Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 21:15

Hoefmechanisme-sporen op een te klein ijzer voor desbetreffend paardje, te weinig garnituur
Afbeelding

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 01:01

opala schreef:
Op een of andere manier komt er toch plaatselijk zoveel druk op een gedeelte van de reeds geflarede hoefwand, dat het knapt, denk ik
Dat dacht ik in eerste instantie ook toen ik de hoef nader had bekeken. Maar ik heb natuurlijk braaf foto's gemaakt en nu begin ik te twijfelen of het niet bv een hoefzweer kan zijn die naar buiten komt. Het lijkt net alsof je heel ver de hoef in kunt kijken zo op de foto's.
Ik gooi de foto's alvast neer, morgen ga ik het wat beter inspekteren.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-YYLXK7TJ.jpg
Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/Foto-ZGAQFIXU.jpg

Hoeven zijn al twee weken niet meer echt gedaan. De hielen zijn dus weer een klein beetje lang geworden en mogen misschien net wat korter. Stralen behandel ik nog steeds met spul voor de rotstraal, maar nu met het vieze natte weer is het weer erger geworden. De smid komt binnenkort om weer te controleren en bij te snijden.
Gaatje of kapotte hoefwand ga ik morgen eens even stevig onder handen nemen. Ik vraag me na de foto's namelijk echt af of ik zo verkeerd gekeken heb, of dat de foto's vertekenen. Voor mij leek het een stuk hoefwand die eraf 'geslagen' was, maar dat lijkt het op de foto's niet :o?

Wordt vervolgd dus!

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 01:46

Het lijkt op de foto wel of de steunselhoek de straal inklemt. Ik zou wel ff met mijn renetten wat willen spitten om de rechter straalgroeve weer boven water te krijgen. :~ Dat geeft vast een heel ander beeld 8-)

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 02:02

CherokeeChum schreef:
Het lijkt op de foto wel of de steunselhoek de straal inklemt. Ik zou wel ff met mijn renetten wat willen spitten om de rechter straalgroeve weer boven water te krijgen. :~ Dat geeft vast een heel ander beeld 8-)

Annetje haar paard kampt al wat langer met te lange hielen ;)

Shyla25

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 08:51

Ik zou ook de straal wat meer ruimte geven door de hielen iets weg te snijden aan weers zijdes.
Maar wat dat gat is :? ziet er idd een beetje hoefzweer achtig uit maar dat zegt niets.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 21:37

Gaatje goed bekeken vandaag en het is toch gewoon een stukje hoefwand dat mist. Het is zeker geen hoefzweer, want het is niet diep of wat dan ook.
Ik denk dat als ik de hoeven weer even mooi bijwerk (met name de hielen inkorten dus inderdaad ;) ) dat het gat dan ook alweer wat minder te zien is. Ik zal eraan proberen te denken om na het bewerken nog een mooie foto te schieten van de onderkantjes.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 21:47

Goh, zit het in de lucht die gaatjes? Wietje heeft een gat in haar straal kwam ik gisteren achter, zit nog een 'flapje' straalspul overheen, dus valt in eerste instantie niet op. Maar kan er wel de punt van mijn hoevenkrabber in kwijt, en is ook best ruim - gaat ook een stukje aan de randjes eronder door. Heb er een klein steentje ook uit gehaald vandaag :? Boel maar even schoongewassen met betadine en na drogen wat hipposol erin gedaan...

Is dit zorgwekkend en iets waar ik mijn smid even naar moet laten kijken? Paard is niet gevoelig als ik er aan/in zit.
Afbeelding
Afbeelding

Zit wat lager op de straal ook een oppervlakkig hapje, en aan de andere kant een barst (flapje vel) maar dat is verder niet zo diep.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 22:30

Gewoon laten Tancreda, en je bekapper vragen dit de volgende keer netjes bij te werken.

peer2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 02:21

Interessant topic. Ik heb wat fotos gemaakt van de hoeven van een van mijn paarden, ben erg benieuwd naar jullie meningen/eventuele adviezen.

