Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Snoevie

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 22:22

Ik was met Ravina weer heel langzaam aan het opbouwen,maar ze loopt weer onregelmatig. Morgen maar meteen de kliniek bellen om te vragen of ik sneller terecht kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 22:37

Wat erg Snoevie!

Ik ga morgen ook bellen om te vragen of ik voor 04-10 als eerste op de lijst kan!

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 09:54

Wat ontzettend poedersuiker snoevie! Hopelijk valt het mee en komt het niet vanuit de pees. :(

Ik moet de 19e weer terug naar de kliniek. Ben benieuwd wat de weide en het draven voor'n effect hebben gehad op haar pootje.

Lizaa01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 13:16

Snoevie, wat balen zeg! Hopelijk kan je snel terecht!

Ook ik heb 2 filmpjes die ik graag met jullie wil delen.
De filmpjes zijn van vorige week en van afgelopen zaterdag.
Mijn paard staat nu 9 weken op stalrust. Ik zet haar wel een paar dagen in de week
een uur of 2/3 in een "weitje" van 4,5 bij 5m.
5 weken geleden zijn we voor controle naar de kliniek geweest, toen vond de da
haar niet goed genoeg lopen en daarom moest ze nog langer op stal. En nu zijn we hier..
Vrijdag gaan we terug naar de kliniek voor controle.
We mogen stappen volgens een schema. Nu zitten we op 60 minuten stappen en
sinds vorige week mogen we ook "een enkele keer" aandraven.
Haar blessure zit rechtsachter, maar ook linksachter was ze niet helemaal goed.

Vorige week, de 2e dag dat we een stukje mochten draven:

Afgelopen zaterdag:

Ik ben benieuwd naar jullie mening, ik heb er zelf niet zo'n goed gevoel bij..

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 13:28

Lizaa het spijt me. Ik schrik ontzettend van je filmpje. Paard is heel kreupel op rechtsachter. Op het zaterdagfilmpje zie ik je paard zelfs in stap soms iets doorzakken en op linksachter vallen.

kruimeltje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 15:08

Inmiddels weer terug van vakantie. Been van paard zag er super uit nog klein bultje op zijn checkligament. Dus weer lekker begonnen. Gelukkig loopt ie ook niet meer kreupel van de hoefsmid. Heb hem nog wel gebeld maar hij zei er niet veel van. Volgende keer mooi weer mijn eigen smid.
Vind het wel lastig om niet te veel te doen. Voor de blessure liep hij zoooo lekker door zijn lijf. Nu weer stijf moeilijk willen buigen. En probeerd op alle manieren onder het werk uit de komen, vooral als ik hem wat meer bij elkaar pak. Van de week maar weer les afgesproken. Soms twijfel ik aan hem of hij het nou lastig vind of dat er gewoon onderuit wilt komen.
Over twee weken weer controle. Als er dan geen achteruitgang is mag ik weer galop er bij pakken. Zou wel fijn zijn. Is zijn fijnste gang daar maakte ik hem altijd los in.

Ik ben nog steeds blij dat ik hem op het land heb gezet. Heb het idee dat de doorbloeding dan beter is en dat zijn been mooier blijft. Van de week hem een dag binnen gehad en been liep meteen wat op. Na beweging was het weer weg. Ik heb het niet meer zo op boxrust. Een keer door de wei rennen kan volgens mij niet meer kwaad dan een paard wat op het harde steeds kleine rondjes draait in zijn stal omdat ie ongelukkig is.

Welkom voor degene die past gepost hebben. Succes komende tijd.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 16:58

Lizaa, net als wat Annetje zegt.... Vooral op het zatedag filmpje loopt ze echt kreupel. Het eerste filmpje vind ik lastig inschatten, ze lijkt meer stijf dan kreupel en onwennig dat ze weer mag draven. Het laatste filmpjeloopt ze echt niet goed... He balen, had graag positief nieuws willen melden!

Wat voor blessure heeft je paard?

Snoevie, wat een @#$ nieuws! Hopelijk valt het mee....

