[INFO] Spat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 10:18

@Alani die van mij krijgt altij Tildrin infuus, dat werkt een half jaar inprincipe. Op zijn 5e jaar heeft hij 3 behandelingen gehad met ook die tussenpozen van 2 of 3 maanden. Daarna is het tot zijn 9e jaar goed gegaan. Afgelopen winter werd hij stijf en moest ik zeker een kwartier warm dieselen met rijden en heb toen weer Tildrin gegeven, maar nu een half jaar later op de kliniek voor waarschijnlijk HKO, was hij op de buigproeven ook weer erg stijf op zijn spatbeen. Kan nu toch wel merken, naarmate ze ouder worden, dat het veeeeeeeeeel sneller verslechterd.
Voor mij is vandaag dan ook misschien de dag dat ik de eind beslissing moet gaan maken. Foto's worden vandaag gemaakt en krijg dan ook de diagnose |(

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 10:21

flugeltje schreef:
@Alani die van mij krijgt altij Tildrin infuus, dat werkt een half jaar inprincipe. Op zijn 5e jaar heeft hij 3 behandelingen gehad met ook die tussenpozen van 2 of 3 maanden. Daarna is het tot zijn 9e jaar goed gegaan. Afgelopen winter werd hij stijf en moest ik zeker een kwartier warm dieselen met rijden en heb toen weer Tildrin gegeven, maar nu een half jaar later op de kliniek voor waarschijnlijk HKO, was hij op de buigproeven ook weer erg stijf op zijn spatbeen. Kan nu toch wel merken, naarmate ze ouder worden, dat het veeeeeeeeeel sneller verslechterd.
Voor mij is vandaag dan ook misschien de dag dat ik de eind beslissing moet gaan maken. Foto's worden vandaag gemaakt en krijg dan ook de diagnose |(

Heel erg veel succes vandaag.....Misschien laat ie je wel versteld staan :(:)

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 10:43

maikeltje schreef:
flugeltje schreef:

Heel erg veel succes vandaag.....Misschien laat ie je wel versteld staan :(:)

Voor mezelf reken ik op het ergste, dan kan het alleen maar meevallen !!
Maar bedankt...

Alani

Re: Centraal topic over spat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 11:16

Flugel; heel veel sterkte vandaag. Ik hoop voor jullie dat het meevalt en dat er wat aan te doen is (wat ook nog betaalbaar is).

PS ik heb even in je profiel gespiekt en het is een mooi beessie!

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 19:20

Geen hoefkatrolontsteking en zelfs geen spat (meer). Wel artrose in zijn voorbeen en links en rechts achter OCD, maar dat was bekend al.

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 21:42

Spat gaat toch nooit weg, of bedoel je dat het stabiel is nu? En wat ga je nu doen wat de OCD betreft?

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 08:52

TigerBD schreef:
Spat gaat toch nooit weg, of bedoel je dat het stabiel is nu? En wat ga je nu doen wat de OCD betreft?

De spat is nooit op de foto aangetoond, maar op warmtebronnen en hij is daar gelijk bijna een jaar voor behandeld met Tildrin. Als ze dan nog zo jong zijn en nog groeien, schijnen ze daar overheen te kunnen groeien. Of die warmtebron is toen ook al irritatie geweest op die OCD, dat kan ook nog.
Er is nu overleg met de chirurg over de behandeling. of er eerst wat aan de artrose gedaan wordt en als dat aanslaat om dan de OCD te verwijderen, of dat gelijk te doen en dan even afwachten wat dat allemaal gaat kosten.

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 13:48

Ah oke, hou je ons op de hoogte? :)

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 14:06

Flugel; als ik het juist begrijp is er van spat dus nooit geen sprake geweest. Zoals Tiger al aangeeft, eens spat betekent altijd spat.

De artrose die je paard heeft, en in welke gewrichten heeft hij dit in en welke mate. Dan de OCD, is er sprake van een los fragment waaraan hij geopereerd moet worden? Is er irritatie in het gewricht?

6 jaar geleden heb ik een 1,5 jarige laten opereren aan OCD. Zij had een los fragmentje in het spronggewricht. De operatie is goed geslaagd, maar het herstel duurde wel bijna 2 jaar. Kosten destijds 1500 gulden. Kosten vallen dus nog wel mee, maar de herstel periode is wel lang.