Eerst wat achtergrondinformatie: mijn rijpaarden (IJslanders) staan gewoonlijk allemaal op ijzers, ik besla en bekap ze zelf. Ik ben geen 'profi', maar ben in de leer geweest bij een ervaren smid op IJsland en heb daarnaast veel praktijervaring opgedaan. Het paard in kwestie is een drachtige merrie die ik eigenlijk helemaal niet meer wilde rijden dit jaar en dus ook niet wilde beslaan, maar omdat ze zodanig was vervet bij de hengst besloot ik dat het gezonder was om haar toch in training te houden. Ze had altijd al matige hoeven, stand en vorm prima, maar kwaliteit liet te wensen over (zwakke wanden, brokkelen). Het leek me interessant om bij haar eens te experimenteren met 'ijzerloos', en dan (voorzover ik daar 'verstand' van heb ;) ) ook elementen uit het NB bij te betrekken. In de praktijk kwam dit erop neer dat ik haar lager op de hielen heb gezet en de wanden rond heb gevijld, al deed ik dit altijd al wel (zie nu wel op de close ups dat ik dat niet zo erg netjes heb gedaan :o ). Van de zool/straal haal ik gewoonlijk ook al weinig af behalve duidelijke losse stukken dus eigenlijk is het voornaamste verschil de hielen. En het feit dat ik dus RIJD zonder ijzers nu, met dit specifieke paard! Ik moet zeggen, ik was sceptisch in het begin (ik geloof sowieso niet in het 'laten wennen als ze gevoelig lopen', dat vind ik vrij 'cruel') maar ik word positiever. Ze staat nu al vanaf half mei zonder ijzers, en ik rijd haar sinds augustus. Eerst liep ze inderdaad gevoelig zodra ik op het asfalt kwam en helemaal op grindachtige bodem. Ik reed dus voornamelijk op het zachte, af en toe stukken stap mn onbelast op het asfalt. Daarnaast sleten de hoeven me veel te snel, en tenslotte waren haar bewegingen veel minder expressief dan tevoren met ijzers. Nu zijn we een paar maanden verder, er zit weer groei in de hoeven, ze loopt niet meer gevoelig op harde ondergronden en zelfs steenslag verdraagt ze goed. Qua bewegingsmechanisme begint ze zich ook langzaam wat aan te passen, in plaats van een wat kortere, meer stokkerige (stekerige) gang krijgt ze weer wat mooiere ronde bewegingen en kom ze ook weer meer uit de schouder. Al met al lijkt het voor haar best goed te werken! Nou, lang verhaal, nu wat foto's, tips zeer welkom!

Dit is een vooraanzicht van de voorhoeven:
Afbeelding

Zijaanzicht voor:
Afbeelding

Rechtsvoor:
Afbeelding

Wederom rechtsvoor:
Afbeelding

Achter:
Afbeelding

Rechtsachter:
Afbeelding

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 04:28

hoi ik lees hier stiemen al een tijdje mee..:) mijn veulen heeft ook erg slechte hoeven .. scheuren in 3 hoeven erg zacht .. de hoefsmid zegt dat het niets is .. maar ben er toch bang voor..
hij is erg moeilijk met hoefjes geven dus in de gaten houden gaat ook moeilijk helaas :(

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 13:04

Antheman schreef:
Gewoon laten Tancreda, en je bekapper vragen dit de volgende keer netjes bij te werken.

Idd, zack heeft dit ook.
Komt gewoon door het vervellen denk ik..

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 00:13

@ tancreda

Mijn paard heeft dit zo nu en dan ook, vooral als het wat natter wordt buiten. Ik zorg ervoor dat ik het regelmatig schoonmaak, zeker als het gat iets dieper is, zodat het niet verder naar beneden gaat "rotten". Ik stop er ook hoofstuff in; watten in honing en nog iets.....
Verder zou ik me er inderdaad niet al te druk over maken, maar wel goed open houden dat t vuil eruit kan

ik ben ook fotos aan het uploaden om te plaatsen....eindelijk :)

