[INFO] artrose

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 13:08

Ik denk dat je eerlijk gezegd ook beter wat kortere ritjes kunt doen. 1.5 uur en 10 km is best lang en als het eerst wel goed gaat maar na een tijdje niet meer dan is het gewoon teveel/te lang voor je paard.

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 13:19

dan zit ik in deze regio helaas niet fijn aangezien je hier altijd wel langere ritjes moet maken, het kortste rondje is hier ook al dik een uur als je alleen stapt, het is me juist aangeraden om meer te rijden en zeker buiten rijden..recht toe recht aan nou dat kan hier prima alleen dan ben je wel grotendeels aangewezen op de straat en hij heeft rondom ijzers dus bermen rijden wordt een probleem als die te nat zijn..mijn hoefsmid heeft speciaal zijn beslag aangepast om meer naar buiten te kunnen en had gister even contact met mijn smid en die zei ook dat het best moest kunnen een rustig ritje.

misschien was het wel te lang ik weet het niet..wat ik wel weet is dat het niet eerlijk is voor hem je zou hem eigenlijk moeten zien als we het erf aflopen..voorwaarts en vol goeie zin

zo naar stal kijken hoe hij er vandaag bij staat/loopt
maar eerst met de hond naar buiten want ondanks dat die 13 jaar is heeft hij energie van een puppy..

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 15:56

Dan zit er niets anders op dan gewoon om te draaien na 20 minuten ofzo. Dat kan toch ook ?

heb je ook beslag met een rubberen rand of zooltje erin voor meer demping ?

mvermeulen1

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 17:41

ja hij heeft voor leren zolen en siliconen en achter nu sneeuwbeslag..hoeven zien er echt super uit..is wel eens anders geweest en hij loopt daar ook echt veel beter op...net in land zag ik hem draven en hij loopt weer als vanouds..voorlopig is het te koud om ritjes te maken het was gister al erg afzien hier midden in de polder gevoels temp -13..sem had overigens nergens last van want die was lekker warm overal..

sem maar iets eerder binnen gezet want het sneeuw en waait hier niet normaal..hij stond ook met tegenzin buiten en wilde maar wat graag naar binnen..

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 21:09

Ik ben ook een voorstander van hou je paard dagelijks in beweging.
Kijk wat voor dag je paard hebt.
Onze bak was goed ja wel hard maar geen sneeuw erin en word elke dag gesleept.
Heb veel zijgangen gereden en wat korter gereden maar zo blijft het paard lekker soepel en vandaag klein rondje buiten. Ik blijf gewoon dagelijks rijden van de week heeft hij 1x vrij gehad omdat ik naar junping adam ben geweest en staat overdag ook op de weide elke dag.
Het doet hem goed dagelijks in beweging te zijn en het ene keer loopt hij weken top en dat zitten er 1 of meerdere slechte dagen tussen. Hij is 19 jaar het is niet anders dan rijden we wat korter maar wel beweging. Het is altijd per dag bekijken.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 21:10

ik heb gisteren voor de eerste keer sinds een week ongeveer weer gereden, en ooh oh wat liep hij slecht zeg! zo enorm stijf!
gelukkig niet kreupel of onregelmatig.
vanmorgen weer gereden en hij liep gelukkig al wat beter, alleen kregen we te maken met van die levens bedreigende mensen op van die metalen plaatjes die over de kreek kwamen zoeven :o? :o? 8)7
heel vreemd hoor!!! := :=

maar ik was wel heel erg blij dat ik er vanmorgen toch nog even opgestapt ben, want vlak daarna begon het te sneeuwen en is nu net pas een beetje gestopt.
morgen maar weer kijken wat ik nog kan doen.

mvermeulen: ik vind jouw verhaal steeds minder als artrose klinken eigenlijk. normaal gesproken gaat een paard beter lopen door beweging, maar die van jou gaat na een tijdje dan weer steeds slechter, dan wat rust en hij loopt weer beter. of je vraagt hem idd te veel, maar een rustig ritje meot toch wel gewoon kunnen lijkt mij.
wel heel vervelend in ieder geval!

Norton: dat is al vrij veel hoor! dat is bijna elke dag werken. dat duurde bij mij ook wel even voordat ik dat weer voor elkaar kreeg zonder thuis in te storten.

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 21:21

het begon ook goed hoor het ritje de stukjes draven ging perfect rustig aan en ontspannen en niet stijf helaas toch echt artrose want er is bij de DA niks anders gevonden zijn hoeven waren goed..ik dacht dat daar ook iets aan mankeerde maar daar zijn al meerdere foto,s van gemaakt door 2 verschillende DA's en allebei niks alleen wel allebei artrose in zijn rechterkogel en knie.

wat ik wel ervaar is zijn schouder denk dat daar wel mee is daar is toen geen foto van gemaakt omdat toen zijn achterbeen opspeelde waar ook artrose zit in zijn sprong. de osteopaat heeft die toen eens helemaal na gekeken en bleek toen ook behoorlijk vast te zitten.

wat natuurlijk wel kan is het feit dat er iemand opzit wat teveel wordt..

