[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

romeorowan

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 13:06

Het is echt verslavend, ik heb net een broodje op en dan gauw even op bokt kijken of er nog iets nieuws is.
Het is ook heel erg fijn om gelijkgestemde zielen te 'spreken', die precies weten wat je doormaakt.

Over de hoefzweer: Indiana heeft nog nooit een hoefzweer gehad, haar dochter die nooit hoefbevangen is geweest heeft 2x een fikse zweer gehad op dezelfde plaats.

marcellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 13:17

ik heb mij oude pony terug gekocht. volgens de eigenaren in ze bevangen (geweest) ik ga haar zaterdag ophalen, maar wat ga ik haar voeren??

het is een oude pony van 22 jaar, ze is ongeveer 1,25 hoog. en (te) dik.

alvast bedankt

Alytuiere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 13:18

hoefzweer heb ik nog nooit bij mn paarden gehad.. Caitlin heeft na de bevangenheid wel schimmel in dr rechtervoorhoef gehad.. was erg hardnekkig..

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 13:18

mysa schreef:
Wil iemand mij even streng toespreken en me vertellen dat ik door moet werken ipv steeds rond te snuffelen op het web.

Aan het werk jij! Whoosh! Maar ja, wie ben ik (zit zelf ook op het werk Haha! )

Inderdaad, erg verslavend dit, maar ook gewoon heel prettig om ervaringen te kunnen delen. Met elkaar weten we toch een heleboel! En niemand die elkaar aanvalt, maar altijd medeleven!

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 13:21

marcellie schreef:
ik heb mij oude pony terug gekocht. volgens de eigenaren in ze bevangen (geweest) ik ga haar zaterdag ophalen, maar wat ga ik haar voeren??

het is een oude pony van 22 jaar, ze is ongeveer 1,25 hoog. en (te) dik.

alvast bedankt

Ik zou zeggen; Voldoende oud, stengelig hooi, aangevuld met een mineralenliksteen en eventueel wat speciaalvoer, Dodson & Horrell of Marstal ofzo. Maar aangezien het beestje te dik is en waarschijnlijk niet of weinig meer rijdt denk ik dat hooi voldoende is. Als je geen oud hooi hebt kun je hooi minimaal een half uur laten weken in water en dan voeren.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 13:31

Met (voldoende) oud hooi en een beetje safe and sound heb ik mijn 22-jarige flink af laten vallen Lachen.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 13:49

Sluit mij aan bij het vorige met als toevoeging als ze goed kan lopen, zoveel mogelijk bewegen. Is goed voor het afvallen, maar ook afvoer afvalstoffen.

Isabella heeft in de vorige keren van bevangenheid ook nooit een hoefzweer gehad. Deze keer is het vermoedelijk een combinatie van factoren geweest. En de verkeerde bekapping die continu druk/spanning op de kroonrand/witte lijn gaf en het opschonen met allerlei compositums en druppels.
Het begon met een zweer links. Ze draafde op 3 benen rond (geen gezicht, maar ik wist daarmee zeker dat het een zweer was; linker been hing erbij of het gebroken was). Maar door het overbelasten van de rechtervoet, kwam daar ook al snel een zweer en toen had de pony een groot probleem en door de ellende die ze toen had is ze heel erg ziek geworden. Ik hoop dat nooit meer mee te maken. Bevangen is erg, maar twee hoefzweren die niet door willen is volgens mij nog veel pijnlijker. Al is het minder "levensbedreigend" omdat het in feite niets met stofwisseling te maken heeft.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 15:05

Nou ik heb net even naar mijn schoonouders gebeld, ze zei dat Aurora vrolijk huppelend de wei in ging vanmiddag.
Maf beest... heb ik in ieder geval het goede randje weggeraspt Lachen
Vanavond ga ik zelf weer kijken.

marcellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 21:45

bedankt voor julie reacties, k ben benieuwd hoe k haar aantref zaterdag

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 21:52

Ik hoop voor je dat het meevalt.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 22:59

Succes met je pony Marcellie, wel fijn dat je haar terug kunt nemen en zelf voor haar kunt zorgen!

Aurora was weer normaal vanavond. Echt op de voet staan (om de andere uit te krabben) vond ze niet prettig, maar ze liep normaal.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 00:13

Ook weer raar dat dipje van Aurora, maar wel lekker dat ze weer gewoon goed loopt.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 00:50

Marcellie, succes!

Gems, vreemde merrie heb je, maar heel fijn dat ze nu weer goed loopt.

Hebben jullie misschien een verklaring ? Nado staat nu dus apart en krijgt geweekt hooi. Tot nu toe (ja, ik geen toe, mijn geduld is een beetje op) is er in zijn manenkam geen verandering, gelukkig ook niet slechter. Echter, als ik hem samen met kollur op het grote stuk los laat, dan gaat hij echt compleet uit zijn plaat, bokken, rennen etc. Dit ben ik niet meer van hem gewend, hij deed het meer op een sukkeldrafje de afgelopen paar maanden en met kollur mee rennen wilde hij ook niet. Dus ook de periode een maand geleden dat ze 2 weken apart hebben gestaan, was het niet meer dan een sukkeldrafje, als hij al zo hard ging. Ik vind het zo moeilijk om te rijmen dat hij zo idioot kan doen, en tegelijkertijd zijn manenkam zo dik is (ademhaling is trouwens weer beter, gelukkig). Ideeen ?