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 14:26

Hoi Allemaal
hier zoals dus belooft ook nog wat fotos. Ze zijn iet allemaal even scherp dus daarvoor mijn excuses, maar ik zal komende tijd proberen wat nieuwe te maken. Deze zijn van 30 Oct 09. Kleine achtergrond: Mijn paard 13 jaar oud heeft 9 jaar lang ijzers aan de voorvoeten gehad. Vorig jaar July had ik besloten ze eraf te halen. Ik was toen zelf nog niet bezig met bekappen. Op advies van een hoefsmid op Cytek gezet, omdat dit de overgang naar blootvoets makklijker zou maken. Jammer jammer dat ik dit gedaan heb, want op de cyteks liep hij na 2 maanden helemaal niet goed en toen ze eraf zijn gehaald (eind september) liep hij nog slechter dan eerst. Helaas dat niemand me toen heeft verteld over het gebruik van hoefschoenen tijdens de overgangsperiode want dat had vast wel veel gescheelt. Gevolg een zeer gevoelig paard op de wei en niet mee te werken, maar meerdere hoefsmeden gevraagd of dit normaal was en allemaal zeiden ze ja...t heeft gewoon tijd nodig.

Nu inmiddels ruim een jaar later loopt hij op het harde af en toe nog steeds gevoelig. Ik rij momenteel enkel met de hoefschoenen aan, maar in de wei loopt hij lekker met de kudde mee en is blij. Je begint nu pas echt een goede hoefgroei te zien. Ik bekap hem nu sinds Juni dit jaar volgens de methode van Pete Ramey en zie echt wel een verschil. Zijn linker voorvoet had een erg ondergeschoven hiel en was erg vlak vanwege de flair. De rechtervoorvoet heeft een iets biijeengeknepen hiel door de ijzers, maar hij lijkt inmiddels ook wel iets wijder te worden. Hetgeen ik nu probeer te stimulere is een hielfirst landing. Dit gaat steeds beter. Voordat ik zelf begon te bekappen landde hij erg met de teen eest. Er zit nog steeds een beetje flair in de hoeven en daar maak ik de mustangrol en kwartierenbogen voor.

Ben benieuwd wat jullie ervan vinden.

Afbeelding
linksvoor vooraanzicht

Afbeelding
linksvoor zijaanzicht

Afbeelding
linksvoor onderaanzicht

Afbeelding
rechtsvoor zijaanzicht

Afbeelding
rechtsvoor onderaanzicht

Afbeelding
rechtsvoor achteraanzicht

Hij heeft geen thrush in de groeve tussen de hoefballen, want daar let ik erg goed op. Ik hoop dat de groeve door goed droog en schoonhouden en met veel stimulatie snel wat ondieper wordt.

thanks voor de reacties. Evt ideeen zijn welkom!

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 18:44

Mooie brede stralen heeft je paard nog! Ondanks de ijzers en het ietsjes samengeknepen zijn van de hielen.
Wel vraag ik me af waarom er zo'n gat zit aan de linkerhoef. Ik heb het dan over de zijkantfoto. Er lijkt een hele hap in de hoef geraspt te zijn.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 19:12

Annetje schreef:
Mooie brede stralen heeft je paard nog! Ondanks de ijzers en het ietsjes samengeknepen zijn van de hielen.
Wel vraag ik me af waarom er zo'n gat zit aan de linkerhoef. Ik heb het dan over de zijkantfoto. Er lijkt een hele hap in de hoef geraspt te zijn.

_O-
Dat heet een kwartierboogje :D

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 19:21

maar dat zit maar bij één hoef... doe het dan bij alle hoeven...

bluebeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 19:23

Een kwartierboogje kun je alleen maken als er "ruimte" is in de hoefwand. En dat is niet altijd zo bij alle hoeven. Als er aan een hoef een flare heeft gezeten is er vaak wel ruimte voor een kwartierboogje.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 19:32

Antheman schreef:
_O-

Ik vind dit geen kwartierboogje hoor. In mijn ogen is een kwartierboogje vanaf de onderkant van de hoef gemaakt. Op deze foto lijkt het of de hele buitenkant van de hoefwand meedoet tot halverwege de hoef en er dus echt een hap weg is. Het is bij deze hoef dus niet zozeer dat er ruimte gecreëerd wordt tussen de grond en het kwartier, want dat zie ik wel, maar er is meteen een hele hap aan de zijkant weg.