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 21:25

ja dat zou kunnen.
kan je met hem fietsen? dan zou je dat eens kunnen proberen. dan kan je hem wel lange lijnen laten lopen, maar niet de belasting van een ruiter.

annelieke92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 21:40

Pff mvermeulen dat ik echt behoorlijk kl*te. Klinkt inderdaad raar dat lang stappen een probleem is. Lastig, misschien hebben zijn gewrichten last van de kou en/of vochtigheid.

linnie050, lekker zeg dat je nog kan rijden! Ik ben jaloers!

mister, lekker dat je nog even hebt kunnen rijden en ach stijf is ook wel te begrijpen toch met dit weer en weinig beweging?

Ik ben helemaal gelukkig. Danté heeft vrijdag de 5m kontglijden in de wei gewonnen maar er gelukkig niks aan overgehouden en 's avonds liep ze heerlijk in de les.
Vandaag zijn we op concours geweest zodat ik nog een keertje binnen kon rijden (ik kan nu anders helemaal niks). En het was niet onverdienstelijk 190 en 187 punten en een 1e en 2e prijs van de hele L categorie (L1+L2 hadden ze samen gegooid met de prijzen)
Afbeelding

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 21:43

fietsen heb al eens geprobeerd was niet zo'n succes moest me fiets ergens achter laten. hij is best groot en sterk maar kan wel weer een poging wagen zou idd een goeie oefening zijn.

ik ga morgen de da bellen en misschien laten komen

gefeliciteerd!! zo te zien een nette proef gereden

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 22:10

wow wat knap anneliek!!!

annelieke92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 22:58

Dank jullie wel! Ben ook heel erg blij! Ik kan nu helemaal niet meer rijden behalve de les op vrijdag en dan doet ze het nog zo :). Nog 3 punten en dan mogen we naar de M, hopen dat dat gaat lukken maar ik heb er wel vertrouwen in :)

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 00:31

omdat niet alles kommer en kwel is hier een mooie winterpret foto van mijn stoere man..je ziet mij niet staan maar stond voor hem en hij stond mij behoorlijk uit te dagen..de schurk

Afbeelding

Afbeelding

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 02:36

Mooie foto's mvermeulen1!

En gefeliciteerd Annelieke, wat goed dat je dat nog kan met een artrosepaard. Dat kontglijden was vast komisch om te zien? Achteraf dan he als je weet dat hij er niks aan over heeft gehouden.

annelieke92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 07:30

Mvermeulen mooie foto's wat een heerlijk stoer paard.

Ik ben nog steeds zo gelukkig :). Voor de artrose werd vastgesteld hebben we echt moeten knokken voor 1 wp in de L2 uit 6 proeven. En nu hebben we in 6 proeven 6..wp's, 3x prijs en de andere 3x net buiten de prijzen. Het voelt een beetje als een sprookje..
Het was inderdaad komisch. Ik kwam terug van mijn kamer (door stage zit ik 2 nachten in Almelo) en riep heel vrolijk dr naam en mevrouw maakt een grote bok en komt naar de draad geraced en wil stoppen voor de draad maar glijdt heel vrolijk door op dr kont. En heel verbaasd kijken. Ach ze is niet bepaald een licht maar wel een schat van een paard die heel graag voor je wil werken als ze je goed kent.

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 11:13

Mister01 schreef:
ik heb gisteren voor de eerste keer sinds een week ongeveer weer gereden, en ooh oh wat liep hij slecht zeg! zo enorm stijf!
gelukkig niet kreupel of onregelmatig.
vanmorgen weer gereden en hij liep gelukkig al wat beter, alleen kregen we te maken met van die levens bedreigende mensen op van die metalen plaatjes die over de kreek kwamen zoeven :o? :o? 8)7
heel vreemd hoor!!! := :=

maar ik was wel heel erg blij dat ik er vanmorgen toch nog even opgestapt ben, want vlak daarna begon het te sneeuwen en is nu net pas een beetje gestopt.
morgen maar weer kijken wat ik nog kan doen.

mvermeulen: ik vind jouw verhaal steeds minder als artrose klinken eigenlijk. normaal gesproken gaat een paard beter lopen door beweging, maar die van jou gaat na een tijdje dan weer steeds slechter, dan wat rust en hij loopt weer beter. of je vraagt hem idd te veel, maar een rustig ritje meot toch wel gewoon kunnen lijkt mij.
wel heel vervelend in ieder geval!

