zie het zo, als ze nu rustig in de wei blijft en daardoor de winter ook. Dan helpt ze zichzelf ook niet verder terug in het herstel door zich als een idioot te gedragen!

Vanmiddag paardje naar stage gebracht. Hij heeft een heerlijke ruime buitenstal gekregen(3,5X4,). Hij kan over heel het terrein uitkijken en ik kan hem vanuit mijn kamer iedere morgen zien. Hij gaat daar 2x ruim kuil krijgen en 3x een handje maisvlokken. Zodat hij iig iets heeft als maagvulling. Als hij te dik wordt, gaan we wat anders verzinnen. Maar hoop toch dat die bloeduitstorting over 4 weken uit zijn peesvlies is en daaronder geen beschadigingen te zien zijn.....

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 08:43

ik heb de mijne wel geteld 1 uur op stal proberen te houden. Dat was echt geen doen, dus maar snel naar buiten. In het begin in een kleine paddock, maar daar stond hij alleen, de vriendjes aan de andere kant van de draad. Na een week begon hij daar aan één stuk door te ijsberen. Hij heeft dus de hele herstelperiode gewoon bij zijn maatjes gestaan en ook gerend als de rest dat deed, gevochten met de ruinen enz.. enz.. De DA was daar niet erg blij mee en daarom hebben we het opbouwen nog rustiger aan gedaan dan eigenlijk de bedoeling was. Uiteindelijk is hij helemaal goed gekomen.
Ik heb nu trouwens mijn twijfels of hij wel helemaal goed loopt. De hoefsmid is geweest en het zijn in elk geval niet zijn voeten. Hij is niet helemaal lekker (diaree) dus ik hoop dat het daardoor komt. Hij gaat lekker een weekje stappen en dan zien we wel weer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 08:49

Mijn paard gaat ook gewoon de wei op. Eerste weken
24/7 en nu ongeveer 8 uur per dag

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 09:22

Hoi,

Ik ben al een tijdje niet meer echt aktief geweest in het topic omdat het bij ons steeds beter gaat en ik al een hele hoop informatie ondertussen in het topic heb achtergelaten :D .

Voor degene die geinteresseerd zijn, mijn paard kreeg begin oktober 2010 een hele zware peesblessure, een gat in zijn check ligament van 5 cm lang!
Ik heb binnen een paar dagen laten scannen nadat de ergste zwelling weg was en de diagnose was slecht. Ik heb het toch een kans gegeven en we zijn direkt begonnen met shockwave therapie waarvan hij 6 behandelingen gehad heeft. Hij heeft in totaal 5 maanden op stal gestaan en op een klein afgezet stuk buiten op de harde.
Daarna heb ik hem 2 maanden weggebracht naar een revalidatiestal waar ze de wei zijn gaan opbouwen met hem. Na die 2 maanden kon hij maximaal 5 uurtjes op de wei zonder dat zijn been reageerde.
Al die tijd ben ik met hem blijven stappen omdat zijn been te heftig reageerde op draven.

Eind September 2011 ben ik voor de 6e keer teruggegaan om te scannen en was het gat eindelijk zover dicht. Toen pas ben ik begonnen met heel langzaam te draven.
Eind November 2011 hebben we onze laatste scan gehad en kreeg ik te horen dat het weefsel er netjes uitzat en werd hij in principe 'genezen' verklaren. Ik mocht toen beginnen met langzaam eens een galopje mee te pakken en ik moest ongeveer een half jaar uittrekken om de training weer op te bouwen. Hier heb ik me dan ook echt aan gehouden!
Vanaf onze laatste scan staat hij ook de hele dag pas weer op de wei wat eindelijk goed bleef gaan.

We zijn nu bijna 2 jaar verder (23 maanden om precies te zijn :D ) en we zitten nu op 95% van de training.
Om iedereen een hart onder de riem te steken, deze shoot: [RIJ-ITP] Back on Track na lange blessure, Villie aan het werk., is het resultaat van heel veel ellende, tranen, verdriet en een eindeloos geduld!

Dus geef de moed niet op als het tegen zit, wij zijn ook zover gekomen dus kan het jullie ook zeker lukken.

