[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

horsii

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 19:47

is de 3e x dat ze ijzers krijgt in tien jaar dus was en vreemd en ze heeft korte gevoelige hoeven op het moment. Volgende x komt er dus een andere smid:)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 19:51

Lekker dan als ze zo snel opgeven, he.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 20:13

ja, hij was voorheen altijd zo rustig en vriendelijk.. Heb m nu 9maanden als smid.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 21:13

Peeps staat inderdaad vrijwel altijd op blote voeten. Heeft toen we haar net hadden wel een tijdje op voorijzers gestaan en met een blesure in 2011 op achterijzers. Normaal is ze echt lief bij de smid/dierenarts enzovoorts. Nu ging ze met haar re voorbeen elke keer al wegtrekken en met rechts achter bleef ze schoppen constant, ook met een praam om. Hij vond het nu niet erg om te doen maar doet het liever niet meer of met verdoving liet hij blijken.

Amable_Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 22:44

Zou dat niet gewoon kunnen zijn omdat haar voeten zeer doen en dat ze daardoor zo vervelend doet? Daar kan ik me namelijk wel iets bij voorstellen.... Dat zou je smid toch ook wel kunnen begrijpen hoop ik?

Thirteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 23:44

Denk ik ook, mijn merrie vond het ook erg lastig om 1 voorbeen op te tillen (Alle gewicht op andere voorbeen ...).
Ik heb ronde aluminium ijzers zonder lippen en de top is dunner dan de rest, om de druk op de top weg te nemen, beter af te rollen en de druk over de volledige hoef te verdelen. (Hier deze keer wel geen kanteling)
Ze gaat nu 4u per dag met graasmasker (ondanks dat ik het ook een vreselijk ding vind ...) een schrale weide op.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 07:13

wij denken inderdaad ook dat het gewoon zeer deed en dat ze daardoor vervelend was want normaal is ze altijd braaf bij de smid. Peeps heeft nu ijzers met dubbele lip en leren zool

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 07:58

Mijn paard was ook vervelend toen hij ijzers kreeg ivm zijn hb. Hij wilde echt niet op 1 been staan, ging hangen en scheurde alles kapot.

Normaal gesproken staat hij te slapen bij de smid. En vroegah, tijdens zijn "sportcarriere" had hij altijd ijzers en was hij ook superbraaf bij de smid.

In mijn geval werkt mijn smid ook bij de kliniek waar ik altijd naar toe ga, dus heeft de da hem gewoon even een pijnstiller gespoten. En toen ging het een heel stuk beter.

Jammer dat je smid weinig begrip heeft voor de situatie.

Is er ook nog siliconen tussen de leren zool en de hoef gespoten of heeft ze alleen een leren zool?

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 09:00

[***] schreef:
Mijn paard was ook vervelend toen hij ijzers kreeg ivm zijn hb. Hij wilde echt niet op 1 been staan, ging hangen en scheurde alles kapot.

Normaal gesproken staat hij te slapen bij de smid. En vroegah, tijdens zijn "sportcarriere" had hij altijd ijzers en was hij ook superbraaf bij de smid.

In mijn geval werkt mijn smid ook bij de kliniek waar ik altijd naar toe ga, dus heeft de da hem gewoon even een pijnstiller gespoten. En toen ging het een heel stuk beter.

Is er ook nog siliconen tussen de leren zool en de hoef gespoten of heeft ze alleen een leren zool?

Arme paardjes. Hebben ze hierna ook veel last van het beslaan? Of dien je achteraf de pijnstiller ook nog een paar dagen toe?
Kan me namelijk voorstellen dat nagelen in een zere hoef niet heel fijn is.

Hoe is het nu met jou paardje Horsii?

