[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 18:55

mijn DA zegt juist wél naar buiten, hoe meer het paard beweegt hoe beter de doorbloeding in de hoeven en hoe beter te afvoer gaat van afvalstoffen en hoe sneller eventueel beknelde haarvaten weer functioneren.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 19:22

Mijn paard moest in een blubberstal staan en na week werden beide voorhoeven gegipst toen moest ze ook op stal staan 3 of 4 weken

capopjekop

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 19:29

Het ligt er ook aan hoe ernstig de hb is. Als het hoefbeen op doorbreken staat dan kan ik me voorstellen dat stalrust beter is.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 19:47

tjee schreef:
Ik mocht sinds een weekje tjee in de paddock doen ipv alleen maar stappen en toen is hij af en toe uit zn plaat gegaan. Zou dit een nieuwe aanval uit hebben kunnen lokken?

een nieuwe aanval hierdoor lijkt niet waarschijnlijk, overbelasting van de voeten wel.

Vanaf pagina 65 heeft RonAalders uitgelegd wat er precies gebeurt in de ondervoet met het gekantelde hoefbeen en de aangehechte buigpees als de bevangen voeten overbelast worden.
Waarschijnlijk als je dit leest dat het je wat duidelijker wordt waarom Tjee moeilijker loopt nadat ze aan het laagvliegen is geweest ;)

lucyknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 19:58

@Tjee, Luus staat voornamelijk binnen. Ze heeft gister, toen ze zo slecht liep, heel even op het zand gestaan,toen
ik haar stal aan het uitmesten was. Daarna is ze weer op stal gegaan.
Vandaag heeft ze een uurtje of twee buiten gestaan, ze liep toen beter, wel op bute.
Aangezien ze aardig aan het klieren was deed ze meer dan ik wil, morgen gaat ze daarom weer op een kleiner stuk
zodat ze niet zo de ruimte heeft om maf te doen,en zal dat zo houden tot de bute weer afgebouwd is.

Ik merk heel erg aan Luus dat ze het flink zat is, zo in haar stal. Geen idee of ik er goed aan doe om haar buiten te zetten,
maar Luus vind het fijn en dat vind ik ook heel belangrijk.
Beetje rare gedachte misschien, maar toen ze gister zo slecht liep was ik aan het overwegen wat ik zou doen als ze in de kliniek
weer 6 weken gips, en dus 6 weken stalrust zouden aanraden, en ik moet je eerlijk zeggen dat ik niet zonder meer kan zeggen dat
ik daar voor zou gaan... Niet omdat ik het geduld daar niet voor heb, maar ik weet niet of ik dat Luus wil aandoen...
Wat dan wel, weet ik ook niet, en hoef er nu gelukkig ook niet over na te denken en ik hoop dat dat zo blijft.

Maar jeetje, ik ben zo jaloers op jullie schuilstallen die ik hier voorbij zie komen :o Zou zo graag willen dat dat hier ook kon...

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 20:00

capopjekop schreef:
Lolclub heeft me eens gewezen op een leverancier in Drempt. Helaas levert hij niet aan mij omdat ik te ver weg woon, maar mss
woon jij dichter bij? Ik ben dus ook nog aan het zoeken.

DubbelDun schreef:
@COJK: via Routenet zie ik dat het 43 km verder is. Ik vermoed dat ie dus bij mij ook niet langs wil komen :D

Heeft een van jullie een paardentrailer of e-rijbewijs ?
Misschien kunnen jullie wat samen regelen, 43 km is toch niet zo heel ver weg ?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 20:15

Mjay schreef:
mijn DA zegt juist wél naar buiten, hoe meer het paard beweegt hoe beter de doorbloeding in de hoeven en hoe beter te afvoer gaat van afvalstoffen en hoe sneller eventueel beknelde haarvaten weer functioneren.