Lizaa01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 14:09

MontyRulezz, wat super zeg!!

Ik heb ook goed nieuws! Vanmorgen ben ik met mijn paard Valery naar de kliniek geweest.
Aangezien het filmpje van afgelopen zaterdag geen goed beeld gaf, ging ik er eigenlijk een
beetje van uit dat er niet veel verbetering te zien zou zijn, gelukkig is dit wel het geval!
Er was bijna niets meer te zien van de kreupelheid, de da zei dat hij goed moest kijken om nog
iets te kunnen zien. Ook op de scan bleek dat het verbeterd was.
Nu mogen we het draven verder gaan op pakken en over 8 weken gaan we weer terug.
Als alles goed gaat zitten we in week 7 en 8 op 15 minuten draven.
Valery mag nog niet echt op de wei, maar aangezien de stal met een pad aan de wei verbonden zit,
mag ze tussen de stal en een heel klein stukje wei vrij rondlopen overdag. Dan kan ze zelf kiezen of
ze buiten of binnen wil staan.
Ze staat er nu op en het gaat erg goed. Heb haar een beetje sedatie pasta gegeven maar de helft ervan heeft ze uitgespuugd haha. maar ze is rustig en staat alleen maar te eten.
Ben erg opgelucht!

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 17:16

Monty, het ziet er super uit! Wat fijn dat alles zo goed gaat.

Liza, ook super fijn voor jou dat er toch niks te zien was op de scan. vond je filmpje namelijk wel erg schrikken. Hopelijk blijft het zo goed gaan. :)

Hier is paardlief nog steeds niet in de wei geweest, had sedatie pasta besteld vorige week maar werd gisteren pas geleverd.. Heel stom want er stond volgende dag geleverd op de site :+ Dus moet nog wachten op woensdag. Vanaf woensdag heb ik weekend, dus dan kan ik haar elke dag zelf in de wei doen en in de gaten houden :). Ze begint nu onder het zadel sinds die val van mij steeds meer rare kunsten te vertonen. Mevrouw heeft het een beetje gehad geloof ik..
We zitten nog steeds op 3 minuten draven, maar ik durf niet meer te doen :') Misschien toch maar eens mee gaan beginnen...

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 07:25

Hier minder goed nieuws. de checkligament blessure links gaat erg goed,daar is nagenoeg niks aan te zien,maar ze liep weer niet goed,dinsdag naar de kliniek gebracht,daar is ze uitgebreid onderzocht,en ze blijkt nu ook rechts een beschadigd checkligament te hebben. Weer 4-6 weken stappen,en dan opnieuw kijken hoe het ervoor staat. Ze kwam dinsdag heel kreupel haar box uit,maar dat werd wat beter na een stukje lopen,dus het vermoeden van artrose bestaat ook nog. Afwachten maar weer. Vandaag mag ze gelukkig weer naar huis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 08:01

Wat vervelend Snoevie! Hoe komt het of geen idee?

Hier ziet het er goed uit. Been is droog en niks aan te zien.

Rond 04/10 terug. Kan een week eerder of later zijn. Spannend!

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 09:23

Jeetje wat balen Snoevie. Hopelijk herstelt het snel weer!
Ben benieuwd vonneke, ik hoop voor je dat het goed herstelt is. Wel fijn dat er niks aan het been te zien is, dat geeft veel hoop natuurlijk.

Mijn paard is dinsdag voor het 1st weer in de wei geweest. Vond het nu wel lang genoeg geduurd hebben, bijna 5 maanden.. Dus paardlief lichtjes verdoofd en in de wei gedaan. Ze gaf werkelijk geen kick! Ze zag het eten en was verkocht :'). Gisteren ook niks gedaan zonder verdoving, heerlijk gerold. Daar wordt ik nou ook gelukkig van :-D! Staat lekker te scharrelen in de wei en haar been zag er super uit toen ze uit de wei kwam. Kleine beetje vocht wat er nog in zat is weg. Had der veel eerder in de wei moeten doen, maar ik had zelf nachtmerries :') nergens voor nodig blijkt nu dus.. Wij moeten over 2 weken weer terug voor een scan. Ben benieuwd of alles nu oké is.