Norton: dat is al vrij veel hoor! dat is bijna elke dag werken. dat duurde bij mij ook wel even voordat ik dat weer voor elkaar kreeg zonder thuis in te storten.

vond ik ook dat het teveel was eerste 2 dagen uit mn werk alleen maar soort van mis comunicati met jank buien tot gevolg met mn dochter. daarna gewoon ook zelf naar bed gegaan en dan ging het beter tegen de tijd dat zij ook weer uit bed kwam. tis gewon dat echt alles zeer blijft doen van mn hoofd tot aan mn tenen. en mn enkel wilde ook niet echt mee werken. jij hebt het ook gehad?? mag ook pb hoor.

Dressuur_Gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 17:49

wat is artrose?

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 10:29

kijk in de wiki dressuur gek daar staat genoeg in wat artrosse precies in houd. tis zo een lang verhaal om het goed uit te leggen.

Eeffii

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 16:26

Ook ik wil me graag melden in dit topic. Bij mijn paard is sinds kort artrose in de si gewrichten vastgesteld, hij is nu behandeld met meso therapie en chiropractie. Nu moet ik weer opbouwen om hem er 'doorheen' te helpen. Als iemand tips of ervaringen heeft, of een paard met dezelfde diagnose ontvang ik graag een PB!

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 17:39

wel ervaring met si gewricht klachten wat waren die bij jouw paard???

mOniiQue8

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 19:16

Mijn paard heeft artrose in zijn rechter si-gewricht. Wat ik daaraan merk is een zwakke rechterachterbeen (sleept, tikt de grond ermee aan met optillen van dit been, weinig kracht in achterhand waardoor ook wat ingevallen daar). Daarnaast heeft mijn paard ook forse artrose aan zijn ruggenwervels, klachten hieraan zijn het optrekken van zijn rug, vastzetten van de rug waardoor ook minimale bespiering. Verder lijkt hij er op het oog zelf niet heel veel last van te hebben, hij is érg speels met andere paarden, ongelovelijk kunnen bokken, racen, slidings en lekker rollen. Ligt denk ik ook aan het karakter van je paard of je veel klachten ziet of niet.

Eeffii

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 20:18

Wat ik merk is vooral lopen met de handrem erop en echt stil gaan staan als hij wat voelt, dit is linksom erger dan rechtsom. Ik ga je even een PB sturen norton84 met de rest van de info. Gelukkig gaat het wel iets vooruit op dit moment.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 15:36

Zo grappig, mijn paard heeft springbloed en heeft altijd goed en graag gesprongen. Maar sinds ik met hem aan het tobben ben met kreupelheden door de artrose, zo'n anderhalf jaar nu heb ik helemaal niet meer met hem gesprongen. Daarvoor wel regelmatig. Een keer in de week heb ik les en van de week gingen we op het laatst als gymnastiekoefening voor de paarden wat balkjes draven. Op het laatst lagen er vier balkjes tegen elkaar (dus 10 cm hoog maar wel redelijk breed) en hij werd helemaal hyper. Sprong er overheen alsof het een hindernis was van een meter en daarna keihard doorrennen, kon hem gewoon niet houden. Zo een paar keer achter elkaar. Je zag echt dat hij het springen gemist had. Gek beest.

mOniiQue8

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 18:53

Omdat de artrose van mijn paard zich in de rug bevindt heb ik de laatste tijd niet meer gereden om hem te ontlasten en zo aan zijn spieren te kunnen werken. Het rijden wil ik wel weer gaan oppakken en daarvoor wil ik ook een nieuw zadel, die ik nu heb ligt namelijk niet optimaal en ik vind het gewoon heel belangrijk dat hij goed ligt. Heeft hier iemand ervaringen mee en/of adviezen over welke zadels (merken) meest geschikt zijn voor paarden met rugproblemen. Dus echt zadels waarbij het paard zvm bewegingsvrijheid heeft in de ruggenwervel bijvoorbeeld.

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 19:09

maandag komt mijn osteopaat langs en laat haar ook even naar me zadel kijken..ik heb voor nu gekozen voor een leenzadel omdat ik in mijn geval ook nog erg onzeker is hoe hij gaat en vooral blijft lopen..vandaag in de bak even los en meneer het lekker zijn benen gestekt want hij barst van de energie..geen kreupelheden gezien alleen wat onwennig vanwege sneeuw en gladheid..morgen als het niet te koud is :o een kort stapritje..

wel even een ander vraagje ik geef hem nu glucosamine van Dr Horse..en hoewel dat best bevalt vroeg ik me af wat jullie ervaringen zijn met andere merken..misschien is er iets op de markt waar wat meer inzit speciaal voor de artrose samen met de glucosamine en msm en dat andere wat ik niet kan spellen haha :D heb al het een en ander gezien maar ben benieuwd naar de ervaringen