Maar pas als het hoefbeen weer vast zit en er minder/geen mogelijkheid meer is voor een kanteling.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 20:15

lucyknol schreef:
@
Ik Beetje rare gedachte misschien, maar toen ze gister zo slecht liep was ik aan het overwegen wat ik zou doen als ze in de kliniek
weer 6 weken gips, en dus 6 weken stalrust zouden aanraden, en ik moet je eerlijk zeggen dat ik niet zonder meer kan zeggen dat
ik daar voor zou gaan... Niet omdat ik het geduld daar niet voor heb, maar ik weet niet of ik dat Luus wil aandoen...
Wat dan wel, weet ik ook niet, en hoef er nu gelukkig ook niet over na te denken en ik hoop dat dat zo blijft.

Ook ik denk daar wel eens aan, mocht ze het weer gaan krijgen wat ga ik doen?? Nu ik daar weer aan denk ga ik denk ik ook voor in laten slapen, klinkt heel hard :o Maar nog 1x bevangenheid eroverheen gaat je paard niet beter van worden telkens kanteld het hoefbeen verder. Nu denk ik daar zo over hoor, misschien als het zo ver is dat ik een ander besluit neem?

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 20:16

Gefeliciteerd brainless!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 20:17

dynamiek schreef:
Gefeliciteerd brainless!

Hahaha dank je :j

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 20:34

gefeliciteerd!
Hoe oud ben je geworden?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 20:49

Gefeliciteerd met je verjaardag Brainless ;)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-10 21:22

DubbelDun schreef:
@lolclub : bedankt voor je uitleg. Zo leer je elke dag weer wat bij :)
Zit er in graszaadhooi helemaal geen graszaad meer?? Want ik merk aan mijn ouwetje dat ze daar dus wel van aan de dunne gaat.
Voor mensen in Gelderland... waar halen jullie je graszaad hooi ??

Haalde jij niet vlas bij Hans Vink in Lunteren?
Hij had een tijdje terug een enorme stapel hele grote balen staan van circa 500 kg - o.a. Italiaans Raai, maar volgens mij ook Engels raai. Een baal kost iets van 70 euro.

@ Dynamiek: ik kan het even niet laten..
het is saFe and Sound ( veilig en gezond) niet SaVe and Sound ( save met een V is: sparen) :+

Brainless - van harte!!

Met Pauli gaat het alweer wat beter - heeft vandaag haar eerste hapje Yea-Sacc binnen. Ben benieuwd (maar weet dat ik geduld moet hebben). Ze hebben 30 minuten weidegang gehad op mijn paardengrasweide - verder alleen maar zandbak en hapjes hooi (gemengd).
Het valt me op dat beide paarden van dat graszaadhooi wel een vreemde kleur mest krijgen; een beetje oranje-achtig groen.
Misschien komt dat omdat ik Pauli regelmatig 'Majesteit' noem. :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 21:40

@lolclub: helaas geen trailer en geen trekkende auto.
Hoeveel kost een baaltje graszaadhooi eigenlijk tegenwoordig en is het wel goed stofvrij, want mijn oudje is dus een COPD-klantje.
@Jannepauli : ik kom eigenlijk zelden meer bij Vink. Grote balen kan ik ook niet kwijt, alleen maar kleintjes.
De laatste keer dat ik er was had hij een flinke lading heel fijn 'kalverhooi' liggen en nog wat grofstengeliger helemaal onderop. (beide a 6 euro per baaltje).

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 21:57

tuurlijk was mijn paard niet zo bevangen dat t hoefbeen op doorbreken stond, maar licht gekanteld, ik heb m gewoon naar buiten gedaan hij is juist in een boxrust periode weer slechter geworden dus ik moet wat, hij staat nu weer buiten en ik stap veel met hem en het gaat stukken beter... hij kan weer zo goed als normaal stappen en dat binnen 3 weken tijd.... als ik had moeten wachten tot alles weer vast zit stond ie nu nog binnen volgens mij terwijl het buiten juist zo goed gaat!