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 11:42

MontyRulezz schreef:
Hoi,

Ik ben al een tijdje niet meer echt aktief geweest in het topic omdat het bij ons steeds beter gaat en ik al een hele hoop informatie ondertussen in het topic heb achtergelaten :D .

Voor degene die geinteresseerd zijn, mijn paard kreeg begin oktober 2010 een hele zware peesblessure, een gat in zijn check ligament van 5 cm lang!
Ik heb binnen een paar dagen laten scannen nadat de ergste zwelling weg was en de diagnose was slecht. Ik heb het toch een kans gegeven en we zijn direkt begonnen met shockwave therapie waarvan hij 6 behandelingen gehad heeft. Hij heeft in totaal 5 maanden op stal gestaan en op een klein afgezet stuk buiten op de harde.
Daarna heb ik hem 2 maanden weggebracht naar een revalidatiestal waar ze de wei zijn gaan opbouwen met hem. Na die 2 maanden kon hij maximaal 5 uurtjes op de wei zonder dat zijn been reageerde.
Al die tijd ben ik met hem blijven stappen omdat zijn been te heftig reageerde op draven.

Eind September 2011 ben ik voor de 6e keer teruggegaan om te scannen en was het gat eindelijk zover dicht. Toen pas ben ik begonnen met heel langzaam te draven.
Eind November 2011 hebben we onze laatste scan gehad en kreeg ik te horen dat het weefsel er netjes uitzat en werd hij in principe 'genezen' verklaren. Ik mocht toen beginnen met langzaam eens een galopje mee te pakken en ik moest ongeveer een half jaar uittrekken om de training weer op te bouwen. Hier heb ik me dan ook echt aan gehouden!
Vanaf onze laatste scan staat hij ook de hele dag pas weer op de wei wat eindelijk goed bleef gaan.

We zijn nu bijna 2 jaar verder (23 maanden om precies te zijn :D ) en we zitten nu op 95% van de training.
Om iedereen een hart onder de riem te steken, deze shoot: [RIJ-ITP] Back on Track na lange blessure, Villie aan het werk., is het resultaat van heel veel ellende, tranen, verdriet en een eindeloos geduld!

Dus geef de moed niet op als het tegen zit, wij zijn ook zover gekomen dus kan het jullie ook zeker lukken.

Wauw, dat klinkt gaaf!
Herstel heeft wel lang geduurt zeg, ik moet eerlijk zeggen dat ik heel blij ben dat ik nu na 5 maanden bij het opbouwgedeelte ben..
Maar super dat alles is goedgekomen!

1 vraagje; ik zat je fototopic even te bekijken, en het eerste waar ik naar keek was natuurlijk zn been :o .
Maar er zitten (3 in 1?) beschermers omheen. Mij is met nadruk verteld, dat ik géen peesbeschermers mag omdoen,
omdat het daaronder te warm word & er een verhoogde kans op blessures is.
Zijn die speciale 'ademende' beschermers? Of is dit hele verhaal bij jou niet ter sprake gekomen?

Ik vind het nml niet prettig om zonder beenbeschermers te rijden. Nu is het niet zo'n probleem, maar als we weer wat gaan trainen wil ik er liever wat omheen hebben.. Vandaar mijn vraag, dit zou misschien een goed alternatief zijn !

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 18:19

Mm, heb te vroeg gejuicht. Vandaag ging paardlief helemaal uit haar panty. Benen op plekken waarvan ik niet eens wist dat ze zo hoog kon springen en rennen. Been was na de tijd wel iets warm en beetje vocht erin. Ben benieuwd hoe het er morgen uit ziet. Op zo'n moment wou ik dat ik haar rustig kon krijgen, maar helaas. Dat hou je toch niet tegen.

Hoe reageerde de benen van jullie paard toen ze weer voor het eerst in de wei mochten? Waren ze daarna ook iets dikker of warmer? Mijn paard is natuurlijk niet meer gewend om zoveel te lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 18:38

De mijne ging aan begin van blessure meteen naar buiten 24/7. Been varieerde van dun naar super dik. Maar meneer ging ook regelmatig tegen 110 uit zijn plaat.
Nu staat hij dagelijks buiten, gehele dag. Spolt hij soms ook maar been reageert niet.