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 17:11

Helaas kan ik me hier ook melden.... :S
Vorige week zaterdag is hij uit zijn panty gegaan op de wei. Toen ik hem na een paar uur eraf haalde was hij linksom goed kreupel en rechtsom licht onregelmatig. Gekoeld en op stal gezet. Toen ik 's avonds terug kwam om nog een keer te stappen/koelen was het onwijs dik. Dus alleen gekoeld toen maar. Paar dagen aangekeken en dinsdag naar de kliniek gegaan. Bleek van de schieffel te zijn die er al sinds Januari zit. Bleek actief en daarvan kreupel. Ze wilde toch voor de zekerheid de pees op de scan. Nou zo gezegt, zo gedaan. Vrijdag terug geweest en zijn been gescant. Zijn pees zag er wel verdacht uit. Ze dacht aan een soort bloeduitstorting binnen het peesvlies.
Dus nu 2x per dag 20-30 minuten stappen(gelukkig wel onder het zadel), daarna koelen en dan 's avonds insmeren met een spulletje om de schieffel weer rustig te krijgen. Moet trouwens over 4 weken terug naar de kliniek. Hopen dat het dan al een stuk beter is!!

Ik heb gelijk een aantal vraagjes hoe jullie dat gedaan hebben/doen.
Ik heb hem op advies van de DA helemaal van het krachtvoer afgehaald. Hij is 1.76 en weet hoe groot hij is en zijn krachten tegen mij kan gebruiken. Hoe hebben jullie het kwa (kracht)voer gedaan? Hij krijgt van de staleigenaar 3x per dag kuil. Niet een hele grote hoeveelheid. Maar hij blijft zijn stro opeten dus ik geef hem zelf ook nog 2x per dag een plakje bij. Daarbij haal ik alleen de mest weg en meng ik het schone en vieze stro. Aangezien hij natuurlijk niet zoveel mag doen, ben ik wel weer bang dat hij te dik gaat worden.....Daar heeft hij namelijk wel aanleg voor.

Afbeelding
FF een foto van mijn topper :P

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 17:23

Hee Stalgenoot! Wat balen zeg, ik wist niet dat Toran geblesseerd is. Zag al wel op de lijst staan dat hij niet naar buiten mocht.... Ik weet niet welk voer je nu geeft, wat op stal aangeboden wordt? Ik heb Chica flink terug gezet in voer, ze heeft het enkel nodig om de dagelijkse vitamine/ mineralen binnen te krijgen, dus een voer met weinig zetmeel voldoet dan goed. bv. Subli zonder of Pavo natures best.

Ik mest zelf 2x per dag uit en inderdaad 2x extra hooi zodat ze zich niet te veel verveelt....

Wie is je DA? Mijn DA komt langs op stal om te scannen, scheelt weer in het vershouwen van je paard.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 18:09

Liza, ik zie jou paard overduidelijk kreupel lopen. Rechtsachter is echt heel erg, 2e filmpje zie ik ook linksachter apart lopen. Als ik jou was zal ik zeker niet door gaan met draven en haar gelijk weer terug doen in het stappen. Ben benieuwd wat je DA er van zegt..

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 18:38

liedjuh2 schreef:
Ik heb gelijk een aantal vraagjes hoe jullie dat gedaan hebben/doen.
Ik heb hem op advies van de DA helemaal van het krachtvoer afgehaald. Hij is 1.76 en weet hoe groot hij is en zijn krachten tegen mij kan gebruiken. [/img]

wat bedoel je met deze opmerking eigenlijk?omdat hij groot en sterk is je m van het krachtvoer af moet doen? je moet flink minderen,aangezien je hem ook geen echte beweging gaat geven.

ik heb mijn pony van het krachtvoer afgehaald,maar die van mij heeft nogal de neiging om dik te worden

ik had deze week naar de kliniek gewild,maar ik kon niks regelen met mn werk,dan maar volgende week

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 21:13

Nou, ik was bij de DA dinsdag en toen hadden ze hem in eerste instantie uitverdooft vanwege de schieffel. Toen hij daar geen pijn meer aanvoelde en ze hem nog een keer monsterde ging hij behoorlijk uit zijn plaat en was aan het bokken en galoperen over het terrein. Toen heb ik hem nog een paar dagen alleen gestapt. Toen was hij ook aan het bokken aan de hand en dergelijke. Vrijdag toen weer terug voor de scan. Hij stond toen al vanaf zaterdag op 2x een handje muslie. Toen zei ze dat ik er verstandiger aan deed om hem voorlopig van het krachtvoer af te halen. Hij is ook behoorlijk aan de maat. (dik) Daarbij weet hij ook precies hoe hij mij mee kan trekken zodat ik niks meer kan doen.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 23:14