Maar misschien begrijp ik een kwartierboogje wel gewoon helemaal verkeerd. Iemand die er nog een duidelijk kan laten zien? :)

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 20:05

Hoi Annetje

Ik denk dat het lijkt alsof er een hap weg is omdat ik boven de kwartierenboog inderdaad een beetje wand mee heb weggeraspt waar de flair het ergst was. Dit is gedaan om de druk van de wand af te halen, maar het is echt geen hap :). Jammer dat de vooraanzicht foto niet scherp is, want dan had je het beter kunnen zien.
Bij de andere voet heb ik ook geprobeerd om wat ruimte over te laten, maar aangezien dat voetje veel minder is geflaired kan hier niet zo'n duidelijke kwartierenboog in. @ Pelie: in principe maak ik ze inderdaad aan alle voeten.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 20:14

orsini, rechtvoor achteraanzicht. Dan zie je de diepe middelste straalgroeve. Hoe weet je dat daar geen rotstraal/schimmel in zit ? Mij is verteld dat die groeve niet zo diep hoort te zijn, dat diep inhoudt dat het niet goed is ( dat er dus wel schimmel/rotstraal zit ).

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 20:30

hoi Maris de groeve is inderdaad diep, dit komt denk ik omdat er inderdaad schimmel in heeft gezeten, zonder dat dit echt duidelijk was. Nu zorg ik ervoor dat de groeve goed open blijft en ik maak hem elke dag schoon, droog en smeer het dan in met betadine. Het weefsel in de groeve ziet er nu mooi uit en daarom denk ik dus dat er op het moment geen schimmel meer in zit. Echter heeft het tijd nodig voor de hoef om de groeve te dichtten lijkt mij toch?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 22:15

Annetje schreef:
Antheman schreef:
_O-

Ik vind dit geen kwartierboogje hoor. In mijn ogen is een kwartierboogje vanaf de onderkant van de hoef gemaakt. Op deze foto lijkt het of de hele buitenkant van de hoefwand meedoet tot halverwege de hoef en er dus echt een hap weg is. Het is bij deze hoef dus niet zozeer dat er ruimte gecreëerd wordt tussen de grond en het kwartier, want dat zie ik wel, maar er is meteen een hele hap aan de zijkant weg.

Maar misschien begrijp ik een kwartierboogje wel gewoon helemaal verkeerd. Iemand die er nog een duidelijk kan laten zien? :)

Van Pete Ramey's site:
Afbeelding

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 10:08

Het lukt me helaas niet meer om een knappe foto te maken van de slijtage van het hoefmechanisme op de ijzers. Ze waren al te verroest. Ik heb nog geprobeerd om het wat schoon te maken, maar wat is roest toch een vieze troep.

Als ik het niet vergeet zal ik foto´s maken als ze er de volgende keer net af komen.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 10:16

Ja die foto ken ik wel, maar die is weer niet helemaal scherp. Ik denk dat een kwartierboog in elk geval drastischer is dan wat ik al een hele tijd heb gedacht.

Ik heb gisteren trouwens een hele grote stap gewaagd. De smid vond Vies zijn voeten nog niet bekapwaardig en heeft dus niets gedaan. Nu zat ik foto's te vergelijken van toen ik hem net had en nu en de rechtervoorvoet zit weer net zo stijl als voorheen.
Ik heb hem gisteren drastisch verlaagd en hij zit nu bijna op dezelfde hoogte als de linkervoorvoet.

Ik zag wel dat ik het nét wat scheef heb gevijld, dus dat moet ik vanmiddag meteen even corrigeren, maar alvast het bewijs:
Afbeelding
Rechtsvoor was dus altijd nog hoger dan links, nu is het verschil veel minder.

Onderkantje, goed te zien dat ik voor de kijker aan de linkerkant nét wat minder weggehaald heb dan aan de rechterkant. Het is maar een klein stukje, want ik zag het gisteren ook niet, maar op de foto's is het wel te zien
Afbeelding

En voorkantje
http://www.mijnalbum.nl/Foto-KGMO76JC.jpg

Ik heb hem daarna gereden en hij liep er gewoon goed mee, dus ik denk dat het wel goed zit zo die lagere hielen :)

[edit] Om te vergelijken, deze foto maakte ik 9-10-2009 http://www.mijnalbum.nl/Foto-D73VLQ63.jpg

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 14:41

hou hem even in de gaten zou ik zeggen, het kan zo maar omslaan. Ik vind het er wel een stuk beter uitzien ;)