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 22:22

Jannepauli schreef:
Met Pauli gaat het alweer wat beter - heeft vandaag haar eerste hapje Yea-Sacc binnen. Ben benieuwd (maar weet dat ik geduld moet hebben). Ze hebben 30 minuten weidegang gehad op mijn paardengrasweide - verder alleen maar zandbak en hapjes hooi (gemengd).
Het valt me op dat beide paarden van dat graszaadhooi wel een vreemde kleur mest krijgen; een beetje oranje-achtig groen.
Misschien komt dat omdat ik Pauli regelmatig 'Majesteit' noem. :D

Fijn om te horen dat Pauli alweer wat beter gaat, was ze al weer zo goed dat je haar zelfs alweer op het gras durfde te zetten ?
Hoe is haar hals en loopt ze al wat minder stijf ?

Welke soort graszaadhooi heb jij , heel apart trouwens dat ze oranje mest hebben, ik heb dat niet gehad hier,
ze hebben toch niet stiekum van iemand wortels gehad ?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 22:30

DubbelDun schreef:
@lolclub: helaas geen trailer en geen trekkende auto.
Hoeveel kost een baaltje graszaadhooi eigenlijk tegenwoordig en is het wel goed stofvrij, want mijn oudje is dus een COPD-klantje.

Wat stof, kleur en geur betreft hangt het net als bij hooi af hoe het in de balen is gekomen.
Het is en blijft een restproduct dus de kwekers zijn niet erg voorzichtig vwb regen.
Het meeste spul van dit jaar was wel erg mooi en net voor de regenperiode gedorst

Ik heb 65 euro betaald voor een grote baal (+/- 500 kilo), dit zijn wel enorme pakken, 4 meter lang, 2 meter breed en 1 meter hoog.
Die vervoer je dus alleen op een lange kar.
Kleine balen zitten op de marktplaats rond de 3,50 euro meen ik.

Jammer trouwens dat jullie geen vervoer hebben, het is fijn spul om erbij te geven als je weidehooi te best is.
Ik meng het niet helemaal 1 op 1 maar vervang dus wel een deel van het weidehooi voor de roodzwenk

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 23:20

Paars meldt zich weer. Bijlezen is vrijwel ondoenlijk, wat gaat het hard!! Ik heb me prima vermaakt in de Canadian Rockies en elke dag op een schat van een paint gereden met mijn 2 nichtjes die daar wonen. Heb nu thuis de draad met Vash ook weer opgepakt. Stalgenootje had hem in mijn afwezigheid al wat beziggehouden, en we gaan op die voet (hoe toepasselijk) rustig verder! Ben niet verder op zoek gegaan naar de soft rides, want ik vermoedde hun antwoord al: bij ongelijke voeten 2 paar aanschaffen :wave: .

Even over deze bladzijde: sommige paarden gaan de eerste dagen wat aan de dunne van graszaadhooi (Vash niet, zijn paddockmaatje wel, een dag of 5), moet daarna weer over gaan en Oranje drollen heb ik hier niet gezien bij voeren van graszaadhooi.

Fiorile

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 23:26

Ik wip even binnen in dit topic nav het volgende: ik heb een paardje (ijslander) op het oog voor mijn dochter, maar ik kwam erachter (nadat ik de naam had gegoogled) dat hij hoefbevangen is geweest in het verleden. In de verkoopadvertentie stond hier trouwens niets over. De verkopende partij antwoordde dat het al 6 jaar geleden is en dat hij er nooit meer last van heeft gehad en dat hij nu eerder aan de magere kant is. Is het zo dat ik een risico loop als ik dit paard zou kopen? Kan een hoefsmit de hoeven beoordelen en het risico inschatten? Ik vind het zoooo moeilijk..... Het lijkt zo een leuk paard, maar een hoop mensen raden het me ook weer af. Het is niet zo dat het qua bedrag een 'koopje' is. Graag hoor ik van jullie je reaktie!

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 23:27

:wave: Hee Paars, je bent er weer... :):)

Fijne vakantie gehad ?

Vanaf nu gaan we serieus toewerken naar Rio he ?