Ben heel benieuwd hoe of wat verder

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 14:17

Alani Hoe gaat het met het opbouwen?

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 14:48

Alani schreef:
Flugel; als ik het juist begrijp is er van spat dus nooit geen sprake geweest. Zoals Tiger al aangeeft, eens spat betekent altijd spat.

De artrose die je paard heeft, en in welke gewrichten heeft hij dit in en welke mate. Dan de OCD, is er sprake van een los fragment waaraan hij geopereerd moet worden? Is er irritatie in het gewricht?

6 jaar geleden heb ik een 1,5 jarige laten opereren aan OCD. Zij had een los fragmentje in het spronggewricht. De operatie is goed geslaagd, maar het herstel duurde wel bijna 2 jaar. Kosten destijds 1500 gulden. Kosten vallen dus nog wel mee, maar de herstel periode is wel lang.

Wat we dachten dat spat was, is waarschijnlijk irritatie van de OCD geweest, de artrose zit dacht ik in het hoefbeentje en de mate daarvan weet ik ook niet echt. Ik kreeg zoveel informatie gisteren, dat me een aantal dingen zijn ontschoten :o .
Ik kreeg tussen zijn werk door even gauw de diagnose, maar hij is nu eerst in overleg met de verzekering en de chirurg over de mogelijkheden en dan belt hij terug.
Dan zal ik de duidelijke feiten en oplossingen horen, dus het blijft nog even afwachten...

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 14:50

Alani schreef:

2 jaar ??? Oooh fijn dat je dat zegt, want dat moet ik dan even goed navragen, want dan is hij 12 inmiddels eer hij hersteld is...
Dan ga ik toch twijfelen of ik dat zal doen :o

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 15:01

12 is nog helemaal niet oud, vind ik :) of bedoel je dat niet?

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 15:42

Flugel; zal er aan liggen waar hij geopereerd wordt en we praten over 6 jaar geleden! Ik neem aan dat de wetenschap wel wat verder is. Maar je zult wel degelijk rekening moet houden met tenminste een half jaar tot driekwart jaar revalideren.

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 09:07

gisteren Arthur weer gesproken en hij heeft artrose in zijn hoefgewricht, hij twijfelt of er een woekering zit en daarom moet de chirurg er naar kijken, om te zien of het operatief te verwijderen is of dat hij gewoon behandeld ga worden.

@alani. ik heb gevraagd voor de OCD operatie, maar na de operatie 4 weken boxrust en daarna weer opbouwen, dus dat valt reuze mee !!

Maar vandaag hoor ik als het goed is de mening van de chirurg, om de artrose te opereren en zijn mening over de OCD.

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 12:44

Flugeltje Dat is ook wat allemaal, nu maar hopen dat hij geopereerd kan worden.
En wat als hij niet aan de atrose geopereerd kan worden, loopt hij onregelmatig op dit been?

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 13:31

flugeltje schreef:
gisteren Arthur weer gesproken en hij heeft artrose in zijn hoefgewricht, hij twijfelt of er een woekering zit en daarom moet de chirurg er naar kijken, om te zien of het operatief te verwijderen is of dat hij gewoon behandeld ga worden.

@alani. ik heb gevraagd voor de OCD operatie, maar na de operatie 4 weken boxrust en daarna weer opbouwen, dus dat valt reuze mee !!

Maar vandaag hoor ik als het goed is de mening van de chirurg, om de artrose te opereren en zijn mening over de OCD.

Maar dat opbouwen duurt lang. Voordat ze weer zo lopen en hun been gebruiken als voor de problemen duurt gerust veel langer. Houd er beslist rekening mee dat je minimaal een jaar uit de sport bent.

Toch begrijp ik 1 ding niet. Een da heeft de diagnose spat gesteld, je paard behandeld met Tildren en er zijn helemaal geen foto's gemaakt waaruit hij zijn conclusie zou kunnen trekken? Vind het een typische werkwijze. Ingeval van artrose is toediening van Tildren trouwens wel goed (ik heb laatst bij de da de bijsluiter uitgebreid gelezen).

Vwb woekering in het hoefgewricht; dit zou toch op een foto duidelijk te zien moeten zijn?