Die van mij is ook een behoorlijke tank, ookal is ze maar 1.63 :+ Maar heeft flink wat gewicht. Dus heb haar gelijk van al het voer afgehaald en alleen nog maar ruwvoer gegeven. :)

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 23:38

Dat heb ik nu ook gedaan. Als er krachtvoer gevoerd word, krijgt hij 1 peentje per keer erbij.... Aangezien hij lichte voernijd heeft en ik dit niet wil verergeren..... Hij gaat woensdag met me mee naar stage. Kijken hoe hij het daar doet, kwa voer enzo ook.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 05:43

Hier krijgt hij dagelijks hooi, vers stro en 2 maal daags een handje brok. hij staat tussen de 10 en 12 uur op vrij kale wei
Hij is geen gram te vet en zit nu dus al in een behoorlijke vacht.

Vandaag eens bellen of we 04-10 terecht kunnen

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 10:04

vonneke schreef:
Hij is geen gram te vet en zit nu dus al in een behoorlijke vacht.

Die van mij bleef juist maar verharen, ze is echt haast kaal op haar schouders.... Denk van de hitte van de afgelopen weken, ze begon spontaan met het warme weer haar vacht kwijt te raken. Niet dat ze er slecht uit ziet hoor, heeft nog steeds appeltjes en is levendig.

Ben begonnen met een groene leem kuur, merkte dat ze wel gevoelig was op de nieren en leverstreek. Na al die medicijnen die ze gehad heeft, wordt het weer eens tijd om met een schone lei te kunnen beginnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 10:25

Begin oktober kan ik terug.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 10:36

Mijn pony krijgt 2 x daags een halve pavokoek als de rest van de stal krachtvoer krijgt,en gewoon ruwvoer.

Deze week gaat niet meer lukken met de kliniek,volgende week dinsdag dus dan maar.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 11:24

Schaapie is inmiddels weer aan het opbouwen, fijn hoor :)
N0a is erachter gekomen dat buitenrijden nog net iets te leuk is :j
Wat een naar verhaal Rooslover, de angst van iedere peespaardeneigenaar, brr.
Ik heb een tijdje zwavel van MSM bijgevoerd. Of het echt geholpen heeft?

Eerlijk is eerlijk, mijn paard (verrekt annulair ligament rechtsvoor) heeft 6 maanden boxrust gehad vorig jaar en toen bleek dat het toch weer wat slechter was geworden nadat we de draf gingen opbouwen heb ik hem van juli tot november gewoon op de wei gezet. Verder niks mee gedaan en de eerste weken twee streepjes Tranquigel. Toen we daarna teruggingen voor de controle was er veel verbetering te zien. Rust is goed, maar gedoseerde beweging is ook goed. En met de boxrust was de beweging meer levensgevaarlijk, maar wie kan zijn paard dat kwalijk nemen?
Heb je de filmpjes ook aan je VA gestuurd Liza?
Qizz: als je een rotgevoel erover hebt zit er maar 1 ding op: been laten scannen zodat je zeker weet dat de plek van de blessure rustig is gebleven.
Balen Liedjuh! Mijn paard heeft de eerste maanden een pavokoek gekregen maar toen hij zijn staart kapot ging schuren ben ik daar heeeeeeeeel snel vanaf gestapt en heb ik muesli met zo min mogelijk suiker gekocht, van Dodson&Horrell. Gewoon een handje 's ochtends en 's avonds. En we hebben hooi gekocht zodat hij naast de twee kuilvoerbeurten per dag ook de hele dag hooi kon eten.

Mijn grote vriend gaat ontzettend goed op t moment. We zijn sinds een maand of 2 weer een beetje aan het galopperen (raar na 1,5 jaar niet galopperen!) verder loopt hij fijner en soepeler dan ooit tevoren, zonder zweep, zonder sporen, echt heerlijk! Zondag hadden we een fotoshoot op de hei, een verjaardagskadootje.