Mieke93

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 09:22

Hoi allemaal, ik zit met een vraagje ivm hoefbevangenheid.
Een vriendin van mij heeft een shetlander bij haar haflinger staan, die shet is niet van haar. Ik ben eens bij haar paard geweest en ik vond dat die pony nogal raar liep met haar achterbenen, heel sloom en voorzichtig. Ze zei dat hij dat altijd heeft in de zomer, in de winter heeft hij dat niet. Als hij op een zachte ondergrond loopt, lijkt het beter te gaan.
Ik heb geen ervaring met hoefbevangenheid, maar denken jullie dat het dit misschien is? Ik weet dat jullie geen dierenartsen zijn, maar aan de hand van mijn uitleg kunnen jullie misschien wel iets weten zeggen? :D

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 09:26

nee zitten geen siliconen tussen. Zou dit wel verstandig zijn? Hoe het nu met der is weet ik niet. Ga er vanmiddag heen. Ze staat trouwens niet op pijnstillers. Ze is 1juni bevangen geraakt en heeft twee weken pijnstilling gehad, hierna niet meer.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 09:29

Bij Milka zit er wel siliconen tussen en ze loopt er super op.
Ik houd het wel goed schoon (aangezien ze ook deels in de blub staat) om rotstraal te voorkomen.

Sprak net de dierenarts telefonisch even en hoef gelukkig de asperine niet te geven! Ze loopt te goed om aan asperine te gaan.
Dus die gaat de kast in voor het geval het verslechterd. Heb het wel gewoon gehaald.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 12:13

horsii schreef:
nee zitten geen siliconen tussen. Zou dit wel verstandig zijn? Hoe het nu met der is weet ik niet. Ga er vanmiddag heen. Ze staat trouwens niet op pijnstillers. Ze is 1juni bevangen geraakt en heeft twee weken pijnstilling gehad, hierna niet meer.

Ik weet niet of dat verstandig(er) is. Maar ik had zelf nog nooit gehoord van alleen leren zolen. Ik ken dit alleen maar in combinatie met siliconen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 12:14

Marijuhhhhh schreef:
[***] schreef:

Arme paardjes. Hebben ze hierna ook veel last van het beslaan? Of dien je achteraf de pijnstiller ook nog een paar dagen toe?
Kan me namelijk voorstellen dat nagelen in een zere hoef niet heel fijn is.

Hoe is het nu met jou paardje Horsii?

Ik weet niet hoe het verder gaat. A.s. woensdag komt de smid bij mij nadat hij de eerste keer is beslagen toen hij bevangen was. Ik hoop dat het meevalt, maar ik denk het wel. Gezien hij nu al een redelijke tijd goed loopt, zonder pijnstillers.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 19:33

volgens mij werken de ijzers bij peeps. Blokje om geweest in stap en ze liep goed, snel en vrolijk en aan de hand in draf liep ze ook goed. Ze draafde ook uit zichzelf de paddock in.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 20:36

Dat klinkt als goed nieuws, horsii! :D

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 07:56

Hier nog eens een up- dateje, heb gister iana laten stappen op de piste en ze liep zuiver (denk ik) wel niet veel spirit.
Je kan nu duidelijk zien aan de kringen op alle 4 haar hoeven dat ze bevangen heeft gestaan, ik ben wel geschrokken dat ze het op alle 4 de hoefjes heeft.
Gisterenavond uitslag bloedtest gekregen met positief voor insulineresistentie, dikke pech.
Ik ben nog maar net op andere voeding overgeschakeld dus ga ik even afwachten wat dit geeft.

Thirteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 11:12

Pfff, klinkt minder goed ...
Zijn da in België vertouwd met IR ?, mijne had er nog nooit van gehoord ...
Heeft je paardje dan nog andere symptomen naast de hoefbevangenheid ?
(Ik vrees dat mijn haf ook ir is ..., haar voeding is al aangepast, maar soms gaat het toch nog mis ...)

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 14:24

Ik denk dat ik even kom inbreken om meer info over hoefbevangenheid te kunnen vergaren.