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 23:38

@Fiorile: Het is 6 jaar geleden maar het feit blijft dat het paard bevangen is geweest en je er altijd voorzichtig mee moet zijn, het is dus belangrijk dat ie schraal blijft en niet te dik wordt en veel beweging krijgt. als het 6 jaar geleden is en daarna nooit problemen heeft gehad zou ik niet zo bang zijn dat het snel weer gebeurt maar wel op mn hoede blijven en daar moet je wel zin in hebben maar goed daarbij loop je met elk paard (en zeker een sober ras) altijd risico dat ze bij jou bevangen raken.... als het paard echt zo leuk is... zou ik het dier kopen.....en er voor zorgen dat zn conditie goed blijft zodat HB geen kans krijgt.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 23:41

Fiorile schreef:
Ik wip even binnen in dit topic nav het volgende: ik heb een paardje (ijslander) op het oog voor mijn dochter, maar ik kwam erachter (nadat ik de naam had gegoogled) dat hij hoefbevangen is geweest in het verleden. In de verkoopadvertentie stond hier trouwens niets over. De verkopende partij antwoordde dat het al 6 jaar geleden is en dat hij er nooit meer last van heeft gehad en dat hij nu eerder aan de magere kant is. Is het zo dat ik een risico loop als ik dit paard zou kopen? Kan een hoefsmit de hoeven beoordelen en het risico inschatten? Ik vind het zoooo moeilijk..... Het lijkt zo een leuk paard, maar een hoop mensen raden het me ook weer af. Het is niet zo dat het qua bedrag een 'koopje' is. Graag hoor ik van jullie je reaktie!

Het advies wat ik je mee wil geven is:
Laat de pony keuren bij een goed bekendstaande paardenkliniek
Erbij zeggen dat hij hoefbevangen is geweest, wat het gebruiksdoel is van de pony en eventueel rontgen laten maken van de ondervoet (dit ivm onherstelbare schade aan het hoefbeen) .
Als er een aangesloten hoefsmid aanwezig is kun je wellicht vragen of de voetas en de hoeven (witte lijn enz) verder in orde zijn.
Het kost je misschien een 150 a 200 euro maar omdat je aangeeft dat de pony geen koopje is zou ik me wel goed laten adviseren.

Garantie dat hij niet nogmaals hoefbevangen wordt kan geen enkele arts, hoefsmid en eigenaar geven,
hij komt straks als jij hem wel koopt op een ander adres te staan dus wellicht op ander voer, ander hooi en ander gras.
Weet de eigenaar je nog te vertellen waardoor hij destijds hoefbevangen is geraakt ?

Fiorile

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 23:47

Nee, hij staat pas sinds een half jaar bij de huidige eigenaar en heeft al wat verschillende eigenaren gehad. Mijn paard staat bij een (biologische) melkboer en werkt met een draadje dat hij verzet, dus op zich krijgen ze niet teveel. Zeker deze zomer zijn ze gelukkig eerder aan de schrale kant. Maar hoe meer meningen hoe beter ik een beeld kan vormen of ik er aan moet beginnen. Er staan natuurlijk genoeg ijslanders te koop, maar ze zijn niet allemaal geschikt voor een kind van 11....

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 00:36

geerke schreef:
gefeliciteerd!
Hoe oud ben je geworden?

Tja, ik ben alweer 38 jaar (maar nog steeds niets wijzer geworden :D ).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 09:26

Fiorile schreef:
Nee, hij staat pas sinds een half jaar bij de huidige eigenaar en heeft al wat verschillende eigenaren gehad.....
Op zich vind ik dit niet zo hoopvol klinken.

Vanochtend 8 voetjes gevoeld en ze waren allemaal koud :) (ze kwamen net van stal af).

Nog een vraagje over timothee. Ik lees dat paarden het erg lekker vinden omdat het zoetig zou zijn. Maar het staat ook laag in fructaan...
Hoe is dit te rijmen ??
En nog iemand die iets kan zeggen over ervaringen met Mariadisteltinctuur vwb de lever ??