Afbeelding

Eind van deze maand weer terug naar Emmeloord voor controle. Duimen dat het er van binnen net zo goed uitziet als het van buiten doet! :)

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 14:45

Klinkt erg fijn, weer kunnen galoperen!! Ik blijf daarnaast wel gewoon andere paarden rijden, maar kan niet wachten tot ik weer heerlijk met mijn eigen topper aan de gang kan. Ben pas net begonnen dus duurt nog een hele tijd vrees ik..... :S

Tor krijgt nu 3x een beetje kuil en tijdens de voerbeurten 3x twee penen. Daarnaast krijgt hij nog 2x een plak hooi. Op onbeperkt kan ik hem niet zetten. Aangezien hij doorblijft eten en hij al behoorlijk dik is..... Maar hij gaat morgen over naar stage toe, dus daar eerst maar eens zien hoe hij daar staat enzo..... Daar heb ik niet echt mogenlijkheid om extra hooi bij te voeren, maar met een beetje geluk voer ik zelf en kan ik hem zelf vrij veel kan geven.....

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 22:18

Wat een gave foto Gulpje! :))

Vind dat je paard nog redelijk veel krijgt hoor Liedjuh, die van mij krijgt 2 plakken hooi per dag en 1 handje brok.

Vandaag van mijn knollie afgevallen. Paardlief begint nu toch wel te merken dat draven leuker is als stappen. Dus krijg der al bijna niet meer terug na de draf. En vandaag waren we voor het eerst in de buitenbak, welke behoorlijk groot is. Na een half uur, vlak voor ik klaar was met rijden, zag mevrouw plots iets en sprong opzij, met 4 benen in de lucht gevolgd door een paar bokken sprongen en een sliding stop. Ik lag in het zand, mevrouw stond zonder hoofdstel los in de buitenbak. En bleef heel schaapachtig kijken naar hoe ik daar op de grond lag :') Gelukkig maar! Moet er niet aan denken als ze aan de kletter was gegaan en haar pees helemaal naar de mallemoeren had gegaloppeerd. Nu lekker overal spierpijn en flink hoofdpijn. Maar morgen gaan we weer gezellig verder ;-)

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 23:12

Owjee, hopen dat het meevalt met de spierpijn.

Hier ondanks de muisjes vandaag in galop over het veld. Hardlopers zijn wel heel eng, vooral ook als je vriendelijk vraagt of ze je allemaal links willen inhalen en ze recht op je afkomen en zowel links als rechts je voorbij gaan. Was een groep van een stuk of 30 hardlopers. Dus meneer sprong het veld op en ging in volle galop door de mensen het veld over. Na hij weer rustig was verder gestapt en toen thuis maar extra lang gekoeld. Moest een kwartier wachten tot zijn been droog genoeg was om het spul erop te smeren, maar toen was het al weer warm. Dus hopen dat het niet erger is geworden........
Ahhh echt een grote hekel aan dat soort mensen..... Allemaal van die oudjes die dan in een clubje gaan..... Grrrrr. Vooral ook dat je het vriendelijk vraagt en ze gewoon niet luisteren. Terwel hij al ruim voor ze bij mij waren er van aan het stuiteren was. En een deel van die groep mij ook nog uitlachte dat ik tegen hem aan het praten was.

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-12 06:56

Gulpje wat een mooie foto! Die scan heb ik idd gemaakt en die was goed. Dat is ook een beetje t rare.... Het zal dan ook wel goed zijn... Zal toch echt wel door zijn gevoeligheid v.wondjes komen...

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 12:38

Helaas, weer een nieuw lid van dit topic erbij!
Paardje loopt nu twee weken flink kreupel. Eerst was het hele voorbeen dik, inmiddels is mijn eigen diagnose een probleem aan het checkligament. We zijn nu net van de pijnstilling af en proberen zo veel mogelijk te koelen.

Maar een groot dilemma is voor mij de ijzers. Ze heeft ze nu nog onder, en ze gaan er absoluut onderuit. Ik kan ze er nu onderuit laten halen, of er ongeveer nog een maandje onder laten zitten.
Normaal ben ik nooit zo huiverig voor een behandeling van de hoefsmid. Omdat ze de vorige keer nogal stennis ging schoppen ben ik bang dat ze dan haar blessure verergerd. (Mijn gevoel zegt dat ze toen ook al last had van haar pees, normaal is het echt een engeltje in de omgang)
Wat vinden jullie? Is het een te grote belasting om haar er (onnodig...) mee rond te laten lopen, of is juist dat gestuiter bij de smid zo vroeg in de behandeling slechter?

Hier het arme brokkepootje in kwestie:
Afbeelding

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 12:39

Even je smid bellen. Die kent jouw paard en kan je adviseren.