Vandaag is de smid geweest om hun voetjes te laten doen (2 fjorden en welsh).
Bij de 2 eerste (2 jongste paarden, 4 en 1, fjord en welsh) geen opmerkingen op niks, de enige opmerking die de paarden kregen was dat ze goed in hun vel zaten en niet te dik zijn (in mijn ogen heel belangrijk).
Ik ga ons Githa halen (7 jarige fjord) en zeg direct dat ik haar voeten vooraan plat vind. Zei toen ook al het woordje bevangen (eigenlijk geen ervaring mee) om ergens de smid uit te lokken hier wat meer over te doen zeggen.
Nu denkt hij dat Githa een 'verwittiging' heeft gekregen voor hoefbevangenheid. Ze is niet hoefbevangen (loopt perfect en gaat 2 soms 3 keer in de week op wandeling, vaak op het harde), maar ze zal er misschien wel aanleg voor hebben.

Ehm, wat nu gedaan?
De smid heeft gezegd dat we aan haar gewicht niet moeten sleutelen, dat is goed.
Beweging heb ik net ook al gezegd, ze wordt 3 tot 4 keer per week 1 a 2 uur gereden (wandelingen met soms grote stukken galop in).
Verder staan ze met 3 op de weide, dag in, dag uit.
Ons stukje bij de boer is ongeveer 5000m² groot (voor velen al klein, maar ben al heel blij met wat ik heb) en opgesplitst in 5 delen.
4 delen weide en 1 deel 'paddock' (hierop staat amper nog gras, is deze winter stuk gelopen geweest om niet alles stuk te laten hebben)
Ze staan telkens op 1 stuk weide met een verbinding naar hun schuilstallen (welsh heeft er eentje apart), waterbak en paddockje. Dus voor het water moeten ze toch telkens een klein stukje doen.
Het gras op de weide staat nu zo hoog, ongeveer 80cm lang als het niet langer is, dat we het met strookbegrazing geven. Per 2 dagen verzetten we een paaltje een 2tal meter naar achter. De smid zei ook dat hetgeen ze nu krijgen van gras even goed is als hooi geven.

Wat kunnen we nog meer doen? we geven het gras al in strookbegrazing om ze niet te laten ontploffen. We hebben zo nog 2 stukken met keihoog gras.
Van krachtvoer krijgt ze 1 kg Nature's best (nu eigenlijk 1 keer in de week, voor de zot, niet omdat het nodig is)

Alle tips zijn welkom om uiteindelijk een niet hoefbevangen paard te krijgen.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 14:30

1x in de week en dan gelijk 1kg voer? Dat zou ik maar stoppen, hoogstens een handje voer.

Wat wordt bedoeld met verwittiging?

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 15:25

van dat voer denk ik niet dat het opeens zal zijn (krijgt ze in de winter dagelijks bij het hooi), maar dacht gewoon dat dat dan geweten is.
Dat voer is bij de fjorden niet nodig, staan hevig genoeg, maar soms krijgen ze het bij als ze daags nadien een lange wandeling gaan maken.

De verwittiging was (in mijn ogen) het feit dat de vorm van haar voet veranderd is ten opzichte van haar normale hoefvorm.
Ze stond nu platter en de hoef was veel meer aan de zijkanten gegroeid dan aan de voorkant. Hierdoor zag de hoef er ook veel platter uit.
Eens de smid zijn werk gedaan had, was er niks meer aan op te merken, dan was dat niet meer zichtbaar. De onderkant van de hoef en straal toonden ook geheel normaal. Geen rare dingen in te zien. Die rare vorm was enkel bij de voorste hoeven, niks raar bij de achterste.
De smid zei dat het een verwittiging kon zijn, zoals een mens soms een klein attackske heeft (word bij ons gezegd tegen een kleine hartstilstand, dus eentje waar je volledig van herstelt maar dat je weet dat je moet beginnen opletten).
In dat opzicht zei hij verwittiging.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 16:07

jesito schreef:
Marlis schreef:
@safiera, hij wil het niet meer doen omdat ze lelijk deed tijdens het beslaan, ze sloeg met der benen.
Peeps is normaal gesproken altijd dood mak bij de smid en dat weet hij ook, dus vind het wel een beetje appart dat je gelijk een paard niet meer wil bekappen als ze een keer vervelend is...