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 09:04

Lente in de bol? Misschien slaat je magnesium wel aan. Zal ook best iets langer duren voor je dat echt gaat zien.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 09:52

Nado: Indiana had ook zo'n harde dikke manenkam. Na ca. 10 weken magnesium van paardnatuurlijk zag ik pas verschil. Nu is ze slank op haar dikke babybuik na, maar haar manenkam blijft. Niet zo gespannen en hard als voorheen (was soms net beton) ik kan er nu een beetje in knijpen en ik kan het een beetje heen en weer schudden.
Persoonlijk heb ik de hoop op gegeven dat het ooit weggaat. Indiana heeft overigens nooit last gehad van haar ademhaling.
Waar komt de kortademigheid vandaan? of heb ik daar overheen gelezen?
Weet je of het hart van Nado het wel goed doet.
Als het hart niet goed pompt, dan kan er vocht achter de longen komen en word je kortademig.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 09:52

Marcellie: succes met je 'oude' pony.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 09:59

weet je wat ik mij afvraag?hengsten hebben van nature een vetophoping op de manenkam,dat heeft met de hormonen te maken,zou dat ook niet zo zijn bij paardjes die dat ook krijgen?
een hormonale stoornis, in dit geval?(te trage schildklier..)

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 10:10

Geen idee, zou best kunnen... Bij mijn paardje is de speknek helemaal verdwenen, heb dit voorjaar ook niet gemerkt dat hij weer harder werd ofzo, en ik schud er toch regelmatig aan om even te checken.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 10:29

Kennis van me heeft een zomereczemer en is ook als de dood voor een harde manenkam. Zodra ze dit ziet/voelt, begint haar paniek weer en gaat ze aan het smeren. Dier heeft nooit last van zijn voeten gehad, maar gaat wel altijd heel snel schuren als de manenkam dik is. Vandaar dat ik altijd aannam dat dit bij zomereczeem hoorde. Als ik het bij Isabella voelde, ging ik ook met een goedje smeren Haha!

Sinds een jaar let ik meer op de manenkam maar dan met het oog op de voetjes. Nu voelde ik een paar dagen geleden weer eens (mede nav verhalen hier) en ook bij Isabella de manenkam hard (niet dik overigens). Ik naar de shet van de buren en voelen; zacht. Doet die shet zijn hoofd omhoog en gelukkig voelde ik nog eens .. nu was hij hard.
Ik weer naar Isabella (waar ik nl. had gevoeld toen ze uit haar ruif stond te eten en het bovenste hooi moest hebben). Duwde haar hoofd naar de grond en toen voelde de manenkam ook niet meer zo hard.

Ik vroeg me dus af of ik niet gewoon in Isa's geval een gespannen spier heb gevoeld ...
Hoe en waar voelen jullie?
Laatst bijgewerkt door Isapaardje op 18-03-08 10:31, in het totaal 1 keer bewerkt

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 10:29

Mijn hengst heeft niet zo'n speknek hoor, en mijn vorige hengst ook niet. Het is niet "standaard" bij een hengst (wel worden ze snel vet daar).

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 10:34

Ik voel als hij normaal staat, dus niet met de neus aan de grond en niet met de neus omhoog.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 10:55

Bij Tyra soepele manenkam, bij Loa ietsje minder soepel, die heeft eczeem. Bij Mysa vroeger harde manenkam, ook eczeem, en ook wel eens bevangen geweest.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 11:26

Ik voel de manenkam als ze horizontaal staat met haar hals. Je krijgt inderdaad een heel vertekend beeld als ze het hoofd omhoog hebben.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 11:30

Ik denk dat zowieso voor de beeldvorming het beste is als je de manenkam steeds in dezelfde houding voelt.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 11:55

romeorowan: Bij Nado is het patroon als hij van neutraal naar gevaarlijk gaat: zijn slappe (voor zijn doen) manenkam begint te vullen, hij krijgt onder zijn staart, op beide achterbenen een bult, die ook beginnen te vullen. Als hij echt slecht wordt, dan krijgt hij een korte, hoorbare ademhaling, vooral als hij met zijn hoofd naar beneden staat om te eten. Ik heb nu van de dierenarts Ventipulmin, om hem te helpen met zijn ademhaling als het nodig is. De oorzaak van dit 'symptoom' is denk ik te vinden in die periode van ruim 2 weken dat hij ernstig bevangen gestaan heeft terwijl die Lips are sealed maar bleef zeggen dat hij iets anders had. Ik denk dat zijn longen iig en wellicht ook zijn hart toen zijn aangetast. Toen de second opinion was, had hij 64 in rust en 96 na 3 passen draf. En de hele tijd die raspende ademhaling. Hij heeft daarna ook nog een tijd nageknepen, dat is nu minimaal geworden, maar niet helemaal zoals het hoort. Volgens de DA is hij niet dampig, maar hij zei wel dat als ik hem op stal gehouden had ipv 24/7 buiten met een schuilstal, dat het wel had kunnen gebeuren. Maar ik denk dat iedereen zijn pony/paard hier zo goed kent, dat alle kleine voortekenen opvallen, en die zijn toch individueel.

Manenkam check ik iedere dag, net als de ribben, onder zijn staart etc. Ook horizontaal. Als IJslandermens ken ik ook veel eczeempaarden. Mijn theorie is dat eczeem en hoefbevangenheid een andere uiting zijn van hetzelfde probleem: er is iets niet in orde met de stofwisseling. Nu weet ik dat er meer oorzaken zijn voor hoefbevangenheid, maar dit is wel de meest voorkomende. Maar vandaar ook de manenkam, dat een punt waar afvalsstoffen zich makkelijk kunnen ophopen. Voor mij een symptoom dat er teveel afvalstoffen zijn, die op zijn hoeven kunnen slaan, en voor een eczeempaard een extra gevoelige plek waar ze een allergische reactie tonen op mugjes. Tegenwoordig is er ook steeds meer bekend over het effect van voeding op eczeem, ik denk over het algemeen dat voeding die slecht is voor hoefbevangenheidgevoelige paarden ook slecht zal zijn voor eczeempaarden.