Ik hoop voor je dat ze er iets aan kunnen doen. Al bericht gehad van je verzekering? Meestal kan je da je ook al wel vertellen welke behandeling worden vergoed en welke niet.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 14:00

Zamero schreef:
Alani Hoe gaat het met het opbouwen?

Sorry Zam dat ik nog niet eerder op je vraag heb gereageerd.

Het gaat goed, zo goed zelfs dat ik zelf moet oppassen niet te veel te doen.

Ik heb haar gisteren voor de 4e keer gereden en ze wordt elke x beter, laat beter los in haar lijf. Ik denk dat ik van het weekend een galopje mee pak op de linkerhand. Ik wil niet haar ra teveel belasten. Gisteren kon ik haar ook weer voorwaarts/neerwaarts rijden. Dat lukte daarvoor nog niet. Ja, ik heb er echt vertrouwen in en als het niet goed komt (voor de sport) dan gaat ze lekker met pensioen. Maar daar zou ik enorm van balen hoor want het is een super fijn beest om te rijden, altijd gehoorzaam en wil altijd haar best voor je doen. Heel wat anders dan de French BuffetxIndoctro die ik ook nog rijd. En daarbij komt ook dat de teller nu op bijna 2.000 euries staat en dat doe je niet alleen om haar in de wei te laten lopen (shame on me) }:0

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 19:02

Alani schreef:
flugeltje schreef:

Toch begrijp ik 1 ding niet. Een da heeft de diagnose spat gesteld, je paard behandeld met Tildren en er zijn helemaal geen foto's gemaakt waaruit hij zijn conclusie zou kunnen trekken? Vind het een typische werkwijze. Ingeval van artrose is toediening van Tildren trouwens wel goed (ik heb laatst bij de da de bijsluiter uitgebreid gelezen).

Vwb woekering in het hoefgewricht; dit zou toch op een foto duidelijk te zien moeten zijn?

Dit vroeg ik mij ook af, een DA gaat toch niet van alles doen als hij nog niet zeker weet dat het spat is?

Alani
Wat heerlijk zeg, zou wel erg leuk voor je zijn als je weer rustig de sport in zou kunnen :j

Erpel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 19:40

Alani, dat is een lekker gevoel! Dat het oppakken weer zo lekker gaat :)

Nou ik ben benieuwd, donderdag komt de DA voor Hilda :=

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 19:54

Vandaag een buitenrit van ruim ander half uur gemaakt, en het voelde echt heel goed, we hebben een paar keer gedraafd, maar 1 keer daarvan best een groot stuk en het voelde goed aan.

Staan jullie paarden in de winter veel buiten? bij ons maar een paar uur, maar het is echt zo moeilijk hier in de buurt, liefst wil ik een schuilstal idee, of gwoon van 8 tot 6 buiten, maar dat is echt een ramp hier in de buurt......ja of je moet al 24 km rijden maar vind ik persoonlijk tever, waar we nu staat is 10 km dat vind ik net te doen.

Erpel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 20:02

Die van ons staan in de winter gelukkig nog redelijk wat buiten :j De hele dag staan ze buiten, alleen 's nachts staan ze binnen (plusminus vanaf 8 uur 's avonds) .

Als ik merk aan Hilda dat ze door dat binnen staan slechter wordt, wil ik toch proberen om in de winter iets anders te vinden := Maar op 't moment staat ze lekker 24 uur buiten:)

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 20:05

Ja bij ons ook in de zomer, behalve als er noodweer aankomt of iets, maarja in de winter is het echt drama af en toe. Wou dat er meer schuilstallen waren, of iig stallen waar ze veel buiten komen, en niet bij elk regenbuitje weer binnen worden gezet.

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 23:19

TigerBD Goed nieuws zeg, en vooral van dat langere stuk draven :j

Mijn veulen heeft een groot stuk land met schuilstal.
Dus die kan zelf beslissen hoe of wat.
En mijn andere 2 staan in de winter 's nachts binnen en dan gaan ze 's morgens vroeg naar buiten rond 7 uur en dan om 4 uur ongeveer naar binnen (dus hebben ze echt wel 9 uur gestaan).

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 08:37

Ah kijk dat is echt fijn!