Ja hallo, hij is gewoon smid dan had hij een kantoorbaan moeten nemen :')
Zal waarschijnlijk de eerste keer zijn dat je paard ijzers krijgt, dat is even wennen.

Wat een onzin een smid wil langer mee gaan en ik vind het dan ook zeer begrijpelijk dat hij dit zegt. Vergeet niet dat als deze man een klap krijgt en iets breekt hij een tijd uit de roulatie is en dus geen enkel inkomen heeft. De beste man heeft meer klanten dan enkel die van de gene waar het paard nogal overtrokken reageerde. Denk eerst even logisch na voor je zo'n egoistische opmerking maakt.

cremellogek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 16:39

Ik kan hier ook maar even binnenvallen voor advies, inmiddels ben ik aardig ten einde raad..

Mijn paardje is sinds een aantal weken hoefbevangen en we hebben toen in overleg met de dierenarts een speciale smid laten komen (zo'n 3 weken terug). Die heeft zogenaamde bananashoes eronder gelegd met een zool, siliconen en wig om de hielen hoger te krijgen. Het was een worsteling om dat voor elkaar te krijgen (ze was ook nog nooit beslagen), maar sindsdien loopt ze veel slechter dan voor het beslaan. De smid zei dat ze binnen 2 weken beter moest gaan lopen. Nu ze alleen achteruit is gegaan komt hij over 1,5 week terug.

Ik heb er inmiddels spijt van dat ik de keuze heb gemaakt voor dit beslag en wil het er eigenlijk af hebben. Ze stond op soft-ride schoentjes, en daar deed ze het beter mee. Wat zouden jullie doen? Moet ik dit beslag nog langer de tijd geven, of zal ik het er maar asap aflaten halen? Ik kan dat eventueel aan mijn eigen smid vragen die komend weekend toch voor mijn andere horsies komt..

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 16:42

Ik zag met mijn ijzers binnen 1 a 2 weken echt een megavooruitgang, als ze zo slecht blijft zou ik idd kijken voor een ander beslag. Ik ben geen smid, maar mijn smid heeft juist de hielen laten zakken en de teen ingekort en vervolgens een breakover ijzer eronder gelegd. Mss kun je eens zoeken op de berichten van crazycactus (geloof ik), haar paard had ook banana's, maar die deed het er wel goed op. Ronaalders heeft ook veel over banana shoes geschreven, hij is smid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 18:50

@capopjekop, ik dacht ook dat juist de hielen moesten zakken? Als je de hielen omhoog brengt, krijg je toch alleen maar meer druk aan de voorkant? Daar waar het, het pijnlijkst is?

Vandaag is de smid voor mijn hb-er geweest. 8 mei zijn de "spacey" ijzers eronder gegaan toen uit de röntgenfoto's bleek dat hij linksvoor een lichte kanteling van het hoefbeen had. Vandaag ijzers eraf gehad, klein beetje eraf gehaald en ijzers er weer onder geslagen. Hoeven zagen er goed uit! Geen verbrede witte lijn. Ben erg blij!!!

Hopen dat de volgende keer er een "comfort-ijzer" onder kan en volgens mijn smidje konden we ook wel even kijken of hij weer op zijn blote pootjes kan lopen.
horsii:
Heb trouwens nog even aan mijn smid gevraagd wat hij vindt van alleen "leren zooltjes", maar daar is hij geen voorstander van. Er komt vaak een hoop vuil tussen en met regelmaat maden! Hij ziet er eerlijk gezegd het nut niet van in. Maar goed, dat wil natuurlijk niet zeggen dat hij gelijk heeft.